Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Om du betraktar sannolikheten som en massa så har du helt rätt i att 0.45 av sannolikhetsmassa ska fördelas på övriga tävlande eftersom summan av den "tävlande massan" ska vara 1.
Hur justerar man sannolikheten på ett schysst sätt? Ett sätt är att man delar upp massan som utgick (0.45) på den massa som ska tävla (0.55)
således: 0.45/0.55 = 0.818181... vi får alltså fördela ut 0.818181... enheter sannolikhetsmassa för varje tidigare enhet av sannolikhetsmassa.
Pollux hade 0.2 tidigare och får således 0.2*0.818181... extra vilket blir: 0.2 + 0.2*0.45/0.55 = 0.2*(1+0.45/0.55) = 0.3636...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Ja, det verkar vara en typapplikation av Skitts lag (tydligen även lustigt känd som Muphrys lag).

Jag har försökt lobba lite mjukt för MathJax-stöd på forumet. Jag tycker visserligen att det är ganska kul att kämpa mot usla odds och försöka göra matematik läsbar med enbart unicode till hjälp, men ofta försvinner man bortom räddning.

Det är ju en ny forumversion i antågande som tar emot förslag, men samtidigt så förstår jag argumentet emot att lägga till funktionalitet som i praktiken bara används i en eller två trådar på forumet, i "Övriga ämnen" dessutom.

Stöd för riktig matte hade gjort mig väldigt lycklig. Jag har saknat det på fler ställen men jag skriver i och för sig fler uträkningar och annat ingenjörstrams än gemene forummedlem. Om det känns bättre så kan jag erbjuda mig att använda det minst en gång vart tionde inlägg av ren princip. Så det kommer till användning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

"I en galalopptävling startar fem hästar. Hästarna och sannolikheterna för vinst för var och en av dem visas i tabellen nedan. Just före loppet stryks Casopeja och Sweet Sue ur loppet. Vad är då sannolikheten att Pollux vinner loppet?"

Häst Sannolikhet för vinst Rigel 0,10 Aldebaran 0,25 Casiopeja 0,15 Sweet Sue 0,30 Pollux 0,20

Då Casiopeja och Sweet Sue stryks så har vi kvar: 0,10(Rigel), 0,25(Aldebaran) och 0,20(Pollux)

0,10+0,25+0,20=0.55

Då vi ska se hur stor sannolikheten Pollux vinner så gör vi såhär helt enkelt ->

0,20/0,55=0.363...=36%

Hur använder jag P(A) formlerna för att göra denna uträkning?

Med "P(A)"-formlerna antar jag att du menar hur man motiverar det matematiskt.

Benämn händelsen att en viss häst vinner med hästnamnets begynnelsebokstav, dvs C, S, R, A, förutom Pollux som börjar på den i sammanhanget osmidiga bokstaven P, så Pollux får heta X. Ett sätt att betrakta problemet inom det ursprungliga utfallsrummet Ω = {C, S, R, A, X} är att hitta sannolikheten för att Pollux vinner, givet att Casiopeja och Sweet Sue inte gör det; då söker vi alltså följande betingade sannolikhet:
   

Du har säkert beviset och formeln för hur man räknar betingad sannolikhet i dina häften. Du kan använda att alla utfall är disjunkta händelser för att förenkla saker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Tack phz.

Här är en annan jag fastna på

.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Tack phz.

Här är en annan jag fastna på

"Värdet på villor bestäms bl.a villans standard. I ett område är 4% av alla villor gjorda av mexitegel och har garage medans 58% är gjorda av ett annat material och saknar garage. Bestäm andelen villor byggda av mexitegel bland de hus som har garage om man vet att 6% av alla hus är byggda av mexitegel."

mexitegel/garage= 4%

annat/ej garage=58%

mexitegel=6%

Kan man göra såhär ->

P(A)= mexitegel + mexitegel/garage=10% (6%+4%=10%)

Nej, detta är inget vettigt; siffran 6 % (alla med mexitegel) innefattar ju de 4 % (mexitegel och garage) som du försöker addera, och förhållandet är inte så lätt som "+" eller "−". Börja med att definiera vad du menar med händelsen A här, och för den delen B. Om du kan uttrycka vad dessa saker betyder så kommer du kunna se om du är ute och cyklar.

Skrivet av amanito:

P(B)= annat/ej garage=58%

P(A|B)= Vad är P(A ∩ B)?/58= svaret

tror jag...Det känns som att frågan är lätt men jag kan ändå inte få ner allt på papper, kanske är det forumleringen som ställer till det.

Ditt A är luddigt definierat, och ditt B verkar vara definierat som "{inte mexitegel} ∩ {inte garage}". Vad säger då egentligen ditt P(A | B)? Det är inte bara att kalla något för A, något för B och sedan köra på, utan du måste ha kontroll på vad sakerna betyder, och definiera dem på ett vettigt sätt.

Att döma av de uppgifter du frågar om så antar jag att du har det häfte jag länkade ovan. Detta är ett problem som lämpar sig väl för det som författaren kallar "fyrfältstabell" i kapitel 5. Fotbollsfrågan var en första övning på detta — förstår du den, så förstår du även denna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Linjär algebra är hemskt förvirrande, och jag behöver hjälp.

