Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aloysius:

För att veta om det är dåligt för miljön måste du ju veta vad pengarna skulle använts till annars.

Vi kan exempelvis räkna med att du bor i Sverige och har en elräkning som stiger med 100 kronor pga mining. Hade du inte sysslat med bitcoin hade du använt de 100 kronorna till något annat.

För att veta om det är dåligt för miljön får du jämföra vad 100 kronor av mestadels vattenkraft och kärnkraft gör för miljön (din förhöjda elräkning) och jämföra vad 1½ pizza, tre påsar lösgodis eller en femtiodels ny bildskärm eller en trehundradels begagnad bil eller vad du nu annars väljer att lägga pengarna på har för miljöpåverkan.

Den uträkningen är inte helt lätt (främst eftersom det är väldigt oklart vad som är dåligt för miljön), men jag är helt säker på att elen inte är vare sig bäst eller sämst på den listan.

Det som ställer till det i ditt resonemang är allokering. Du allokerar den ökade förbrukningen på Svensk medelel vilket är lite lurigt då topplaster inte alls körs på vattenkraft och kärnkraft utan importerad kolkraft samt gasturbiner. Alla kan inte alltid använda sig av Svensk medelel när förbrukningen ökar för det är inte så systemet fungerar. Vi genererar en viss effekt och en stor del av den är redan använd av undustri och befintliga installationer. Du kan alltså inte bara utgå från att dina extra kWh el kommer från vattenkraft. När man gör miljöberäkningar brukar man utgå från Europeisk medelel eller Svensk marginalel om man vill vara någorlunda realistisk. Det är bara om man vill försköna siffrorna som man använder Svensk medelel.

Så dina 100 kr ger dig ungefär 100 kWh vilket motsvarar ca 40 kg CO2e för Europeisk medelel. Vi kan titta på den där bilen du nämnde. En bra tumregel för aktiva produkter, alltså saker som kräver energi, är att de använder mycket mer energi i användningssätten än i tillverkningsfasen. Har sett siffror från Volvo som stödjer detta för en bils livslängd. Så den där hundralappen ger dig ca 17 kg koldioxid från bensin. Ajdå. Efter en stunds grävande hittade jag också en LCA över pizza som sa att en pizza ger i storleksordningen 2 kg CO2e så 100 kr motsvarar väl en 2-3 kg CO2 där.

Som du ser är det lite svårt att hitta något annat att göra för 100 kr som genererar mer koldioxid än att bränna el med den.

Sen gör du en stor tankevurpa som gör hela din argumentation meningslös ändå. För var inte tanken med att bränna 100 kr el att få ut mer än 100 kr i kryptovaluta? I så fall måste du ju applicera samma resonemang på vinsten du gör från ditt grävande. Det andra alternativet är att du drar in mindre än 100 kr per månad och då är det ju en ren förlustaffär.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Det är framförallt den här ostadigheten i valutans värde som gör att jag är skeptisk till det hela.

Det visar också att cryptovalutor är extremt bundna till den 'riktiga' fiat ekonomin som vi använder överallt i världen idag.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen gör du en stor tankevurpa som gör hela din argumentation meningslös ändå.

Det förutsätter ju inte bara att dina uträkningar och antaganden är rätt och rimliga utan också att koldioxid är dåligt för miljön. Den verkliga rent fysiska marginaleffekten av att sätta på eller av en dator är förmodligen noll. Det lär inte märkas av elnätet tillsammans med alla effektförluster om någon dator någonstans går av eller på. Du får väl rätta mig om jag har fel, men skyfflas det verkligen in mer kol i tyskt kraftverk om jag sätter på min dator? På riktigt alltså, inte bara i en teoretisk modell.

Sen missade vi ju det absolut troligaste scenariot för pengarna, nämligen att de blir kvar på banken, förmodligen på ett vanligt lönekonto. Eftersom pengarna ligger på en helt vanlig svensk storbank så kommer de enligt pengasystemet vi har (det däringa fractional reserve banking det pratas så mycket om) att där lånas ut till många gånger sitt ursprungliga värde. 100 kronor kanske blir 900 kronor till slut. Ett par av dem kronorna kan mycket väl lånats ut till exempelvis bauxitindustrin, vem vet. Räkna på det, du.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aloysius:

Det förutsätter ju inte bara att dina uträkningar och antaganden är rätt och rimliga utan också att koldioxid är dåligt för miljön.

