Råd angående bygge/koll av bygge

Permalänk

Råd angående bygge/koll av bygge

Tjena!

Skulle någon kunna kolla igenom delarna till mitt kommande bygge?
Skulle vara underbart schysst.

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13699...

Datorn kommer att användas till te.x. LoL, Skyrim, BF4 och GTA IV, budgeten var från början 8000:- men den höll inte länge så nu är den absolut högst 10.000:-
Jag är väldigt mycket för att allting ska se snyggt ut, därför jag har valt de flesta delarna i svart/rött och kanske inte alltid de mest kostnadseffektiva delarna. Jag använder gärna MSI delar.

Passar allting? Synpunkter?
Bör jag ta GTX770 istället för 760? (Är skillnaden värt det?)
Visst kan jag köpa ett till GTX760 om jag senare skulle känna för det?

/Alexander

Visa signatur

i7 4790k | MSI Z97M Gaming | Cooler Master HYPER 212 EVO | 980ti | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Avstängd

770 och 760 är mediokra kort, du har valt ett värdelöst nätagg, i chassit tar upp en alldeles för stor del av din budget, överlag är din dator en märklig blandning av riktigt bra och riktigt dåliga komponenter, läs på lite mer och släng ihop en ny.

MVH

Permalänk

Okej, vilka komponenter är riktigt dåliga förutom nätagget?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6606534/2014-03-23

Tog ett lite billigare moderkort då jag kände att det ändå hade i princip samma specs, billigare ram och SSD, processorn är väl hyfsat standard om man ska ha en Intel processor i den här klassen så där ser jag inget större fel.
Läste lite om nätagg och kom fram till att även det var en djungel!
Tog ett "be quiet!" hoppades på att det är bra eftersom det är tyskt och att du kanske kan vara snäll och peka ut ett bra nätagg i medelklassen om även det är skit!

Vattenkylningen stannade kvar även om fläktkylning hade varit billigare.
Är förälskad i chassit och betalar gärna 500 extra för alla smarta lösningar, ljuddämpningen och designen.

För bra eller dåliga komponenter? (utöver vattenkylningen och chassit)

Tack för svaret!

/Alexander

Visa signatur

i7 4790k | MSI Z97M Gaming | Cooler Master HYPER 212 EVO | 980ti | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Avstängd

Moderkortet och minnena hade jag lagt mer pengar på, dumt att snåla på båda två.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.k:

Okej, vilka komponenter är riktigt dåliga förutom nätagget?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6606534/2014-03-23http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6606534-00.png

Tog ett lite billigare moderkort då jag kände att det ändå hade i princip samma specs, billigare ram och SSD, processorn är väl hyfsat standard om man ska ha en Intel processor i den här klassen så där ser jag inget större fel.
Läste lite om nätagg och kom fram till att även det var en djungel!
Tog ett "be quiet!" hoppades på att det är bra eftersom det är tyskt och att du kanske kan vara snäll och peka ut ett bra nätagg i medelklassen om även det är skit!

Vattenkylningen stannade kvar även om fläktkylning hade varit billigare.
Är förälskad i chassit och betalar gärna 500 extra för alla smarta lösningar, ljuddämpningen och designen.

För bra eller dåliga komponenter? (utöver vattenkylningen och chassit)

Tack för svaret!

/Alexander

Det nätagget du e på g å köpa har jag haft, den fick coil whine efter 4 veckor, fick en ny efter ca 5 veckor och det tog 2 månader så hade även den coilwhine. ta en coirsair istället..

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Det nätagget du e på g å köpa har jag haft, den fick coil whine efter 4 veckor, fick en ny efter ca 5 veckor och det tog 2 månader så hade även den coilwhine. ta en coirsair istället..

Det lät ju inte bra!
Eftersom jag inte kan nåt om nätagg så litar jag på dina erfarenheter och kör på en coirsair då!
Tack, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.k:

Det lät ju inte bra!
Eftersom jag inte kan nåt om nätagg så litar jag på dina erfarenheter och kör på en coirsair då!
Tack, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tycker jag att personen ovan som sa att du har en salig blandning av dåliga och bra komponenter kan överdriva aningen. Tycker det ser bra ut för den prisklassen du är ute efter! Visst kanske chassit är lite överpris men samtidigt i och med att du vill ha en snygg dator så ska du välja ett chassi du kommer trivas med. Då kan det vara värt några extra hundralappar.

I och med att du vill spela såpass tunga spel så tycker jag att du ska lägga en tusenlapp till på ett större grafikkort. Det kommer lösa sig bättre än att försöka sig på SLI som ofta har en tendens att slira. Här är den större versionen av den du valt t.ex.

I och med att du vald en K-processor med en vattenkylare så skulle jag rekommendera ett annat moderkort så att du kan överklocka. Till exempel denna som även stödjer SLI ifall att du vill satsa på det senare. Annars finns denna som är lite billigare, den stödjer dock inte SLI. Nu har jag inte kollat om färgerna passar din design men spana lite själv! Huvudsaken är att det är ett moderkort i Z-serien då de är de enda som är upplåsta för överklockning i 1150-processorserien.

Sen vad gäller nätagg så tycker jag (min åsikt) att XFX är bättre än Corsair då även Corsair kan dras med coil whine. Här är ett XFX nätagg på 650 W. Ska du upp i SLI senare kommer troligen 650W inte vara tillräckligt för att driva båda. Men det är ju en senare fråga isåfall kanske?

Permalänk

Tack för ett utförligt svar!

Då tror jag att jag kör på det grafikkortet, prisskillnaden är ju ändå relativt liten...

Så om jag då går tillbaka till det ursprungliga grafikkortet: http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx
Skulle det då fungera för att överklocka processorn?

Kommer 750W räcka för att gå upp i SLI med två GTX 770? Eller behöver jag gå upp i 800W+ ?

Visa signatur