Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ja, eftersom den biten med lägre hastighet har större massa, det är så fysik funkar.

Enligt dig, hur mycket högre hastighet kan en bit få? Vi tar två stålbitar som krockar

Det borde vara ganska lätt att räkna på den maximala längd som delar kan spridas utifrån fallet. Givetvis får man tänka på att några delar kan rulla eller kanske falla på andra delar och därför kommer något längre åt sidan än vad själva farten åstadkommer.

Kan exempelvis en stålbit med viss hastighet ge högre hastighet åt annan stålbit än vad som gäller mellan ett tennisrack och en tennisboll

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur långt kan delar maximalt kastas ut åt sidorna från de kollapsande byggnaderna?

Är det möjligt för en stålbit som har en viss hastighet att krocka med annan stålbit där den andra får mycket högre fart än biten som krockar
http://www.youtube.com/watch?v=5G9KohEx9N4

så hur var det nu med AIAA? Varför håller de inte med din teori. De är,inte statliga, de tar avstånd från sidan du väljer att kalla källa. De kan sin skol fysik.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Enligt dig, hur mycket högre hastighet kan en bit få? Vi tar två stålbitar som krockar

Här blir det ju tydligen uppenbart att högstadiefysiken inte riktigt räcker till alla gånger (här krävs gymnasiefysik...). Det finns ingen särskild gräns för vilka hastigheter som kan uppnås; det beror till exempel på materialen och de inblandade massorna. Här kan man leka själv: https://phet.colorado.edu/sims/collision-lab/collision-lab_en...

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6relsem%C3%A4ngd
Intressant i sammanhanget för dig klk!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Är det enligt dig fysik att räkna ut den möjliga sträcka delar från en sönderfallande struktur kan färdas åt sidorna?

Sluta snacka (låg)kvalitativa argument. Fysik är en kvantitativ vetenskap. Fram med fysiken nu!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Testpilot
Skrivet av klk:

Det borde vara ganska lätt att räkna på den maximala längd som delar kan spridas utifrån fallet. Givetvis får man tänka på att några delar kan rulla eller kanske falla på andra delar och därför kommer något längre åt sidan än vad själva farten åstadkommer.

Ja men räkna då, vad hindrar dig om det är så lätt? det var ju då som påstod att de for iväg för långt. Enligt mina beräkningar kan delarna vara iväg exakt så långt som det syns på filmerna så vad är ditt resultat?

Skrivet av klk:

Kan exempelvis en stålbit med viss hastighet ge högre hastighet åt annan stålbit än vad som gäller mellan ett tennisrack och en tennisboll

Ja, eftersom den ena stålbiten har större massa, det är så fysik funkar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Här blir det ju tydligen uppenbart att högstadiefysiken inte riktigt räcker till alla gånger (här krävs gymnasiefysik...). Det finns ingen särskild gräns för vilka hastigheter som kan uppnås; det beror till exempel på materialen och de inblandade massorna. Här kan man leka själv: https://phet.colorado.edu/sims/collision-lab/collision-lab_en...

Vad som är intressant där är om någon av delarna kan få en högre hastighet efter krock. Om det är svårt att uppnå en högre hastighet så är det lätt att räkna ut att ingen del som kastas åt sidorna kan ha högre hastighet än någon fallande del (räknar bort lättare delar då det möjligen kan bli någon form av fjädereffekt vid vissa sällsynta förlopp).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Vad som är intressant där är om någon av delarna kan få en högre hastighet efter krock. Om det är svårt att uppnå en högre hastighet så är det lätt att räkna ut att ingen del som kastas åt sidorna kan ha högre hastighet än någon fallande del (räknar bort lättare delar då det möjligen kan bli någon form av fjädereffekt vid vissa sällsynta förlopp).

Testa till exempel att på den där sidan sätta den röda cirkelns massa till 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Testa till exempel att på den där sidan sätta den röda cirkelns massa till 100.

Frågan är hur det är med stål, att det är möjligt att ha högre hastighet vet jag men hur mycket? Kommer jag ihåg rätt så om man träffar en tennisboll perfekt så kan den få c.a. 25% högre hastighet än toppen på tennisracket. Det här gäller också i samma färdriktning. För wtc så handlar det att delar skjuts ut åt sidorna.

Om det finns delar som har hastigheter på mer än det dubbla åt sidan jämfört med den nedfallande delen och det är omöjligt att få den "studs" effekten med stål så borde det vara en "smoking gun".
Tar man även med att delarna måste slitas loss, de är ju normalt fastskruvade eller svetsade borde det vara än mer osannolikt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Frågan är hur det är med stål, att det är möjligt att ha högre hastighet vet jag men hur mycket? Kommer jag ihåg rätt så om man träffar en tennisboll perfekt så kan den få c.a. 25% högre hastighet än toppen på tennisracket. Det här gäller också i samma färdriktning. För wtc så handlar det att delar skjuts ut åt sidorna.

Om det finns delar som har hastigheter på mer än det dubbla åt sidan jämfört med den nedfallande delen och det är omöjligt att få den "studs" effekten med stål så borde det vara en "smoking gun".
Tar man även med att delarna måste slitas loss, de är ju normalt fastskruvade borde det vara än mer osannolikt

Men för i helvete! Fram med fysiken nu!

