Byta "main disk" från SSD till sata3.

Permalänk

Byta "main disk" från SSD till sata3.

Hej! jag ska försöka förklara mig rätt...

när jag installerade Windows så lade jag det på min 120gb SSD disk. nu när jag ska spara program, filer etc. så sparas allting automatiskt på ssd disken.
Jag skulle vilja ha min Sata disk som "maindisk" för allting. sen vill jag endast ha något enstaka spel och Cubase/Sony vegas på min ssd disk.

De här kan ju inte vara så svårt att ändra?
Jag väljer min Sata varje gång jag kan(när jag ska spara filer typ) men när ett nytt program ska installeras så läggs de automatiskt på ssd:n.

kan man fixa detta?
Är mycket tacksam för hjälp!
//KalasKungen

Permalänk
Medlem

Din SSD är väl också SATA? Så du uttrycker dig lite förvirrande.

Permalänk
Medlem

Det du tror är ''sata'' kallas hårddisk. Sata är det som tar hand om dataöverföringen mellan lagring och moderkort. Du använder troglitvis sata till di n ssd med.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk

Jaa jag menar att min hårddisk är en 1TB vanlig 7200rpm sata

sen har jag ju windows på min vanliga ssd men jag vill ju inte spara allting där! :/

Permalänk
Medlem

När du ska installera ett nytt program så är det ju bara ta custom, sen välja disken, istället för att låta installationen ställa in/välja allt auto.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk

joo men min vanliga är ju helt tom. den har ju inga mappar elr så. jag trodde windows skulle fixa de?

typ "mina bilder"
"hämtade filer" osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasKungen:

joo men min vanliga är ju helt tom. den har ju inga mappar elr så. jag trodde windows skulle fixa de?

typ "mina bilder"
"hämtade filer" osv

Du kan kolla om det finns några tips i denna video som du kan använda https://www.youtube.com/watch?v=qMo8krAJd5Q

Jag har inte själv inte använt någon av dessa tips så jag vet ej om dom fungerar bra eller dåligt

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasKungen:

typ "mina bilder"
"hämtade filer" osv

Det är väldigt enkelt att göra nya mappar. Högerklicka och välj "Ny", och sen välj mapp.
Om du ville att windows skulle fixa det åt dig skulle du ha valt att instalera windows på 2 partitioner (delar av hårddiskar). Men det är försent om du inte vill installera om windows.

Permalänk
Skrivet av KalasKungen:

Hej! jag ska försöka förklara mig rätt...

när jag installerade Windows så lade jag det på min 120gb SSD disk. nu när jag ska spara program, filer etc. så sparas allting automatiskt på ssd disken.
Jag skulle vilja ha min Sata disk som "maindisk" för allting. sen vill jag endast ha något enstaka spel och Cubase/Sony vegas på min ssd disk.

De här kan ju inte vara så svårt att ändra?
Jag väljer min Sata varje gång jag kan(när jag ska spara filer typ) men när ett nytt program ska installeras så läggs de automatiskt på ssd:n.

kan man fixa detta?
Är mycket tacksam för hjälp!
//KalasKungen

Alla program du installerar kommer automatiskt att sparas på samma HDD som windows ligger på. De andra partitionerna/hårddiskarna kommer förbli tomma om du inte väljer att installera där. Det gör du genom att trycka på "avancerat/ad" när du installerar, sen väljer du helt enkelt vart du vill installera. Om du tankar hem data via klienter så kan du oftast välja en standardmapp där allt samlas (jag har en separat partition för att inte få in skit i windows eller där jag har annan "viktig" data). Fråga mig inte varför, inte uppgraderat datorn på flera år... bara haft den rutinen! Normalt så samlas allt under "Downloads" eller "Hämtade filer" om du inte ändrar. Annars får du helt enkelt föra över datan dit du vill ha den efteråt.

Jag skulle rekommendera dig att göra om och göra rätt från början. Det är alltid skönast enligt mig.
Kommer att skaffa mig 2 SSD's en 120GB för windows och en 250GB för något spel/program som används flitigt... samt ha min 1TB till resterande!
Just nu är min HDD (1TB) partitionerad till 3 olika. Windows/program samt filmer, bilder, filer och den sista till downloads och spel.

Det går alltid att välja vart du vill installera annars har jag missat något viktigt i utvecklingen. Personligen så skulle jag nog föredra att ha en SSD till windows din 120GB är perfekt och kanske skaffa en till 120GB gärna större till de få spel/program du använder som jag beskrev tidigare men om möjligheten inte finns så göra om och fixa som du vill ha från början.

Mvh

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]