Permalänk
Medlem

PfSense router Intel Core I3 3.3 Ghz

I min jakt på låg strömförbrukning och mycket CPU kraft för att bygga en PfSense router så köpte jag följande delar. Köpte moderkortet lite på chans då jag läst att det kunde vara problem med det inbyggda nätverkskortet, vilket det naturligtvis blev. Men en uppdatering till nyaste releasen löste det problemet

Strömförbrukningen är vid normal belastning ca 22 Watt.

CPU: Intel Core I3 3225 3.30Ghz 3MB S-1155 IVY
Moderkort: MSI B75MA-P45 B75 S-1155 M-ATX IVY
Minne: 1*4 Corsair 4GB DDR3 1600MHZ (1X4GB) DIMM 9 XMS3
Nätverkskort: INTEL GIGABIT CT DESKTOP ADAPTER PCI-E
HD: WD 2.5” 250 Gbyte Strömförbrukning Idle: 1W Standby: 0,1W
Nätaggregat: Fractal Integra 400 Watt

Den första installation med PfSense version 2.01 gick inte så bra då det integrerade nätverkskortet inte hittades, jag provade då att ladda ned en beta version med nr 2.1 som jag hämtade här http://snapshots.pfsense.org/ då hittades det inbyggda nätverkskortet Realtek 8111E som det skulle. Då mitt routerbygge inte har någon CD läsare av naturliga skäl så har jag installerat från ett USB minne vilket betydde att man måste ladda ned en version för memstick.

Idag så har jag bytt låda till en lite serverlåda från X-Case för att kunna placera routern uppepå en garderob i tvättstugan och slippa höra ljudet från den

PfSense router Intel Core I3 3.3 Ghz

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Kul med fler som använder sig av pfSense. Dock tycker jag att du har valt onödigt stor och kraftfulla komponenter.
Varför vill du ha så kraftfullt?
Dessutom kan du ställa in pfSense att klocka ner och klocka upp CPUn beroende på hur mycket resurser den behöver. slipper du köra i 3.3GHz hela tiden när du bara Facebookar Min är nere i så lågt som 100MHz ibland ...

Min pfSense-burk innehåller följande:
Moderkort: Asus E35M1-I Deluxe
Nätverkskort: Intel Gigabit PCI-E
Minne: 4GB Ram DDR3
Hårddisk: 80GB slödisk
PSU: Inbyggt i chassit.
Chassi: In Win H-Frame Mini-ITX

Valde att installera pfSense på en disk eftersom jag inte ville ha något utstickande som kan gå sönder

Kör förövrigt VPN och andra roliga grejjer via min pfSense på denna hårdvara och den rullar på riktigt bra. Dessutom är den helt tyst förutom den lilla fläkten i nätaggregatet som följer med lådan. Den stör inte mig iaf

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Kul med fler som använder sig av pfSense. Dock tycker jag att du har valt onödigt stor och kraftfulla komponenter.
Dessutom kan du ställa in pfSense att klocka ner och klocka upp CPUn beroende på hur mycket resurser den behöver. slipper du köra i 3.3GHz hela tiden när du bara Facebookar Min är nere i så lågt som 100MHz ibland ...

Tänkte om jag tröttnade på PfSense så kunde ju delarna återanvändas till en HTPC
Var hittar jag den inställningen ????

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATJ:

Tänkte om jag tröttnade på PfSense så kunde ju delarna återanvändas till en HTPC
Var hittar jag den inställningen ????

Jag förstår Personligen kommer jag aldrig mer gå tillbaks till en konsument-router iaf

Du hittar den om du går till System > Advanced > Miscellaneous > Power savings. Där bockar du i "Use PowerD".

Nu går det även att ställa in hur den ska göra om man går på batteri etc. Men bocka i där o sen gå tillbaks till din Dashboard och se hur CPUn kommer klockas ner.

Såhär ser min ut just nu:

Just nu är det två laptops som är uppkopplade plus tre servrar som idlar i nätverket.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, har bockat i nu och routern drar faktiskt lite mindre ström sisådär 3 watt ;).... Det trottlar ned till 400 Mhz som lägst.

Nä jag kommer nog inte heller att gå tillbaka till en konsument router. Jag hade faktiskt en företags router innan denna, en D-Link DFL-210 men det klarade bara 80 Mbit WAN-LAN. Sedan så var den jädrans besvärlig att hålla på med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATJ:

Tack för tipset, har bockat i nu och routern drar faktiskt lite mindre ström sisådär 3 watt ;).... Det trottlar ned till 400 Mhz som lägst.

Nä jag kommer nog inte heller att gå tillbaka till en konsument router. Jag hade faktiskt en företags router innan denna, en D-Link DFL-210 men det klarade bara 80 Mbit WAN-LAN. Sedan så var den jädrans besvärlig att hålla på med.

Tjenare ATJ! Får man fråga vad din pfsense router ligger på i strömförbrukning?

Permalänk
Medlem

Hej Bigs,

Den drar mellan 20-24 watt lite beroende på belastningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta fel tråd men vet inte vad jag ska söka på..

Funderar med på att köra pfsense men det verkar vara dåligt stöd för trådlösa kort i FreeBSD, finns det några andra vettiga alternativ om man är ute efter att kunna ha ett AC kort i burken?