Edit: Jag antar att du aldrig sett kalvning av isberg? https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=9mC...

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du får tro precis vad du vill. Har du intresse av händelsen så är det lätt att undersöka, har du inget intresse så skit i det

Tror ingen satt och kollade som som man gjorde med building 7, där utrymde man
Man chansade helt enkelt. Det var dessutom många som gick in i byggnaderna, en hel del brandmän strök ju med

Du menar alltså att man satte ihop en massiv plan som involverar en rejäl mängd personer. Man minerat två av världens största byggnader som är fyllda med folk- Man flyger sen in flygplan i dessa byggnader innan man spränger dem. Men man orkar inte kolla ungefär hur många som tagit sig ur byggnaden? Den delen av planen skiter man i? Om man nu ville att många fler skulle hinna ut så hade ju inte det varit allt för svårt i sammanhanget. Det borde varit en av de enklare delarna i planen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Du menar alltså att man satte ihop en massiv plan som involverar en rejäl mängd personer.

vad är en rejäl mängd personer?
hur länge hemlighöll man den gigantiska övervakningen? där kan du snacka om rejält med människor

Och angående NSA och dess övervakning. Om inte Edward Snowden samlat ihop så extremt mycket material och strukturerat det så bra så hade förmodligen inte han heller blivit trodd från början. Även tekniken hur de läcker fakta för om man släpper allt med en gång är det nog lättare för de som ogillar läckorna att ta till motåtgärder. Nu vet man inte för man har inte kontroll på läckorna och vad som kommer att komma

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

hur länge hemlighöll man den gigantiska övervakningen? där kan du snacka om rejält med människor

vad är meningen med att diskutera med dig för att så snart nån av oss alla (har du noterat hur många vi är) överbevisar dig eller hittar ett fel i ditt resonemang så ignorerar du frågan istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det dock inte en operation som gick ut på, enligt dig, att mörda ca 3000 personer där majoriteten är av den egna befolkningen. Det är lite skillnad på dessa två. Du väljer även åter igen att helt undvika frågan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

vad är meningen med att diskutera med dig för att så snart nån av oss alla (har du noterat hur många vi är) överbevisar dig eller hittar ett fel i ditt resonemang så ignorerar du frågan istället?

Har du/ni bevisat något alls? Vad jag ser så handlar det hela tiden om de som är kritiska skall bevisa, ni har inget att bevisa enligt erat sätt att argumentera

Tror du ett föremål kan skjutas ut med mer än dubbla hastigheten av vad nedfallande del har i en byggnad som rasar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och angående NSA och dess övervakning. Om inte Edward Snowden samlat ihop så extremt mycket material och strukturerat det så bra så hade förmodligen inte han heller blivit trodd från början. Även tekniken hur de läcker fakta för om man släpper allt med en gång är det nog lättare för de som ogillar läckorna att ta till motåtgärder. Nu vet man inte för man har inte kontroll på läckorna och vad som kommer att komma

Med tanke på att din teori fodrar att hela världens samlade byggnadsingenjörer och rivningsexperter är med på det pratar vi antagligen faktor 1000 mer personer än det antal som visste om NSA's övervakning.

Att din teori dessutom innebär att alla nyexade ingenjörer också mutas kontinuerligt gör det hela än mer "intressant".

Så hur skall du ha det?

Antingen är det enkelt att se att detta inte gick rätt till och därmed måste operationen innefatta att ett par miljoner ingenjörer (och några tusen nyexade varje vecka) är delaktiga eller också är det inte alls enkelt att se och du och alla dina youtube-polare blir diskvaliciferade från att uttala er ang. omständigheterna.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triffid:

Med tanke på att din teori fodrar att hela världens samlade byggnadsingenjörer och rivningsexperter är med på det pratar vi antagligen faktor 1000 mer personer än det antal som visste om NSA's övervakning.

Att din teori dessutom innebär att alla nyexade ingenjörer också mutas kontinuerligt gör det hela än mer "intressant".

Så hur skall du ha det?

Antingen är det enkelt att se att detta inte gick rätt till och därmed måste operationen innefatta att ett par miljoner ingenjörer (och några tusen nyexade varje vecka) är delaktiga eller också är det inte alls enkelt att se och du och alla dina youtube-polare blir diskvaliciferade från att uttala er ang. omständigheterna.

En viktig följdfråga, vart vänder jag mig för att klaga? Jag fick ingen muta i kuvertet med mina examensbevis. Jag känner mig lurad! Vilken myndighet ska vi tror har hand om mutorna? Är det CIA som allt annat?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Så hur skall du ha det?

Märker du inte hur indoktrinerad du själv är? Man kan komma med hur mycket indicer som helst, du tror ändå inte på det. Möjligen att du skulle ändra dig om någon filmat när de preparerat byggnaderna med sprängmedel fast jag är tveksam om du ens skulle ändra inställning då

Permalänk
Medlem

Klk, får jag lov att fråga hur gammal du är och vilken utbildning du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har du/ni bevisat något alls? Vad jag ser så handlar det hela tiden om de som är kritiska skall bevisa, ni har inget att bevisa enligt erat sätt att argumentera

Tror du ett föremål kan skjutas ut med mer än dubbla hastigheten av vad nedfallande del har i en byggnad som rasar?

