Spelserver host i hemmet eller hyra VPS?

Permalänk
Medlem

Spelserver host i hemmet eller hyra VPS?

Okej så jag försöker få igång en egen spelserver för spelet "Open tibia" men har lite frågor angående min specc ifall den funkar och så..
1. Är min specc tillräckligt bra för att kunna hosta den hemmifrån?
2. Om inte vilken VPS råder ni mig till att hyra och vilka speccs?

Den här speccen har en annan person som hostar med folk över 800 personer på servern.

CPU: Intel Core i5-2300 2.80GHz RAM: 16GB DDR3 Connection: 100Mbps

Jag vill att min server ska kunna hålla upp till 500 pers på servern. Detta är min specc:

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz, Intel64 Family 6 Model 42 Stepping 7 Processor Count: 4 RAM: 8162 Mb 100Mbps / 10Mbps

Nu vet jag att min upprate är dålig har tänkt på att höja den så jag kommer upp till 100/100 bör det funka eller skall jag gå med vps?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Okej så jag försöker få igång en egen spelserver för spelet "Open tibia" men har lite frågor angående min specc ifall den funkar och så..
1. Är min specc tillräckligt bra för att kunna hosta den hemmifrån?
2. Om inte vilken VPS råder ni mig till att hyra och vilka speccs?

Den här speccen har en annan person som hostar med folk över 800 personer på servern.

CPU: Intel Core i5-2300 2.80GHz RAM: 16GB DDR3 Connection: 100Mbps

Jag vill att min server ska kunna hålla upp till 500 pers på servern. Detta är min specc:

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz, Intel64 Family 6 Model 42 Stepping 7 Processor Count: 4 RAM: 8162 Mb 100Mbps / 10Mbps

Nu vet jag att min upprate är dålig har tänkt på att höja den så jag kommer upp till 100/100 bör det funka eller skall jag gå med vps?

Hemma 100mbit och 100mbit i serverhall är två olika saker. I server hall är 100mbit alltid 100mbit, rent och oftast kort routat.
Hemma 100mbit kan gå nedåt på peak tider, kan reroutas hur som helst osv.

När det kommer till hårdvara dock, ska du ha Quad-Core med 16gb ram så snackar vi en ansenlig summa pengar per månad.

Har du kollat upp vad det kostar?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det bro oxå på vilken server du ska hosta. Har du en stor Evolera Map med flera spawns .. Alltså en stor stor server så kan du behöver 8GB+ RAM.

Då en RL map tar typ 8GB+ RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hemma 100mbit och 100mbit i serverhall är två olika saker. I server hall är 100mbit alltid 100mbit, rent och oftast kort routat.
Hemma 100mbit kan gå nedåt på peak tider, kan reroutas hur som helst osv.

När det kommer till hårdvara dock, ska du ha Quad-Core med 16gb ram så snackar vi en ansenlig summa pengar per månad.

Har du kollat upp vad det kostar?

Hur kommer det sig att hemma koppling går upp och ner hela tiden? trodde man blev lovad den uppkopplingen det står, men glömmer ju alltid att det är "upp till"

Precis som du sa så kostar det en jäkla massa ifall jag ska hyra vps och för ett sådant här projekt är det nog inte värt, men frågan är just det är min specc enough ifall jag ökar uppkopplingen till 100/100?

Skrivet av Sizkest:

Det bro oxå på vilken server du ska hosta. Har du en stor Evolera Map med flera spawns .. Alltså en stor stor server så kan du behöver 8GB+ RAM.

Då en RL map tar typ 8GB+ RAM

Precis, jag tänkte hosta en realmap med protokoll 8.6 eller 10.31.

Kan även tillägga att jag tänkte ha servern på min SSD och inte min vanliga HD...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hur kommer det sig att hemma koppling går upp och ner hela tiden? trodde man blev lovad den uppkopplingen det står, men glömmer ju alltid att det är "upp till"

...

Det han pratar om är att anslutningar till privatpersoner bara garanterar hastigheten fram till isp och är därefter ofta är överbokade 10-100 ggr t ex kåk som har 5 våningar med 3 lägenheter i snitt kan dela på en 100 Mbit vilket ger 15 ggr överprovisionering om samtliga kunder skaffar 100 Mbit och detta är i först ledet. Trafiken har troligen även lägre prioritet när linorna fylls vilket innebär att trafiken kan slängas eller skickas andra vägar.

