Permalänk

Idé till hårddisk vagga

Jag ska bygga mig ett eget chassi, och har tänkt göra allt från grunden, och som rubriken lyder så ska ja göra en vagga till hårddisken.

Är detta en bra ide ?
http://www.ladda-upp.se/bilder/dbrwmarzakeuie/

Att ha hårddisken upphängd i luften med nån slaggs av elastiskt material, så man slipper all vibration från den, eller tar den skada o inte sitta fast ordentligt?
Bilden är dåligt ritad, men tror man förstår idén ?

Permalänk

okej såg just nu att denna tråd kom väldigt fel.. skulle en admin va så snäll o flytta den till en mer passade flik ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanielMedStortD:

Jag ska bygga mig ett eget chassi, och har tänkt göra allt från grunden, och som rubriken lyder så ska ja göra en vagga till hårddisken.

Är detta en bra ide ?
http://www.ladda-upp.se/bilder/dbrwmarzakeuie/

Att ha hårddisken upphängd i luften med nån slaggs av elastiskt material, så man slipper all vibration från den, eller tar den skada o inte sitta fast ordentligt?
Bilden är dåligt ritad, men tror man förstår idén ?

Hej dANIEL
Många som har gjort liknande lösningar, kolla galleriet för inspiration. Så länge du inte knuffar runt datorn när den är igång är det lugnt. Själv kör jag endast med SSD, avskyr ljudet och hastigheten på vanliga hårddiskar.

Skrivet av DanielMedStortD:

okej såg just nu att denna tråd kom väldigt fel.. skulle en admin va så snäll o flytta den till en mer passade flik ?

Lättast är att anmäla sin egen tråd, jag har dock anmäld den åt dig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

Går alldeles utmärkt. Här har du en länk till en likande modifikation.
http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi...

Permalänk

Tack! är lite nybörjare här

så då är de inte omöjligt då tack Persienner

Permalänk
Medlem

Det finns till och med chassin som har sålts med just denna typ av upphängning. Tycker dock att det går lika bra med ordentligt mjuka silikonbussningar, känns även lite säkrare då hårddisken sitter bättre fast med dem.

Permalänk
Medlem

Håller med loefet den där typen av lösning är ganska onödig och flyttar du datorn nån gång så måste du ju plocka ur diskarna...

Vill du göra allt själv så kan du göra som jag å gjuta dina egna silikonbussningar, finns tvåkomponents silikon att köpa på tex slöjddetaljer för en billig slant

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det finns till och med chassin som har sålts med just denna typ av upphängning. Tycker dock att det går lika bra med ordentligt mjuka silikonbussningar, känns även lite säkrare då hårddisken sitter bättre fast med dem.

Skrivet av Belzzz:

Håller med loefet den där typen av lösning är ganska onödig och flyttar du datorn nån gång så måste du ju plocka ur diskarna...

Vill du göra allt själv så kan du göra som jag å gjuta dina egna silikonbussningar, finns tvåkomponents silikon att köpa på tex slöjddetaljer för en billig slant

Enorm skillnad på silkonbussningar och resårband, i alla fall de tunna silikonbussningarna man använder till att montera disken i en vanlig 3,5" plats med.

Jag kör min mekaniska disk med resårband som är fästa runt skallarna på skruven till hårddisken samt i 5,25" platserna. Nu är jag inte iväg på LAN och sånt då min dator är super stationär i och med bland annat två stycken externa Zalman kyltorn, men även på den tiden när jag var iväg med datorn fungerade det utmärkt med resårbands upphängningen.

Permalänk

ja resår band borde funka bäst tycker jag, för ja menar inte direkt så att man flyttar runt datan medans man har igång den, o då borde disken aldrig kunna skadas av detta?

Permalänk
Skrivet av DanielMedStortD:

ja resår band borde funka bäst tycker jag, för ja menar inte direkt så att man flyttar runt datan medans man har igång den, o då borde disken aldrig kunna skadas av detta?

Risken är att den skulle falla ur banden och då kan den givetvis gå sönder, så länge du inte skakar den är det lugnt.