"En linjär avbildning T: R2 -> R2 avbildar vektorn [1; 0] på [0; -3] och vektorn [0; 1] på [4; -5].
Bestäm bilden av vektorn [3; 2]."

Det blir extra förvirrande när allt kursmaterial är på engelska, och frågorna sedan på svenska. Vad är det egentligen de vill att man ska göra?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Linjär algebra är hemskt förvirrande, och jag behöver hjälp.

"En linjär avbildning T: R2 -> R2 avbildar vektorn [1; 0] på [0; -3] och vektorn [0; 1] på [4; -5].
Bestäm bilden av vektorn [3; 2]."

Det blir extra förvirrande när allt kursmaterial är på engelska, och frågorna sedan på svenska. Vad är det egentligen de vill att man ska göra?

Tanken är att du kan beskriva en linjär transformation av en viss vektor som en matrismultiplikation av en transformationsmatris med denna vektor. Transformationen ("avbildningen", "bilden") av vektorn x under transformationen T som beskrivs av transformationsmatrisen A ges utav matrismultiplikationen Ax. Det är inte ovanligt att se matrisen i sig benämnas "transformationen" då det ofta ändå är klart vad som menas.

Tittar man på dimensionerna i din uppgift så ser man att transformationen tar en vektor i ℝ² på formen [a; b], dvs en 2⨯1-vektor, och ger tillbaka en ny 2⨯1-vektor. För att Ax ska vara definierad så måste de "inre dimensionerna" av A och x stämma, dvs A ska ha 2 kolumner eftersom x har 2 rader. För att ge en 2⨯1-vektor så måste de "yttre dimensionerna" vara just 2⨯1, vilket ger att A måste ha 2 rader — alltså är A en 2⨯2-matris. Detta kommer givetvis "automatiskt" när man konstruerar A korrekt, men det kan vara bra att notera hur dimensionerna hela tiden hänger ihop.

Ett sätt att direkt konstruera en transformationsmatris är att låta varje kolumn bestå av transformationen av motsvarande basvektor (detta blir väldigt logiskt om man jämför med hur matrismultiplikation definieras). I uppgiften så har de varit snälla och direkt visat hur dina basvektorer transformerar, så om du utifrån deras information skapar transformationsmatrisen:
   A = [0, 4; −3, −5]
så kan du alltså bestämma avbilden av x = [3; 2] under transformationen genom att beräkna
   Ax

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Mattecoach

Uppgiften är att jag ska bestämma största och minsta värde till en funktion på en triangelskiva med hörn i [-1, 0], [0, 1], [-2, 2].

Jag vet hur man gör med funktionen, jag vet hur man räknar ut svaret, men jag vet INTE hur man ställer upp en funktion som beskriver triangelskivan. Kan någon hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Uppgiften är att jag ska bestämma största och minsta värde till en funktion på en triangelskiva med hörn i [-1, 0], [0, 1], [-2, 2].

Jag vet hur man gör med funktionen, jag vet hur man räknar ut svaret, men jag vet INTE hur man ställer upp en funktion som beskriver triangelskivan. Kan någon hjälpa mig med detta?

Är det någon analys eller optimeringskurs?
Ni bör ha fått lära er vart man finner globala extrempunkter för ett problem där definitionsmängden är kompakt. Randen av definitionsmängden, eller lokal extrempunkt (partiella derivator = 0)

Så du behöver undersöka varje rand samt den inneslutna mängden.

Hoppas det går att förstå...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av mounte:

Är det någon analys eller optimeringskurs?
Ni bör ha fått lära er vart man finner globala extrempunkter för ett problem där definitionsmängden är kompakt. Randen av definitionsmängden, eller lokal extrempunkt (partiella derivator = 0)

Så du behöver undersöka varje rand samt den inneslutna mängden.

Hoppas det går att förstå...

Det är en analyskurs, flervariabel.
Jag vet hur man gör detta. Däremot behöver man ett funktionsuttryck för ytan man ska undersöka i den metoden jag brukar använda. Har läst hur man ställer upp en funktion för en yta i någon tidigare kurs, men har helt enkelt glömt detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PuMaH:

Det är en analyskurs, flervariabel.
Jag vet hur man gör detta. Däremot behöver man ett funktionsuttryck för ytan man ska undersöka i den metoden jag brukar använda. Har läst hur man ställer upp en funktion för en yta i någon tidigare kurs, men har helt enkelt glömt detta.

Som mounte sa: du ska undersöka din (antaget kontinuerliga) funktion och se om/var den har lokala extrempunkter. Om någon av dessa punkter är inuti din triangel så beräkna funktionens värde här. Utöver detta ska du undersöka din funktion på hela randen till området, dvs längs de linjer som definierar din triangel.

Du behöver alltså inte något "funktionsuttryck för ytan", utan snarare en parametrisering av ränderna, så att du kan söka efter extremvärden av din funktion just längs dessa (vilket i praktiken blir tre endimensionella optimeringsproblem; glöm inte ändpunkterna).

När du gjort detta så kommer du ha en lista på funktionsvärden på eventuella lokala inre extrempunkter, samt tre respektive maximum på ränderna. Det största av dessa värden är ditt maximum på din kompakta mängd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har 3 uppgifter jag behöver ha hjälp med, säkert lättare än vad jag tror

Derivera

2. 1/e^t+4

3. 1/(e^2x-2)

MvH Tommie

Edit; löste första själv,dom andra kvar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av T0MT0M:

Har 3 uppgifter jag behöver ha hjälp med, säkert lättare än vad jag tror

Derivera

2. 1/e^t+4

3. 1/(e^2x-2)

MvH Tommie

Edit; löste första själv,dom andra kvar

Förmodligen är det meningen att du skall använda kedjeregeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Förmodligen är det meningen att du skall använda kedjeregeln.

Precis, men hur gör jag då det är delat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av T0MT0M:

Precis, men hur gör jag då det är delat?

Ansätt till exempel f(u) = 1/u och u = g(x) = e^x+4

Permalänk
Medlem

Hej!
Sitter och pluggar inför ett prov i tallära men har ett par uppgifter inom induktion som jag inte lyckas lösa, får se om någon här lyckas lösa alla

Uppgifterna är följande:

Uppgift 1:
Visa med matematisk induktion att antalet diagonaler a(n) i en n-hörning ges av: a= n(n-3)/2

Uppgift 2:
Försök att finna formler för följande summor. Bevisa sedan genom matematisk induktion att formlerna gäller för alla positiva heltal n.
a) ln(1+1)+ln(1+1/2)+ln(1+1/3)+ln(1+1/4)....ln(1+1/n)
b)1/(1*2)+1/(2*3)+1/(3*4)....1/(n(n+1))

Uppgift 3:
Låt n stycken icke parallella linjer i planet skära varandra. Genom varje skärningspunkt går det endast 2 linjer. Beskriv antalet olika områden a(n) som planet blir uppdelat i med en formel och bevisa den.

Uppgift 4:
Bevisa genom matematisk induktion att (1+x)^n => 1+n*x för alla x>0 och då n tillhör de naturliga talen

Uppgift 5:
Bevisa genom matematisk induktion att n^3 + 2n är jämt delbart med 3

Uppgift 6:
Bevisa deriveringsregeln Dx^n=nx^(n-1) med induktion

Uppgift 7:
Visa genom att använda matematisk induktion att...
a) a^n - b^n är delbart med (a-b) för alla positiva heltal n
b) a^2n - b^2n är delbart med (a+b) för alla positiva heltal n

Tack på förhand för eventuella svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av timpan95:

Hej!
Sitter och pluggar inför ett prov i tallära men har ett par uppgifter inom induktion som jag inte lyckas lösa, får se om någon här lyckas lösa alla

Uppgifterna är följande:

Uppgift 1:
Visa med matematisk induktion att antalet diagonaler a(n) i en n-hörning ges av: a= n(n-3)/2

Uppgift 2:
Försök att finna formler för följande summor. Bevisa sedan genom matematisk induktion att formlerna gäller för alla positiva heltal n.
a) ln(1+1)+ln(1+1/2)+ln(1+1/3)+ln(1+1/4)....ln(1+1/n)
b)1/(1*2)+1/(2*3)+1/(3*4)....1/(n(n+1))

Uppgift 3:
Låt n stycken icke parallella linjer i planet skära varandra. Genom varje skärningspunkt går det endast 2 linjer. Beskriv antalet olika områden a(n) som planet blir uppdelat i med en formel och bevisa den.

Uppgift 4:
Bevisa genom matematisk induktion att (1+x)^n => 1+n*x för alla x>0 och då n tillhör de naturliga talen

Uppgift 5:
Bevisa genom matematisk induktion att n^3 + 2n är jämt delbart med 3

Uppgift 6:
Bevisa deriveringsregeln Dx^n=nx^(n-1) med induktion

Uppgift 7:
Visa genom att använda matematisk induktion att...
a) a^n - b^n är delbart med (a-b) för alla positiva heltal n
b) a^2n - b^2n är delbart med (a+b) för alla positiva heltal n

Tack på förhand för eventuella svar!

Vad har du försökt med? Var fastnar du?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Uppgift 5 är den enda jag lyckas komma igång med:

1)Till en början sätts n=1 vilket resulterar i att n^3+2n=1+2=3
2)Sen antas det stämma att n=k (induktionsantagandet) k^3+2k= 3m
3)Till slut så satte jag n=k+1 och fick då (k+1)^3+2(k+1)=k^3+3k^2+3k+1+2k+2
där blev jag osäker, men visst kan man enligt 2) skriva om det till 3m+3k^2+3k+3=3(m+k^2+k+1) ?
För i så fall har jag löst den, men de andra har jag ingen aning hur jag ska börja för att få det rätt :/

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp med min TI-82 STATS och derivata.

Jag har ett exempel i boken som säger.
nDeriv(125 · 2 ^-0,0331X, X, 10) ger -2,279.....

Värden
y = 125 · 2 ^-0,0331X
y´(10)

Slår jag in det får jag 122.164....
Jag förstår att jag gör fel men ser inte vad?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sweede:

Jag behöver hjälp med min TI-82 STATS och derivata.

Jag har ett exempel i boken som säger.
nDeriv(125 · 2 ^-0,0331X, X, 10) ger -2,279.....

Värden
y = 125 · 2 ^-0,0331X
y´(10)

Slår jag in det får jag 122.164....
Jag förstår att jag gör fel men ser inte vad?

Tänk på parenteserna! exemplet räknar med 2 ^(-0,0331X) medan du räknar med 2 ^(-0,0331)*X. Alltså när du slår in det räknas inte x med som exponent. Jag använder alltid parentes när jag upphöjer saker eftersom miniräknare generellt bara tar första talet och det är inte alltid uppenbart var de klipper.

Det är ett bra tips för framtiden. Om miniräknaren verkar ge fel svar så beror det ofta på en av två saker. Du har skrivit in fel eller så har du missat en parentes.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tänk på parenteserna! exemplet räknar med 2 ^(-0,0331X) medan du räknar med 2 ^(-0,0331)*X. Alltså när du slår in det räknas inte x med som exponent. Jag använder alltid parentes när jag upphöjer saker eftersom miniräknare generellt bara tar första talet och det är inte alltid uppenbart var de klipper.

Det är ett bra tips för framtiden. Om miniräknaren verkar ge fel svar så beror det ofta på en av två saker. Du har skrivit in fel eller så har du missat en parentes.

Danke schön!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av timpan95:

Uppgift 5 är den enda jag lyckas komma igång med:

1)Till en början sätts n=1 vilket resulterar i att n^3+2n=1+2=3
2)Sen antas det stämma att n=k (induktionsantagandet) k^3+2k= 3m
3)Till slut så satte jag n=k+1 och fick då (k+1)^3+2(k+1)=k^3+3k^2+3k+1+2k+2
där blev jag osäker, men visst kan man enligt 2) skriva om det till 3m+3k^2+3k+3=3(m+k^2+k+1) ?
För i så fall har jag löst den, men de andra har jag ingen aning hur jag ska börja för att få det rätt :/

Ja, det ser rätt ut. Jag kör en liten utläggning om induktionsbevis, så som jag minns det från när jag tittade på det senast.

Steg 1 för dig kan än hellre vara n = 0, då det blir trivialt sant: 0³ + 2 ⋅ 0 = 0, 0 ∕ 3 = 0 ∈ ℤ, OK. Då får du ett extra n för vilket ditt påstående gäller, men ja, det du gör är ju rätt.

Steg 2 kan man skriva "Anta att k³ + 2 k är delbart med 3 för något k ∈ ℤ".

Steg 3 är då att visa att det även gäller för k + 1, och då sätter man som du gör in k + 1 och får:
   (k + 1)³ + 2 (k + 1) = k³ + 3 k² + 3 k + 1 + 2 k + 2 = (k³ + 2 k) + 3 (k + 1)
Första parantesen är delbar med 3 enligt steg 2. Andra termen är delbar med tre då parantesen innehåller ett heltal: alltså har vi visat steg 3, vilket du också gör.

Nu skulle man bara kunna skriva "Enligt induktionsaxiomet följer påståendet", och vara klar.

Steg 1 förankrar påståendet i ett visst k, vilket gör att vi vet att det finns något k för vilket steg 2 stämmer, så det är inte helt galet att skriva som vi gör där. Detta steg känns ofta lite olustigt första gångerna man ser det, för det känns lite som att man "fuskar" och skriver något som man ännu inte bevisat, men om man tittar på vad man säger så gör man faktiskt inte det. För förståelse så kanske det är enklare att få kläm på konceptet om man tänker på stegen i ordningen 2→3→1, men om man inte kan hitta en lösning för steg 1 så kan man ju å andra sidan direkt strunta i övriga steg, så tja.

Det är alltså fortfarande en osäkerhet gällande uppgiftens allmänna påstående i steg 2, eftersom vi ju faktiskt bara vet ett fall där det stämmer, så här är man fortfarande ute på farligt vatten. Dock räddar man situationen i steg 3, då man visar att om påståendet stämmer för något k så stämmer det även för k + 1: och eftersom vi har förankrat metoden genom att vi vet att det gäller för k = 0, så ger steg 3 att det alltså även gäller för k = 1. Och då ger steg 3 att det även gäller för k = 2. Och då ger steg 3 att det även gäller för k = 3, osv, och inget heltal "kommer undan". Det är också trivialt utvidgbart till negativa heltal här, om man är intresserad av detta.

Skrivet av timpan95:

Uppgift 1:
Visa med matematisk induktion att antalet diagonaler a(n) i en n-hörning ges av: a= n(n-3)/2

Metoden verkar du ha klart för dig, så det är bara att börja. En diagonal är en linje mellan två icke intilliggande hörn i en månghörning. Förankra med exempelvis n = 4: a(4) = 4 (4 − 3) ∕ 2 = 2, OK (formeln stämmer även för n = 3, men det finns en liten fint här gällande det generella sambandet, så börja hellre på 4).

Steg 2: anta att det gäller för en viss k-hörning. Vad händer i en "k + 1"-hörning? Jo, alla tidigare diagonaler är kvar. Det tillkommer dock diagonaler från det nya hörnet till alla andra hörn (k stycken), förutom dess närmsta två grannar (per definition av "diagonal"). Låt D(k) beteckna antalet diagonaler i en k-hörning. Alltså:
   D(k + 1) = D(k) + k − 2
               = [Steg 2] = k (k − 3) ∕ 2 + k − 2
               = [Skriv på gemensamt bråkstreck, räkna själv] = (k + 1) (k + 1 − 3) ∕ 2
"Enligt induktionsaxiomet …" och vi är hemma.

Skrivet av timpan95:

Uppgift 2:
Försök att finna formler för följande summor. Bevisa sedan genom matematisk induktion att formlerna gäller för alla positiva heltal n.
a) ln(1+1)+ln(1+1/2)+ln(1+1/3)+ln(1+1/4)....ln(1+1/n)
b)1/(1*2)+1/(2*3)+1/(3*4)....1/(n(n+1))

a) Vad säger logaritmlagarna gällande summan av logaritmer? Använd detta och testa för exempelvis n = 1, n = 2, osv, förenkla så långt som möjligt tills du kan komma med en kvalificerad gissning på ett allmänt mönster. Testa sedan om denna gissning stämmer allmänt med hjälp av induktionsverktygslådan.

b) Samma sätt som i a): testa för n = 1, n = 2, osv, och förenkla de resulterande bråken så mycket som möjligt. Du lär se ett mönster. Försök sedan visa med induktion att det stämmer för alla n.

Skrivet av timpan95:

Uppgift 3:
Låt n stycken icke parallella linjer i planet skära varandra. Genom varje skärningspunkt går det endast 2 linjer. Beskriv antalet olika områden a(n) som planet blir uppdelat i med en formel och bevisa den.

Rita två linjer och räkna hur många områden du får. Rita dit en till och se vad som händer. Upprepa tills du har exempelvis fem linjer och titta på hur sambandet verkar se ut. Fundera på varför det ser ut så, tills du kan formulera det på ett övertygande sätt. Skriv upp formeln du hittat, och kör på med induktionsbeviset. Den går att förankra ända från n = 0, lustigt nog.

Skrivet av timpan95:

Uppgift 4:
Bevisa genom matematisk induktion att (1+x)^n => 1+n*x för alla x>0 och då n tillhör de naturliga talen

Ett enkelt exempel: om x = 1 så står det 2 till vänster, och 1 + n till höger: det ser inte så lovande ut, då exponentialfunktionen i VL kommer växa mycket snabbare än den linjära termen i HL. Har du skrivit av uppgiften rätt?

Tillägg: Knappt två år senare ser jag att "=>" uppenbarligen betyder "≥" och inget annat (för övrigt exakt samma tolkningsproblem jag hade i detta inlägg ). Med denna mer korrekta tolkning så är det inget konstigt med uppgiften: bara att brassa på med induktionsbevis enligt genomgången ovan.

Skrivet av timpan95:

Uppgift 5:
Bevisa genom matematisk induktion att n^3 + 2n är jämt delbart med 3

Gjort.

Skrivet av timpan95:

Uppgift 6:
Bevisa deriveringsregeln Dx^n=nx^(n-1) med induktion

Använd att x⁺¹ = xx och kedjeregeln.

Skrivet av timpan95:

Uppgift 7:
Visa genom att använda matematisk induktion att...
a) a^n - b^n är delbart med (a-b) för alla positiva heltal n
b) a^2n - b^2n är delbart med (a+b) för alla positiva heltal n

a) Förankra för två stycken n; med fördel n = 1 och n = 2. Då kan du i steg 2 anta att det gäller för k och k − 1 för något k, varpå du efter listig faktorisering kan visa att det då även gäller för k + 1, och sedan är det bara "Enligt induktionsaxiomet …".

Det "listiga" i steg 2 kommer av att helt enkelt veta vad du är ute efter: börja med att bryta ut faktorn (a − b) och se vad du får kvar när du "balanserar" detta.

b) Samma metod som i a). Du kan nästan "börja" med steg 2 för att se vilken extra förankring du behöver för att visa påståendet.

Tolkningsuppdatering vad gäller uppgift 4.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Hjälp med matteuppgifter

Tjenare! Jag håller på och pluggar till ett matteprov och jag skulle verkligen behöva lite hjälp med några frågor Det skulle vara bra om ni inte bara sa svaret utan och förklarade varför.. Om ni har tid d.v.s. Det här är ett test som jag fick till provet att träna med.

2. När kan du använda ”nollprodukt metoden”?

3. a) Ge exempel på en linjär funktion med lutningen -2.

b) Var skär din linje y – axeln?

4. Rita grafen till en andragrads funktion och markera symmetrilinjen, nollställen och vertex.

5. a) Vad står C för i potensfunktionen ?

b) Lös potensekvationen 5,2 * x^9 = 7,32

6. Använd 10 – logaritmen för att lösa 0.75 = 0.88^x

9. Vilken / vilka av följande punkter beskriver derivatan:

a) förändringshastighet i en punkt

b) förändringshastighet i ett intervall

c) tangentens lutning

d) sekantens lutning

e) kurvans lutning i en punkt

f) kurvans lutning i ett intervall.

10. a) Använd naturliga logaritmen för att skriva talet 8 som en potens med basen 8.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindqvist:

*Flyttat till mattetråden*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindqvist:

Tjenare! Jag håller på och pluggar till ett matteprov och jag skulle verkligen behöva lite hjälp med några frågor Det skulle vara bra om ni inte bara sa svaret utan och förklarade varför.. Om ni har tid d.v.s. Det här är ett test som jag fick till provet att träna med.

2. När kan du använda ”nollprodukt metoden”?

3. a) Ge exempel på en linjär funktion med lutningen -2.

b) Var skär din linje y – axeln?

4. Rita grafen till en andragrads funktion och markera symmetrilinjen, nollställen och vertex.

5. a) Vad står C för i potensfunktionen ?

b) Lös potensekvationen 5,2 * x^9 = 7,32

6. Använd 10 – logaritmen för att lösa 0.75 = 0.88^x

9. Vilken / vilka av följande punkter beskriver derivatan:

a) förändringshastighet i en punkt

b) förändringshastighet i ett intervall

c) tangentens lutning

d) sekantens lutning

e) kurvans lutning i en punkt

f) kurvans lutning i ett intervall.

10. a) Använd naturliga logaritmen för att skriva talet 8 som en potens med basen 8.

b) Derivera

Skriv vad du har försökt med och vad du inte förstår för respektive uppgift.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Skriv vad du har försökt med och vad du inte förstår för respektive uppgift.

2. När kan du använda ”nollprodukt metoden”? - |||| Jag vet vad nollpunktsmetoden är, men jag vet inte exakt när man kan använda den.

3. a) Ge exempel på en linjär funktion med lutningen -2. |||| y = kx+m, kan det vara så att jag får göra en egen linje med lutningen -2? t.ex.
y=-2x+4?

b) Var skär din linje y – axeln? |||| Det är väl 4 som är mitt startvärde på y-axeln

4. Rita grafen till en andragrads funktion och markera symmetrilinjen, nollställen och vertex. -|||| andragradsfunktioner har jag nog aldrig förstått mig på hur man ritar dom när man bara har en graf, nollställe vet jag vad det är men vet inte vad symmetrilinge och vertex betyder...

5. a) Vad står C för i potensfunktionen y = C * X^a? |||| En konstant? Vet faktiskt inte.

b) Lös potensekvationen 5,2 * x^9 = 7,32 - |||| vet ej vad jag ska göra här.

6. Använd 10 – logaritmen för att lösa 0.75 = 0.88^x - |||| Kan ej detta.

9. Vilken / vilka av följande punkter beskriver derivatan: |||| Här gissar jag på a), Har för mig att jag hört det på lektionen någon gång. inte säker.

a) förändringshastighet i en punkt

b) förändringshastighet i ett intervall

c) tangentens lutning

d) sekantens lutning

e) kurvans lutning i en punkt

f) kurvans lutning i ett intervall.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindqvist:

2. När kan du använda ”nollprodukt metoden”? - |||| Jag vet vad nollpunktsmetoden är, men jag vet inte exakt när man kan använda den.

Jag hade aldrig hört termen innan, men det verkar bara betyda att lösa en andragradsekvation genom att låta högerledet vara 0 och dela upp vänsterledet i två faktorer. "När kan du …" är en slarvig fråga, eftersom algebrans fundamentalsats säger att man alltid "kan" göra detta för en andragradsekvation, men jag gissar på att de snarare är ute efter de fall då det är "extra enkelt" att göra detta, vilket står beskrivet i länken.

Skrivet av Lindqvist:

3. a) Ge exempel på en linjär funktion med lutningen -2. |||| y = kx+m, kan det vara så att jag får göra en egen linje med lutningen -2? t.ex.
y=-2x+4?

Ja, den linjen har lutningen −2. Begreppet jag antar att ni ska lära er är "derivata", och de frågar alltså efter en linjär funktion vars derivata är −2. Deriverar vi ditt y så får vi just detta, genom regeln för att derivera polynom.

Skrivet av Lindqvist:

b) Var skär din linje y – axeln? |||| Det är väl 4 som är mitt startvärde på y-axeln

Ja, skärningspunkten sker där x = 0, vilket ger y = 4.

Skrivet av Lindqvist:

4. Rita grafen till en andragrads funktion och markera symmetrilinjen, nollställen och vertex. -|||| andragradsfunktioner har jag nog aldrig förstått mig på hur man ritar dom när man bara har en graf, nollställe vet jag vad det är men vet inte vad symmetrilinge och vertex betyder...

Med "symmetrilinje" så menar de en linje som skulle kunna fungera som en "spegel" för att ge hela linjen. För en andragradskurva så blir det i praktiken en lodrät linje genom "mitten" av kurvan. Det blir tydligt varför detta är en symmetrilinje när man ritar detta.

Med "vertex" så menar de den punkt där lutningen är 0.

Här har du ett exempel på en andragradskurva.

Skrivet av Lindqvist:

5. a) Vad står C för i potensfunktionen y = C * X^a? |||| En konstant? Vet faktiskt inte.

Ja, en konstant är det tänkta svaret. Lite märkligt formulerad fråga kan jag tycka, men men. Meningen är nog snarare att dessa frågor ska få er att resonera kring koncepten, så på sätt och vis är det bara bra om de lämnar lite öppningar för tankeverksamhet.

Skrivet av Lindqvist:

b) Lös potensekvationen 5,2 * x^9 = 7,32 - |||| vet ej vad jag ska göra här.

Börja med att flytta över så att x⁹ står ensamt på ena sidan. Hur ska du få x⁹ att bli bara x? Samma operation måste också göras på båda sidor för att ekvationen ska vara balanserad, och när det är gjort så har du svaret.

Skrivet av Lindqvist:

6. Använd 10 – logaritmen för att lösa 0.75 = 0.88^x - |||| Kan ej detta.

Då får du läsa på om logaritmer .

Skrivet av Lindqvist:

9. Vilken / vilka av följande punkter beskriver derivatan: |||| Här gissar jag på a), Har för mig att jag hört det på lektionen någon gång. inte säker.

a) förändringshastighet i en punkt

b) förändringshastighet i ett intervall

c) tangentens lutning

d) sekantens lutning

e) kurvans lutning i en punkt

f) kurvans lutning i ett intervall.

Om du tittar på avsnittet i din bok eller ditt material där ni introducerade derivatan så finns säkert exemplet där de visar att en ungefärlig lutning i ett intervall fås av att titta på x- och f(x)-värden i två punkter (x och x + h) och bilda kvoten
   [skillnad i y][skillnad i x]
      = ( f(x + h)−f(x) ) ∕ ( (x + h) − x)
      = ( f(x + h)−f(x) ) ∕ h
och att om man låter h bli mindre och mindre, dvs "gå mot 0", så får man till slut derivatan. Från Derivative [Wikipedia]:

Bästa tipset är att läsa avsnitten i ditt läromaterial som redogör för derivatan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Jag hade aldrig hört termen innan, men det verkar bara betyda att lösa en andragradsekvation genom att låta högerledet vara 0 och dela upp vänsterledet i två faktorer. "När kan du …" är en slarvig fråga, eftersom algebrans fundamentalsats säger att man alltid "kan" göra detta för en andragradsekvation, men jag gissar på att de snarare är ute efter de fall då det är "extra enkelt" att göra detta, vilket står beskrivet i länken.

Ja, den linjen har lutningen −2. Begreppet jag antar att ni ska lära er är "derivata", och de frågar alltså efter en linjär funktion vars derivata är −2. Deriverar vi ditt y så får vi just detta, genom regeln för att derivera polynom.

Ja, skärningspunkten sker där x = 0, vilket ger y = 4.

Med "symmetrilinje" så menar de en linje som skulle kunna fungera som en "spegel" för att ge hela linjen. För en andragradskurva så blir det i praktiken en lodrät linje genom "mitten" av kurvan. Det blir tydligt varför detta är en symmetrilinje när man ritar detta.

Med "vertex" så menar de den punkt där lutningen är 0.

Här har du ett exempel på en andragradskurva.

Ja, en konstant är det tänkta svaret. Lite märkligt formulerad fråga kan jag tycka, men men. Meningen är nog snarare att dessa frågor ska få er att resonera kring koncepten, så på sätt och vis är det bara bra om de lämnar lite öppningar för tankeverksamhet.

Börja med att flytta över så att x⁹ står ensamt på ena sidan. Hur ska du få x⁹ att bli bara x? Samma operation måste också göras på båda sidor för att ekvationen ska vara balanserad, och när det är gjort så har du svaret.

Då får du läsa på om logaritmer .

Om du tittar på avsnittet i din bok eller ditt material där ni introducerade derivatan så finns säkert exemplet där de visar att en ungefärlig lutning i ett intervall fås av att titta på x- och f(x)-värden i två punkter (x och x + h) och bilda kvoten
   [skillnad i y][skillnad i x]
      = ( f(x + h)−f(x) ) ∕ ( (x + h) − x)
      = ( f(x + h)−f(x) ) ∕ h
och att om man låter h bli mindre och mindre, dvs "gå mot 0", så får man till slut derivatan. Från Derivative [Wikipedia]:

http://i.imgur.com/6Z5XgBk.gif

Bästa tipset är att läsa avsnitten i ditt läromaterial som redogör för derivatan.

Tack för hjälpen! Återkommer ifall jag har fler frågor

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Har suttit i skolan och försökt göra en labb som skall vara klar när den redovisas.

Den ska redovisas imorgon och jag skulle verkligen behöva hjälp på en av uppgifterna.
Laboration görs i Matlab och jag har inte kommit någonstans med just denna uppgift.

Matlabkoden vi får ut är:

a11 = 1; a12 = 0.5; a21 = 0; a22 = 1; figure(1) clf x1 = [0 1 1 0]; x2 = [0 0 1 0]; fill(x1,x2,’r’) axis equal hold on % transformera och plotta i fig(2) figure(2) clf y1 = a11*x1 + a12*x2; y2 = a21*x1 + a22*x2; fill(y1,y2,’r’) axis equal hold on figure(1) x1 = [0 0 1 0]; x2 = [0 1 1 0]; fill(x1,x2,’k’) % transformera och plotta i fig(2) figure(2) y1 = a11*x1 + a12*x2; y2 = a21*x1 + a22*x2; fill(y1,y2,’k’)

Uppgiften är:
Vi skall här använda kommandona i exempel 1 för att utforska linjära avbildningar lite
mera i detalj. Beräkningarna för avbildningsmatrisen A i de olika deluppgifterna får
du göra med papper och penna. Observera att dessa beräkningar skall redovisas
tillsammans med uppgifterna, dvs du skall kunna tala om hur du har fått fram
avbildningsmatrisen och berätta hur du har tänkt. Som ett tips kan man säga att
första kolonnen i avbildningsmatrisen fås som bilden av den första enhetsvektorn e1 =
(1, 0). Andra kolonnen fås som bilden av den andra enhetsvektorn e2 = (0, 1). Bestäm
avbildningsmatrisen A för var och en av deluppgifterna nedan och kör kommandona i
exempel 1 för detta fallet. Tryck ut din figur på papper eller spara i en fil.
(a) Spegling i origo.
(b) Spegling i x-axeln.
(c) Spegling i y-axeln.
(d) Spegling i linjen y = x
(e) Projektion på linjen y = x.

Jag känner mig helt borta på detta då jag tyvärr hamnat lite efter i mattekursen. Skulle uppskatta lite försimplad teori också för att få in mig på rätt tankesätt, men är tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Skrivet av phz:

Jag hade aldrig hört termen innan, men det verkar bara betyda att lösa en andragradsekvation genom att låta högerledet vara 0 och dela upp vänsterledet i två faktorer. "När kan du …" är en slarvig fråga, eftersom algebrans fundamentalsats säger att man alltid "kan" göra detta för en andragradsekvation, men jag gissar på att de snarare är ute efter de fall då det är "extra enkelt" att göra detta, vilket står beskrivet i länken.

Ja, den linjen har lutningen −2. Begreppet jag antar att ni ska lära er är "derivata", och de frågar alltså efter en linjär funktion vars derivata är −2. Deriverar vi ditt y så får vi just detta, genom regeln för att derivera polynom.

Ja, skärningspunkten sker där x = 0, vilket ger y = 4.

Med "symmetrilinje" så menar de en linje som skulle kunna fungera som en "spegel" för att ge hela linjen. För en andragradskurva så blir det i praktiken en lodrät linje genom "mitten" av kurvan. Det blir tydligt varför detta är en symmetrilinje när man ritar detta.

Med "vertex" så menar de den punkt där lutningen är 0.

Här har du ett exempel på en andragradskurva.

Ja, en konstant är det tänkta svaret. Lite märkligt formulerad fråga kan jag tycka, men men. Meningen är nog snarare att dessa frågor ska få er att resonera kring koncepten, så på sätt och vis är det bara bra om de lämnar lite öppningar för tankeverksamhet.

Börja med att flytta över så att x⁹ står ensamt på ena sidan. Hur ska du få x⁹ att bli bara x? Samma operation måste också göras på båda sidor för att ekvationen ska vara balanserad, och när det är gjort så har du svaret.

Då får du läsa på om logaritmer .

Om du tittar på avsnittet i din bok eller ditt material där ni introducerade derivatan så finns säkert exemplet där de visar att en ungefärlig lutning i ett intervall fås av att titta på x- och f(x)-värden i två punkter (x och x + h) och bilda kvoten
   [skillnad i y][skillnad i x]
      = ( f(x + h)−f(x) ) ∕ ( (x + h) − x)
      = ( f(x + h)−f(x) ) ∕ h
och att om man låter h bli mindre och mindre, dvs "gå mot 0", så får man till slut derivatan. Från Derivative [Wikipedia]:

http://i.imgur.com/6Z5XgBk.gif

Bästa tipset är att läsa avsnitten i ditt läromaterial som redogör för derivatan.

Skulle du kunna hjälpa mig med fråga 6? Har fått hjärnsläpp kommer inte på hur jag ska göra .

En till fråga, http://prntscr.com/2x9vtx - kan du förklara hur jag ska göra?

Nu har jag löst frågorna, Har en till!

10. a) Använd naturliga logaritmen för att skriva talet 8 som en potens med basen 8.
http://prntscr.com/2xb0x8

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze