Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Lite jobbigt att läsa att 930 inte kommer att stödja glance screen. Har ju haft en 920 i fyra månader vars frontglass sprack när den åkte i golvet. Fick tag i en Lumia 520 att använda tills de nya modellerna kommer. Bortsett från att skärmen är lite mindre så flyter det på bra, men jag saknar verkligen glance screen. Den har verkligen "revolutionerat" mobilanvändandet för mig som aldrig har klocka på mig.

Har varit väldigt nöjd med kameran i 920 så jag vill ju inte ha en sämre kamera i nästa mobil, så då går ju 635 bort.

Det som återstår då är 925 eller 1020 (eller 1025 om / när den kommer). Gillar tanken på att ha en riktig blixt i telefonen.

Ingen Lumia utan Nokias egna update (Amber, Black)har haft det. Så jag tror det kommer, för 930 idag har inte fått Nokias update Lumia Cyan, exempelvis.

Det är Nokias egna updates som fixat detta, inte MS-förinstallation eller updates, för då hade alla WP-lurar haft det. Men det är bara Nokia. Av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ingen Lumia utan Nokias egna update (Amber, Black)har haft det. Så jag tror det kommer, för 930 idag har inte fått Nokias update Lumia Cyan, exempelvis.

Det är Nokias egna updates som fixat detta, inte MS-förinstallation eller updates, för då hade alla WP-lurar haft det. Men det är bara Nokia. Av en anledning.

Nokia har själva sagt att hårdvaran i 930 inte stödjer glance.

http://m.wpcentral.com/nokia-lumia-930-does-not-have-glance-heres-why

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Nokia har själva sagt att hårdvaran i 930 inte stödjer glance.

http://m.wpcentral.com/nokia-lumia-930-does-not-have-glance-heres-why

"Det är också oklart om Nokia kan koda runt här, men det låter som att de försöker lista ut det"

Varför försöka lista ut något om man vore 100% säker på att hårdvaran inte fixar det. Läsa gärna hela din länk innan du länkar.

Som sagt, jag tror de kommer 'lista' ut hur man gör, och sedan kommer den som en oväntad överraskning. Jag trodde det innan jag läste detta, och nu när de klurar med den biten, så tror jag inte direkt mindre på att det kommer lösa det. De själva verkar också tro på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Som sagt, jag tror de kommer 'lista' ut hur man gör, och sedan kommer den som en oväntad överraskning. Jag trodde det innan jag läste detta, och nu när de klurar med den biten, så tror jag inte direkt mindre på att det kommer lösa det. De själva verkar också tro på det.

Härligt med optimister.
En sak jag reagerade på var att den bara vekar komma med 32Gb och inget micro SD.
Hoppas att det kommer en 64Gb variant i stället.

En sak till som skulle behövas på en toppmodell som denna är att kamerasensorn skulle ha stöd för 120 frames per second så att man kan spela in slow motion videos. Det har den inte idag vad jag har läst, men det kanske också går att komma runt mjukvarumässigt på något vis, vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Härligt med optimister.
En sak jag reagerade på var att den bara vekar komma med 32Gb och inget micro SD.
Hoppas att det kommer en 64Gb variant i stället.

En sak till som skulle behövas på en toppmodell som denna är att kamerasensorn skulle ha stöd för 120 frames per second så att man kan spela in slow motion videos. Det har den inte idag vad jag har läst, men det kanske också går att komma runt mjukvarumässigt på något vis, vi får se.

Telefonen laneras ju med 32GB så den har redan 4 gånger så mycket lagringsutrymme som du önska

Men vad behöver ni mer än 32GB till? Jag har en Lumia 920 med 32GB och har många GB ledigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Telefonen laneras ju med 32GB så den har redan 4 gånger så mycket lagringsutrymme som du önska

Men vad behöver ni mer än 32GB till? Jag har en Lumia 920 med 32GB och har många GB ledigt.

4 ggr mer än jag önskar??? Hur tänker du nu?

Personligen behöver jag inte detta men vet många "high endare" klagar på utrymmesbrist när de sparar högupplösta videor och bilder samt samtidigt har lagrat många spel och andra appar. 32Gb förslår då inte långt.
930 ska ju vara en high end produkt och måste då tilltala det segmentet i PR syfte så att media och nätforum skriver bra recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

4 ggr mer än jag önskar??? Hur tänker du nu?

Personligen behöver jag inte detta men vet många "high endare" klagar på utrymmesbrist när de sparar högupplösta videor och bilder samt samtidigt har lagrat många spel och andra appar. 32Gb förslår då inte långt.
930 ska ju vara en high end produkt och måste då tilltala det segmentet i PR syfte så att media och nätforum skriver bra recensioner.

Tänker så här:
GB = gigabyte
Gb = gigabit
1GB = 8Gb
64Gb = 8GB
8GB *4 = 32GB

Alltså:
64Gb * 4 = 32GB

Kanske är de där spelen då, filmer kör jag via plex. Har några filmer (filmade med mobilen) och ett gäng bilder och mycket plats kvar.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis beställa en 925. En sak jag undrar bara, är både den vita och svarta hala?
Finns bara dom två färgerna att välja mellan på EG.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att 32GB kanske är lite för lite, hade inte sagt nej till mer utrymme. Men när man väl har 64GB så lär man fylla det och då vilja ha 128, så jag tror att iaf jag, om, jag bara ser till vad jag verkligen måste ha med mig i själva enheten, så räcker 32. Jag har över 300GB i OneDrive som jag nyttjar mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag vet inte om 930 kan fota i RAW, men i så fall springer ju bildstorlekarna iväg. Ett klagomål mot 1020 har varit just att det inte går att expandera minnet och att det tar slut fort om man fotar mycket.

Med tanke på att Nokias högupplösta mobilkameror är perfekta att ha med på resor osv istället för en vanlig kamera så tycker jag nog att minneskort hade varit ett ganska bra tillskott.

Permalänk
Medlem

Nå, ska vi våga tro på att vi med dev-prev kommer kunna få ta del av denna underbara uppdatering om mindre än 1 vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Nå, ska vi våga tro på att vi med dev-prev kommer kunna få ta del av denna underbara uppdatering om mindre än 1 vecka?

Senaste ryktet/informationen finns några inlägg upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Tänker så här:

Alltså:
64Gb * 4 = 32GB

HE, He,
Nu satte du mig på pottkanten betan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffodil:

Tänkte precis beställa en 925. En sak jag undrar bara, är både den vita och svarta hala?
Finns bara dom två färgerna att välja mellan på EG.

Jag har bland annat en svart 925, tycker inte att den är speciellt hal, men vet andra som tycker det.
Jag undrar om det inte istället är det att den är så extremt tunn som gör att folk tycker den är hal.

Har emellertid köpt till ett laddskal och en DT-910 qi-laddare. Med laddskalet på får man ett bättre grepp och inte någon kan då påstå att den är hal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

NEJ, vi får nog vänta några dagar till. Det är sagt att den skall släppas till OEM-tillverkarna den 14:e och till Dev några dagar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag har bland annat en svart 925, tycker inte att den är speciellt hal, men vet andra som tycker det.
Jag undrar om det inte istället är det att den är så extremt tunn som gör att folk tycker den är hal.

Har emellertid köpt till ett laddskal och en DT-910 qi-laddare. Med laddskalet på får man ett bättre grepp och inte någon kan då påstå att den är hal.

Tack. Får bli den svarta då. Synd den inte finns i lite trevligare livligare färger, gul, röd.
Var nära att köpa 1520, men vid lite närmare eftertanke tror jag 925 passar bättre för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

håller med, själv har jag lumia 1020 och fotar med 5 + 34mp. Rensar sällan fotar lite varje dag. ~10 spel och några appar. 16gb kvar.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

"Det är också oklart om Nokia kan koda runt här, men det låter som att de försöker lista ut det"

Varför försöka lista ut något om man vore 100% säker på att hårdvaran inte fixar det. Läsa gärna hela din länk innan du länkar.

Varför säger de att de ska lista ut, istället för att säga att de kommer till cyan uppdateringen? Vill de sälja telefoner så borde de promota för att glance kommer, inte hala med massa larv o att vi försöker lista ut någe.

Många kommer att skippa denna lur pga glance och köpa något annat istället.

Permalänk
Medlem

Beställde just en Lumia 925. Min första windows phone, har kört android flera år men är trött på Googles storhetsvansinne. Hoppas MS sköter sig bättre (Cortana lär man ju passa sig för).

Nån som vill tipsa om nåt speciellt man bör tänka på när man byter från android?

Elgiganten säljer Lumia 925 för 2222:- på nätet den här helgen om nån missat det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

håller med, själv har jag lumia 1020 och fotar med 5 + 34mp. Rensar sällan fotar lite varje dag. ~10 spel och några appar. 16gb kvar.

Fotar du i RAW? Då blir ju bilderna 4-5 gånger större än om man väljer JPEG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av usilusken:

Beställde just en Lumia 925. Min första windows phone, har kört android flera år men är trött på Googles storhetsvansinne. Hoppas MS sköter sig bättre (Cortana lär man ju passa sig för).

Nån som vill tipsa om nåt speciellt man bör tänka på när man byter från android?

Elgiganten säljer Lumia 925 för 2222:- på nätet den här helgen om nån missat det.

Gick från Android till Windows Phone. Förutom att det finns massor av saker jag inte kan göra med WP så flyter det på bra och andra telefoner med WP är snarlika så lätt att både få hjälp och hjälpa andra. Och det gottaste tycker jag är att bara ha knappar på en sida så den är lätt att hålla utan att saker händer som man inte vill ska hända. Jag har en 1520.

Permalänk
Medlem

Har lite trevlig information till er nördar.

• Facebook kommer att släppa en officiell app, därav kommer Microsoft lägga ned sin utveckling av den nuvarande appen

• Spotify kommer släppa sin uppdatering om cirka en vecka - men även till Windows RT

[Källa]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Varför säger de att de ska lista ut, istället för att säga att de kommer till cyan uppdateringen? Vill de sälja telefoner så borde de promota för att glance kommer, inte hala med massa larv o att vi försöker lista ut någe.

Många kommer att skippa denna lur pga glance och köpa något annat istället.

Jag både tror och hoppas du har fel. Cyan-updaten lär komma hyfsat nära inpå lanseringen, och jag tror att de pillat in Glance innan den når Sverige.

Om de hade haft två olika alternativ, rent hypotetiskt, att antingen så gör det en superlur, med en speciell skärm, och pga av vissa tekniska val så tvingas de utesluta Glance, eller, att de gör en grymme-lur och sedan säger det att de håller på att försöka lista ut hur de ska koda för att få in Glance. Det tolkar jag som att de vet att det finns en möjlighet, annars skulle de inte gå ut med att de försöker lista ut hur de ska göra, om det inte gick. Det säger liksom sig själv.

Så jag tror de kör en lite fuling, för när de släpper nyheten att de listat ut det och Glance kommer, så blir det en ganska stor grej av en grej som om den var inbyggd, inte hade gett någon publicitet alls. Men det kan de få nu.

Jag menar, de gjorde 920 tung (relativt sett) med motiveringen att QI väger. Nu kommer 930 med QI men 20 gr lättare, och detta trots en större skärm, alltså större telefon. Med full-HD, quad, etc etc. Så att de skulle missa Glance som varit deras signum i många år, sedan Symbian-tiden, skulle förvåna mig oerhört mycket.

Luren är inte ens släppt än, så vi får avvakta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Har lite trevlig information till er nördar.

• Facebook kommer att släppa en officiell app, därav kommer Microsoft lägga ned sin utveckling av den nuvarande appen

• Spotify kommer släppa sin uppdatering om cirka en vecka - men även till Windows RT

[Källa]

Källan är en jättelång tråd? Eller hur tänkte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Källan är en jättelång tråd? Eller hur tänkte du?

Vet inte riktigt om du läst vad tråden handlar om.

Trådskaparen har jobbat en längre tid hos Microsoft. Han har bekräftat detta i flertal ställen i tråden.

Mer specifikt: Facebook och Spotify

Permalänk
Medlem

Hej en kompis spräckte igår glaset på sin lumia 925 och han hittade reparationer för typ 1800-2400kr. Tycker det låter dyrt med tanke på att en ny 925 kostar typ 2300kr. Ligger det på sådana priser eller finns det som gör bytet för 500kr? Är inte sugen på att hjälpa honom och byta själv nämligen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Trådskaparen har jobbat en längre tid hos Microsoft. Han har bekräftat detta i flertal ställen i tråden.

Samma kille snackar om att nästa update för WP, efter 8.1, kan komma att heta 8.2 eller WP9, och han säger att WP9 kommer rocka fett. Han säger mycket intressant. Han nämner även det med FB och Spotify.

Lite lättare att läsa i denna länken då det står uppspaltat på ett annat sätt.

http://wmpoweruser.com/reddit-ama-talks-about-wp-8-2-teases-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Samma kille snackar om att nästa update för WP, efter 8.1, kan komma att heta 8.2 eller WP9, och han säger att WP9 kommer rocka fett. Han säger mycket intressant. Han nämner även det med FB och Spotify.

Lite lättare att läsa i denna länken då det står uppspaltat på ett annat sätt.

http://wmpoweruser.com/reddit-ama-talks-about-wp-8-2-teases-w...

"this guy is a total d-bag and is not even on the proper team, so he doesn't know anything."

Jag är beredd att hålla med i den kommentaren.
Han hade en del fel där om WP8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Skrivet av Wickman:

"this guy is a total d-bag and is not even on the proper team, so he doesn't know anything."

...

Som sagt, din källa var grym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

...

Som sagt, din källa var grym

Skrivet av Wickman:

Då jag är en långtidsmoderator på reddit, har jag personligen själv verifierat honom via PM på reddit, som av begripliga skäl inte valt att dela ut med allmänheten.

Med andra ord är personen legitim.

Edit: Typo.