Permalänk
Medlem

Lian Li PC-60 NAS v0.5

Här är min NAS-burk som jag byggt av ett Lian Li PC-60 som jag köpte från Webhallen när jag fick tips om att de faktiskt hade ett kvar i lager. Chassit är tillverkat 2007 och taget i bruk 2014.

Diskarna som sitter i på bilderna är tre 250gb som jag använde under byggets gång, och de har nu ersatts med en 500gb och en 1tb. Syftet med bygget är att erbjuda enkel expanderbarhet, så när jag fyllt mina nuvarande diskar kan jag enkelt stoppa i en ytterligare genom att klicka loss frontpanelen och 5.25-plåtarna.

Själva NAS-funktionaliteten kommer hållas enkel och lätthanterlig. Jag delar ut hårddiskarna med Samba och fjärrstyr burken med VNC från mobilen eller andra datorer. Processorn är en Core 2 Duo 1.8ghz och datorn har 4gb RAM att leka med, fast jag tvivlar på att det någonsin kommer behövas

Eftersom detta är ett work in progress finns det en del jag vill förbättra. Bland annat:
Dra fram satakablar till alla hårddiskplatser
Ordna stiligare kabeldragning
Byta power & hdd-leds

Något jag är väldigt nöjd med är däremot kylningen. Tack vare intagsfläkten i sidan och cirkulationsfläkten bakom 5.25-platserna har jag fullständigt luftflöde i hela chassit och finfina temps, trots låga varvtal och låg ljudnivå.

Lian Li PC-60 NAS v0.5

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Ball lösning med hårddiskarna må jag säga, 4p!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Ball lösning med hårddiskarna må jag säga, 4p!

Man tackar! Jag gillar hur det blev

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!