Permalänk

Inställningar Samsung UE46F5505

Fick hem min nya Samsung UE46F5505 igår efter att ha kikat i "HC gamerns" tråd, skall ta och beställa en kalibrerings dvd till veckan men vill gärna kunna slänga upp den på väggen och använda den tills dess

Är det någon som har en likadan och skulle kulla dela med sig av hur de ställt in bilden?

Har förstått att vissa "bildförbättringsinställningar" skall vara avstängda, stämmer detta?

Man ska/kan döpa om sin hDMi port till "PC" för att tjäna ms, enkelt, rekomenderas?

Tack på förhand från en TV noob

Permalänk

Om någon har möjliget att hjälpa till med lite svar hade det uppskattats enormt!

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille kapten:

Fick hem min nya Samsung UE46F5505 igår efter att ha kikat i "HC gamerns" tråd, skall ta och beställa en kalibrerings dvd till veckan men vill gärna kunna slänga upp den på väggen och använda den tills dess

Är det någon som har en likadan och skulle kulla dela med sig av hur de ställt in bilden?

Har förstått att vissa "bildförbättringsinställningar" skall vara avstängda, stämmer detta?

Man ska/kan döpa om sin hDMi port till "PC" för att tjäna ms, enkelt, rekomenderas?

Tack på förhand från en TV noob

Råd & rön har en pdf fil du kan köpa för en liten slant med massor bra inställningar för många olika tv apparater. Den följde jag till min UE46F5505 och det blev perfekt.

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Bildexpert 📺

Bildläge: Film, Färgtemp: Varm1, Bildstorlek: Anpassa t.skärm (för att stänga av overscan). Bakgrundsbelysning anpassar du efter rummet. Där har du grunderna för en korrekt bild på Samsungs apparater. Mer detaljerat än så kräver testbilder och för korrekta färger krävs mätinstrument.

Råd och Rön:s inställningsförlag ska man i princip aldrig använda. De ger tyvärr inkorrekta färger, inkorrekta signalnivåer och överdriver bland annat skärpefiltren. Använder man en bildkälla som följer TV-standard blir R&R:s förslag en bild som är för blå, ger uppljusade/grådassiga skuggor och överskärpt så att alla konturer får vita kantskuggor.