Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Fast nu sker ju de flesta andra aktiviteterna efter skoltid, som idrott m.m.. Det var ju inte direkt så att du stannade hemma från skolan för att i stället ligga hemma och titta på TV eller läsa böcker? Utan du gjorde väl det efter skoltid och deltog på lektionerna på dagarna som jag uppfattar det? Det är skolkning som är problemet. Barn stannar hemma från skolan idag för att spela och halkar därför efter pga att de är frånvarande.

http://www.csn.se/press/pressmeddelanden/2013/1.11927

Spel är en bidragande faktor, och att förneka det är bara ignorant. Dock har vi fler problem i samhällen som bidrar. Nu var det länge sen jag gick i skolan, men jag får uppfattningen att barn idag blir dränkta av läxor, och då kan man ju spekulera i vad fan som försiggår på lektionstid. Är barnen så stökiga att undervisningen genomförs? Har lärare sämre kompetens idag? Är klasserna för stora? Mycket spelar in, men nu tar man upp en av faktorerna, och då ska man inte bara dumförklara det bara för att det inkräktar på vårt revir.

Ja de där tre timmarna som det pratades om är också efter skoltid precis som de böcker jag läste och TV-programmen jag tittade på som liten.

Så än en gång. Vad säger att det är spelens fel. Hade de skolkande eleverna varit i skolan istället om de inte spelat eller hade de hittat en annan anledning?

Din länk är intressant, redan i ingressen står följande: "En viktig orsak är att de skärpta rutiner som CSN införde 2012 nu slagit igenom fullt ut.". När jag tittar tillbaks på skolkarna från min gymnasietid så var det ingen jag kände som var hemma för att spela datorspel. De drev runt och gjorde annat. Du gör den klassiska logiska felslutet att tro att korrelation är samma sak som kausalitet. Du kan inte säga att spel leder till skolk bara för att spelande och skolkande båda ökar. Lika lite som du kan säga att ökad mängd datorspel sänker växthusgaser som en fin bild visade på någon av de första sidorna. En korrelation är en första indikering på att det kan finnas ett samband men sedan måste man visa att det också finns ett samband. För det krävs mekanismer och djupare studier.

Det vi kan säga med säkerhet är att en del elever som skolkar spelar datorspel. Det är INTE samma som att säga att elever skolkar för att spela datorspel. Det är två helt olika saker som du måste skilja på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För 60 år sen förstördes ungdomen av rockn roll, 10 år senare beatles, ytterligare 10 år senare marujana. På 80 talet förstördes ungdomen av hårdrock och VHS, Sivert Öholm var hysterisk. På 90 talet tågade TV spelen in i våra hem och förstörde ungsomen...nu är det datorspelen som harjar villt bland våra ungdomar. Konstigt att Sverige finns överhuvudtaget med alla dessa förstörda ungdomar generation efter generation.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Gud detta är så dumt de bara kan bli...

Datorspelande är inte problemet utan viljestyrkan idag är det.

Samhället i Sverige idag, b.la. ungdomar är helt enkelt bortskämda. Det tycker allt ska bli som de vill utan att de själva behöver jobba över det. 1/3 del av pojkar spelar datorspel varje dag... Ok, Hur är de med flickor och Facebook över mobilen? De sitter ju fan inne till 4 på morgonen och chattar via Facebook.. Räknas inte det som datorspel längre? Varför inte? De är ju också något som stör studierna.. Men självklart inte, de ska ju anklaga det som syns mest.

Sen kollar de heller inte upp hur skolorna är utan anklagar bara barnen? Tänk om barnet i sig är mobbad vilket är ett stort problem, och känner sig glad när han spelar? Och mobbning är bara 1 av 100 anledningar till varför barnet i sig väljer och spela över skolan.

Jag hade bra betyg fram till 3e året i gymnasiet. Då fick vi en idiot till matte lärare och allt matte läraren gjorde var och sitta bakom skrivbordet med sin jävla mobiltelefon. Hur är detta inte något problem? Jag och andra i min klass fick inte tillräckligt med hjälp skapade stora problem för mig inom matten, stress, ångest och allt man kan tänka sig. Klart jag då valde och sitta hemma under de dagar som vi hade matte, för jag fick mer gjort hemma än i skolan.. Men PFFFT skolan har ju aldrig fel.. ellerhur.

Att klaga till skolledningen hade kunnat förbättra situationen. Fick en lärare utbytt för att vi klagade. Klart det kan bli fel vid anställning men att bara gå hem hjälper i alla fall inte. Om ni klagade och inget hände var det uppenbarligen problem med skolledningen på den skolan och ni borde klagat högre upp. Allt serveras inte på silverfat.

För övrigt är det många av de som skriver att datorn absolut inte påverkar skolresultatet som har dåligt skriftspråk. Verkar finnas någon form av samband ändå Det är inte datorn i sig som är problemet utan mängden tid som spenderas framför den som tas från bland annat läxläsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Jag tycker att du beskriver ett helt annat problem... Vad är det vi faktiskt lär ut i skolan? Svaret är bara skit, med extra fokus på kunskap man aldrig har nytta av. På mina föräldrars tid kunde man enkelt få jobb som 15 åring tex. och nu är man barn tills man har gått minst en högskoleutbildning.

Det kallas för allmänbildning, att ha en bred kunskap om allmängiltiga ämnen, och sånt kan man aldrig få för mycket av. Att det ibland krävs en högskoleutbildning idag beror på att samhället ställer högre krav. Detta ser man över hela världen. Det är något som krävs för att mänskligheten inte ska stå och stampa på samma ställe, utan att vi gör oss mer upplysta om hur saker och ting fungerar. Se bara på delar av världen där det inte finns någon tillgång till skola, de ligger decennier, till och med sekel, efter oss i utveckling, för de har inte fått lära sig mer än vad de redan vet.

Grundskolan är till för att alla barn ska få grundläggande kunskaper, vare sig man har nytta av dem som vuxen eller inte. Sen får eleven ta ett aktivt beslut om vad han eller hon är intresserad av och vill satsa på. Det finns yrkesförberedande program och studieförberedande program att välja på gymnasiet, och detta avgör om du kommer att behöva plugga vidare på högskola eller gå direkt ut på arbetsmarknaden efter studenten.

Så det är inte omöjligt att bli vuxen innan man fyller 20. Allt beror på vad du vill med ditt liv, men tar man inte skolan på allvar utan skolkar så anser jag att man aldrig blir vuxen. Att vara vuxen betyder att man tar ett ansvar, och att skolka för att spela datorspel är långt ifrån att ta ett ansvar. Inte ovanligt att man ser killar på stan som är över 20 och beter sig som 15-åringar rent mentalt. Ganska deprimerande om du frågar mig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Har folk någonsin tänkt tanken att det finns flera ansvariga? Skolan, föräldrar, individen, politiker, media.
Det är inte konstigt att man väljer att göra någonting annat än att plugga när studierna i dag inte tilltalar med lärare som själva inte ens bemästrar språket för att sedan ställa orimliga krav sett till vad som lärs ut.
Folk stirrar sig blinda på symptomen framför orsakerna. Jag kan studera 8 timmar i streck, men inte 8 timmar med skolans metoder.
Vore lämpligt med en satsning på metodologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

För 60 år sen förstördes ungdomen av rockn roll, 10 år senare beatles, ytterligare 10 år senare marujana. På 80 talet förstördes ungdomen av hårdrock och VHS, Sivert Öholm var hysterisk. På 90 talet tågade TV spelen in i våra hem och förstörde ungsomen...nu är det datorspelen som harjar villt bland våra ungdomar. Konstigt att Sverige finns överhuvudtaget med alla dessa förstörda ungdomar generation efter generation.

Problemet är att betygen fortfarande var ok och med en graf uppåt. Nu störtar den neråt. Det är ju värre än någonsin tidigare. Det är väl det stora problemet. Klart att varje generation hittar någon syndabock till allt. Men har ni sett hur ungdomar stavar idag och pratar? En undersökning visade att en genomsnittsungdom använder typ 70 ord om dagen eller något liknande. Hoppas det är en "fas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120bin:

Att man skulle lära sig engelska av att spela tror jag är en vanlig undanflykt. Den engelska man lär sig i spel är i min åsikt relativt oanvändbar i "verkligheten"/arbetslivet. Utöver det så finns det ju fler ämnen i skolan än bara engelska.

Jag håller med dig. I mitt arbetsliv har jag kontakt med människor från Litauen, Slovenien, Tyskland och ett gäng andra EU länder och jag mår dåligt när jag tänker efter hur mycket onödig tid jag lagt ner på min engelska. Majoriteten av oss har dessutom jobb där man aldrig behöver säga/skriva ett ord på engelska. Kan man engelska hjälpligt är det mer än nog.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Som 17 årig Dota-nörd kan jag erkänna att detta stämmer, visst jag har inte dåliga betyg alls,
tvärtom ligger jag ganska bra till även om jag inte pluggar överhuvudtaget (förutom någon enstaka gång när det är prov).
Ja, jag är en smula lat, delvis för att jag genom åren märkt att jag är en person som inte behöver sitta timtal
för att förstå något eller lära mig, dock skulle jag självklart kunna få ännu högre, kanske högsta betyg i dom
flesta ämnena om jag pluggade så mycket som en del andra gör.

Lärare i min skola är det inget fel på, möjligtvis någon enstaka som är väldigt seg och lär ut dåligt,
men finns ju skolor där lärarna är helt värdelösa. En anledning till att många hellre spelar hela dagarna
tror jag kan bero på att man lär sig på så tråkiga sätt idag (som inte är lärarnas fel alltid),
visst man kan inte ha roligt dygnet runt.
Men när jag menar tråkigt så menar jag dötrist så nere i botten att man bara vill knäppa skallen av sig.

Många föräldrar skämmer bort sina barn med, nästan så att man tror att det är barnet som bestämmer
och inte föräldrarna. Så vad är problemet? Vem och vad ska skyllas på? Inte datorspel i sig utan
föräldrar, skolverket, lärare..

Skrivet av pixolar:

Problemet är att betygen fortfarande var ok och med en graf uppåt. Nu störtar den neråt. Det är ju värre än någonsin tidigare. Det är väl det stora problemet. Klart att varje generation hittar någon syndabock till allt. Men har ni sett hur ungdomar stavar idag och pratar? En undersökning visade att en genomsnittsungdom använder typ 70 ord om dagen eller något liknande. Hoppas det är en "fas"

Något man måste tänka på är att folk lär sig olika snabbt/bra.
Båda mina föräldrar hade svårt i skolan, alla mina bröder har det. Jag är den enda som inte har svårigheter.
Nu kan dom ju givetvis stava osv men har ni tänkt på hur många som verkar ha dyslexi eller andra former av inlärningssvårigheter?
Många gör dock felet idag att skriva i talspråk, även om man inte har t.ex dyslexi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hur får man högre "grundkunskap" utan att plugga? Utan "intresse" av att plugga kommer man inte långt. Attityder som din gör att killar tror att de inte behöver plugga. I gymnasiet blir det viktigt att man har studievana från grundskolan, att man kan höja sin kunskapsnivå innan provet genom att plugga. Statistiken visar att tjejer dominerar i allt större utsträckning i högskole- och universitetsvärlden. Tjejerna får toppjobben i framtiden.

Jag tror inte att man kan skylla på datorspelandet i sig, men om man inte läser och pluggar och istället spelar datorspel, då kan man nästan räkna med att vara arbetslös efter gymnasiet.

Man behöver ingen studievana från grundskolan för att ta sig igenom gymnasiet. Vill man däremot försöka komma in på någon mer attraktiv högskolelinje kan det dock vara bra o ligga i. Men det finns ju alltid högskoleprovet.

Jag gjorde inte mycket mer än vad som krävdes i varken grundskolan eller gymnasiet. Kom ändå in på en vettig högskoleutbildning som jag snart är klar med. I grundskolan/gymnasiet krävs inget intresse för att klara sig däremot krävs det att man har det på högskolan. Har man det inte då så har man valt fel linje.

Och nej, betyg spelar ganska liten roll efter gymnasiet. Dom flesta företag tex anställer på intervju, uppnådd kunskapsnivå (examen) och tidigare arbetserfarenheter.

Att bara ha bra betyg tar dig ingenstans om du inte även har social kompetens och bra arbetsmoral osv.

Permalänk
Medlem

Eh, det kommer ju inte hjälpa. När jag inte fick sitta framför datorn satte jag mig och läste eller gick ut istället. Det är föräldrarnas ansvar att det blir gjort och i viss mån är det där ungens betyg styrs.

Permalänk
Medlem

Dator/konsol-spelande är ju inte värre än vilken annan hobby som helst, det är ju snarare frågan om bristande studiemotivation/disciplin, så kanske bättre att kolla på vad det beror på än att peka finger på första bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Avreglera skolan och avskaffa statligt drivna och kommunala skolor om de inte vill konkurera på lika villkor och gör det möjligt att sparka dåliga lärare (vilket i dagsläget är omöjligt). Finansiera skolor med samma medel som idag fast bundna till eleven, som själv väljer vart de vill skola sig så att skolorna får konkurera om eleverna och inte får dem tilldelat ett geografiskt distrikt som idag. Gör man detta ska ni se att utbildningens kvalitet samt lärarlönerna för de duktiga lärarna stiger då de blir väldigt efterfrågade på marknaden.
Det skulle även förhindra att kostnaderna skjuter i höjden och vi kanske skulle få en skolbudget som går runt i Sverige för första gången sedan 1921.
Att kasta mer pengar in i den statliga skolan kan man se i alla västländer ger motsatt resultat där kostnaderna skjuter i höjden medans resultaten antingen ligger still eller faller.

Det är ju exakt så det är idag, skolan får cash för varje elev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarje:

Jag hade haft bättre betyg om jag spelat mindre.
Jag hade också antagligen varit fotbollsproffs om jag spelat fotboll varje dag.
Jag hade antagligen haft bäst betyg i skolan om jag studerat varje fri timme jag fick på eftermiddagen.
Jag hade antagligen varit en kändis nu om jag ägnat varje dag som gick åt att försöka bli känd.
Vi väljer vad vi vill spendera tiden på.

Fotbollsproffs, bäst betyg(tolkar jag som lovande yrkeskarriär) eller kändis...
Men du valde att spendera tiden med spel - vart har det tagit dig i livet?

(Ta det inte personligt - jag tyckte bara att ditt inlägg väcker denna intressanta tanke.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Inkompetenta föräldrar är och har länge varit det största hotet för en lyckad skolgång.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Fotbollsproffs, bäst betyg(tolkar jag som lovande yrkeskarriär) eller kändis...
Men du valde att spendera tiden med spel - vart har det tagit dig i livet?

(Ta det inte personligt - jag tyckte bara att ditt inlägg väcker denna intressanta tanke.)

Man måste ju inte "ta sig" någonstans i livet, man gör det man väljer att göra, många lever för sin hobby,
vilket datorspel är egentligen. En billig populär hobby bland unga.

Permalänk
Medlem

Det största problemet är väl den sönderflummade och sönderkvoterade svenska skolan.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Quake + Internet =långa nätter sabbade min skolgång!

Tur komvux fanns så jag kunde ta igen studierna senare

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

De säger att våra betyg har sjunkit snabbt de senaste åren det beror på den nya betygskalan då ett B är svårare att uppfylla än vad ett MVG var men man får mindre poäng för ett B än vad man fick för ett MVG och ett D är svårare att uppfylla än ett VG och nu skyller de på att eleverna spelar datorspel... , Var det inte någon moderat som bestämde att vi skulle ha ett nytt betygsystem? Isåfall är det ju moderaternas fel att vi har lägre betyg och inte datorspelens fel.

Svenska skolan har sjunkit bland skolorna med bäst snittbetyg från topp tio i världen till topp 30 i världen sedan det nya betygssystemet och nu skyller de på spel fy skäms.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Skrivet av danedi:

Avreglera skolan och avskaffa statligt drivna och kommunala skolor om de inte vill konkurera på lika villkor och gör det möjligt att sparka dåliga lärare (vilket i dagsläget är omöjligt). Finansiera skolor med samma medel som idag fast bundna till eleven, som själv väljer vart de vill skola sig så att skolorna får konkurera om eleverna och inte får dem tilldelat ett geografiskt distrikt som idag. Gör man detta ska ni se att utbildningens kvalitet samt lärarlönerna för de duktiga lärarna stiger då de blir väldigt efterfrågade på marknaden.
Det skulle även förhindra att kostnaderna skjuter i höjden och vi kanske skulle få en skolbudget som går runt i Sverige för första gången sedan 1921.
Att kasta mer pengar in i den statliga skolan kan man se i alla västländer ger motsatt resultat där kostnaderna skjuter i höjden medans resultaten antingen ligger still eller faller.

Detta gjordes 1992 i och med det fria skolvalet. Du ser ju resultatet: sämre kunskap, ökad segregation och klassklyftor. Jag har inget emot avreglering i allmänhet men alla verksamheter tjänar inte på det. Se på järnvägen. Förmodligen den sämsta avregleringen i världshistorien och enligt min mening är det nästan lika illa med skolan.

Permalänk
Medlem

Skräll att dom vägrar ta ansvar för vilken extremt misslyckad skolpolitik dom fört dom senaste 8 åren.

Permalänk
Medlem

När min far va ung så var det en politiker som ansåg att Moppe kulturen var ett samhällsproblem då ungdomar va ute och åkte moppe och umgicks samt agerade störande i trafik och för äldre istället för att fokusera på sina studier.

Så alltid ska det skyllas på nått annat än det som är det riktiga problemet.

Dagens sätt att undervisa är fruktansvärt dålig och har man det minsta handikapp i form av Dyslexi eller ADHD och liknande så är det många kommuner som vägrar att hjälpa till med assistans i skolan trotts att dessa behövs. För kommunerna får inte bistånd för det.

Så Regeringen streamlinar undervisningen och skär ner på kostnaderna så långt det går och sen vägrar hjälpa dem som faller i mellan.

Jag har aldrig varit så glad över att inte va född i detta land. För hade jag varit det hade jag skämts.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja de där tre timmarna som det pratades om är också efter skoltid precis som de böcker jag läste och TV-programmen jag tittade på som liten.

Så än en gång. Vad säger att det är spelens fel. Hade de skolkande eleverna varit i skolan istället om de inte spelat eller hade de hittat en annan anledning?

Din länk är intressant, redan i ingressen står följande: "En viktig orsak är att de skärpta rutiner som CSN införde 2012 nu slagit igenom fullt ut.". När jag tittar tillbaks på skolkarna från min gymnasietid så var det ingen jag kände som var hemma för att spela datorspel. De drev runt och gjorde annat. Du gör den klassiska logiska felslutet att tro att korrelation är samma sak som kausalitet. Du kan inte säga att spel leder till skolk bara för att spelande och skolkande båda ökar. Lika lite som du kan säga att ökad mängd datorspel sänker växthusgaser som en fin bild visade på någon av de första sidorna. En korrelation är en första indikering på att det kan finnas ett samband men sedan måste man visa att det också finns ett samband. För det krävs mekanismer och djupare studier.

Det vi kan säga med säkerhet är att en del elever som skolkar spelar datorspel. Det är INTE samma som att säga att elever skolkar för att spela datorspel. Det är två helt olika saker som du måste skilja på.

När du och jag var i skolåldern (antar att du är 80-talist som jag), så var spel inte lika vanligt, idag är det en bland de vanligaste livsstilarna bland unga. Så många som 9 av 10 unga spelar idag, och med en ökad skolkning samt sämre resultat så är det inte så svårt att få bitarna på plats.

Skolk har existerat sen skolan uppfanns, och det finns alltid en grundlig orsak bakom det, som oftast förändras med tiden. Är man t.ex. mobbad så är det jobbigt att gå till skolan och man stannar hellre hemma. Det är en orsak som varit med genom alla tiden. Har man däremot ett beroende så struntar man hellre i skolan då skolan förbjuder allt. När jag gick i skolan så skolkades det mycket för att supa och röka. Idag har alkohol och tobak i stor utsträckning bytts ut mot spel, vilket jag anser är positivt. Spel i sig tror jag inte är beroendeframkallande, utan det är dagens levlingssystem som kan vara en bidragande faktor, något vi inte har haft i särskilt stor utsträckning i spelbranschen förrän de senaste 5-10 åren.

Sen har jag inte sagt att all skolkning beror på spel, men spel har blivit en vanligare orsak för skolk, sen varför man hellre stannar hemma och spelar datorspel i stället för att gå i skolan är en fråga man måste föra vidare. Men en debatt krävs vilket som. Inte för att smutskasta spelbranschen, utan för att väcka förståelse för den. Spel har inte bara positiva sidor, utan det finns även en del negativa sidor, men man kan inte alltid låta de negativa sidorna stå i rampljuset. Man kan inte dra alla över en kam, men man måste alltid börja nånstans, och den här gången blev det en kontroversiell fråga som drogs upp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag skyller nog mycket på det nya uppkopplade samhället. Vet inte hur det ser ut i skolan idag men om folk har mobiler är det ju kört. Det skall ju uppdateras hela tiden.

Hände något som inte verkar helt ovanligt. Vi landade på Paris flygplats och innan vi ens hade tagit av oss bältena hade min kollega startat mobilen och var inne på instagram och scrollade. Helt overkligt men känns inte helt ovanligt heller. Detta konstanta scrollande släpper fokus på det som finns runt omkring. Hade det funnits lite vanliga kunskaper under dessa scrollanden hade det ju varit bra men det är ju bara mat jämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Quake + Internet =långa nätter sabbade min skolgång!

Tur komvux fanns så jag kunde ta igen studierna senare

O andra sidan kanske ditt datorspelande och datorintresse fick dig att börja arbeta med sådant senare?

Så är det för mig i alla fall.
Har lagt åtskilliga timmar på datorspelande (möjligen något i överkant), men att det är förgäves tycker jag inte.
Arbetar ju med datorer idag och stormtrivs :>

Att skylla skolförfallet på datorspelande är bara billigt och att förminska en komplex fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det kallas för allmänbildning, att ha en bred kunskap om allmängiltiga ämnen, och sånt kan man aldrig få för mycket av. Att det ibland krävs en högskoleutbildning idag beror på att samhället ställer högre krav. Detta ser man över hela världen. Det är något som krävs för att mänskligheten inte ska stå och stampa på samma ställe, utan att vi gör oss mer upplysta om hur saker och ting fungerar. Se bara på delar av världen där det inte finns någon tillgång till skola, de ligger decennier, till och med sekel, efter oss i utveckling, för de har inte fått lära sig mer än vad de redan vet.

Grundskolan är till för att alla barn ska få grundläggande kunskaper, vare sig man har nytta av dem som vuxen eller inte. Sen får eleven ta ett aktivt beslut om vad han eller hon är intresserad av och vill satsa på. Det finns yrkesförberedande program och studieförberedande program att välja på gymnasiet, och detta avgör om du kommer att behöva plugga vidare på högskola eller gå direkt ut på arbetsmarknaden efter studenten.

Så det är inte omöjligt att bli vuxen innan man fyller 20. Allt beror på vad du vill med ditt liv, men tar man inte skolan på allvar utan skolkar så anser jag att man aldrig blir vuxen. Att vara vuxen betyder att man tar ett ansvar, och att skolka för att spela datorspel är långt ifrån att ta ett ansvar. Inte ovanligt att man ser killar på stan som är över 20 och beter sig som 15-åringar rent mentalt. Ganska deprimerande om du frågar mig.

Jag håller med om att grundskolan ska vara "allmänbildande" och brett MEN den hade kunnat kortas ner till säkert sex år istället för nio med längre dagar och mindre lekstuga. Alla människor är inte teoretiskt lagda så det måste finnas en gräns för hur mycket ALLA måste kunna.

De flesta gymnasieprogramen snarlika. Du har ett gäng "Grundkurser" som är ett måste tex. "Religion" (?!). Folk som har svårt att ta sig igenom grundskolan får svårt att ta sig igenom de mest praktiska gymnasieutbildningar även om de har som mål att bli lastbilschauför tex. Hopplöshet är en strak drivkraft för att skolka inte bara ansvarslöshet. Gymnasiet är ett skämt och har varit det länge, en onödig och kostsam förlängning på skolgången med dålig verkningsgrad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har lärt mig mycket engelska och ekonomi tack vare spelandet.

Engelska förstår jag att du lärt dig, men hur har du lärt dig ekonomi?

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Kul att de partier drar slutsatser om folks beteendevanor och sätter stämplar på dem. Trodde forskare brukade hålla på med sånt. *ironi*

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag tror att om datorspelandet skulle upphöra helt skulle ungdomar bara byta fritidssyssla till något annat. För vill man inte läsa läxan, så finns det alltid något annat man kan lägga tid på, vare sig det är pokémon-kort eller måla akvarell.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

1, Det säger mer om John Bauer än om lärarlegitimationen. Inte konstigt att de gick i konkurs och de har fått minst sagt svidande kritik genom åren. Så det är egentligen inte relaterat till sakfrågan mer än att man möjligtvis kan kritisera alliansens linje med friskolor och vinster i välfärden. Men det är en annan diskussion.

2, Jag hade också ett par helt värdelösa lärare i både gymnasiet och grundskolan och de var utbildade. Tänka sig att det kan vara så att vissa helt enkelt inte är lämpade för att vara lärare men blir det ändå.

1. Absolut, inte alls konstigt att de gick i konkurs. Vi skiljer åt i anledningen till att de gick i konkurs dock. Detta är väl mer en åsiktsfråga.

2. Vi skulle kunna diskutera sannolikheten att en person går X antal år i skolan för att sedan ta ett yrke som något de inte gillar och/eller inte är bra på istället för att söka sig till någon annan karriär, och sedan procentantalet av lärarna som gör detta som finns i skolorna i Sverige, men det skulle vara ganska tidskrävande och meningslöst.

Anledningen till min post var att personen jag citerade verkade mena att om vi gjorde oss av med (eller aldrig införskaffat) lärarlicensen skulle vi få/ha kvar bara de bästa lärarna, vilket i min mening är helt fel.

Jag ville också knyta till topic att datorspelande har absolut inget med bra betyg i skolan att göra. Individens inställning, bra lärare, extra tid med extra hjälp om man behöver det, mindre läxor (en förväntning på 8 timmar i skolan och sedan 2 - X antal timmar efter skolan beroende på inlärningskapacitet etc är på tok för mycket) och många andra faktorer spelar mycket större roll.

Mer resurser till skolan, reglerat, för att anställa fler och bättre lärare är något vem som än styr nästa mandatperiod måste fokusera på, inte att skylla datorspel.

Permalänk
Medlem

Äh moderaterna är ute och cyklar som vanligt...

Dagens ungdomar är lata och arroganta, vilket resulterar i dåliga betyg. Vilka är det sedan som ska vara förebilder för kidsen? Jo, deras föräldrar!
Läste häromdagen att 33% av ungdomarna i högstadiet inte går vidare till gymnasiet med minst godkänt i alla ämnen.
Skylla på TV-spel? Ja, det är ju ett strategiskt uttalande för att det inte skall lysa igenom så starkt att moderaterna har misslyckats i sin skolpolitik, såhär i valtider och så....

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.