Ja det förutsätter att allt vi vet idag om miljö och klimat stämmer och att de standardiserade modellerna som användes stämmer. Det mesta av det där är triviala beräkningar. Till exempel kan en gymnasieelev räkna ut mängden koldioxid ur bensin. Utsläppen från medelel är enkla att hitta på internet och de används flitigt. Den enda siffran som är tveksam är den för pizza men den borde ändå vara rätt storleksordning.

Angående koldioxid så är det också tämligen grundläggande fysik och kemi om man tittar lite närmare på det. Om du till exempel tänker förneka att koldioxid är en växthusgas så faller i princip allt vi vet om kemi och kvantmekanik.

Vill du diskutera detta vidare kan vi flytta diskussionen till tråden för konspirationsteorier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av try1t:

Bitcoin kan omöjligen vara ett pyramidspel då den är decentraliserad och källkoden är öppen och finns tillgänglig för alla att redigera och syna.

Det är inte ett giltigt argument att pyramidspel inte kan förekomma i system som använder öppen källkod. Man får hålla isär systemtänket "produkten" här. Ett schampo kan vara den centrala produkten i ett pyramidspel men det innebär såklart inte att schampo leder till pyramidspel och att det finns andra produkter som är säkra från pyramidspel. Öppen källkod ger inget skydd i sig för det är arkitekturen bakom modellen, inte den utförande koden som avgör vad som kan klassas som pyramidspel eller inte.

Med detta sagt så är jag själv osäker på om man skulle kunna klassa det hela som pyramidspel även om det nu skulle falla snart och de som gick in tidigt var vinnarna. Det måste vad jag förstår det som till en ekonomisk uträkning som inte går ihop där vinster utlovas i förhållande till insats. Men det finns väl knappast någon sådan här. Ingen utlovar någon stabilitet eller förankring. Så jag vet inte... de som slänger in pengar här vet väl om riskerna? Eller de är inte dolda iaf.

Skrivet av mackan_93:

Varför har inte dom som startade det tagit ut sina 100-tals miljoner dollar om allt dom ville var att blåsa folk?

Ingen vet vem som startade bitcoinsystemet. Det närmsta du kommer är Satoshi Nakamoto som inte existerar på riktigt. Det är faktiskt en klar röd varningssignal när man pratar just pyramidspel ;). Och du kan inte utesluta pyramidspel med argumentet - "varför har de inte redan dragit sig ur?". Pyramidspel definieras aldrig av när skaparen drar sig ur. Bernard Madoff är ett bra exempel på detta. Finns mycket att läsa på nätet om honom för den intresserade ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Snälla, innan ni kommer med dumma kommentarer, läs på vad Bitcoin verkligen är

Jag tycker vad bitcoins är idag eller var igår är ganska ointressant när det vi faktiskt pratar om är framtiden för bitcoins.

Om politikerna väljer att reglera bort anonymiteten på kryptovalutorna så kommer väl ökade avgifter på att använda dem naturligt och i så fall kommer väl de bli mindre attraktiva.

Tror folk på riktigt att det inte går att reglera bort anonymiteten på kryptovalutor fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Med detta sagt så är jag själv osäker på om man skulle kunna klassa det hela som pyramidspel även om det nu skulle falla snart och de som gick in tidigt var vinnarna. Det måste vad jag förstår det som till en ekonomisk uträkning som inte går ihop där vinster utlovas i förhållande till insats. Men det finns väl knappast någon sådan här. Ingen utlovar någon stabilitet eller förankring. Så jag vet inte... de som slänger in pengar här vet väl om riskerna? Eller de är inte dolda iaf.