Helst ovanpå ESXi

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Min pfSense-burk innehåller följande:
Moderkort: Asus E35M1-I Deluxe
Nätverkskort: Intel Gigabit PCI-E
Minne: 4GB Ram DDR3
Hårddisk: 80GB slödisk
PSU: Inbyggt i chassit.
Chassi: In Win H-Frame Mini-ITX

Valde att installera pfSense på en disk eftersom jag inte ville ha något utstickande som kan gå sönder

Kör förövrigt VPN och andra roliga grejjer via min pfSense på denna hårdvara och den rullar på riktigt bra. Dessutom är den helt tyst förutom den lilla fläkten i nätaggregatet som följer med lådan. Den stör inte mig iaf

Ser att du kör Asus E35M1-I Deluxe. Kommer snart att få ett sådant över och tänkte dra in pfsense. Kan man utnyttja den trådlösa funktionen på moderkortet och ha den som wifi-router?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ser att du kör Asus E35M1-I Deluxe. Kommer snart att få ett sådant över och tänkte dra in pfsense. Kan man utnyttja den trådlösa funktionen på moderkortet och ha den som wifi-router?

Japp det gör jag. Jo jag testade det och den gick igång. Dock gjorde jag aldrig några riktiga tester eftersom jag kör med Ubiquiti hemma. Sen var det två år sen jag testade så kommer inte ihåg om jag var tvungen att göra något speciellt eller om det bara fungerade.
Den snurrar på en idag så ett väldigt bra moderkort tycker jag, fast det egentligen är gjort för htpc

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Japp det gör jag. Jo jag testade det och den gick igång. Dock gjorde jag aldrig några riktiga tester eftersom jag kör med Ubiquiti hemma. Sen var det två år sen jag testade så kommer inte ihåg om jag var tvungen att göra något speciellt eller om det bara fungerade.
Den snurrar på en idag så ett väldigt bra moderkort tycker jag, fast det egentligen är gjort för htpc

Ok, intressant, jag får prova mig fram! Ja, det är ett bra moderkort, min dotter har haft det i sin dator för surf och enklare spel. Hur tycker du att Ubiquiti funkar? Jag har sålt en del sånna (till företag) och omdömena har varit lite blandade. Kör du någon custom mjukvara på dem också?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ok, intressant, jag får prova mig fram! Ja, det är ett bra moderkort, min dotter har haft det i sin dator för surf och enklare spel. Hur tycker du att Ubiquiti funkar? Jag har sålt en del sånna (till företag) och omdömena har varit lite blandade. Kör du någon custom mjukvara på dem också?

Kör med accesspunkterna Unifi Pro på jobbet. Hemma har jag både en Unifi Pro och den enklare utomhusmodellen för den delen av tomten som inte inomhus acesspunkten når.

Sen delar jag mitt internet till grannen rakt över gatan. Det gör jag med Ubiquiti Airmax Nanostation M5, en på varsitt hus. Funkar riktigt bra. 100/100 trådlöst, ca 50 meter. Helt sjukt hur bra det fungerar. Skulle vilja testa ett lite längre avstånd någon dag o testa hur långt man kan dra utan att tappa för mycket i hastighet.

Jag är supernöjd med Ubiquiti. Kör inga customprogramvaror utan rakt av stock. Hemma kör jag senaste beta-versionen men på jobbet körs vanliga senaste programvaran. 2.4.6 eller nåt liknande.

Dom som tycker Ubiquiti är dåligt, vilka produkter har dom kört? Och vad tycker dom är dålig?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Kör med accesspunkterna Unifi Pro på jobbet. Hemma har jag både en Unifi Pro och den enklare utomhusmodellen för den delen av tomten som inte inomhus acesspunkten når.

Sen delar jag mitt internet till grannen rakt över gatan. Det gör jag med Ubiquiti Airmax Nanostation M5, en på varsitt hus. Funkar riktigt bra. 100/100 trådlöst, ca 50 meter. Helt sjukt hur bra det fungerar. Skulle vilja testa ett lite längre avstånd någon dag o testa hur långt man kan dra utan att tappa för mycket i hastighet.

Jag är supernöjd med Ubiquiti. Kör inga customprogramvaror utan rakt av stock. Hemma kör jag senaste beta-versionen men på jobbet körs vanliga senaste programvaran. 2.4.6 eller nåt liknande.

Dom som tycker Ubiquiti är dåligt, vilka produkter har dom kört? Och vad tycker dom är dålig?

Ok, intressant. Det enda specifika klagomål jag fått är att de tyckte gränssnittet var rörigt på Unifi Pro men de har inte fortsatt att köpa dem så det måste nästan vara något mer också för de gillade att man inte behövde en klassisk controller och att det var prisvärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ok, intressant. Det enda specifika klagomål jag fått är att de tyckte gränssnittet var rörigt på Unifi Pro men de har inte fortsatt att köpa dem så det måste nästan vara något mer också för de gillade att man inte behövde en klassisk controller och att det var prisvärt.

Controllern behöver man bara om man vill använda gästläget med en välkomstsida för gäster eller liknande. Och om man vill ha statistik. Annars fungerar dom utmärkt utan en controller.
Kör en enkel Unifi AP hos syrran utan en controller. Dom klagar inte Men dom vill o andra sidan inte ha statistiken

Jag tycker gränsnittet är väldigt enkelt till skillnad mot exemepelvis Ciscos prylar. Men det kanske bara är jag Gillar att man kan ha flera kartor och i nya versionen av programvaran; 3.0 och uppåt så kan man ha olika sites för att på så sätt få olika statistik för olika platser utan att behöva ha fler controllers. Idag måste man ha en controller för varje site om man vill ha statistik för just det kontoret. Men så fort 3.0 blir stabil och inte en beta så kommer den köras in på mitt jobb. Vi har idag ca 7 olika siter men bara en controller. Vill inte ha fler så nu ser jag statistik för alla våra siter under en site.

Jag gillar dom starkt och kommer fortsätta med Ubiquiti både i jobbet och privat. Just nu gillar jag pfsense så den kommer jag även fortsätta med hemma. På jobbet är det andra krav och inte lika lätt att bara byta och prova något annat

Visa signatur

/car2ns