Vi alla har mer eller mindre spräckt alla dina argument. Det yttersta beviset för detta är ju att du börjar svamla om andra saker när du får problem,att förklara något eller när du inser att det du tror är,bevis inte är det.

Du har T.ex. För mig först svamlat om att de enda som,var del av din konspiration var några toppolitiker. Efter lite följdfrågor så babblar du istället om att det är hela staten USA som mörklägger. När du får beskrivet att den ena organisationen inte ens är statlig så verkar du återgå till att föröka prata om skolfysik igen
= ruta 1.

Jag vet inte ens om du försöker läsa dina egna länkar. Vågar jag fråga om det nationella organisationen för arkitekter och ingenjörer som tar avstånd igen? Är det inte problematiskt för dig? Kan inte den här enorma organisationen skolfysiken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vi alla har mer eller mindre spräckt alla dina argument. Det yttersta beviset för detta är ju att du börjar svamla om andra saker när du får problem,att förklara något eller när du inser att det du tror är,bevis inte är det.

Vilket av mina argument är motbevisat, vad är din förklaring till att marken där de kollapsade byggnaderna fallit ihop höll över 1000 grader i mer än 10 veckor efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tar man även med att delarna måste slitas loss, de är ju normalt fastskruvade eller svetsade borde det vara än mer osannolikt

Nä det var gravitationen som gjorde det! Denna onskefulla kraft som pulveriserar byggnader världen utöver utan uppehåll!

Vilket skämt!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är du som har bevisbördan och ingen annan här. Du vet väl vad bevisbörda är? Kom inte med en hög med slappa påståenden och kalla det för "bevis", och sedan förvänta dig att andra har kravet att motbevisa dig. Däremot kan man visa varför dina (eller andra stollars) påståenden är felaktiga, som det har gjorts flertalet gånger här i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Det är du som har bevisbördan och ingen annan här. Du vet väl vad bevisbörda är? Kom inte med en hög med slappa påståenden och kalla det för "bevis", och sedan förvänta dig att andra har kravet att motbevisa dig. Däremot kan man visa varför dina (eller andra stollars) påståenden är felaktiga, som det har gjorts flertalet gånger här i tråden.

Jag skiter väl fullständigt i vad andra väljer att tro på, intressant för mig är om någon kan styrka den officiella versionen eller slå hål på någon av de teorier jag tror är mer sannolika.
Den officiella versionen är enligt mig lika trovärdig som att tomten finns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Man kan komma med hur mycket indicer som helst, du tror ändå inte på det.

För inte så länge sedan så talade du om "den som kan sin fysik". Nu talar du om indicier. Nå, ska vi få se dina fysikaliska beräkningar och belägg eller ska du fortsätta spamma med saker du _tror_ är indicier?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Märker du inte hur indoktrinerad du själv är? Man kan komma med hur mycket indicer som helst, du tror ändå inte på det. Möjligen att du skulle ändra dig om någon filmat när de preparerat byggnaderna med sprängmedel fast jag är tveksam om du ens skulle ändra inställning då

"Antingen är det enkelt att se att detta inte gick rätt till och därmed måste operationen innefatta att ett par miljoner ingenjörer (och några tusen nyexade varje vecka) är delaktiga eller också är det inte alls enkelt att se och du och alla dina youtube-polare blir diskvaliciferade från att uttala er ang. omständigheterna. "

Hur skall du ha det? det är antingen det ena eller det andra. var god välj helt enkelt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ni inser att ni har försökt att prata vett i ett känt troll i de senaste 15 sidorna i den här tråden va?

Har du en förklaring på hur marken där byggnaderna stod kunde hålla en temperatur på över 1000 grader i mer än 10 veckor efter att de rasat?

Jag kan ju tycka att bevisbördan ligger på dig att hosta upp något konkreta bevis Speciellt när du pratar om hur pass enkel fysiken bakom allt detta så kanske du kan visa lite uträkningar och fakta istället för ouppbackade påståenden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Förutsatt att massorna är rätt (tillräckligt tung respektive tillräckligt lätt) är i princip allt möjligt (om man sätter något typiskt värde i tennisfallet beror det förmodligen på att man vet ungefär hur mycket boll och racket brukar väga och hur snabbt de typiskt rör sig). I Advanced-filken på sidan ovan kan man även få den lilla bollen att träffas av den stora bollens ena sida, vilket resulterar i att dess hastighet blir riktad inte enbart åt samma håll som den stora bollens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men du har ju inga bevis för dessa indicier. Du snackar om grundläggande fysik. Men visar aldrig med siffror varför det är felaktigt. En video med oroväckande musik och "what if" frågor som bara säger att saker inte stämmer, utan att ha några bevis på varför det inte kan hända, är inte lika med fakta.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Men du har ju inga bevis för dessa indicier.

Det finns inga bevis för att det var ett terroristdåd heller