Mining Rigs Tråden (Bilder)

Permalänk
Medlem

Är det viktigt med powered risers? Vad skulle hända om man inte har varken det eller extra molex på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacke123:

Är det viktigt med powered risers? Vad skulle hända om man inte har varken det eller extra molex på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Chansen ökar att du bränner pci-express portarna.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Chansen ökar att du bränner pci-express portarna.

Ökar chansen mycket? Eller är den väldigt liten. Om man skulle bränna en port skulle bara den gå sönder eller hela moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

kan nån förklara vad en Mining Rigs är för nåt ?
jag ser att de är en dator med massa grafikkort, sen blir jag helt lost på de ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke123:

Ökar chansen mycket? Eller är den väldigt liten. Om man skulle bränna en port skulle bara den gå sönder eller hela moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det händer sällan något när tre eller färre grafikkort är anslutna, men ska man ha fler än tre så är powered risers starkt rekommenderade. Den kontakt som oftast "brinner" är stora 24-pin kontakten på moderkortet (http://i.imgur.com/rR2YnaU.jpg). Den går att byta ut, men det är lite krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockjet:

Det händer sällan något när tre eller färre grafikkort är anslutna, men ska man ha fler än tre så är powered risers starkt rekommenderade. Den kontakt som oftast "brinner" är stora 24-pin kontakten på moderkortet (http://i.imgur.com/rR2YnaU.jpg). Den går att byta ut, men det är lite krångligt.

Okej tack. Har beställt powered men det tar tid att få dom så tänkte köpa några billiga i Sverige och ha så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

Intel I5 7600k, 16GB 2400mhz , 2x Sapphire Nitro 390, 1,25 tb HDD, 250gb SanDisk Ultra SSD, 950w nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doddel:

Gigabyte GA-Z87X-UD3H ATX 2x
A-Data C008 32GB 2x
Intel Pentium G3220 3.0 GHz (Haswell) 2x
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE LP 1x
GK ATI Gigabyte Radeon R9 280X ink BF4 8x
XFX PROSERIES BLACK EDITION 1250W PSU 2x

Två stycken riggar med 4x gpu i varje.
Har inte fått grejerna men kan kasta upp bild och resultat när jag fått sakerna!

Happy mining folks!

Nu har vi fått grejerna och byggt ställningen!

Permalänk
Skrivet av Jacke123:

Okej tack. Har beställt powered men det tar tid att få dom så tänkte köpa några billiga i Sverige och ha så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Backa beställningen och köp USB-risers istället då de är mycket enklare att jobba med!
Jag ser ingen anledning till att köpa 1x-16x powered risers till överpriserna som råder idag
(Gjorde själv detta misstag)

Vill man spara in lite pengar kan du göra en riser till powered på en väldigt enkelt sätt om du har några molexkontakter till övers:
Guide på bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke Packe:

Backa beställningen och köp USB-risers istället då de är mycket enklare att jobba med!
Jag ser ingen anledning till att köpa 1x-16x powered risers till överpriserna som råder idag
(Gjorde själv detta misstag)

Vill man spara in lite pengar kan du göra en riser till powered på en väldigt enkelt sätt om du har några molexkontakter till övers:
Guide på bitcoin

På ebay.de finns risers till "acceptabla" priser, dessa utan 1 månads leveranstid som det brukar vara från asien, köpte själv från tyskland då jag helt enkelt inte hade tid att vänta - och 5/5 fungerar. USB-risers har jag aldrig testat, kör själv powered 1x-16x utan molex inkopplade då min mobo levererar mer än nog ström till pcie-bus.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Utan att flyta ut allt för mycket från trådens ämne, men hur räknar med kostnaden för el och vad man tjänar?

Jag förbrukar ungefär 1000watt på min rigg nu (1x GTX780, 2x 280X) och har en snitt hash på ungefär 1600-1700.
Jag mine'ar Doge i en pool (nut2pools) där de drar av 1,5% i avgift, no bigge.

Men hur mycket pengar kan jag förvänta mig att riggen "borde" dra in?, och vad kostar elen (beror ju på avtal såklart, men i snitt)
Räknar per dygn här...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Utan att flyta ut allt för mycket från trådens ämne, men hur räknar med kostnaden för el och vad man tjänar?

Jag förbrukar ungefär 1000watt på min rigg nu (1x GTX780, 2x 280X) och har en snitt hash på ungefär 1600-1700.
Jag mine'ar Doge i en pool (nut2pools) där de drar av 1,5% i avgift, no bigge.

Men hur mycket pengar kan jag förvänta mig att riggen "borde" dra in?, och vad kostar elen (beror ju på avtal såklart, men i snitt)
Räknar per dygn här...

Grovt räknat: 1kw/h kostar typ 1kr med avgifter etc. och du drar in ~62kr per dag med 1700kh/s. Alltså "tjänar" (måste räkna med värdeminskning etc. också så klart men det förstår du nog) du typ 38kr per dag.

Här kan du räkna lite (men ta siffrorna med en nypa salt då du har rejects etc. men drar du bort 10% så kommer man ganska nära sin verkliga intäkt): http://www.coinwarz.com/miningprofitability/litecoin/?hr=1700...

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Utan att flyta ut allt för mycket från trådens ämne, men hur räknar med kostnaden för el och vad man tjänar?

Jag förbrukar ungefär 1000watt på min rigg nu (1x GTX780, 2x 280X) och har en snitt hash på ungefär 1600-1700.
Jag mine'ar Doge i en pool (nut2pools) där de drar av 1,5% i avgift, no bigge.

Men hur mycket pengar kan jag förvänta mig att riggen "borde" dra in?, och vad kostar elen (beror ju på avtal såklart, men i snitt)
Räknar per dygn här...

Vet inte hur exakta de här profit calculators är egentligen, men slog jag in dina siffror så fick jag fram att du går + 5.37 US dollar per dag efter avdrag för el
då räknade jag elen på 20 cent timmen
http://www.coinwarz.com/calculators/dogecoin-mining-calculator/?h=1600.00&p=1000.00&pc=0.20&pf=1.50&d=1055.81278426&r=250000.00000000&er=0.00000216&btcer=627.16000000&hc=0.00

idag gick jag igenom min egen elräkning, eftersom jag med håller på och kalkylerar för mitt första bygge, Och med Eon på fasta avgifter och vallentuna el på ett rörligt abonemang så kom jag fram til att just min el i Januari kostade då tex 1.35 SKR per Kw + 79:- x1st = abonemangsavgift, men den är ju fast varje månad vare sig du anv 40 eller 4000 KW
det är också inklusive alla skatter påslag och moms i priset på 1.35, bor man norrut är det säkert bara 1.10:-

så enkellt skulle det i princip betyda att med en förbr med riggen på 1 Kw/t som du har kostar den i så fall +-/ 32:- p/dygn

enligt dodgecoin calculatorn med dagens svårighet och 1600 i Kh/s skulle du dra in 66,93:- (minus el 32:-) = vinst ca 35:-/dygn, så ca en tusenlapp i månaden, det är visserligen idag med dodgecoin värdet i kväll, så går den ner lite till så minskar ju vinsten betydligt

så säg ca 1 år att gå + - 0 med vad riggen kostat typ
så jag börjar fundera på att om man nu skall tjäna lite på det, DVS om kryptovalutan INTE går upp i värde, bör man nog kanske ha minst en 10 korts rigg, MEN, sticker värdet iväg, så kanske du kan fylla badkaret med skumpa:) och det är ju, just för den däringa lotteri chansen, man vill göra det,,tänk OM:)

Nåja jag tänker köra ändå för de verkar kul, att bygga själva åbäket, fattas bara att inhandla 2 st till 7970 kort (har 3 nu) de tar tid att hitta till vettigt pris...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kakann:

Grovt räknat: 1kw/h kostar typ 1kr med avgifter etc. och du drar in ~62kr per dag med 1700kh/s. Alltså "tjänar" (måste räkna med värdeminskning etc. också så klart men det förstår du nog) du typ 38kr per dag.

