Muskampen 2025: Segraren korad!

HDD med OS till en annan dator?

Permalänk

HDD med OS till en annan dator?

Hej!

Det är som så att jag funderar på att byta lite delar i datorn som jag har.
Det som ska bytas är

Moderkort
CPU
Kylning.

Det jag är lite osäker på är om jag kan använda den HDD som jag har idag som OS är installerad på till det nya moderkortet och CPU eller måste jag köpa en ny HDD och installera OS igen eller hur ska jag göra?

/Jean

Permalänk
Avstängd

Prova att byta dom delar du tänkt byta och kör sedan igång igen,ibland fungerar det ibland inte. Vad har du för OS?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Efter du bytt delar, vill det inte starta stoppa i Windows skivan och kör en reparation så startar det sen. Sedan kan du rensa bort drivrutiner som inte används längre.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av S-OD:

Prova att byta dom delar du tänkt byta och kör sedan igång igen,ibland fungerar det ibland inte. Vad har du för OS?

Jag har Windows 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Okej kör på du och byt delar och sen hör du av dig här igen om det blir problem.Har du tillgång till nätet även om din dator inte skulle fungera efter du bytt delar i den,alltså en annan dator eller så?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd

Testa (men gör backup av viktiga filer först), fungerar det inte så är chansen stor att det går att lösa genom att boota från Windowsskivan och välja reparation. Fungerar inte det så får du välja installation istället...

Permalänk
Skrivet av S-OD:

Okej kör på du och byt delar och sen hör du av dig här igen om det blir problem.Har du tillgång till nätet även om din dator inte skulle fungera efter du bytt delar i den,alltså en annan dator eller så?

Absolut det har jag

Permalänk
Medlem

det borde gå om du har samma styr krets på moderkort om det inte är samma kan du få problem

tro även Oem licens kan sluta fungera om om det inte är samma styr krets

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Skrivet av lxaralex:

det borde gå om du har samma styr krets på moderkort om det inte är samma kan du få problem

tro även Oem licens kan sluta fungera om om det inte är samma styr krets

Kan du förklara lite vad det betyder?

Jag ska byta från AMD till intel om det har någon betydelse.

Permalänk
Avstängd

Om licensen slutar fungera så går det utmärkt att ringa Microsoft så får man hjälp där.Naturligtvis skall det vara en giltig nyckel från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeanbanan93:

Kan du förklara lite vad det betyder?

Jag ska byta från AMD till intel om det har någon betydelse.

Om du byter från AMD till Intel så är det inte samma styrkrets på moderkortet.

Windows 7 är dock rätt så duktigt på att hitta drivrutiner på en dator med delar som ändrats, så det kan som sagt fungera även om det är moderkortet som har bytts.

Jag satte en gammal hårddisk från en AMD i en Intel-dator och det fungerade att starta upp. Sen fick jag gå in och lägga till massa drivrutiner som inte fanns för nätverk och sånt, eftersom Intel-datorn var äldre, men på nya grejer, så länge det går att boota upp, så är det ju bara att köra in drivrutinerna man får med på skiva efteråt sen.

Det som kan bråka är gamla drivrutiner som ligger kvar, så det är oftast bättre att göra en nyinstallation ändå, eftersom det kan vara svårt att hitta alla små drivrutiner till moderkort framförallt som ska bort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Om du byter från AMD till Intel så är det inte samma styrkrets på moderkortet.

Windows 7 är dock rätt så duktigt på att hitta drivrutiner på en dator med delar som ändrats, så det kan som sagt fungera även om det är moderkortet som har bytts.

Jag satte en gammal hårddisk från en AMD i en Intel-dator och det fungerade att starta upp. Sen fick jag gå in och lägga till massa drivrutiner som inte fanns för nätverk och sånt, eftersom Intel-datorn var äldre, men på nya grejer, så länge det går att boota upp, så är det ju bara att köra in drivrutinerna man får med på skiva efteråt sen.

Det som kan bråka är gamla drivrutiner som ligger kvar, så det är oftast bättre att göra en nyinstallation ändå, eftersom det kan vara svårt att hitta alla små drivrutiner till moderkort framförallt som ska bort.

Då det lättaste är egentligen att göra en backup på de filer som jag vill behålla och sedan göra en ny installation av allt helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeanbanan93:

Då det lättaste är egentligen att göra en backup på de filer som jag vill behålla och sedan göra en ny installation av allt helt enkelt?

Ja, plus datorn mår altid lite bätre av att bli ny formterad.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt