Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Får jag? Om jag betalar 1 btc för nånting och returnerar det en vecka senare så ska jag väl få tillbaka 1 btc, annars har inte butiken tagit betalt i btc (vilket är poängen, de tar inte betalt i btc).

För att tydliggöra:

Vi kan alla vara överens om att t.ex. Elgiganten tar betalt i kronor, eller hur? Låt säga att jag handlar nåt för 800 kr, två veckor senare lämnar jag tillbaka det och får då bara 700 kr i handen. När jag ifrågasätter får jag svaret: "Jo, men när du köpte var 800 kr värt 100 dollar, men idag har dollarns värde sjunkit och 100 dollar är bara 700 kr. Men var inte ledsen, du har fått tillbaka samma värde."

Acceptabelt?

Offtopic: En fråga till er som har koll på hur det går till med valutaväxling. Låt säga att jag använder mitt VISA-kort och köper en vara på en amerikansk hemsida, där valutan är USD. Min bank(?) växlar USD till SEK och resultatet dras av på mitt konto.

1 USD = 6 SEK

Låt säga att produkten kostade 1000 USD vilket motsvarar 6000 SEK (mitt konto visar -6000 SEK). Under veckans gång har jag hunnit få min produkt, vill returnera denna. Dock har USD sjunkit i värde, 1 USD är numera endast värd 3 SEK. Jag returnerar varan, vad sätter företaget in på min banks konto? 1000 USD eller 2000 USD?

Skrivet av Ryuk00:

Du verkar inte förstå hur värde defineras eller bestäms. Om du köper något för 1 BTC så har det du köpt just exakt värdet 1 BTC, om de då skulle ha en returpolicy på låt oss säga 1 månad så förväntar du dig att få tillbaka exakt 1 BTC, not more, not less... oavsätt vad BTC värdet är i andra valutor. Dvs, bolaget som skulle ha en returpolicy på att ge tillbaka det värdet du faktiskt betalade så skall du få 1 BTC, vilket gör att företaget måste ha 100% backing (dvs om de inte väljer att ta någon risk) av BTC tills returdatumet gått ut.

Jämför det med om du köper varor från något svenskt bolag där alla priser är i SEK, men det är utlandsägt egenligen och alla deras pengar sparas i Argentinska Peso... inte fan vill du ha tillbaka värdet i Pesos om du lämnar tillbaka varan inom returtiden?!

Jag förstår precis hur det fungerar. Vad ni inte förstår (well, jag antar att ni förstår men väljer att ta en diskussion ang. det hela) är att företagen erbjuder att vi som konsumenter kan använda BTC som en form av betalmedel, inte direkt ordagrant en renodlad valuta. Du betalar inte 1BTC för en produkt, du betalar 1BTC för värdet av den produkten i USD/EUR/SEK/whatever. Det är lååångt tid kvar innan BTC ens kan komma upp för diskussion att hanteras som en fungerande valuta.

Detta misstolkades i en annan tråd också av mitt uttryck "BTC som betalmedel". Vi kom fram till att man kunde använda "en tjänst för att smidigt betala med bitcoins" istället för "BTC som betalmedel", vilket dock i mina öron låter ganska likvärdigt

Men vad vet jag, kanske fortfarande är för korkad för att ta denna diskussion.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Vänta några månader till så har du nog också ändrat uppfattning:)))
Jag har sett det innan under åren,detta kommer bli en underhållande följetong,gnuggar redan mina händer:)

Jag kan väl inte ändra uppfattning av definitionen av ett ord. Pyramidspel bygger på exponentiellt raggande av deltagare vilket gör det ohållbart.
Bitcoin har inte dessa premisser alls. Sen kan man kalla det för andra saker men just pyramidspel kan det per definition inte vara.
Därav tycker jag fortfarande att folk som svänger sig med ordet felaktigt om Bitcoin borde läsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Svenska kronan precis som alla andra fiat valutor är inte uppbackade utav något alls. Dom har endast värde för att vi måste betala skatt i dom och för att alla tror att dom har ett värde. När du utför ett jobb för att få SEK ingår du i ett filosofiskt avtal där du tror att andra kommer acceptera dina SEK som att ha värde för de tror i sin tur samma sak i oändlig loop. Men som allt annat så har allt ett slut, vilket även fiat valutor har, som inte har något värde och endast bestäms av mängden i cirkulation (som för övrigt ökar exponentiellt). När människor inser (oavsätt anledning) att dagens karusell börjar stanna så är spelet slut och fiat valutor når sitt sanna värde: 0.

Ta bort SEK/fiat och ersätt med BTC/crypto, och ta dig en funderare på det. Värdet på bitcoins bestäms på precis samma sätt som för alla andra valutor: Enligt det värde marknaden anser att det har. Skillnaden är dock den, att SEK har en vid spridning som gör att värdet inte enbart bestäms av spekulation, utan av lönenivåer, lån, obligationer och så vidare. I slutändan bestäms värdet för SEK av vad svenska staten är villig att göra för att den ska behålla sitt värde. Kan du verkligen föreställa dig en situation där kronan går i stöpet och statsmakten inte gör sitt yttersta för att rädda den? Vilken motsvarighet finns det för bitcoins? Ingenting... när utbud och efterfrågan hamnar i ojämnvikt finns det inget som sparkar igång konsumptionen igen.

Det finns en sak som lite påminner om BTC, nämligen guld. Folk verkar av någon anledning tro att guld har magiska egenskaper som värdesättare, och att man kan jämföra allt med det. Vi har ju också testat på det förrut, och det slutade i katastrof. Har man alls någon koll på ekonomisk historia måste man känna till den skada som guldmyntfoten orsakade speciellt Tyskland men även Storbritannien.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Droghandeln var stabil och efter silkroad stängdes ner sedan återhämtade bitcoin sig väldigt bra.

Att det sedan steg från 800kr till 5000kr+ på några veckor är väl något helt annat.

Du tror alltså att Silk Road är nere? haha

Permalänk
Medlem

Bitcoin är ett politiskt beslut från att försvinna in i glömskan.
Om antingen EU eller USA bestämmer sig för att det är dax att styra upp de virtuella valutorna så är dom i princip borta över en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bitcoin är ett politiskt beslut från att försvinna in i glömskan.
Om antingen EU eller USA bestämmer sig för att det är dax att styra upp de virtuella valutorna så är dom i princip borta över en natt.

Vad skulle detta politiska beslut vara? Stänga ner internet?

Permalänk
Skrivet av Sando:

......

Det finns en sak som lite påminner om BTC, nämligen guld. Folk verkar av någon anledning tro att guld har magiska egenskaper som värdesättare, och att man kan jämföra allt med det. Vi har ju också testat på det förrut, och det slutade i katastrof. Har man alls någon koll på ekonomisk historia måste man känna till den skada som guldmyntfoten orsakade speciellt Tyskland men även Storbritannien.

Så efter att guld och andra sällsynta metaller använts som betalmedel i tusentals år (ja, kanske inte så länge på riktigt bred front, vanligt folk fick nog mest hålla sig till direkt byteshandel länge) så slutade det i början av 1900-talet i katastrof enligt dig...

Känns som ett riktigt bra resultat ändå tycker jag. Hur länge tror du dagens lånesamhälle kommer hålla? Ett par decennier till max gissar jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av try1t:

Vad skulle detta politiska beslut vara? Stänga ner internet?

Nej, men inrätta en kontrollmyndighet. Som, surprise, surprise, gärna ska styras från Israel.

http://rt.com/news/israel-netanyahu-un-internet-260/

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14368251']Nej, men inrätta en kontrollmyndighet. Som, surprise, surprise, gärna ska styras från Israel.

http://rt.com/news/israel-netanyahu-un-internet-260/

Med rotservrar som drivs av Win XP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14368210']Så efter att guld och andra sällsynta metaller använts som betalmedel i tusentals år (ja, kanske inte så länge på riktigt bred front, vanligt folk fick nog mest hålla sig till direkt byteshandel länge) så slutade det i början av 1900-talet i katastrof enligt dig...

Känns som ett riktigt bra resultat ändå tycker jag. Hur länge tror du dagens lånesamhälle kommer hålla? Ett par decennier till max gissar jag.

Du tror inget av all samhällsutveckling som hänt sedan 1900talets början kan attributeras till möjligheten för geme man att låna pengar?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag kan väl inte ändra uppfattning av definitionen av ett ord. Pyramidspel bygger på exponentiellt raggande av deltagare vilket gör det ohållbart.
Bitcoin har inte dessa premisser alls. Sen kan man kalla det för andra saker men just pyramidspel kan det per definition inte vara.
Därav tycker jag fortfarande att folk som svänger sig med ordet felaktigt om Bitcoin borde läsa på.

Vad tror/tycker du att denna och mängder av andra liknande "reklam-trådar" egentligen har för syfte?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simonw:

Offtopic: En fråga till er som har koll på hur det går till med valutaväxling. Låt säga att jag använder mitt VISA-kort och köper en vara på en amerikansk hemsida, där valutan är USD. Min bank(?) växlar USD till SEK och resultatet dras av på mitt konto.

1 USD = 6 SEK

Låt säga att produkten kostade 1000 USD vilket motsvarar 6000 SEK (mitt konto visar -6000 SEK). Under veckans gång har jag hunnit få min produkt, vill returnera denna. Dock har USD sjunkit i värde, 1 USD är numera endast värd 3 SEK. Jag returnerar varan, vad sätter företaget in på min banks konto? 1000 USD eller 2000 USD?

Det är din bank som utför växlingen till rådande växlingskurs vid tidpunkt för överföringen, företaget du handlar av kommer ge tillbaka exakt så många dollar som du gav till dem (minus en restocking fee, oftast). Så i ditt exempel har du förlorat en hel del pengar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bitcoin är ett politiskt beslut från att försvinna in i glömskan.
Om antingen EU eller USA bestämmer sig för att det är dax att styra upp de virtuella valutorna så är dom i princip borta över en natt.

Ungefär som för dom i Cypern fast då gällde det ju riktiga pengar...

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vad tror/tycker du att denna och mängder av andra liknande "reklam-trådar" egentligen har för syfte?

Fo3

Vad gör denna tråd till en "reklam-tråd"? Jag anser att det är mycket misinformation om Bitcoin, men också kryptovalutor i allmänhet och vill att folk gör lite research innan de spyr ut sig alla dumma kommentarer. Det är inte en slump att Bitcoin har funnits i över 5 år. Det fanns naysayers redan från början som bevisats fel gång på gång.

Bara för att du har en åsikt kan du inte ändra en definition för att förstärka din tro.

Citat:

A pyramid scheme is an unsustainable business model that involves promising participants payment or services, primarily for enrolling other people into the scheme, rather than supplying any real investment or sale of products or services to the public

Bitcoin stämmer inte överens med något av det här.

Permalänk
Medlem

Läs denna FAQ: https://en.bitcoin.it/wiki/FAQ

Du kommer få svar på om Bitcoin är ett pyramidspel eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Grafikkort generarar inte tillräckligt med hashes/s för att vara värda det längre. Du kommer aldrig få tillbaka investeringen. För vanligt folk är det bäst att köpa BTC på direkten.

Med andra ord är det som att växla SKR mot tex. USD. Helt meningslöst med andra ord.

Skrivet av try1t:

Det beror hur man ser på det. Teknologin Bitcoin (kryptovalutor) är en av de mest värdefulla uppfinningarna någonsin. Den är här för att stanna och kommer ha väldigt stort värde även i framtiden. BTC däremot är bundet till Bitcoin och om protokollen skulle fallera skulle BTC vara värda näst till ingenting.

Du lyckas både sia in i framtiden och dessutom överskatta en valuta till bristningsgränsen.. Nej. Bitcoins är inte en av de mest värdefulla uppfinningarna någonsin.. Inte ens nära. Dessutom är inte bitcoins något nytt. Har funnits e-valuta så länge som Internet existerat.

Skrivet av try1t:

Tydligen frågade de en talesperson för Tigerdirect. Självklart kan jag inte förutspå hur deras försäljningssiffror kommer se ut över ett halvår eller ett år, och det kan inte du heller. Absolut; 2014 kommer vara ett väldigt intressant år.

Men du kan förutspå att Bitcoin kommer att vara här för att "stanna"? (läs citerad kommentar ovan.).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord är det som att växla SKR mot tex. USD. Helt meningslöst med andra ord.

https://en.bitcoin.it/wiki/Myths

Citat:

Unlike gold, bitcoins are:

  • Easy to transfer

  • Easy to secure

  • Easy to verify

  • Easy to granulate

Unlike fiat currencies, bitcoins are:

  • Predictable and limited in supply

  • Not controlled by a central authority (such as The United States Federal Reserve)

  • Not debt-based

Unlike electronic fiat currency systems, bitcoins are:

  • Potentially anonymous

  • Freeze-proof

  • Faster to transfer

  • Cheaper to transfer

Permalänk
Avstängd

Predictable and limited in supply

Nej. Det är den inte. Först så kan ingen förutse värdet.. Det är en ren lögn. Och Limited? Knappast.

Faster to transfer
Cheaper to transfer

Öhh nej.

Sedan har vi ju det faktum att Kryptovalutor som Bitcoin fortfarande är bundna till riktig valuta och kommer att vara det tills den tar helt över.. Sedan är kryptovalutan värdelös.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du lyckas både sia in i framtiden och dessutom överskatta en valuta till bristningsgränsen.. Nej. Bitcoins är inte en av de mest värdefulla uppfinningarna någonsin.. Inte ens nära. Dessutom är inte bitcoins något nytt. Har funnits e-valuta så länge som Internet existerat.

Men du kan förutspå att Bitcoin kommer att vara här för att "stanna"? (läs citerad kommentar ovan.).

Jag förutspår inte att Bitcoin är här för att stanna. Det jag säger är att teknologin är här för att stanna. Lycka till att få den kunskapen att bara försvinna.

Det enda du tänker på är värdet per BTC. Värdet påverkar inte funktionen av Bitcoin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Jag förutspår inte att Bitcoin är här för att stanna. Det jag säger är att teknologin är här för att stanna. Lycka till att få den kunskapen att bara försvinna.

Det enda du tänker på är värdet per BTC. Värdet påverkar inte funktionen av Bitcoin.

Nej då.. Du förutspår inget när du påstår att kryptovalutor kommer att slå igenom. Nää då.

Du har rätt i att värdet inte påverkar funktionen av bitcoin däremot påverkar det vilja att införskaffa BTC. Om BTC är värd 0.0001 ören så kommer ingen lägga tid på att tjäna valutan om inte vinsten är enorm men då sker det ju en inflation som ökar priserna istället och folk försöker få mer och inflationen ökar. Lite 20-talets Tyskland över det hela.. Men till skillnad från en fast valuta som tex. USD som är bunden till guldet och köpkraften och innevånarna så har inte BTC någon som styr upp detta och därav kan ingen hindra inflation.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Lätt att prata upp saker man har investerat i själv. Precis som alla tomtar som sitter och pratar om hur lovande vissa företag är när dom har aktier i skiten för att pusha upp priset och sedan dumpa sin del. Ostabil tomtevaluta som vissa har haft tur med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Predictable and limited in supply

Nej. Det är den inte. Först så kan ingen förutse värdet.. Det är en ren lögn. Och Limited? Knappast.

Faster to transfer
Cheaper to transfer

Öhh nej.

Sedan har vi ju det faktum att Kryptovalutor som Bitcoin fortfarande är bundna till riktig valuta och kommer att vara det tills den tar helt över.. Sedan är kryptovalutan värdelös.

Nu får du ge dig. Det står ingenstans att BTC värde är förutsägbart. Det är fakta att det kommer finnas max 21 miljoner BTC totalt och man vet hur mycket nya BTC som "minas" fram över tid.

Det tar några sekunder att flytta BTC till en person på andra sidan jorden. Inte snabbare?

Det kostar några ören per transaktion. Inte billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Lätt att prata upp saker man har investerat i själv. Precis som alla tomtar som sitter och pratar om hur lovande vissa företag är när dom har aktier i skiten för att pusha upp priset och sedan dumpa sin del. Ostabil tomtevaluta som vissa har haft tur med.

Var har jag skrivit att jag investerat? Snälla, vad är det som gör BTC till en tomtevaluta? Det faktum att du inte har en aning om hur det fungerar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Nu får du ge dig. Det står ingenstans att BTC värde är förutsägbart. Det är fakta att det kommer finnas max 21 miljoner BTC totalt och man vet hur mycket nya BTC som "minas" fram över tid.

Det tar några sekunder att flytta BTC till en person på andra sidan jorden. Inte snabbare?

Det kostar några ören per transaktion. Inte billigare?

mmm 21 miljoner BTC totalt var det ja. Om ingen har insyn.. Vem ska då hindra vissa från att göra ett par miljoner extra BTCs?

Skrivet av try1t:

Var har jag skrivit att jag investerat? Snälla, vad är det som gör BTC till en tomtevaluta? Det faktum att du inte har en aning om hur det fungerar?

Det är ganska underförstått.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

mmm 21 miljoner BTC totalt var det ja. Om ingen har insyn.. Vem ska då hindra vissa från att göra ett par miljoner extra BTCs?

Du har inte en aning om vad du pratar om.

Läs mitt första inlägg och följ länkarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Du har inte en aning om vad du pratar om.

Läs mitt första inlägg och följ länkarna.

Okej. Problemet är att du inte svarar på frågorna (ditt första inlägg är inte ens i närheten av att svara på detta) utan påstår att andra inte har insikt i detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är ganska underförstått.

Jasså? Vad är det mer du vet om mig som jag själv inte vet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Jasså? Vad är det mer du vet om mig som jag själv inte vet?

Förutom det faktum att din tråd bara stinker av "Jag har gjort det.. gör det ni med"?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Okej. Problemet är att du inte svarar på frågorna (ditt första inlägg är inte ens i närheten av att svara på detta) utan påstår att andra inte har insikt i detta.

Nej, det jag säger är att du ska läsa på om vad Bitcoin är innan du kommer med dumma kommentarer... Sedan får du själv bestämma vad du tycker. Att slänga bajs höger och vänster ökar inte din trovärdighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Nej, det jag säger är att du ska läsa på om vad Bitcoin är innan du kommer med dumma kommentarer... Sedan får du själv bestämma vad du tycker. Att slänga bajs höger och vänster ökar inte din trovärdighet.

Ha..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds