Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Melding Plague

Svensk moms på digitala varor från 2015

Vid årsskiftet kan det bli dyrare för svenska konsumenter att handla digitala varor och tjänster på nätet, detta till följd av nya skatteregler inom EU.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men om företaget ska spåra var ifrån du lägger beställningen så är det väl hur enkelt som helst att kringgå med en VPN som exempel, såvida de inte avgör momsen beroende på leveransadress då.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Första, initiala, reaktionen; ERA JÄVLA KUKHUVEN!!!

Sen tänkte jag till en gång extra och... ja... kom fram till samma sak.

Suck.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Så... vi säger att vi köper ett spel med USA proxy för 50 dollar. Vilket blir typ 350kr.
Sen säljer dem det i euro... och bestämmer att 50 euro passar fint! 443kr.
Nu ska dem även ha moms på detta? Då kommer jag aldrig köpa något utan proxy / vpn...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kommer detta påverka vad en vara kostar i butik just nu eller är det bara om man köper från nätet?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

De vill verkligen att vi piratkopierar..... Kan tänka mig att folk kommer använda mer VPN-tjänster från och med 2015

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sååå, köpa saker via en VPN istället? Gör väll folk ändå imellanåt.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Dags att börja spara inför inköp i December.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Inaktiv

Då är det dags att man slutar konvertera dollar till euro rakt av i fortsättningen...

100 dollar är INTE 100 euro...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jahopp... Om detta påverkar priserna negativt kommer det bli färre spel inköpta framöver, iaf via steam och origin och liknande ställen...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt är det väl att slutpriserna går upp för oss konsumenter, men sen när har moms varit något negativt egentligen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nä fyfasen va glad jag blir!

Permalänk
Inaktiv

Min kropp skriker "FAN" över att vi lydsamt finner oss i att mega nationen EU styr och ställer över länder som om de vore stater. Men samtidigt ser jag inte riktigt hur vi klarar oss utan "beskyddet" från väst & vi får tyst godkänna alla lagar som så förpestar vår vardag. Jaja…
Självfallet ser jag även den positiva aspekten ur ett samhällsperspektiv, men jag tycker i många fall det går lite väl långt.

Permalänk
Medlem

Man kommer ju onekligen att tänka på bla. Steam. Dom har väl redan svensk moms på sina spel?

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Jag ser ingen fördel med att göra detta på mjukvaran.
Mjukvara är dessutom miljövänlig till skillnad från fysiska produkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt (jag tycker iof att all skatt är tråkigt), men inte oväntat. Varför skulle man göra skillnad på digitala varor och vanliga varor egentligen?

Permalänk
Medlem

dvs beställer man en vara i sverige från en butik i tyskland som har huvudkontoret i nederländerna så betalar man tysk moms på köpet eftersom försäljningen skedde i tyskland. Om jag förstår det hela rätt.

*edit* näpp. Fasen det här är inget bra.

Permalänk
Medlem

Girigheten slår ytterligare ett vinnande slag mot den lilla människan utan röst.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Nä. Detta är redan implementerat i de flesta webbbutiker. Steam, Origin och allt vad de heter anpassar ju priset beroende på var man bor och sköter skattandet på ett korrekt sätt.

Det är väl de mystiska CD-key affärerna som kommer få det svårare... Jag har inga problem med att betala 300-500 för massvis med timmar av underhållning (jag går ofta och gärna på bio för 50 kronor i timmen) och ser det bara som positivt att utvecklingen går framåt och man inte skiljer på digitala och fysiska köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Då är det dags att man slutar konvertera dollar till euro rakt av i fortsättningen...

100 dollar är INTE 100 euro...

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte kopplingen, att ha mer "rättvis" prissättning känns aktuellt oavsett vilken momssats som gäller vid internationella köp.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Kommer detta påverka vad en vara kostar i butik just nu eller är det bara om man köper från nätet?

Ser ingen anledning till det, i svensk butik betalar du redan svensk moms (oavsett online eller offline).

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så... vi säger att vi köper ett spel med USA proxy för 50 dollar. Vilket blir typ 350kr.
Sen säljer dem det i euro... och bestämmer att 50 euro passar fint! 443kr.
Nu ska dem även ha moms på detta? Då kommer jag aldrig köpa något utan proxy / vpn...

Du betalade ju moms även tidigare men den momssats som gäller i butikens land istället för ditt land. (Dvs det blir ju inte ett prispåslag på 25% utan det som tillkommer är ju då skillnaden mellan t.ex. svensk moms och den moms du redan tidigare skulle ha betalat.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Hata EU Hata Sverige!

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt att det redan var så här. Finns väl förvisso ett antal tjänster där du redan betalar Svensk moms, tror man gör det på google play bland annat. Tycka vad man vill om momssatsen, men känns väl hyfsat vettigt att man betalar moms även på digitala köp. Många verkar vilja ha internet som någon typ av fristad där inga av de riktiga lagarna gäller, något jag inte riktigt förstår mig på. En såld vara är en såld vara, oavsätt om den säljs på internet eller i butik.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

dvs beställer man en vara i sverige från en butik i tyskland som har huvudkontoret i nederländerna så betalar man tysk moms på köpet eftersom försäljningen skedde i tyskland. Om jag förstår det hela rätt.

Nej, den utgår ifrån vart du som kund är bosatt

"Från och med den 1 januari 2015 blir det ändring på den saken. Enligt EU:s nya skatteregler ska momssatsen baseras på vilket land kunden är bosatt och inte var bolaget har sitt försäljningskontor. Det innebär att företagen måste redovisa försäljning och betala moms i varje EU-land "

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158483:

Min kropp skriker "FAN" över att vi lydsamt finner oss i att mega nationen EU styr och ställer över länder som om de vore stater. Men samtidigt ser jag inte riktigt hur vi klarar oss utan "beskyddet" från väst & vi får tyst godkänna alla lagar som så förpestar vår vardag. Jaja…
Självfallet ser jag även den positiva aspekten ur ett samhällsperspektiv, men jag tycker i många fall det går lite väl långt.

Då får du gå och rösta på ett parti som vill sänka momsen istället för att klaga på EU. Är väl upp till landet och dess regering att bestämma vilken moms det skall vara. Tycker det är mer rätt sen om vi har rätt andel på digitala varor är en annan sak.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

dvs beställer man en vara i sverige från en butik i tyskland som har huvudkontoret i nederländerna så betalar man tysk moms på köpet eftersom försäljningen skedde i tyskland. Om jag förstår det hela rätt.

Fel. Du kommer bara betala korrekt moms på produkten. Har vi exempelvis 10% moms på din produkt här och de har 5% kommer du få betala 10% moms på ditt köp, inte 15,5%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Hata EU Hata Sverige!

För att man behöver betala moms på varor man köper?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Trodde faktiskt att det redan var så här. Finns väl förvisso ett antal tjänster där du redan betalar Svensk moms, tror man gör det på google play bland annat. Tycka vad man vill om momssatsen, men känns väl hyfsat vettigt att man betalar moms även på digitala köp. Många verkar vilja ha internet som någon typ av fristad där inga av de riktiga lagarna gäller, något jag inte riktigt förstår mig på. En såld vara är en såld vara, oavsätt om den säljs på internet eller i butik.

Du har betalat moms hela tiden vid köp inom EU, det som förändras är att du ska betala svensk momssats istället för den momssats som gäller i butikens land.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Jag är nog mer inne på denna linjen också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du betalade ju moms även tidigare men den momssats som gäller i butikens land istället för ditt land. (Dvs det blir ju inte ett prispåslag på 25% utan det som tillkommer är ju då skillnaden mellan t.ex. svensk moms och den moms du redan tidigare skulle ha betalat.)

Ok, då förstår jag. Det blir ju inte så farligt då men kan ändå bli en ökning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.