I en serverhall däremot så överbokas kapaciteten i mindre utsträckning och övervakas för att kunna utökas alt balanseras om problem uppstår. Dessa sitter även närmare leverantörens kopplingar till internet.

Permalänk
Medlem

Det kostar inget att börja att köra det från ditt hem. Räcker inte din anslutning så får du köpa en VPS med bra bandbredd.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

"reroutas" Är ordet du ska fastna på. För att förklara det hela enkelt:
En serverhall är oftast "kopplad" väldigt nära core-nätet. Medans din anslutning i hemmet kan ha väldigt många "kopplingar" innan den når core-nätet. Detta innebär att ifall en länk(Mellan ditt hem och core-nät) blir överbelastad så reroutas din trafik en längre väg innan den når core-nätet.

Eftersom du ska köra Tibia kan jag av erfarenhet säga att det inte kommer vara några problem med din lina. 10mbit räcker nog gott och väl för dina behov. Frågan du ska ställa dig är ifall du har fiber eller inte. Har du fiber kommer allt gå bra. Har du inte fiber kommer din server att lagga.

Edit: Såg inte att aluser redan har svarat på dig. Bra förklaring av han.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem

Däremot så är det sällan du har 100Mbit i en serverhall rakt av, ofta är det teafikbegränsningar.

Tog första exemplet jag hittade där det fanns prisuppgift listat:
https://fsdata.se/server/extratjanster/

100Mbit dedikerad lina får man hosta upp 10 lök i månaden för.

Deras största vps verkar ha 4TB transfer vilket motsvarar en konstant ström av ungefär 12Mbit.

Edit: sen är det lite si och så med VPS också. Kör en server hos en relativt stor leverantör det det står "100Mbit" på VPS:en, en bra dag kommer man upp i 80... Så VPS-burkarna kan vara väldigt bra översålda dom också.

Jag menar, fsdata verkar vara ett utmärkt exempel på luddigheten, deras lista anger bara "antal kärnor", jaha går dom i 100MHz eller 3GHz? Och som sagt, inget av detta är ju med största sannolikhet reserverad hårdvara i hypervisorn, utan delas antagligen (översålt) med andra vpser

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Däremot så är det sällan du har 100Mbit i en serverhall rakt av, ofta är det teafikbegränsningar.

Tog första exemplet jag hittade där det fanns prisuppgift listat:
https://fsdata.se/server/extratjanster/

100Mbit dedikerad lina får man hosta upp 10 lök i månaden för.

Deras största vps verkar ha 4TB transfer vilket motsvarar en konstant ström av ungefär 12Mbit.

Edit: sen är det lite si och så med VPS också. Kör en server hos en relativt stor leverantör det det står "100Mbit" på VPS:en, en bra dag kommer man upp i 80... Så VPS-burkarna kan vara väldigt bra översålda dom också.

Jag menar, fsdata verkar vara ett utmärkt exempel på luddigheten, deras lista anger bara "antal kärnor", jaha går dom i 100MHz eller 3GHz? Och som sagt, inget av detta är ju med största sannolikhet reserverad hårdvara i hypervisorn, utan delas antagligen (översålt) med andra vpser

Glöm fsdata för de är dyra. I Stockholm kan du köpa dedikerad 1 Gbit lina för 5000.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag tipsar dig om att kolla på servrar från Tyskland, Nederländerna och Frankrike.
Där kan du få en dedikerad server för samma summa som en mindre bra VPS kostar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Glöm fsdata för de är dyra. I Stockholm kan du köpa dedikerad 1 Gbit lina för 5000.

Kan du länka nånstans?
http://www.glesys.se/colocation.php -> Väljer man 1000Mbps unmetered får man 9500:- som listpris
http://prq.se/?p=colo -> vill ha 13 lök för en 100 Mbittare

Så sorry för lite halv offtopic, men vore väl bra för TS om du kan länka nånstans där dom säljer gigabit för 5000:- då en 100Mbittare där rimligen lär vara billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan du länka nånstans?
http://www.glesys.se/colocation.php -> Väljer man 1000Mbps unmetered får man 9500:- som listpris
http://prq.se/?p=colo -> vill ha 13 lök för en 100 Mbittare

Så sorry för lite halv offtopic, men vore väl bra för TS om du kan länka nånstans där dom säljer gigabit för 5000:- då en 100Mbittare där rimligen lär vara billigt.

Bredbandsbolaget leverar Gbit för 5k.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror att ni går lite för snabbt fram i tråden. Som Taljin skrev: "Eftersom du ska köra Tibia kan jag av erfarenhet säga att det inte kommer vara några problem med din lina.". Jag har viss erfarnhet av Tibia, OpenTibia och dess protokoll och jag håller med Taljin. Jag skulle vilja säga att det är hårdvaran i servern som är flaskhalsen och inte nätverksuppkopplingen.

Det du skulle kunna göra är att hitta någon mjukvara som kan räkna ut hur mycket bandbredd en viss process, eller specifik anslutning, använder. Sedan sätter du upp en server hemma och spelar lite medan du använder mjukvaran för att analysera bandbredden som din klient (eller server) använder. Du får se till att göra något ingame som tar mycket bandbredd. De största paketen som skickas är troligtvis GetMapDescription/GetTileDescription/osv. Så ge din karaktär en hög level och spring sedan bara runt med den. Sedan är det väl bara ta medelvärdet eller peak-värdet och multiplicera med 500 - eller vad du nu vill att din server ska klara.

Som jag skrev tidigare tror jag snarare att det är hårdvaran som är flaskhalsen. Det beror delvis på att det är en rätt tung server att driva men, t.ex finns det en del A*-algoritmer som körs för pathfinding och för att hitta Tiles i Map-instansen, men också för att OpenTibia är ett hyffsat "orent" projekt*. Det har varit aktivt i väldigt många år och med väldigt många olika utvecklare. Man kan helt enkelt säga att det finns många förbättringspunkter

*: Jag har inte varit särskilt aktiv de senaste åren, så det kan mycket väl blivit bättre sedan dess.

Och juste, jag tror inte heller att det spelar någon större roll att du kör din server på en SSD istället för en HDD. Det enda som kontinuerligt läses från disk, vilket dessutom sker via en databashanterare (om du inte kör sqlite3), är account/character-information. Jag skulle satsa på en snabb processor och ett par snabba minnen.

Permalänk
Medlem

För skojs skull så gjorde jag det jag beskrev ovan, alltså analysera hur mycket trafik som genereras för en anslutning mot en Tibiaserver. Jag använda Wireshark, sniffade alla paket på port 7171, loggade in och sprang runt ingame i 60 sekunder. Jag filtrerade ut så den endast räknar på paket som skickas från servern till klienten och fick då Avg. MBit/sec: 0.019.

Lite räkning ger då:

0.019Mbit * 500 spelare = 9.5Mbit för 500 spelare.
0.019Mbit * 1050 spelare = 19.95Mbit för 1050 spelare (maxgräns för Tibias officiella servrar).
10Mbit / 0.019Mbit =~ 526 spelare om du har en 10Mbit (upp) lina.
100Mbit / 0.019Mbit =~ 5263 spelare om du har en 100Mbit (upp) lina.

Dock sprang jag som sagt bara runt en minut ingame. På OT-servrar blir det ofta så att många spelare samlas på samma ställe, speciellt vid PVP. Ökar vi Avg. Mbit/s till 0.050 får vi:

0.05Mbit * 500 spelare = 25Mbit för 500 spelare
0.05Mbit * 1050 spelare = 52.5Mbit för 1050 spelare
10Mbit / 0.05Mbit =~ 200 spelare om du har en 10Mbit (upp) lina.
100MBit / 0.05Mbit = 2000 sspelare om du har en 100Mbit (upp) lina.

Med andra ord så klarar du dig en bra bit med endast en 10Mbit (upp) lina. och fxar du 100Mbit upp så kommer det inte vara några problem alls. Det som kommer flaskhalsa är serverhårdvaran, eller eventuellt mjukvaran.