Det ligger väl snarare närmare att kalla det för en vanlig bubbla än ett pyramidspel, förutsatt att värdet skulle sjunka? Om man använder den vanliga jämförelsen med dotcom-bubblan i runt sekelskiftet så fanns det ju två sorters investerare, dels de som trodde på affärsmodellen och dels de som trodde att om en aktie gått upp med 400 % så går det nog upp med 400 % till och då blir jag rik. Och det kan ju skapa en bubbla utan att det underliggande föremålet för bubblan egentligen är fel. Många av IT-bubblans företag som man skrattade åt då hade ju affärsmodeller som fungerar rätt bra idag.

Bitcoin skulle ju kunna ha ett stabilt värde utan någon spekulation eftersom det har vett egenvärde, dvs vissa egenskaper som kan vara attraktiva i vissa sammanhang. Exempelvis att man kan byta värde med varandra över halva planeten utan att blanda in mellanhänder som antingen är dyra eller stjäl pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phuonganh:

En statsvaluta är uppbackad och kontrollerad av en stat. Denna typ av valutan måste alltid vara uppbackad av något. Så länge samhällsekonomin fungerar i landet fungerar valutan.

Svenska kronan precis som alla andra fiat valutor är inte uppbackade utav något alls. Dom har endast värde för att vi måste betala skatt i dom och för att alla tror att dom har ett värde. När du utför ett jobb för att få SEK ingår du i ett filosofiskt avtal där du tror att andra kommer acceptera dina SEK som att ha värde för de tror i sin tur samma sak i oändlig loop. Men som allt annat så har allt ett slut, vilket även fiat valutor har, som inte har något värde och endast bestäms av mängden i cirkulation (som för övrigt ökar exponentiellt). När människor inser (oavsätt anledning) att dagens karusell börjar stanna så är spelet slut och fiat valutor når sitt sanna värde: 0.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aloysius:

Det ligger väl snarare närmare att kalla det för en vanlig bubbla än ett pyramidspel, förutsatt att värdet skulle sjunka? Om man använder den vanliga jämförelsen med dotcom-bubblan i runt sekelskiftet så fanns det ju två sorters investerare, dels de som trodde på affärsmodellen och dels de som trodde att om en aktie gått upp med 400 % så går det nog upp med 400 % till och då blir jag rik. Och det kan ju skapa en bubbla utan att det underliggande föremålet för bubblan egentligen är fel. Många av IT-bubblans företag som man skrattade åt då hade ju affärsmodeller som fungerar rätt bra idag.

Bitcoin skulle ju kunna ha ett stabilt värde utan någon spekulation eftersom det har vett egenvärde, dvs vissa egenskaper som kan vara attraktiva i vissa sammanhang. Exempelvis att man kan byta värde med varandra över halva planeten utan att blanda in mellanhänder som antingen är dyra eller stjäl pengarna.

Aaa. Något i den stilen stämmer bättre som beskrivning. Agreed.
Var väl detta jag ville ha sagt, men formulerade det aldrig ;). Bra att du gjorde det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Svenska kronan precis som alla andra fiat valutor är inte uppbackade utav något alls. Dom har endast värde för att vi måste betala skatt i dom och för att alla tror att dom har ett värde. När du utför ett jobb för att få SEK ingår du i ett filosofiskt avtal där du tror att andra kommer acceptera dina SEK som att ha värde för de tror i sin tur samma sak i oändlig loop. Men som allt annat så har allt ett slut, vilket även fiat valutor har, som inte har något värde och endast bestäms av mängden i cirkulation (som för övrigt ökar exponentiellt). När människor inser (oavsätt anledning) att dagens karusell börjar stanna så är spelet slut och fiat valutor når sitt sanna värde: 0.

Skillnaden är genomslaget hos valutan. Svenska kronan är intimt knuten till den svenska samhällsekonomin, det finns helt enkelt ingen rimlig möjlighet att svenska staten och alla svenska företag över en natt bestämmer sig för att sluta använda kronan, eftersom alla skulle förlora på det. En stat, till och med en mindre stat som Sverige har dessutom resurser och vilja att agera mot eventuella försök att spekulera sönder valutan, vilket du säkert minns om du var gammal nog 1992.

Skillnaden mot bitcoin och det som tillåter den extrema volatiliteten är att det saknas koppling till den reella ekonomin. Det finns ingen som sätter några priser i bitcoin, ingen får lön i bitcoin, ingen ställer ut skuldsedlar i bitcoin. Det finns i stort sett inget du kan göra för bitcoin annat än att växla det till de fiatvalutor som många talar så föraktfullt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Skillnaden är genomslaget hos valutan. Svenska kronan är intimt knuten till den svenska samhällsekonomin, det finns helt enkelt ingen rimlig möjlighet att svenska staten och alla svenska företag över en natt bestämmer sig för att sluta använda kronan, eftersom alla skulle förlora på det. En stat, till och med en mindre stat som Sverige har dessutom resurser och vilja att agera mot eventuella försök att spekulera sönder valutan, vilket du säkert minns om du var gammal nog 1992.

Skillnaden mot bitcoin och det som tillåter den extrema volatiliteten är att det saknas koppling till den reella ekonomin. Det finns ingen som sätter några priser i bitcoin, ingen får lön i bitcoin, ingen ställer ut skuldsedlar i bitcoin. Det finns i stort sett inget du kan göra för bitcoin annat än att växla det till de fiatvalutor som många talar så föraktfullt om.

Jag anser inte att Bitcoin är redo för vanliga Svensson ännu. Det är för komplicerat och det är inte tillräckligt lätt för investerare att handla i BTC. Den dagen det sker kommer värdet vara mycket mer stabilt p.g.a. ökad likviditet. Det finns massor av features som ännu inte har implementerats i klienterna.

Det finns folk som får lön i BTC redan idag såsom programmerare och anställda på Bitcoin-företag. Du måste även tänka på att det finns massor av användningsområden för alla de personer världen över utan bank. T.ex. de som betalar 10% avgifter till Western Union när de ska skicka pengar över gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Om du köper något för 1 btc idag och sedan returnerar det om en vecka kan du inte vara säker på om du kommer få tillbaka 1 btc, 0,75 btc eller 1,25 btc.

Är inte riktigt med på tänket här, lust att förklara vad problemet är? Du får ju tillbaka samma värde.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

det jag är mest skeptisk till är om man öht kan tjäna pengar på BTC...

såg någon som planerade att bygga en mining rigg och räknade med att den skulle dra 2700W alltså skulle den dra 2008.8kWh/mån och billigaste elleverantören där jag bor tar ca 70öre/kWh dvs skulle det kosta 1406.16:-/mån + ev faktura och nätavgifter att driva riggen

altså måste den klara att suga in minst 1406.16:- av bitcoinvärde/månad för att äns betala driften.

inte provat BTC men till någon som har undrar jag då hur mycket de får in i månaden ungefär efter bortdrag för elförbrukning osv?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Är inte riktigt med på tänket här, lust att förklara vad problemet är? Du får ju tillbaka samma värde.

Får jag? Om jag betalar 1 btc för nånting och returnerar det en vecka senare så ska jag väl få tillbaka 1 btc, annars har inte butiken tagit betalt i btc (vilket är poängen, de tar inte betalt i btc).

För att tydliggöra:

Vi kan alla vara överens om att t.ex. Elgiganten tar betalt i kronor, eller hur? Låt säga att jag handlar nåt för 800 kr, två veckor senare lämnar jag tillbaka det och får då bara 700 kr i handen. När jag ifrågasätter får jag svaret: "Jo, men när du köpte var 800 kr värt 100 dollar, men idag har dollarns värde sjunkit och 100 dollar är bara 700 kr. Men var inte ledsen, du har fått tillbaka samma värde."

Acceptabelt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonw:

Är inte riktigt med på tänket här, lust att förklara vad problemet är? Du får ju tillbaka samma värde.

Du verkar inte förstå hur värde defineras eller bestäms. Om du köper något för 1 BTC så har det du köpt just exakt värdet 1 BTC, om de då skulle ha en returpolicy på låt oss säga 1 månad så förväntar du dig att få tillbaka exakt 1 BTC, not more, not less... oavsätt vad BTC värdet är i andra valutor. Dvs, bolaget som skulle ha en returpolicy på att ge tillbaka det värdet du faktiskt betalade så skall du få 1 BTC, vilket gör att företaget måste ha 100% backing (dvs om de inte väljer att ta någon risk) av BTC tills returdatumet gått ut.

Jämför det med om du köper varor från något svenskt bolag där alla priser är i SEK, men det är utlandsägt egenligen och alla deras pengar sparas i Argentinska Peso... inte fan vill du ha tillbaka värdet i Pesos om du lämnar tillbaka varan inom returtiden?!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är inte ett giltigt argument att pyramidspel inte kan förekomma i system som använder öppen källkod. Man får hålla isär systemtänket "produkten" här. Ett schampo kan vara den centrala produkten i ett pyramidspel men det innebär såklart inte att schampo leder till pyramidspel och att det finns andra produkter som är säkra från pyramidspel. Öppen källkod ger inget skydd i sig för det är arkitekturen bakom modellen, inte den utförande koden som avgör vad som kan klassas som pyramidspel eller inte.

Med detta sagt så är jag själv osäker på om man skulle kunna klassa det hela som pyramidspel även om det nu skulle falla snart och de som gick in tidigt var vinnarna. Det måste vad jag förstår det som till en ekonomisk uträkning som inte går ihop där vinster utlovas i förhållande till insats. Men det finns väl knappast någon sådan här. Ingen utlovar någon stabilitet eller förankring. Så jag vet inte... de som slänger in pengar här vet väl om riskerna? Eller de är inte dolda iaf.

Ingen vet vem som startade bitcoinsystemet. Det närmsta du kommer är Satoshi Nakamoto som inte existerar på riktigt. Det är faktiskt en klar röd varningssignal när man pratar just pyramidspel ;). Och du kan inte utesluta pyramidspel med argumentet - "varför har de inte redan dragit sig ur?". Pyramidspel definieras aldrig av när skaparen drar sig ur. Bernard Madoff är ett bra exempel på detta. Finns mycket att läsa på nätet om honom för den intresserade ;).

Du kan inte se någon annan anledning att vara anonym i en sån här situation? Tänk på att banker och regeringar runt om i världen känner sig hotade av ett sånt här system och skulle se till att skaparen försvann. Tänk Snowden/Assange. Finns absolut inget fel med att vilja vara anonym och det har inget med pyramidspel att göra.

Om du själv startade ett pyramidspel, skulle du då inte dra dig ur när du hade 500 miljoner kronor? Läste precis lite om Madoff, som verkar ha fejkat massa siffror och annat, inget sånt är ens möjligt att göra inom bitcoin så förstår inte din koppling?

Permalänk
Medlem

Bitcoin är bara intressant för de som var med från början och köpte bitcoins billigt och dessa tjänar på hypen då värdet stiger. Alla som hoppar på idag gör INGET annat än att vilt spekulera i att värdet kommer stiga.

Hojta till när Bitcoin är det enda sättet att betala med på ett ställe, då kanske det börjar bli intressant. Själv väljer jag att slänga mina pengar på saker jag har åtminstone en hum om hur det funkar - exempelvis värdepapper, retrospel och klockor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackan_93:

Du kan inte se någon annan anledning att vara anonym i en sån här situation? Tänk på att banker och regeringar runt om i världen känner sig hotade av ett sånt här system och skulle se till att skaparen försvann. Tänk Snowden/Assange. Finns absolut inget fel med att vilja vara anonym och det har inget med pyramidspel att göra.

Om du själv startade ett pyramidspel, skulle du då inte dra dig ur när du hade 500 miljoner kronor? Läste precis lite om Madoff, som verkar ha fejkat massa siffror och annat, inget sånt är ens möjligt att göra inom bitcoin så förstår inte din koppling?

Ja, det finns säkert många skäl att hålla sig anonym. Och det är inget fel i sig. Men du vet ju inte ens om skaparen faktiskt gjort just detta (alltså hoppat av tåget med en riktigt saftig vinst) ;). För ingen vet ju ens vem det är. Ellerhur.
Jag borde kanske varit tydligare med den tankebanan i förra inlägget.

Och även om detta inte är fallet så definieras aldrig ett pyramidspel på när/om "the founder" drar sig ur. Det kan vara ett pyramidspel även om den som startat det hela är för girig för sitt eget bästa.

Min koppling var bara att dina argument inte var så bra. Jag har inte påstått att det här bör klassas som pyramidspel. Bara att man inte kan utesluta det med de argumenten du använde ;). Läs mitt inlägg du citerade igen så ser du i mittenpartiet att jag inte tycker att pyramidspelsbenämningen är nå vidare för bitcoins.

Och senare i tråden förtydligade Aloysius det jag egentligen var mer inne på (men jag får erkänna att jag formulerade detta på tok för vagt). Vi ser inte på det som ett pyramidspel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrutalSwede:

Don't jinx it... nu ligger den på $650

Och nu på $728

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det förutsätter ju inte bara att dina uträkningar och antaganden är rätt och rimliga utan också att koldioxid är dåligt för miljön. Den verkliga rent fysiska marginaleffekten av att sätta på eller av en dator är förmodligen noll. Det lär inte märkas av elnätet tillsammans med alla effektförluster om någon dator någonstans går av eller på. Du får väl rätta mig om jag har fel, men skyfflas det verkligen in mer kol i tyskt kraftverk om jag sätter på min dator? På riktigt alltså, inte bara i en teoretisk modell.

Grejen är inte om en gör detta utan hundra tusentals gör detta 24/7, det är just det som är problemet. Dessutom köper man hårdvara just för mining ökar gifter och koldioxid ytligare i naturen. Så till början till slut är detta bara ett stort förlustmaskineri för naturen och till sist mänskan. Men dom flesta tänker bara kortsiktigt och att håva in enorma summor pengar.

Säkert en kul och några får lite extra plus på kontot. Kul , men i längden är detta en förlust valuta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ni som säger att Bitcoin är pyramidspel borde läsa på vad pyramidspel egentligen är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Ni som säger att Bitcoin är pyramidspel borde läsa på vad pyramidspel egentligen är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel

Fast ingen har väl egentligen påstått att bitcoin är ett pyramidpel utan endast att det delar vissa egenskaper med pyramidspel.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Ni som säger att Bitcoin är pyramidspel borde läsa på vad pyramidspel egentligen är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel

Vänta några månader till så har du nog också ändrat uppfattning:)))
Jag har sett det innan under åren,detta kommer bli en underhållande följetong,gnuggar redan mina händer:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Vänta några månader till så har du nog också ändrat uppfattning:)))
Jag har sett det innan under åren,detta kommer bli en underhållande följetong,gnuggar redan mina händer:)

Peka gärna på vad som är ohållbart efter ett visst skede i processen med Bitcoin så att vi får veta varför det nu är ett pyramidspel. Att tron hos folk försvinner och värdet faller är inte ett tecken på pyramidspel om det nu skulle hända, precis samma sak kan hända med t.ex. aktier vilket jag antar att du inte kallar pyramidspel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aloysius:

Det ligger väl snarare närmare att kalla det för en vanlig bubbla än ett pyramidspel, förutsatt att värdet skulle sjunka? Om man använder den vanliga jämförelsen med dotcom-bubblan i runt sekelskiftet så fanns det ju två sorters investerare, dels de som trodde på affärsmodellen och dels de som trodde att om en aktie gått upp med 400 % så går det nog upp med 400 % till och då blir jag rik. Och det kan ju skapa en bubbla utan att det underliggande föremålet för bubblan egentligen är fel. Många av IT-bubblans företag som man skrattade åt då hade ju affärsmodeller som fungerar rätt bra idag.

Bitcoin skulle ju kunna ha ett stabilt värde utan någon spekulation eftersom det har vett egenvärde, dvs vissa egenskaper som kan vara attraktiva i vissa sammanhang. Exempelvis att man kan byta värde med varandra över halva planeten utan att blanda in mellanhänder som antingen är dyra eller stjäl pengarna.

Tror en mer relevant jämförelse är tulpanbubblan i Holland då det blir lite lurigt att jämföra bitcoins med företag eftersom det där är mer som påverkar dess värde än bara folk som spekulerar i aktier. Dessutom slipper man alla som extrapolerar för långt och säger att IT-branschen blomstrar nu alltså kommer bitcoins blomstra sen. Sen har väl bitcoins mer gemensamt med Ponzi än med pyramidspel även om det inte passar helt bra heller. För vad vi vet finns det ingen central Ponzi i bitcoins. Om man inte väljer att tro på teorin att han/de som skapade det faktiskt sitter på stora mängder mynt som de ska växla in någon gång.

Håller inte riktigt med om att bitcoins skulle ha ett egenvärde. Det enda värde det har är för att två personer har enats om att det ska ha ett visst värde. Jämför med ett mynt av metall som har två värden, ett värde i form av metallen och ett annat värde i form av siffran som står på. Fast det kanske bara är semantik och att vi tolkar ord olika.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ryuk00:

Du verkar inte förstå hur värde defineras eller bestäms. Om du köper något för 1 BTC så har det du köpt just exakt värdet 1 BTC, om de då skulle ha en returpolicy på låt oss säga 1 månad så förväntar du dig att få tillbaka exakt 1 BTC, not more, not less... oavsätt vad BTC värdet är i andra valutor. Dvs, bolaget som skulle ha en returpolicy på att ge tillbaka det värdet du faktiskt betalade så skall du få 1 BTC, vilket gör att företaget måste ha 100% backing (dvs om de inte väljer att ta någon risk) av BTC tills returdatumet gått ut.

Jämför det med om du köper varor från något svenskt bolag där alla priser är i SEK, men det är utlandsägt egenligen och alla deras pengar sparas i Argentinska Peso... inte fan vill du ha tillbaka värdet i Pesos om du lämnar tillbaka varan inom returtiden?!

Jag tror många missar det stora problemet med att värdet varierar så kraftigt och det är inte direkt relaterat till återköp. Om du får lön i bitcoin, låt oss säga 10 btc så har de ju ett visst värde. Problemet blir att om värdet studsar med 10 % olika dagar så har du fortfarande bara fått en viss mängd pengar från början. Så efter en vecka kanske din lön bara är värd 80 % av det du fick medan en vecka senare är den värd 110 %. Lite jobbigt att behöva löneförhandla på veckobasis. Det är de kraftiga variationerna som gör den oanvändbar som valuta för tillfället. Tittar vi på de flesta andra stora valutorna så försöker man se till att värdes ändras med ett par procent per år. Bitcoin kan studsa 10 % på en dag. Händer det en vanlig valuta så klassas det som en ekonomisk kris. Titta till exempel på vad som händer i Argentina nu: http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/argentinas-valuta-rasar
Kolla man på procentsatserna för ett år där så är det vad som kan hända på en vecka med bitcoin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skälet till att Bitcoin(s) blomstrar är pga den illegala droghandeln på deepwebb. Inte många här som fattar det.
Det är det som Bitcoin(s) används till, är skapade för och får näring genom. Detta är Fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Skälet till att Bitcoin(s) blomstrar är pga den illegala droghandeln på deepwebb. Inte många här som fattar det.
Det är det som Bitcoin(s) används till, är skapade för och får näring genom. Detta är Fakta.

Ugh...

Permalänk
Medlem

Ja, bitcoin har mycket av vad en tradionell valuta har förutom på en viktig punkt, den är otroligt instabil. Det är självklart något som kan ändras med tiden men i nuläget anser jag att den fungerar som valuta på stor skala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFozz:

Skälet till att Bitcoin(s) blomstrar är pga den illegala droghandeln på deepwebb. Inte många här som fattar det.
Det är det som Bitcoin(s) används till, är skapade för och får näring genom. Detta är Fakta.

Droghandeln var stabil och efter silkroad stängdes ner sedan återhämtade bitcoin sig väldigt bra.

Att det sedan steg från 800kr till 5000kr+ på några veckor är väl något helt annat.