Här kan du räkna lite (men ta siffrorna med en nypa salt då du har rejects etc. men drar du bort 10% så kommer man ganska nära sin verkliga intäkt): http://www.coinwarz.com/miningprofitability/litecoin/?hr=1700...

Skrivet av Wowholypriest:

Vet inte hur exakta de här profit calculators är egentligen, men slog jag in dina siffror så fick jag fram att du går + 5.37 US dollar per dag efter avdrag för el
då räknade jag elen på 20 cent timmen
http://www.coinwarz.com/calculators/dogecoin-mining-calculator/?h=1600.00&p=1000.00&pc=0.20&pf=1.50&d=1055.81278426&r=250000.00000000&er=0.00000216&btcer=627.16000000&hc=0.00

idag gick jag igenom min egen elräkning, eftersom jag med håller på och kalkylerar för mitt första bygge, Och med Eon på fasta avgifter och vallentuna el på ett rörligt abonemang så kom jag fram til att just min el i Januari kostade då tex 1.35 SKR per Kw + 79:- x1st = abonemangsavgift, men den är ju fast varje månad vare sig du anv 40 eller 4000 KW
det är också inklusive alla skatter påslag och moms i priset på 1.35, bor man norrut är det säkert bara 1.10:-

så enkellt skulle det i princip betyda att med en förbr med riggen på 1 Kw/t som du har kostar den i så fall +-/ 32:- p/dygn

enligt dodgecoin calculatorn med dagens svårighet och 1600 i Kh/s skulle du dra in 66,93:- (minus el 32:-) = vinst ca 35:-/dygn, så ca en tusenlapp i månaden, det är visserligen idag med dodgecoin värdet i kväll, så går den ner lite till så minskar ju vinsten betydligt

så säg ca 1 år att gå + - 0 med vad riggen kostat typ
så jag börjar fundera på att om man nu skall tjäna lite på det, DVS om kryptovalutan INTE går upp i värde, bör man nog kanske ha minst en 10 korts rigg, MEN, sticker värdet iväg, så kanske du kan fylla badkaret med skumpa:) och det är ju, just för den däringa lotteri chansen, man vill göra det,,tänk OM:)

Nåja jag tänker köra ändå för de verkar kul, att bygga själva åbäket, fattas bara att inhandla 2 st till 7970 kort (har 3 nu) de tar tid att hitta till vettigt pris...

Tack båda två för era utmärkt svar! Kunde inte varit bättre
Ja det hela är ju lite utav en en gamble, det börman - och skall man - vara med på.

Värdet på Bitcoin och Litecoin har väl bara ökat mer tiden, rent historiskt?
Ser utsikterna för Doge annorlunda ut? Svårigheten ökar ju menar jag..
Och vad finns det för andra valutor att mine'a som faktiskt är värda nått?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Tack båda två för era utmärkt svar! Kunde inte varit bättre
Ja det hela är ju lite utav en en gamble, det börman - och skall man - vara med på.

Värdet på Bitcoin och Litecoin har väl bara ökat mer tiden, rent historiskt?
Ser utsikterna för Doge annorlunda ut? Svårigheten ökar ju menar jag..
Och vad finns det för andra valutor att mine'a som faktiskt är värda nått?

Här har du en lista på 100 st valutor,
http://coinmarketcap.com/ finns både info, i vissa fall väldigt utförlig och 180 dgrs bakåt grafer att sudera på dem allihopa.
Sen som sagt, lite lotteri i det hela, Tex cute little dog, men hur länge håller cute, eller även, hur länge innan cute blir allas favorit,
allt är ju upp till var och en

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Har 4 st kort men kan tyvvär inte skaffa fler än så. En 12A säkring klarar inte mer än 2300 watt.
Finns inget möjlighet att ha den någon annanstans då den låter som en jetmotor. Man blir tokig av o höra det ljudet 24/7.

Ni som har fler än 4 kort hur löser ni det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Värt att notera är att med vissa moderkort så behöver man använda en eller flera x16-x16 risers för att alla pci platser ska funka.
Det brukar oftast gälla på enstaka moderkort när man ska köra 6-7 kort i samma config.

Exakt vilka moderkort det gäller har jag inte i huvudet.

16x risers är aldrig ett krav, däremot kan man behöva göra "detection" modden om man använder 1x risers på vissa portar.

https://bitcointalk.org/index.php?topic=36061.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpaK:

Har 4 st kort men kan tyvvär inte skaffa fler än så. En 12A säkring klarar inte mer än 2300 watt.
Finns inget möjlighet att ha den någon annanstans då den låter som en jetmotor. Man blir tokig av o höra det ljudet 24/7.

Ni som har fler än 4 kort hur löser ni det?

4 kort? Jag kör 4st 280x på en 6A. 12A ger 2760W (12*230) vilket är i alla fall 8-9st 280x om du inte klockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

4 kort? Jag kör 4st 280x på en 6A. 12A ger 2760W (12*230) vilket är i alla fall 8-9st 280x om du inte klockar.

Tänkte precis säga det, 12A för 4 kort? Själv kör jag 8st R9 290 något underklockade med sänk spänning på en 10A säkring utan problem (ca 1800W totalt). Folk verkar som besatta av att överklocka korten till max och får horribel prestanda/W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu får det väl ändå vara nog? Kanske dags att göra en diskussionstråd kring denna tråden istället för att fylla den med inlägg kring risers/säkringar och dylikt. Trodde det skulle vara en tråd med mining Riggar och bilder på dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu får det väl ändå vara nog? Kanske dags att göra en diskussionstråd kring denna tråden istället för att fylla den med inlägg kring risers/säkringar och dylikt. Trodde det skulle vara en tråd med mining Riggar och bilder på dessa.

Håller med till fullo.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Haha nzt din lirare sköna bilder

här är min burk

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Hur har ni löst det med distanserna på moderkorten?
Vill helt inte bara lägga mitt moderkort i min rigg som strax är klar på en brädbit..

Permalänk
Medlem

Har kört på en pappbit

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sykick:

Hur har ni löst det med distanserna på moderkorten?
Vill helt inte bara lägga mitt moderkort i min rigg som strax är klar på en brädbit..

Jag har såna distanser som sitter i ett chassi, de är fastskruvade med tillhörande skruv så moderkortet får små "ben"

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Mining on a shoestring

Chassi, PSUn, minnen, tangentbord, hdds, skärmar, möss, fläktar och ett NVIDA GTX 460 - allt kommer ifrån elektronik återvinning och körs på mitt jobbs verkstad.
Har själv köpt 3 st AMD kort för ca 1500kr, ca 500 på moderkort och ca 40kr på den snygga retro radion.

Allt puttrar på med ca 1MH/s totalt efter att ha fått igång en stabil AMD och NVIDA combo på en och samma moderkort

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

Jag är imponerad om du lyckades får din retroradio att minea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_gosman:

Jag är imponerad om du lyckades får din retroradio att minea...

Det tog sin lilla stund
Nä den maler mest på med OS sporten just nu

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för OS på era riggar när ni minar?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Tidigare riggar:
http://postimg.org/image/bqku2dxx3/
http://postimg.org/image/ep9lftrav/

Nuvarande riggar (snart 4 stycken):
http://postimg.org/image/egc0pweif/

Ligger på ungefär 18 mh/s totalt. Kan tillägga att moderkortet jag kör har extra kontakter för molex vilket är anledningen till att jag inte kopplar in power till mina risers!