Unreal Engine 4.1 till Linux och Steam OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Life oFt..... Bara synd att det verkar ta sån j*vla tid att ersätta X. Vad jag förstod sista gången jag läst på så skulle det dröja enda till nästa år innan varken wayland eller mir blev aktuella. Är inte heller helt förtjust att Ubuntu inte kan samsas med de andra utan fortsätta att dra åt sitt egna håll.

Ja lite synd är det. Men de som tar den största risken är ju Canonical/Ubuntu själva. Som användare spelar det mindre roll om det finns drivrutiner till båda.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Innan Linux eventuellt har slagit igenom på bred front så kommer X vara ersatt av Wayland alt. Mir på Ubuntu vilket är välkommet då X.org är flera decennier gammalt. Drivarna (de öppna) från AMD blir bara bättre hela tiden. Intel gör redan bra Linux-drivrutiner.

Linux inte välkänt bland utvecklare? De om några känner väl till Linux? "Det är att operativsystem av programmerare, för programmerare" som en kille på Valve uttryckte sig. Därmed inte sagt att det inte är för vanligt folk. Min teori om varför folk har "svårt" för Linux är att de har använt Windows i flera år och därför har bildat sig en uppfattning om hur datorer fungerar utifrån det. Linux är inte Windows. Det fungerar inte likadant och har inte för avsikt att göra det. Hade varit intressant att se en person som är helt grön på datorer börja använda t.ex. Ubuntu. Det hade varit en mer rättvis jämförelse.

Det centrala problemet med Linux som kommer finnas där länge till är terminalen. Hur många små GUI-er det än finns så finns det många fall där man är tvungen att använda terminalen. Användare är efterblivna och har en enorm motvilja att ens läsa text i ett GUI. Hur tror någon då att de skulle ens ge ett försök till att använda en terminal?

En vacker dag så kommer det komma någon dist där det finns ett väl genomtänkt UI som gör att man inte alls behöver terminalen. Men tills den dagen så kommer aldrig Linux ersätta Windows.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se Epic satsa på detta

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det rullar på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Det centrala problemet med Linux som kommer finnas där länge till är terminalen. Hur många små GUI-er det än finns så finns det många fall där man är tvungen att använda terminalen. Användare är efterblivna och har en enorm motvilja att ens läsa text i ett GUI. Hur tror någon då att de skulle ens ge ett försök till att använda en terminal?

En vacker dag så kommer det komma någon dist där det finns ett väl genomtänkt UI som gör att man inte alls behöver terminalen. Men tills den dagen så kommer aldrig Linux ersätta Windows.

Detta är defenitivt största hindret. Jag använder inte alls någon Linux-dist. just på grund av att terminalen krävs för att vettigt kunna använda datorn. I Windows har jag aldrig någonsin behövt CMD till det jag gör.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Härligt!! Linux på g nu

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.

Detta är ett av problemen som SDL löser, vilket i stort sett samtliga spel med Linux stöd på Steam använder. Samtliga spel jag testat på Steam under Linux har fungerat perfekt med alt+tab, där jag kan komma in och ut ur spelen i fullscreen på enstaka sekunder.

På tal om X kommer det (som du säkert vet) inom närmsta åren att bli utbytt mot Wayland samt Mir, och tack vare SDL kommer samtliga spel fungera "out of the box" på bådadera.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Kom igen Adobe!! Snälla följ trenden!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Jag tycker ljudet till mitt xonar essence stx funkar bätte i linux än windows, dock kan jag tänka mig att det är värre med andra ljudkort.

Grafikdrivrutinerna är fortfarande katastrof både för nividia och AMD, jag personligen vägrar använda AMD:s stängda drivrutiner(...)

Det var mer X-Fi kortet jag testat med som inte funkade så bra. Ut var det väl ok, men inspelning från mic så började det skrika efter ett tag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

Underbart jag har väntat på det här så länge och det verkar som 2014 is the year of the Linux

Verkligen, året Linux ska slå igenom har väl varit varje år de senaste 10 åren.

Permalänk
Snusfri

Trevligt att fler spel-motorer görs tillgängliga för linux, men linux kommer aldrig att slå riktigt stort på konsumentmarknaden som workstation ersättare.

Det finns helt enkelt för många program (och spel) till Windows/OSX som inte finns till linux och som aldrig kommer att komma för den delen.
Visst finns det ersättare till en del program, men 95% av dom är ren smörja.

Den dagen Adobe börjar fundera på att släppa Photoshop osv till linux kan de eventuellt ta en del av marknaden, men inte som det ser ut i dagens läge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Trevligt att fler spel-motorer görs tillgängliga för linux, men linux kommer aldrig att slå riktigt stort på konsumentmarknaden som workstation ersättare.

Det finns helt enkelt för många program (och spel) till Windows/OSX som inte finns till linux och som aldrig kommer att komma för den delen.
Visst finns det ersättare till en del program, men 95% av dom är ren smörja.

Den dagen Adobe börjar fundera på att släppa Photoshop osv till linux kan de eventuellt ta en del av marknaden, men inte som det ser ut i dagens läge.

Det där var bland den värsta smörjan jag har läst här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk

Den enda jag använder Windows till nu är spel, så om Steam blir ett ens halvdant alternativ är det "Sayonara, Windows!" för mig.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Tänk på att om Ubuntu dumpar xorg kommer detta även i sinom tid göras med Mint, Zorin, Elementary, Xubuntu, Kubuntu etc då de alla är Ubuntu baserade.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.
Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows. Inte för att det är dåligt.
Linux största hinder för att bli en bra spelplattform är att drivarna från amd och intel bland andra måste bli bättre. Höll på att glömma!
Windows har massor med apier och källkod med dokumentation för windows, directx och (iofs snart förlegade) XNA.
Linux/GNU har inte samma fördelar och är nog inte lika välkänt bland utvecklare. Det kommer vara svårt att övertala vissa utvecklare att gå över, men jag tror crytek, epic, valve mfl är så stora att de har kapacitet och kan använda den för att underlätta för fler att expandera.

En bra grej jag märkt är att trycka Ctrl+Alt+Höger/vänsterpil istället för Alt+Tab för att hamna på nästa arbetsyta (såvida du har fler än 1 förståss, annars får du lägga till några ). Detta brukar i regel funga bättre än Alt+Tab och i många fall snabbare än samma sak i Windows. Kan inte säga att det funkar alltid, beror på hur Window Managern hanterar fönstret.

I övrigt har vi ju Wayland och Mir på G som ska ersätta X, man får hoppas på dom

Skrivet av Atlas Tasume:

Detta är defenitivt största hindret. Jag använder inte alls någon Linux-dist. just på grund av att terminalen krävs för att vettigt kunna använda datorn. I Windows har jag aldrig någonsin behövt CMD till det jag gör.

Mjae, de flesta grejer går att göra utan terminalen. Däremot rekommenderas den i många tutorials för att den i de flesta fall löser saker på så överdrivet smidigt sätt, istället för att klicka runt i 20 minuter automatiserar du allt med ett enda kommando.

När man lär sig använda terminalen på allvar får man en enorm aha-upplevelse och går inte tillbaka.

Min övergång till Linux handlade inte bara om att jag tröttnat på Windows, det var också en chans att uppgradera min datorupplevelse och mina kunskaper, och det känner jag verkligen att jag gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Lite tråkigt bara att eftersom källkoden inte är öppen så kan ingen göra open source spel baserade på Unreal Engine bara.
Folk som använder Unreal Engine blir ju tvugna att göra proprietära spel.

Tråkigt också att med så avancerade spelmotorer så lätt tillgängliga så konkurrerar de ju ut öppna spelmotorer, som sällan är lika avancerade.

Skulle vilja se riktigt bra spelmotorer som är öppen källkod.
Man kan alltid hoppas att id Software släpper id Tech 5 som öppen källkod, men det lär ju dröja ett bra tag... om det äns blir av nu när John Carmack inte är med id Software längre.

Hur menar du nu? Är det tråkigt att konsumenter får tillgång till något så bra för så lite pengar? Om på fullaste allvar tror att open source spelmotorer kan mäta sig med Unreal så har du inte gjort spel på någon seriös nivå.

Permalänk
Avstängd

Linux och Steam OS...Är inte Steam OS just Linux med ett grafiskt gränssnitt? Har för mig att det var Debian.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Fan va fint. Nu är ju 4 av de största motorerna redo eller kommer få stöd för Linux framöver: Source, Cryengine 3, Unreal Engine 4 och Frostbyte 2.

Finns det några andra stora motorer(som används i många spel) som nu inte planerar stöd för Linux? Jag kommer inte på några på rak hand.

Wow, jag visste inte att frostbite 2 kommer till linux... Jag har inte sett det på swec iaf. Måste säga, AWESOME!

Bioware är ett företag jag är intresserad av, iaf innan EA började infektera dem (mass effect, dragon age), samt cdproject som gör witcher. De har ju sin inhouse motor aurora som de skulle kunna porta. Gäller både bioware och cdproject då de båda använder den.
Undrar om Techland bakom call of juarez och dead island samt Capcom med MT Framework skulle kunna tänka sig den här vägen... Techland kör hårt på directx och capcom har ju i princip lanserat bara games for windows (live) titlar i modern tid.
Och just det, man får ju inte glömma blizzard!

Skrivet av Squall Leonhart:

En stilla undran och kanske lite offtopic: Exakt vad är det du behöver lära dig i Linux som gemene man kommer se som mer komplicerat än motsvarande inlärning för Windows?

Tja, apt-get och vanan att använda en pakethanterare, att saker och ting kan paja och du förväntas veta hur du fixar det genom att googla etc.
Du gör ju det i windows med, men i windows brukar du oftast inte behöva använda cmd för att fixa det. Jämför med ett linux system där bash i princip är nödvändigt, såvida du inte kör mint/ubuntu då du säkert klarar dig ändå. Sant jag ser vad du menar. Dock windows har skurit bort massor av kunskapsbarriärer som på linux ligger alldeles under ytan om du kör t ex ubuntu.

Skrivet av AlvarBerglind:

bara så du vet så funkar alt + tab i Ubuntu. Så vet inte riktigt vad du snackar om....

Det låter som att jag undgått att använda unity på ett tag. Jag undrar om det inte är för att compiz tillhandahåller det här alt+tab stödet bra, för det varierar mellan WMs ganska mycket enligt min uppfattning. Dock jag har nog överdrivit lite när jag tänker efter.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Hur menar du nu? Är det tråkigt att konsumenter får tillgång till något så bra för så lite pengar? Om på fullaste allvar tror att open source spelmotorer kan mäta sig med Unreal så har du inte gjort spel på någon seriös nivå.

Nej, det är bra att konsumenter får tillgång till något så bra för så lite pengar.
Det är superbra för indieutvecklare.
Men samtidigt så är det tråkigt att de sänker intresset för open source spelmotorer.

Du har helt rätt i att open source spelmotorer inte kan mäta sig med Unreal Engine, jag vet att det finns massvis med open source spelmotorer så som Qfusion, id Tech 4, Crystal Space, Ogre, Tesseract, Blender Game Engine, Irrlicht, Torque, och massa andra, ingen av dem är like bra som Unreal Engine.

Många av dem är tekniskt förlegade. Ett fåtal är relativt moderna och hyfsade, men kan ändå inte stå sig mot Unreal Engine då det är mer än bara en spelmotor, det är editeringsverktyg, dokumentation, exempel, guider, community, support, etc.

Jag påstår inte att open source motorer kan mäta sig med Unreal Engine, CryEngine, Unigine, Unity eller liknande. Men att dessa är billiga och lätt tillgängliga gör ju att färre blir intresserade av open source motorer, vilket jag tycker är tråkigt.

Jag hade gärna sett ökat intresse för open source spelmotorer, och en utveckling som går mot mer kompetenta open source motorer som eventuellt skulle kunna att komma att matcha kommersiella proprietära spelmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det var mer X-Fi kortet jag testat med som inte funkade så bra. Ut var det väl ok, men inspelning från mic så började det skrika efter ett tag

Creative kort har alltid haft problem då de inte släpper specifikationer på korten och själva inte tillhandhåller drivrutiner som funkar någotvart. Allmänt känt och man får helt enkelt ta smällen när man köper Creative kort, specielt när man känner till deras affär med Daniel_K och X-Fi/Audigy2 tiden när vista och Windows 7 var nytt.

Hela Asus serien funkar out of the box, lika dant med maudio korten och annat. Mitt kort exempelvis kan spela olika ljud till S/PDIF och Analogt på samma gång där jag enkelt drag and droppar program i ljudpanelen om det skall gå till högtalarna eller till mina hörlurar osv.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Wow, jag visste inte att frostbite 2 kommer till linux... Jag har inte sett det på swec iaf. Måste säga, AWESOME!

Mer troligen Frostbite 3?
Vad är de för mening med att porta en äldre spelmotor när en nyare finns?

edit: Googlade fram detta:

http://www.tweaktown.com/news/33438/dice-says-it-will-support-linux-could-see-battlefield-4-on-steamos/index.html

Citat:

Gustavsson says that DICE wants to create the "Halo" of Linux, referencing the Bungie title that made the Xbox a success overnight. He said that the company will port Frostbite 3 over to Linux and that means that we could see games like Battlefield 4, and other big name titles coming to Linux machines everywhere. A big factor in this will be Valve's SteamOS which has support from AMD and NVIDIA and is needed to get the high-end graphics support needed on Linux.

Permalänk
Medlem

Gött att se mer och mer som portas till linux. Förhoppningsvis så kan man byta helt och hållet till Linux om några år.
Att linux skulle vara svårare än Windows tycker jag inte stämmer. Det är helt enkelt annorlunda. För de som kommer från Windows välj ubuntu, mint eller liknande och de som vill lära sig mer om hur linux fungerar borde installera Arch Linux. Det tar inte lång tid att lära sig hur det fungerar.
Nackdelen som utvecklare till Linux är att det kan vara svårt att hitta en lika enkel utvecklingsmiljö som t. ex. Visual Studio. Jag skulle dock vilja påstå att det finns mer avancerade funktioner för utvecklare i Linux än vad det gör i Windows. Detta tar dock ganska bra med tid att lära sig.
Terminalen är inget negativt, men behövs sällan användas om man har en stor skrivbordsmiljö, Unity, Gnome, KDE etc. Sen är det ju alltid trevligt att kunna använda mycket mer av sin SSD eftersom de flesta linux distar tar bara några procent av vad Windows gör i lagringsutrymme.
All in all så blir det trevligt när fler och fler byter till Linux och man kan dessutom se ännu lättare användning och mer avancerade funktioner bli tillgängligt eftersom mer utvecklare förhoppningsvis byter till Linux.

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Skrivet av toi:

Att linux skulle vara svårare än Windows tycker jag inte stämmer. Det är helt enkelt annorlunda.

Jag håller med dig. Alla som säger att Linux är svårt har inte testat t.ex. Linux Mint! Att Linux skulle svara svårt låter i mina öron bara som en ursäkt för att man inte orkar eller vill prova det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jag håller med dig. Alla som säger att Linux är svårt har inte testat t.ex. Linux Mint! Att Linux skulle svara svårt låter i mina öron bara som en ursäkt för att man inte orkar eller vill prova det.

Det är klart slipper man laga något som gått sönder som allt som oftast måste göras med kommandon i terminalen är det väl rätt så likt Windows. Men har man problem så får man vara beredd att använda textkommandon och google.

För övrigt har jag inte lyckats installera mitt Ralink trådlösa nätverkskort i Linux (följer en guide) medan det i Windows bara är att klicka på en exe-fil. Förespråkade alltid Linux innan Windows 7 kom men efter det har det bara fungerat sämre och sämre för var gång jag gett det ett försök. (Ubuntu-varianter)

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Det är klart slipper man laga något som gått sönder som allt som oftast måste göras med kommandon i terminalen är det väl rätt så likt Windows. Men har man problem så får man vara beredd att använda textkommandon och google.

För övrigt har jag inte lyckats installera mitt Ralink trådlösa nätverkskort i Linux (följer en guide) medan det i Windows bara är att klicka på en exe-fil. Förespråkade alltid Linux innan Windows 7 kom men efter det har det bara fungerat sämre och sämre för var gång jag gett det ett försök. (Ubuntu-varianter)

Man kan väl inte klaga på ett distro eller OS för att en tillverkare gör sunkiga drivrutiner? Man som konsument får vara vaken när man köper produkter och göra val när det väl kommer. Windows 8 är inte heller så bra där mitt nätverkskort på laptopen dör stup i kvarten eller har dålig kommunikation medans i Linux eller Windows 7 funkade utmärkt.

Ralink är lite hitt och miss. Drivrutiner finns i kerneln redan därav behövs ingen ".exe" fil att köras. Allt som behövs är att bara aktivera dessa som oftast en distro bör göra så fort kortet upptäckts. Svårare är det inte. Enda riktiga drivrutinen du behöver ladda ner är Grafikdrivrutiner eller firmware till nätverkskort, dessa finns redan i repo's d.v.s. hämtas med pakethanteraren och sedan uppdateras automatiskt när nya versioner kommer.

Terminalen behövs heller inte, anledningen till att guider kör via terminal är för att det är lättare för dom att skriva "kör detta kommando så fixar det sig" än att skriva en guide på 40steg som visar hur man via GUI gör samma sak, specielt när GUI är olika från version till version och distro till distro.

Du har en version av Windows där allt ser i princip samma ut och uppdateras kanske högst vart 3e år och det knappt något. Medans i Linux har du Gnome,KDE,XFCE,Unity etc som uppdateras vart 3e månad där något kanske inte ser likadant ut.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.

Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows. Inte för att det är dåligt.
Linux största hinder för att bli en bra spelplattform är att drivarna från amd och intel bland andra måste bli bättre. Höll på att glömma!
Windows har massor med apier och källkod med dokumentation för windows, directx och (iofs snart förlegade) XNA.
Linux/GNU har inte samma fördelar och är nog inte lika välkänt bland utvecklare. Det kommer vara svårt att övertala vissa utvecklare att gå över, men jag tror crytek, epic, valve mfl är så stora att de har kapacitet och kan använda den för att underlätta för fler att expandera.

Historiskt sett så är X ett client/server-baserat nätverksprotokoll. Så ja, det är omöjligen en lättviktare. Men möjligheten att använda ssh med -Xflaggan är ovärderlig!!

Men det ser ut som linux är på väg mot en mer lättviktig grafisk miljö. Framtiden är Wayland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Detta är defenitivt största hindret. Jag använder inte alls någon Linux-dist. just på grund av att terminalen krävs för att vettigt kunna använda datorn. I Windows har jag aldrig någonsin behövt CMD till det jag gör.

Saken är den att entry nivån är så himla låg på terminalen så man måste bara ha minsta gnuttan av vilja

Saker du behöver förstå

DIR
CD
Tar kommandon
apt-get update
apt-get install

Kan du det så är det inte ens något problem att använda linux, resten kommer med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Mjae, de flesta grejer går att göra utan terminalen. Däremot rekommenderas den i många tutorials för att den i de flesta fall löser saker på så överdrivet smidigt sätt, istället för att klicka runt i 20 minuter automatiserar du allt med ett enda kommando.

När man lär sig använda terminalen på allvar får man en enorm aha-upplevelse och går inte tillbaka.

Min övergång till Linux handlade inte bara om att jag tröttnat på Windows, det var också en chans att uppgradera min datorupplevelse och mina kunskaper, och det känner jag verkligen att jag gjort!

Det är sant att terminalen säkert är mera effektiv och snabb om man orkar och vill sätta sig in i hurdet fungerar. Själv har jag absolut noll intresse för sådant, liksom majoriteten av användare.

Datorn blev vad den är i dag tack vare det grafiska användargränsnittet. Innan det var man tvungen att, precis som med terminalen och cmd, att lära sig hur den fungerar utantill.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Tänk på att om Ubuntu dumpar xorg kommer detta även i sinom tid göras med Mint --- etc då de alla är Ubuntu baserade.

Finns ju också Debian-baserad version av Mint.

Skrivet av Skuggan74:

Linux och Steam OS...Är inte Steam OS just Linux med ett grafiskt gränssnitt? Har för mig att det var Debian.

Japp -- men det är inte egentligen avsett för desktop. Poängen med SteamOS är att det ska köras på en TV, det är ett OS gjort för content-consumption. På en desktop är det nog bättre att bara installera Steam istället.

Skrivet av simonwellander:

Jag håller med dig. Alla som säger att Linux är svårt har inte testat

Mjaeae... t.ex. Linux filsystem och rättighetssystem är snåriga. Just filsystemet tycker jag är ganska dåligt, gillar inte alls att disk & katalog är samma sak, och att filsystemet defaultar till att vara case-sensitive är ett fullständigt misfeature.
Interfacet är däremot inte svårt. Mint med Cinnamon är lättare och mer intuitiv att använda för en van Windows-användare än Windows 8 är.

Skrivet av Wully:

apt-get update
apt-get install

Pakethanteringen är verkligen bra. Har aldrig stött på nåt allvarligt problem med pakethanteringen. Det värsta jag råkat ut för är att det är svårt att installera gamla versioner av program om man av nån anledning skulle vilja det. Både Ubuntu och Mint kommer dessutom med grafiska interface för pakethanteringen, för de som får panikångest av shell.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Mjaeae... t.ex. Linux filsystem och rättighetssystem är snåriga. Just filsystemet tycker jag är ganska dåligt, gillar inte alls att disk & katalog är samma sak, och att filsystemet defaultar till att vara case-sensitive är ett fullständigt misfeature.
Interfacet är däremot inte svårt. Mint med Cinnamon är lättare och mer intuitiv att använda för en van Windows-användare än Windows 8 är.

Pakethanteringen är verkligen bra. Har aldrig stött på nåt allvarligt problem med pakethanteringen. Det värsta jag råkat ut för är att det är svårt att installera gamla versioner av program om man av nån anledning skulle vilja det. Både Ubuntu och Mint kommer dessutom med grafiska interface för pakethanteringen, för de som får panikångest av shell.

?? jag har använt båda och rättighetssystemet när det gäller filsystemet är vida överlägset windows och också mycket enklare, tex har root kontot i linux fulla rättigheter till allt och om man ogillar säkerhet så är det bara att använda root kontot hela tiden. Däremot så kan det naturligtvis vara svårt för windows användare att tänka om och att lära sig använda två konton. Om man har tvingats använda windows server så klagar man inte över rättighetssystemet i linux(...)

Jag personligen föredrar att ha en /home partition och då är det smidigt om denna kommer upp i filsystemet som en mapp, det är folk som är betydligt smartare en dig som har utformat detta.