Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Samsung Galaxy S5 vs Xperia Z2

Permalänk

Samsung Galaxy S5 vs Xperia Z2

Tjena Sweclockers!

Det är nu dags för mig att köpa en ny smartphone då jag haft min Iphone 4s i två år. Jag har tänkt att byta från Ios till Android då jag tror att Android kommer att passa mig bättre.Mmen nu till frågan, vilken telefon ska jag köpa?
Har kollat mycket på Samsungs nya Galaxy S5 men nu de senaste dagarna har jag även blivit intresserad utav Sonys nya Xperia Z2.

Så vad tycker ni, vilken borde jag köpa? Jag vill att ni motiverar svaren mer än att skriva " Z2 för den är bäst".
Priset är inga problem så de behöver ni inte tänka på.

Tacksam i förhand!

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Läs om Oppo find 7 och One plus one.

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

Jag hade sagt Z2 alternativt HTC ONE (M8).
Detta efter att ha läst några dåliga recensioner av S5.
Tex M3 http://m3.idg.se/2.1022/1.555759/samsung-galaxy-s5--plastig-c...
Har dock inte testat någon av dem själv.
edit: Ta Nexus 5 istället. Mer frekventa uppdateringar.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Efter kört samsung (jättebra mobiler) i ett antal år så började jag störa mig på uteblivna eller mycket sena android uppdateringar som är vanligt till andra parts mobiltillverkare som använder android.
Så jag köpte en google nexus 5a (lg tillverkar dem) i början av året. Priset var inga problem för dig så du bryr dig kanske inte att den är betydligt billigare än samsung modellerna (tror den var 1000kr billigare än s4an då jag köpte den, s5an hade inte släppts då).
Den känns lite billigare också jämfört med samsung som också har bättre skärm imo. Men för det priset och att man får android uppdateringarna när de släpps så är jag helnöjd. Den har 4 kärninga snapdragon processorn som sitter bla i samsung note 3 också så ingen crap hårdvara.

Men då pengar inte är nått problem hade jag köpt en samsung note 3. Tycker den är riktigt grym, stor jättefin skärm, snabb och känns toppen kvalite, dock kanske lite stor i fickan?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har kört galaxy s3 i två år nu. Varit relativt nöjd med den förutom all plast vill säga + två inskickade reparationer (garanti). Hade bara ett krav denna gång och det var utseende, och överlag en snabbare telefon. Då jag tyckte att förra HTC one var en trevlig skapelse var valet inte speciellt svårt när nya one (m8) dök upp. Sitter med den i min hand just nu och kan inte annat än säga att jag är grymt nöjd än så länge. Grymt snygg!

Permalänk
Skrivet av Croowley:

Läs om Oppo find 7 och One plus one.

Tycker att 5,5 tum är lite för stort.

Visa signatur

Citera mig för svar!!

Permalänk
Medlem

Nexus 5.
Den kostar endast 3000kr för 16GB. Vilket är ett enormt bra pris för en telefon med hårdvara nästan i klass med Galaxy S5, Z2 och M8, som alla kostar runt det dubbla: 6000kr.

Den andra stora saken förutom det grymma priset är mjukvaran. Du får ett Android fritt från all den bloatware(onödigt skräp som segar ner telefonen) Samsung m.fl. kastar in, du får ett enhetligt designspråk (något Samsung är dåliga på) och du får uppdateringar direkt från Google i 18månader framöver. Du kan alltså vänta dig att få Android 5.0 Lollipop (eller vad det nu kommer heta) direkt när det släpps.

Den största negativa delen av telefonen är nog batteriet. Det är ganska mediokert, men ska du inte surfa mycket och kan tänka dig att sätta den i 2G läge istället för 4G så ska du se en enorm skillnad i batteriliv.

Permalänk
Medlem

Gick nyss från Iphone 4 till Nexus 5, är helnöjd. Skönt med ren android och snygg (enligt mig). Tålig skärm och matt baksida. Den ser fortfarande helt ny ut om man suddar bort fettfläckarna från skärmen Batteriet är väl sådär, räcker precis en dag såsom jag använder den men jag tror inte det är mycket bättre/sämre än andra liknande smartphones. Andra småsaker jag stör mig på är att man inte ser batteriprocenten på ett smidigt sätt och att jag inte hittat någon bra sms-tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Gick nyss från Iphone 4 till Nexus 5, är helnöjd. Skönt med ren android och snygg (enligt mig). Tålig skärm och matt baksida. Den ser fortfarande helt ny ut om man suddar bort fettfläckarna från skärmen Batteriet är väl sådär, räcker precis en dag såsom jag använder den men jag tror inte det är mycket bättre/sämre än andra liknande smartphones. Andra småsaker jag stör mig på är att man inte ser batteriprocenten på ett smidigt sätt och att jag inte hittat någon bra sms-tjänst

Kan helt klart rekomendera "Hello SMS" (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hellotext.h...) som jag tycker fungerar asbra verkligen! Testat Evolve SMS också, men var för buggigt. Detsamma gällde Hangouts.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acce22:

Kan helt klart rekomendera "Hello SMS" (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hellotext.h...) som jag tycker fungerar asbra verkligen! Testat Evolve SMS också, men var för buggigt. Detsamma gällde Hangouts.

Testar det imorgon

Permalänk

Om du har tillgång till studentrabatt så har Tele2 en Nexus 5 med abonnemang för 250 kr/månaden, då ingår fria medelanden, samtal och 3 GB 4G-surf. Var själv litet sugen, för att vara helt ärlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

jag inte hittat någon bra sms-tjänst

Jag har inte testat så många, men den SMS app som fanns i Jelly Bean var ju nästan en fullträff.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.concentricl...

Jag tycker det är synd att Google överger bra appar och inte gör de nya apparna lika bra.
AOSP Browsern var ju skitbra, men Google övergav den i fördel för Chrome som var skräp på den tiden (laggigt och kasst interface med få funktioner). Nu, nästan 2 år efter att de övergav AOSP Browsern så börjar Chrome bli jämförbar med den browser de övergav.
Det är inte riktigt lika farligt med SMS och Hangouts dock. Hangouts integrerar SMS lite dåligt bara och interfacet är lite trevligare i AOSP SMS appen.

Permalänk
Medlem

Jag velade också hur länge som hellst innan jag slog till.
Gillar inte alls trenden med större och större skärmar på topmodellerna.
Så det blev en Z1 compact, samma hårdvara som dom större med i ett betydligt smidigare (och snyggare !) format.
Är hittills väldigt nöjd framförallt med batteritiden, behöver bara ladda den 2 ggr i veckan.

Permalänk
Medlem

Ta dig en titt på JOLLA

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tycker att 5 tums skärm är rätt lagomt därför utegår compact. Men tror ni att 2 GB ram kommer att vara för lite inom 1-2 år? Så Xperia Z2 kanske är mer framtids säker med sina 3 GB ram?

Visa signatur

Citera mig för svar!!

Permalänk
Medlem

Den enda kritiken som framförs mot S5 egentligen är att den känns plastig. Jag ser verkligen inte vad det har med saken att göra då den faktiska kvaliteten är hög. Skärmen är ju absolut bäst vilket är viktigt för mig.
Z2 har äntligen löst en hel del av Sonys akilleshäl med de usla betraktningsvinklarna, så där är skärmen rätt bra, men det man får tänka på då är att den är ganska stor, hård och kantig. Men mjukvarumässigt brukar Sony vara rätt bra, och deras magnetiska dock-kontakt i sidan värderar jag personligen högt. Jag har sett mer än en telefon där igengrötad USB-kontakt gjort telefonen obrukbar, det behöver man ju inte oroa sig för med en Z2. Många stör sig på Samsungs TouchWiz gränssnitt också, jag tycker det är smidigt, men det är en smaksak, men faktum kvarstår att många har lånat idéer från Samsungs gränssnitt.

Så, värderar man skärm eller smidigare storlek högt så är det S5 som gäller.
Har man inga problem med lite större och tyngre chassi och LCD-skärm så är det Sony som gäller.

Hade jag köpt ny idag hade jag personligen valt Sony.

Permalänk
Medlem

Jag valde precis som dig mellan dessa nu och mitt val har fallit på Z2.

HTC M8 gick bort direkt p.g.a. kameran.

Sedan valde jag Z2 över S5 för att:

1. Kameran verkar vara bättre/ha funktioner jag tycker bättre om

2. Trött på S3:an som jag har och S5:an ser fanimig nästan identisk ut... (off topic så förstår jag inte hur iphone-nissar orkar med att byta telefon till en ny nästan helt identisk sådan vartannat år. Man vill ju ha något nytt!)

3. 3 GB RAM

Det är väldigt lite som skiljer dessa åt måste jag säga.

Fingeravtrycksläsare och pulsmätare på S5:an räknar jag inte in dock eftersom jag aldrig skulle använt dessa funktioner.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Samsung S5 är nog ingen dålig mobil men Sony Z2 är verkligen en fullpottare enligt mig. Kommer själv skaffa en så fort de finns i butik.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Samsung S5 är nog ingen dålig mobil men Sony Z2 är verkligen en fullpottare enligt mig. Kommer själv skaffa en så fort de finns i butik.

Vad är anledningen till att du väljer Z2 framför S5?

Visa signatur

Citera mig för svar!!

Permalänk

Anledning till att jag väljer Z2 framför s5 är:

+3 GB RAM
+Vattentät
+Magnetisk laddning
+Trött på samsungs bloot då jag har en S3 för nuvarande, ska bli skönt att testa något nytt
+Metall
+Kameran
+Större batteri

-Enda som jag stör mig på är att lanseringen har skjutits upp en månad..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D, Sapphire PURE RX 9070 XT GAMING 16 GB, GigaByte X870 GAMING X WIFI7, Patriot Viper Venom DDR5 16x2 CL30, WD Black SN7100 2TB Gen 4, Corsair RM850e, Fractal Design Meshify 3 XL

Permalänk
Medlem

Har haft ettan till dagens fyra från Samsung Galaxy serien men nu tror jag det helt är ärligt dags för annat.
Hade bokat en S5 och skulle faktiskt avboka min beställning från CDON men dom hade redan gjort det, kanske var ödet!? Tycker HTC M8 och Z2 verkar mer intressanta än S5.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 16" PM

Permalänk
Inaktiv

LG G2 eller Oppo Find 7

Permalänk
Medlem

lätt val, galaxy s5, har ni sett testet på swedroid där den överlever i en tvättmaskin och skärmen inte ens spricker? helt galet va den tål.. skulle va intressant om sony z2 hade klarat samma.

Permalänk
Skrivet av anon15480:

LG G2 eller Oppo Find 7

Varför är dessa två bättre än Galaxy S5 och Xperia Z2?

Visa signatur

Citera mig för svar!!

Permalänk
Skrivet av CebitZeros:

Anledning till att jag väljer Z2 framför s5 är:

+3 GB RAM
+Vattentät
+Magnetisk laddning
+Trött på samsungs bloot då jag har en S3 för nuvarande, ska bli skönt att testa något nytt
+Metall
+Kameran
+Större batteri

-Enda som jag stör mig på är att lanseringen har skjutits upp en månad..

Ja det som jag funderar på mest är att 2 GB ram kanske inte kommer att räcka för att ha igång widgets,10-15 appar samtidigt?

Visa signatur

Citera mig för svar!!

Permalänk
Entusiast

Mig personligen: Ogillar Samsungs Android-enheter.
Varför?

Kvalitén.
Man får inte lika mycket kvalitet i en Samsung-enhet som man får med andra. Däribland Sony.
GPS-modulen och kameran är bland de sämsta hos Samsung. Där är de flesta andra ljusår bättre enligt min mening. Sony ligger bland de bästa när det kommer till GPS och kamera.

Är man däremot inte intresserad av varken GPS eller kamera, så kan Samsung vara ett prisvärt alternativ, då man får lite mer processor och minne för en bestämd summa pengar jämfört med de andra. Kort och gott: Man får vad man betalar för, men nöjer man sig med sämre kringkomponenter, så fungerar det.

Mjukvaru-delen hos Samsung tillhör också det sämre i Android-världen. Touchwis i alla ära, men jag pratar om systemmjukvaran i sig.
Samsung löser inte buggar. De sopar dem bara under mattan. och försöker kringgå dem istället för att en gång för alla lösa dem.
Utför en Googlesökning på "samsung sudden death syndrome", för att få ett bra exempel. Fler liknande buggar lär det finnas, och de lär säkert "fixa" dem på liknande sätt. (Sudden death syndromet gäller inte bara vissa modeller, utan är ett omfattande problem med nästan alla Samsungs smartphones/tablets. Egen erfarenhet)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Varför?

Kvalitén.
Man får inte lika mycket kvalitet i en Samsung-enhet som man får med andra. Däribland Sony.
GPS-modulen och kameran är bland de sämsta hos Samsung. Där är de flesta andra ljusår bättre enligt min mening. Sony ligger bland de bästa när det kommer till GPS och kamera.

Är man däremot inte intresserad av varken GPS eller kamera, så kan Samsung vara ett prisvärt alternativ, då man får lite mer processor och minne för en bestämd summa pengar jämfört med de andra. Kort och gott: Man får vad man betalar för, men nöjer man sig med sämre kringkomponenter, så fungerar det.

Mjukvaru-delen hos Samsung tillhör också det sämre i Android-världen. Touchwis i alla ära, men jag pratar om systemmjukvaran i sig.
Samsung löser inte buggar. De sopar dem bara under mattan. och försöker kringgå dem istället för att en gång för alla lösa dem.
Utför en Googlesökning på "samsung sudden death syndrome", för att få ett bra exempel. Fler liknande buggar lär det finnas, och de lär säkert "fixa" dem på liknande sätt. (Sudden death syndromet gäller inte bara vissa modeller, utan är ett omfattande problem med nästan alla Samsungs smartphones/tablets. Egen erfarenhet)

Kameran verkar ju vara uppdaterad i S5an och enligt recensioner så verkar den vara rätt bra även om sonys är bättre. Är du säker på att de inte har fixat till mjukvaru buggar i den nya versionen av touchwis? Enligt recensioner som jag läst så har touchwis fått bättre flyt osv i den nya uppdateringen.

Visa signatur

Citera mig för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Varför?

Kvalitén.

Asså jag själv har bokat en Z2 men jag tycker att du är lite orättvis... Z2 och S5 har samma processor bara att Z2 är nedklockad lite. Z2 har bättre grafik del och mer RAM samt kostar mindre än S5...

EDIT: Har du sett kamera-tester på s5?? De är inte dåliga...

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Angående batteriprocenten så kan du dra ner https://play.google.com/store/apps/details?id=net.nurik.roman... och sedan tillägget https://play.google.com/store/apps/details?id=me.grantland.da...
Rätt smidigt att se email, sms, batteriprocent och lite vad du vill på låsskärmen.(eller en hemskärm om man vill det också)

Ett annat sätt som du säkert redan vet om är att dra ner notifikationsbaren med två fingrar så ser du batteriprocenten där. Eller så lägger du in beautiful widget och sätter en 1x1 batteriwidget om du vill ha den synlig hela tiden. Eller någon batteriapp som gör samma sak. Ett rätt osmidigt sätt är att lägga in någon rom där det finns procent osv att välja i statusbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Enkelt sätt att se batteriprocent är att swipa med två fingrar från överkant av skärmen.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305