Permalänk

Mobo 10pin eller 18pin?

Håller på och ska bygga ihop min första stationära och sitter just nu med det modulära agget där jag ser att det finns två möjligheter att koppla in 24pin powercablen till PSUn - nämligen med 18pins eller med 10pins. Vilken ska man använda eller ska man använda båda?

Det följde med en CPU-sladd. Med 2x4pins, ska den också kopplas in i moderkortet?

Har även en annan fråga som jag tar i samma tråd. Jag har ett BitFenix Raider med fläktkontroll/USB/headset/mic i toppen. Därifrån går denna kontakt:

Fattar inte vart den ska pluggas in?

Total newb på mobos så all hjälp uppskattas, säkert väldigt dumma frågor men jag lär mig av dem i alla fall..

Moderkort: MSI Z87-G45 gamer
PSU: Cooler Master V700
CPU: i5 4670k

Visa signatur

På gång och ska bygga min första stationära. Ursäkta alla frågor..

BitFenix Raider | MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Palit GTX 770 Jetstream 4Gb | 16Gb BallistiX Elite | Cooler Master V700 | Noctua NH12P SE2 | Samsung 840 EVO 250 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethelwulf:

Håller på och ska bygga ihop min första stationära och sitter just nu med det modulära agget där jag ser att det finns två möjligheter att koppla in 24pin powercablen till PSUn - nämligen med 18pins eller med 10pins. Vilken ska man använda eller ska man använda båda?

Det följde med en CPU-sladd. Med 2x4pins, ska den också kopplas in i moderkortet?

Har även en annan fråga som jag tar i samma tråd. Jag har ett BitFenix Raider med fläktkontroll/USB/headset/mic i toppen. Därifrån går denna kontakt:

http://forumbilder.se/DC7TJ/bild-1.JPG?width=150

Fattar inte vart den ska pluggas in?

Total newb på mobos så all hjälp uppskattas, säkert väldigt dumma frågor men jag lär mig av dem i alla fall..

Moderkort: MSI Z87-G45 gamer
PSU: Cooler Master V700
CPU: i5 4670k

Det där ser ut som någon variant av Molex

Dold text
Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av occe94:

Det där ser ut som någon variant av Molex

Aha, så den ska kopplas in via PSUn då alltså?

vad tror du om 18p/10p mobo? Ska båda kontakterna in i PSUn eller?

http://mygaming.co.za/news/wp-content/uploads/2013/06/1273487...

Både 18p och 10p - kontakten sitter ihop med 24pinen som ska till moderkortet ju.

Visa signatur

På gång och ska bygga min första stationära. Ursäkta alla frågor..

BitFenix Raider | MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Palit GTX 770 Jetstream 4Gb | 16Gb BallistiX Elite | Cooler Master V700 | Noctua NH12P SE2 | Samsung 840 EVO 250 Gb

Permalänk
Medlem

Molexen ska in till nätaggregatet till en sladd som du kommer se vilken det är och cpu sladden ska in typ bredvid socketen nånstans åt vänster.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

Båda skall kopplas till PSU'n.

Skrivet av Aethelwulf:

Aha, så den ska kopplas in via PSUn då alltså?

vad tror du om 18p/10p mobo? Ska båda kontakterna in i PSUn eller?

http://mygaming.co.za/news/wp-content/uploads/2013/06/1273487...

Både 18p och 10p - kontakten sitter ihop med 24pinen som ska till moderkortet ju.

Permalänk
Skrivet av danne_silver:

Båda skall kopplas till PSU'n.

Okej perfekt, tack!

Skrivet av Trizones:

Molexen ska in till nätaggregatet till en sladd som du kommer se vilken det är och cpu sladden ska in typ bredvid socketen nånstans åt vänster.

Tackar!

Nästa fråga. Jag har inte köpt någon optisk läsare utan körde över ett windows 8.1 på ett USB-minne och installera på en ny samsung ssd 840 evo.

Måste jag koppla in en optisk läsare och installera moderkortets "drivers and utilities" och SSD-diskens drivers innan det går att installera windows? Verkar ju korkat i så fall, eller så missar jag något.

Visa signatur

På gång och ska bygga min första stationära. Ursäkta alla frågor..

BitFenix Raider | MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Palit GTX 770 Jetstream 4Gb | 16Gb BallistiX Elite | Cooler Master V700 | Noctua NH12P SE2 | Samsung 840 EVO 250 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aethelwulf:

Okej perfekt, tack!

Tackar!

Nästa fråga. Jag har inte köpt någon optisk läsare utan körde över ett windows 8.1 på ett USB-minne och installera på en ny samsung ssd 840 evo.

Måste jag koppla in en optisk läsare och installera moderkortets "drivers and utilities" och SSD-diskens drivers innan det går att installera windows? Verkar ju korkat i så fall, eller så missar jag något.

Dessa kan du med fördel gå till moderkortstillverkarens hemsida och plocka därifrån istället då dessa är de senaste.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethelwulf:

Okej perfekt, tack!

Tackar!

Nästa fråga. Jag har inte köpt någon optisk läsare utan körde över ett windows 8.1 på ett USB-minne och installera på en ny samsung ssd 840 evo.

Måste jag koppla in en optisk läsare och installera moderkortets "drivers and utilities" och SSD-diskens drivers innan det går att installera windows? Verkar ju korkat i så fall, eller så missar jag något.

Nej du kan inte ha drivare innan du installerat windows

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W