Volvo Premium Sound eller High performance Sound?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Chippet går alltid att skaffa senare, knepigare med premium sound om ma inte är påläst och vill skruva en massa själv

Still, jag vet inte om jag faktiskt tycker det är värt med 11 papp för det Såvida du inte får blåtand och hela kitet. Jag har bara 3,5mm och ett usb uttag som är gjort för en iPod.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Still, jag vet inte om jag faktiskt tycker det är värt med 11 papp för det Såvida du inte får blåtand och hela kitet. Jag har bara 3,5mm och ett usb uttag som är gjort för en iPod.

Man får med DVD spelare (spelar upp filmer) Dual-blåtand som han sa vad det nu innebär, Ipod-anslutning osv. Man kan tex styra spotify via ratten o så. Dessutom 7tums skärm (men det får man även med High performance).

Ska prata med säljaren imorgon och ska försöka deala in systemet gratis genom att säga att jag får det gratis på ett annat ställe

Permalänk

Jag har sökt lite i frågan för eget intresse inför bilköp och det var endel som avrådde premium.
Att det isf var mer värt att ha vanliga ihop med laminerade sidorutor.

Folk var inte riktigt nöjda med premium, varit lite strul med att få ut det där extra fina ljudet, fast detta gällde v70. Hur det är på 40 serien vet jag inte men extremt få med premium på blocket bland nyare årsmodellerna så kanske plockatsbort.. eller är så bra så folk inte vill sälja dessa bilarna. hehe

Permalänk

Har en V50 -08 D5 just i dagsläget med high performance och den spelar mer än godkänt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Är det som att chippa den?

Med polestar-optimering behåller du dock alla garantier från Volvo och du registreringsbesiktigar den nya effekten. Mycket nöjd med det på min S60 (hur mycket det ger beror ju dock på vilken motor du har såklart).

Men håller med de andra, mycket bättre att satsa på sådant som är jobbigare att fixa i efterhand. En Polestar-optimering kan du göra under en vanlig service hos Volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är exakt samma integration och rattkontroll i high performance som i premium. Det är förstärkare och antal/typ av högtalare som skiljer.

Jepp, det vet jag nog, det jag menade var att det endast följer med originalutrustning.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Har Premium sound med original baslåda i min V70 och kan säga direkt att de är värt de! Otroligt bra ljud i dessa paket och kompleterar du med basen blir de helt perfekt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

V60

Tog ut en V60 i december med bl.a premium sound,
Testade båda ljudsystemen innan och HP var (enligt mig) inte i närheten av PS.

Jag spelar ständigt musik i bilen och jag vägrade vara dumsnål
Råder dig till samma sak, du ångrar dig om du väljer HP.

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem

Vad menar ni om man väljer en till baslåda? Det fanns inte som alternativ när jag byggde min bil på volvos hemsida. Jag kommer som sagt välja Premium Sound eftersom jag hellre tar det än tex laminerade sidorutor eller backkamera eller gps

Permalänk
Medlem

Volvo Premium Sound eller High performance Sound? Du har mycket bra ljud i båda systemen. Själv tycker jag high P låter bättre. Enligt volvo folk ska du ha skinnklädsel för rätt ljud till High preformence. (min systers man jobbar på volvo utveckling och han förklarade det som så att nästan alla som väljer PS väljer läder klädsel så då bygger vi ljudbliden för PS så den passar bäst till bilar med skinn)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ofta rätt dyrt att bygga nå eget i en bil som är bättre än fabriksystemen, så om man inte tänker satsa rejält bör man välja fabriksmonterat, man bygger iallafall inget som är bättre för samma summa.
Volvos Dynaudiosystem var rätt tjocka i ljudkaraktären tycker jag och de borde haft mindre bas i grunden, de lät bättre med andra sättningar som inte såldes.

Beror på vilken bil du har, jag har haft budget på 15k i min bil men det är en småbil och det va en hel del jävla mek för att få det bra.
Nästan hela bilen är fylld med silentcoat, egen byggda bafflar, modifierade dörrar, bilar är hemskt att försöka få till något välljudande i, akustiken är horribel.

Jag skulle mer se det som bortkastad tid att bygga eget, tyckte personligen inte det va speciellt kul heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Fixa egen stereo blir nog billigare och bättre. Har aldrig upplevt något vidare ljud i original stereo i bilar bortsett från polaren farsas V70 som faktiskt hade helt ok ljud. Kan ju hända att det var "Premium Sound". Men 11 lök? Nej tack.

Stereon i dagens bilar är mer än endast stereon, i stort sett alla bilens funktioner är integrerad i konsollen, därav priset

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kozmos:

Beror på vilken bil du har, jag har haft budget på 15k i min bil men det är en småbil och det va en hel del jävla mek för att få det bra.
Nästan hela bilen är fylld med silentcoat, egen byggda bafflar, modifierade dörrar, bilar är hemskt att försöka få till något välljudande i, akustiken är horribel.

Jag skulle mer se det som bortkastad tid att bygga eget, tyckte personligen inte det va speciellt kul heller.

Billiga småbilar har i de flesta fall rätt usla fabriksanläggningar, men det gäller inte i premiumklassen. Där är det snarare rätt svårt att bygga bättre för den summa som fabrikssystemen kostar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att det skulle vara så mycket fulare att sätta in egen stereo, håller jag tyvärr inte med. Och det går behålla alla ratt funktioner att styra stereon.

Sen går det byta alla högtalare själv i bilen och byta dom till highend högtalare utan att det syns.

Man behöver inte göra som alla 740s att behålla orginal och slänga in 4 stycken 12or i skuffen.
Det går göra det snyggt om man vill.

Det tråkiga med Premium / orginal, Är oftast att dom inte stödjer ett skit, Nya eftermarknads stereo klarar typ allt, DVD,Cd,BT,Usb,Aux, med den senaste standarn. kanske inte gäller volvo, Men vet många andra bilar som saknar mycket funktioner.
Dock i nya volvos är det la canbus osv, så har för mig att det är mycket problem med byta ljud.

Men jag klarar inte av orginal ljud i bilar, slänger hellre iväg 25 tusen på eget bygge som ser ut som orginal fast spelar bättre och högre, Går ställa in ljud liksom så man kan höja till max på stereon utan att det slår igenom eller låter dåligt.
Låter som många här inne har lyssnat på polarens extrem bygge med skit saker och ej inställt för 5 öre.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med flera säljare och ställt dom mot väggen. Sagt att han och han erbjuder så och så och varför ska jag köpa just av dig? Lägg detta på köpet så har vi en deal. Han vela fram och tillbaka. MEN nu så har jag fått Premium högtalarna + 17tums alu fälgar för 500kr! Så att jag är nöjd Bilen är beställd! Kommer runt vecka 14-15 sa säljaren dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Nu har jag pratat med flera säljare och ställt dom mot väggen. Sagt att han och han erbjuder så och så och varför ska jag köpa just av dig? Lägg detta på köpet så har vi en deal. Han vela fram och tillbaka. MEN nu så har jag fått Premium högtalarna + 17tums alu fälgar för 500kr! Så att jag är nöjd Bilen är beställd! Kommer runt vecka 14-15 sa säljaren dock

Gött att den är fixad, då får du vänta lite på ditt svenska stål.
Jag ringer dig nästa gång jag köper bil, så att du kan förhandla åt mig då jag suger på det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Billiga småbilar har i de flesta fall rätt usla fabriksanläggningar, men det gäller inte i premiumklassen. Där är det snarare rätt svårt att bygga bättre för den summa som fabrikssystemen kostar.

Vem sa att jag har en billig småbil?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Billiga småbilar har i de flesta fall rätt usla fabriksanläggningar, men det gäller inte i premiumklassen. Där är det snarare rätt svårt att bygga bättre för den summa som fabrikssystemen kostar.

Är inte riktigt sant, Skoda Fabia är en billig småbil och min granne köpte en helt ny 2006 med ett fullt dugligt ljudsystem som standard, Ford har både Fiesta och Focus med ett bra ljudsystem från SONY som standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Nu har jag pratat med flera säljare och ställt dom mot väggen. Sagt att han och han erbjuder så och så och varför ska jag köpa just av dig? Lägg detta på köpet så har vi en deal. Han vela fram och tillbaka. MEN nu så har jag fått Premium högtalarna + 17tums alu fälgar för 500kr! Så att jag är nöjd Bilen är beställd! Kommer runt vecka 14-15 sa säljaren dock

Hahah jvla kung! Grattis till ny bil! (snart)

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Medlem

Haha va fan man måste stå på sig. Dom jävlarna lurar en till slut ändå med sina marginaler. Men jag är nöjd Tänkte sammanfatta lite hur vi deala.

Innan vi skulle deala va ja hos honom och byggde bilen för o få en ungefärlig kostnad och han kollade på min inbytes bil, vilket är en Cheva Cruze, 1.6 bensin LT, 3000mil manuell (ALLA tio försäljare jag va hoss värderade bilen till bara 70.000 eftersom en sprillans ny kostar 99.000 med Chevas kampanj). Fick jag 75.000 för bilen så var jag mer än nöjd. Jag skulle återkomma någon dag senare.

Dagen kom då vi skulle träffas och prata och det första jag sa till honom var att "jag kommer vara rätt otrevlig och inte lätt att komma överrens med så att du är medveten om det". Vi byggde bilen som hamnade på 290.100 kr. Han räkna och räkna och gav 85 jävla K för min bil och mellanskillnaden blev 190.000, vilket var mer än jag förväntat mig då alla andra ville ha en mellanskillnad på 210.000.

Då sa jag till honom att för att jag ska ens tänka på det så ska han slänga med vinterdäck eftersom det är vinter ute. Och det gjorde han efter lite knappande på datorn. Däcken kostade 12.200.

Jag skulle nu återkomma dagen efter då jag "kollat" med andra säljare. Eller jag kollade med andra och skickade offerten till dom men alla sa att det redan då var ett bra bud. Men jag var inte nöjd, skulle se om jag kunde mjölka lite mer.

Under dagen vi skulle ses ringde jag honom och sa

- "En säljare som är en nära vän till en arbetskollega ger mig exakt som du + att han lägger på Premium högtalarna (11500kr) samt 17 alu däck (4000kr) om jag gör en deal idag, och jag är väldigt sugen".

Hans svar var att "nej nej, gör inte det, han försöker heta, kom till mig idag så ska vi se vad vi kan göra".

Drog dit efterjobbet och och jag velade som fan. Så sa ja vad jag hade blivit "erbjuden" och han började knappa. Vi pratar nu alltså bara om mellanskillnaden som jag ska betala. Med dom grejerna kunde han inte gå under 200.000.

- "Fine, då tar jag hans bud. Ha en trev..." han jag säga innan han stoppade mig.

- "Hur låter 197? Jag kan verkligen inte gå längre ner. Jag måste ha vissa siffror i kontraktet", sa han.

- "190 låter som en perfekt och jämn siffra, om du har i åtanke vad jag blivit erbjuden". sa jag.

Sen började han knappa i datorn hit och dit och kom ner till 195 och jag bara tittade på han utan att säga något.

- "Okej, märker att du inte vill ha det heller, men vad sägs om att mötas halvvägs?" sa han sen.

-"Okej, vill du inte ge 190 mellan så behöver du inte slösa min tid. Jag sa att jag kommer vara otrevlig vid bordet eftersom det handlar om mycket pengar, mina pengar. Vill du inte så drar jag härifrån och tar kollegans kompisens bud". var mitt sista.

Här blev jag fan rädd, kunde ha sumpat en redan bra deal.

-"Du är inte lätt du, låt mig kolla en sista gång vad jag kan göra.", sa han och började knappa i datorn. Jag hade redan handen framme och sa att han lätt kunde matcha deras bud, vilket han till slut efter många om och men gjorde.

Han kunde inte gå ner på bilen mer, så han värderade min till 93.000 HAHAHA. Allt som allt kostade bilen strax under 320.000 kr.

JAG ÄR NÖJD! Vecka 12 är leveransdatum står det.

Hoppas ni fått en skön läsning såhär på fredagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Man får med DVD spelare (spelar upp filmer) Dual-blåtand som han sa vad det nu innebär, Ipod-anslutning osv. Man kan tex styra spotify via ratten o så. Dessutom 7tums skärm (men det får man även med High performance).

Ska prata med säljaren imorgon och ska försöka deala in systemet gratis genom att säga att jag får det gratis på ett annat ställe

Allt det där ingår i high performance... Du får inget extra, bara bättre ljud. Allt kring-skit är samma i premium.

Oops, såg att du hade skrivit om affären efter det.
Grattis till ett lyckat köp! De brukar inte vara sådär säljkåta såhär tidigt på året Du gjorde en riktigt bra deal!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crumpets:

Allt det där ingår i high performance... Du får inget extra, bara bättre ljud. Allt kring-skit är samma i premium.

Oops, såg att du hade skrivit om affären efter det.
Grattis till ett lyckat köp! De brukar inte vara sådär säljkåta såhär tidigt på året Du gjorde en riktigt bra deal!

När på året det är spelar ingen roll och bilköp har varit köparens marknad de senaste 6-7 åren, bilförsäljare är glada om de får sälja och det går att förhandla till sig en bra deal väldigt enkelt bara man anstränger sig och kollar upp saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Allt det där ingår i high performance... Du får inget extra, bara bättre ljud. Allt kring-skit är samma i premium.

Oops, såg att du hade skrivit om affären efter det.
Grattis till ett lyckat köp! De brukar inte vara sådär säljkåta såhär tidigt på året Du gjorde en riktigt bra deal!

Brutet räkenskapsår är inte ovanligt så detta är nog en bra period att deala fortfarande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Halft OT men jag har en V70 II '09 med "mellanpaketet", minns tyvärr inte vad det heter, kan det vara High Performance kanske. Måste säga att originalinställningen av EQn är bra skum. Nästan så att man skulle vilja tvinga ansvariga ljudtekniker att strafflyssna en hel natt. Inte så att jag har anledning att misstänka att något är trasigt men jag har blivit tvungen att ställa EQn ungefär som en / . I nolläget är det en h*lvetes massa disco-brummel-bas samtidigt som diskanten låter som om den kommer från bilen bredvid...

Jag brukar försöka efterstäva något som i mina öron är "neutral" ljudbild. I Saabarna jag haft (9-5 '00 med AS3 (Pioneer+H/K) och 9-5 '05 med AS2) upplevde jag ljudet neutralt och OK respektive bra i normalläget även om AS3:an var bra mycket bättre än de två senare bilarna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micke O:

Halft OT men jag har en V70 II '09 med "mellanpaketet", minns tyvärr inte vad det heter, kan det vara High Performance kanske. Måste säga att originalinställningen av EQn är bra skum. Nästan så att man skulle vilja tvinga ansvariga ljudtekniker att strafflyssna en hel natt. Inte så att jag har anledning att misstänka att något är trasigt men jag har blivit tvungen att ställa EQn ungefär som en / . I nolläget är det en h*lvetes massa disco-brummel-bas samtidigt som diskanten låter som om den kommer från bilen bredvid...

Jag brukar försöka efterstäva något som i mina öron är "neutral" ljudbild. I Saabarna jag haft (9-5 '00 med AS3 (Pioneer+H/K) och 9-5 '05 med AS2) upplevde jag ljudet neutralt och OK respektive bra i normalläget även om AS3:an var bra mycket bättre än de två senare bilarna.

Skyll inte på teknikerna, det handlar om vad de får för order, marknadsavdelnnigen på Saab fick inte påverka ljudet lika mycket som Volvos, teknikerna/lyssnarna är delvis de samma men cheferna är olika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skyll inte på teknikerna, det handlar om vad de får för order, marknadsavdelnnigen på Saab fick inte påverka ljudet lika mycket som Volvos, teknikerna/lyssnarna är delvis de samma men cheferna är olika.

Det brukar vara då det är dags att lämna skutan, alltså när marknadsavdelningen har så mycket att säga till om att den tvingar en att få grejerna att underprestera för att pitcha in den dyrare modellen. Det eller när inköpsavdelningen tvingar en att jobba med skitgrejer, ibland dyrare skitgrejer än de grejer teknikerna själva anser lämpade för uppgiften.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX