Permalänk
Medlem

Vilken A10 är mest prisvärd?

Tänkte uppgradera grabbens dator för att få hygglig prestanda till en budgetpeng. Har kommit fram till att AMD A10 verkar vara en bra avvägning av pris prestanda, men är lite osäker på vilken som ger mest valuta för pengarna.

Eftersom budgeten är begränsad har jag främst kikat på 7700K och 6800K, som bägge ligger runt 1200 kr, men jag kan inte avgöra vilken som är mest prisvärd. Vad är bäst av R7 och 8670D?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av miklon:

Tänkte uppgradera grabbens dator för att få hygglig prestanda till en budgetpeng. Har kommit fram till att AMD A10 verkar vara en bra avvägning av pris prestanda, men är lite osäker på vilken som ger mest valuta för pengarna.

Eftersom budgeten är begränsad har jag främst kikat på 7700K och 6800K, som bägge ligger runt 1200 kr, men jag kan inte avgöra vilken som är mest prisvärd. Vad är bäst av R7 och 8670D?

Den inbyggda i 7700k är snäppet vassare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

7700k
se till och fixa ordentlig cpu kylare också så ni kan klocka den för lite mer prestanda sen när det behövs ^^
och minneshastighet är vettigt och ha också (1866 mhz och uppåt om ni ska använda integrerade på processorn)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Skulle kört på detta istället. Mycket mer spelprestanda

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6515110/processor-grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Håler med MakeCoke.
Combo G3220 och GTX 750 är svårslaget. Visst lite dyrare men så förbaskat mycket snabbare och i slutändan svalare.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan bli en utmaning att få ner den processorn i ett moderkort för AMD? 😉 😟

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har inget moderkort än, så det är egentligen inget problem. Men i så fall behöver jag förslag på lämpligt moderkort till Pentium-proppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Känns som att det kan bli en utmaning att få ner den processorn i ett moderkort för AMD? 😉 😟

Vem har sagt att TS redan har ett moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6501003 kanske detta skulle vara något ?
athlon II 740 och gtx 750 ?
eller kanske du kan få tag på något begagnat intel I5 o moderkort eller kanske phenom II x4 eller bättre och moderkort sen köpa gtx 750 eller något begagnat där med ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Har inget moderkort än, så det är egentligen inget problem. Men i så fall behöver jag förslag på lämpligt moderkort till Pentium-proppen.

Är inte så jättehaj på moderkort men det är la bara att ta det billigaste med socket 1150 som passar i ditt chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

miklons: ATX, µATX eller mITX?
Som MakeCoke säger, ta det billigaste egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Vem har sagt att TS redan har ett moderkort?

Ingen, men med tanke på vilka alternativ han valde mellan i första posten var det ett rimligt antagande. Har väl löst sig nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av miklon:

Har inget moderkort än, så det är egentligen inget problem. Men i så fall behöver jag förslag på lämpligt moderkort till Pentium-proppen.

Det allra billigaste från valfri butik är mest värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6501003 kanske detta skulle vara något ?
athlon II 740

Athlon II är totalt meningslösa om man ska spela jämfört med pentium processorerna från IB/haswell generationerna. Krävs applikationer som använder fler än 2 trådar effektivt för att AMDs modul-baserade processorer ska ha en chans.

Ta en titt på denna jämförelse tex (scrolla ner till botten där speltesterna finns)
http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=404
Och då är det en gammal sandy bridge baserad Pentium på endast 2,9GHz, nu kan man som sagt få http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106907 för runt 5-600:- vilket är sjukt med prestanda för pengarna. Sen så är ju grafiken I en A10 alla gånger sämre än tex ett 7770 så jag ser inte meningen med deras APUer på desktop sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Har inget moderkort än, så det är egentligen inget problem. Men i så fall behöver jag förslag på lämpligt moderkort till Pentium-proppen.

om du inte ska sätta i I5 som ska överklockas i framtiden så duger det med i stort sett alla moderkort med socket 1150
om du nu ska ha möjlighet för det kikar du på moderkort med Z87 chipset.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KalBumling:

Athlon II är totalt meningslösa om man ska spela jämfört med pentium processorerna från IB/haswell generationerna. Krävs applikationer som använder fler än 2 trådar effektivt för att AMDs modul-baserade processorer ska ha en chans.

Ta en titt på denna jämförelse tex (scrolla ner till botten där speltesterna finns)
http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=404
Och då är det en gammal sandy bridge baserad Pentium på endast 2,9GHz, nu kan man som sagt få http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106907 för runt 5-600:- vilket är sjukt med prestanda för pengarna. Sen så är ju grafiken I en A10 alla gånger sämre än tex ett 7770 så jag ser inte meningen med deras APUer på desktop sidan.

Det är främst avsaknaden av L3-cache som gör att pentium presterar bättre i de flesta få-trådade program och spel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är främst avsaknaden av L3-cache som gör att pentium presterar bättre i de flesta få-trådade program och spel.

Euhm, då vill jag att du visar mig ett test där avstängning av L3 helt plötsligt skulle ge bättre prestanda på en enda processor i världshistorien. L3 ger oftast gansk bra boost i spel, se Athlon II vs phenom II.

AMDs IPC är helt enkelt så pass mycket dåligare än vad intels är med nuvarande generationer, liksom det är först nu som deras modulbaserade processorer kan matcha Phenom II i singletrådad prestanda vid samma frekvens (knappt).

Pentium processorerna är i princip en dualcore version av 3570k/4670k utan upplåst multiplier med ~200MHz lägre frekvens.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är främst avsaknaden av L3-cache som gör att pentium presterar bättre i de flesta få-trådade program och spel.

Skrivet av KalBumling:

Euhm, då vill jag att du visar mig ett test där avstängning av L3 helt plötsligt skulle ge bättre prestanda på en enda processor i världshistorien. L3 ger oftast gansk bra boost i spel, se Athlon II vs phenom II.

AMDs IPC är helt enkelt så pass mycket dåligare än vad intels är med nuvarande generationer, liksom det är först nu som deras modulbaserade processorer kan matcha Phenom II i singletrådad prestanda vid samma frekvens (knappt).

Pentium processorerna är i princip en dualcore version av 3570k/4670k utan upplåst multiplier med ~200MHz lägre frekvens.

Det jag egentligen menade är precis det du vill syfta på:
Det är främst avsaknaden av L3-cache (i Athlon) som gör att Pentium presterar bättre... Pentium har ju L3...

Tänk lite på tonen när du svara folk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Ingen, men med tanke på vilka alternativ han valde mellan i första posten var det ett rimligt antagande. Har väl löst sig nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Njaah 6800 & 7700 behöver olika moderkort ändå :/

Permalänk
Medlem

AMD Athlon X4 750K har hört att den är bra

Permalänk
Avstängd

skulle jag satsa på spelprestanda för pengarna och en riktigt cheap dator skulle det bli så här http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/87002 cpu bör gå ganska bra att köra allt på den ..+be = uplåst så går att köra oc om man vill mobbo som duger 8gb ram 270x oc har 2gb vram
helst en 212 med och köra oc till ca 4200- 4500mhz alternativt en 750k istället för 760 om man vill spara nån krona till

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

athlon II

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6522276/budgett-amd

(glömde läga till eftermarknads kylare evo 212 - ett måste på 750/760k)

Sitter själv på en sådan budget rig - den funkar bra kör Civ V, BF 4, Rome II etc - men tror för syftet (dvs inget pill med klockning etc) att intel är valet.

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zhacha:

Njaah 6800 & 7700 behöver olika moderkort ändå :/

Nej, dom använder samma socket, FM2+.

MVH

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av L.T.G:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6522276/budgett-amd

(glömde läga till eftermarknads kylare evo 212 - ett måste på 750/760k)

Sitter själv på en sådan budget rig - den funkar bra kör Civ V, BF 4, Rome II etc - men tror för syftet (dvs inget pill med klockning etc) att intel är valet.

Verkligen inte.
Min 760k klarar 4.4GHz med ca 4°C tillgodo på stockkylaren. Gott om utrymme vid stockfrekvenser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

Webhallen har 760k för 649kr. De har också brutalt billiga fm2 moderkort, typ 400kr tror jag att de finns för. Sedan köper du bara R7-265 eller ett 750 Ti.

Edit: Tex detta moderkort duger ju http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190692-asus_a....

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrAdde:

Webhallen har 760k för 649kr. De har också brutalt billiga fm2 moderkort, typ 400kr tror jag att de finns för. Sedan köper du bara R7-265 eller ett 750 Ti.

Edit: Tex detta moderkort duger ju http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190692-asus_a....

Jag rekommenderar detta istället:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180624

Stödjer sata 6Gb/s 490kr på Inet =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det jag egentligen menade är precis det du vill syfta på:
Det är främst avsaknaden av L3-cache (i Athlon) som gör att Pentium presterar bättre... Pentium har ju L3...

Tänk lite på tonen när du svara folk.

Athlon har dock en betydligt större L2 än intels arkitekturer vilket gör att jämförelsen faller. IB/haswell Celeron som har mindre totalt cache/core än Athlon (vilket är det som avgör prestandan i större utsträckning än om vi snackar om L2 vs L3 då vi snackar olika arkiteturer) har fortfarande betydligt bättre IPC. AMD har i princip inga processorer i dagens läge som kan konkurrera på ett effektivt sätt så länge man inte MÅSTE ha en bra IGP.

Visst I de fall man kör bra optimerade applikationer som kan utnyttja 3-4 trådar effektivt kan dom hålla jämna steg/ibland hamna före Intels processorer I samma prisklass. Dom gånger man behöver bra enkeltrådig prestanda så kommer dock t.ex en haswell baserad pentium att totalt dominera över AMDs processorer i samma prisklass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Athlon har dock en betydligt större L2 än intels arkitekturer vilket gör att jämförelsen faller. IB/haswell Celeron som har mindre totalt cache/core än Athlon (vilket är det som avgör prestandan i större utsträckning än om vi snackar om L2 vs L3 då vi snackar olika arkiteturer) har fortfarande betydligt bättre IPC. AMD har i princip inga processorer i dagens läge som kan konkurrera på ett effektivt sätt så länge man inte MÅSTE ha en bra IGP.

Visst I de fall man kör bra optimerade applikationer som kan utnyttja 3-4 trådar effektivt kan dom hålla jämna steg/ibland hamna före Intels processorer I samma prisklass. Dom gånger man behöver bra enkeltrådig prestanda så kommer dock t.ex en haswell baserad pentium att totalt dominera över AMDs processorer i samma prisklass.

fördelen är dock att en 750/760 går att köra med oc och gämnar ut singel trådade mer och gör dom snabbare ändå i multitrådat vilket dom flesta spel efter 2005 är om det inte är nått dx9 baserat nyare då som en amd med klarar och prestandan hamnar där jag tycker den är viktigast på moderna titlar som är tunga på riktigt och inte gjorda på en gammal plattform

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Datavetare

Varför föreslå överklockning till någon som är på en väldigt tight budget? Hur mycket kommer man kunna överklocka med standardfläkt, billigt moderkort samt billigt nätagg? Framförallt när en 760K måste överklockas rätt rejält för att matcha en Intel CPU som kör på >=3GHz.

Svårt att hitta vettiga tester på Pentium G modellerna, men tittar man på detta test som bl.a. innehåller i3-4130 så får man nog en ganska hyfsad bild. Pentium G3220 är runt 10% långsammare i saker som max använder 2 CPU-trådar och kanske 30% långsammare i saker som använder alla CPU-trådar.

Notera att i3-4130 är snabbare än FX-4350 i alla "vanliga" program och i alla spel. Är bara testerna som är triviala att köra på alla CPU-kärnor (som Cinebench, filmkodning etc) som det blir jämt.

Notera också att för spel så är det även jämt mellan i3 och FX 8350 (och då är ändå 8350 konsekvent snabbare än 4350 på spel). Spel skalar notoriskt dåligt med CPU-kärnor, de absolut mest avancerade spelen har någon form av skalning på fler än 4 CPU-trådar, men det är definitivt ingen linjär skalning.

En FX-4350 är något högre klockad än en 760K + FX-4350 har 8MB L3 cache, så man lär nog få upp 760K i runt 4.4-4.5GHz innan den ens matchar FX-4350. L3-cachen i "Bulldozer"-designen är i.o.f.s. så pass långsam att det inte är någon större katastrof att A10/7x0K saknar den, men några % gör den kanske.

Det absolut viktigaste för en CPU-cache är inte bandbredd eller storlek, det är latens. Att Intel bara har 256kB i sin L2-cache beror på att det är omöjligt att göra en stor cache med väldigt låg latens, L2 i Haswell har en latens på runt 12 CPU-cykler medan L3-cachen ligger på runt 20 CPU-cykler (lägre i Pentium som har en mindre L3, någon cykel högre i i7 som har en större L3). Intels L3 är fortfarande extremt snabb, den har ganska exakt samma latens som AMD har i sin L2-cache!

Dold text

Håller definitivt med de som föreslår billig CPU + så dyr diskret GPU som budget tillåter om man överhuvudtaget överväger att spela. A10 (eller intels iGPU) fungerar utmärkt för surf, film och de enklaste spelen, men även riktigt billiga diskreta GPUer är fortfarande bättre i moderna spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

att köpa en g3220 och 750 gpu till en grabb som jag antar vill spela är ganska värdelöst då jag antar han vill ha ren spel prestanda och inte en htpc och o.c skulle inte kunna göra sig bättre än i ett scenario då det är budget man pratar om ..en g3220 är lite snabbare än en 760k i singel prestanda och i totala beräknings kraften är en 760 snabbare och med oc kommer den vara snabbare än g3220 i allt och aldrahelst i sånt som tar 4cores vilket dom flesta spelen från 2005 och framåt använder och dom som är få trådade presterar en 760 ganska lika bra

g3220 + 750ti vs 760oc + 270xoc
så har du nog 10-15% mer cpu prestanda gissar på ca 25-30% mer gpu prestanda

en amd setup tar mer ström men båda går att köra på billiga agg så är inte någon prisskillnad och amd setupen kommer mosa intel - gforce setupen i spel prestanda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w