Windows 8.2 med startmeny till hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Det har ju tom visats sig många ggr där molnet varit en nackdel, även Ikea talar om att vinsten är lite, för problemen ökar och säkerheten riskeras av molnet. Det låter bra i teorin, men är en helt annan sak i praktiken.

Praktiken har man tappat grepp om för länge länge sedan (NT4?). Grandiosa visioner om pek-boks-appar till alla och hela livet uppe bland molnen är tydligen det som går hem hos ledningen. System-arkitekterna kan leka loss med överkonstruerade mjukvaru-strukturer i alla former och dimensioner medan fotfolket får slita dag och natt i design-mönster och bakomliggande labyrinter för att försöka få till något praktiskt till irriterade slutanvändare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soulfly:

Snacka om att bli bort-trollade på läktaren av Apple. Att slösa bort så mycket energi på "appar" som inte går att köra i vanliga fönster är ju så korkat att man häpnar.

Vi får hoppas att alternativen sprungit förbi Microsoft lagom innan W9 kommer. Själv har jag bara testat eländet med ett skade-glatt smil till de som betalat för det

Har du kört Windows på en surfplatta såsom Surface?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protone:

Du kan ha lokala konton (som i äldre versioner av Windows) också.

Kalas! Får väl göra en liten googling nåndag och fixa ett. Tack

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Nu är väl alla glada då, nu kommer väl alla skaffa Windows 8 eller?...

Steam on linux

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har du kört Windows på en surfplatta såsom Surface?

Nej. Jag har testat Windows på platta ala gamla varianten bara. Upplevelsen på Surface blir inte bättre för att desktopen blir sämre. De kanske enbart behövt titta på vad som hänt i den Unix-baserade världen - Awesome/wmii/ion/... på liten yta, fönsterhanterare på stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractic:

Är det bara jag som är nöjd med W8?

Jag var väldigt nöjd med Windows 8. Synd att de förstörde sökfunktionen med Windows 8.1 annars hade jag nog varit lika nöjd nu som då. Men man kan inte få allt antar jag...

Permalänk
Medlem

Trevligt! Detta och en Samsung 850 Pro blir det nog.

http://www.legitreviews.com/storage-visions-2014-samsung-850-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Windows 7 har blivit smågammalt och lite "äckligt" tyvärr Som det ofta blir när saker blir gamla. DOS var kanonbra när det släpptes, nu är det skit

DOS var aldrig bra enligt någon måttstock. Det var billigare än många andra samtida OS, men det sög.

Skillnaden mellan Windows 7 och Windows 8, sett ur ett OS-perspektiv, är absolut minimalt. Windows-kärnans största bug (för det måste betecknas som bug) är dess totala brist att lyckas hålla arbete på så CPU-kärnor som möjligt. I teorin ska detta vara fixat sedan Vista, men det är rätt uppenbart att det inte fungerar. Har du program som använder 100% av säg 2 CPU-kärnor så ska två kärnor ligga på 100% och de andra på nära 0% (vilket är fallet i t.ex. Linux), men även i Windows 8 får man ofta 50% på 4 kärnor (om man har en 4-kärnig CPU) vilket sänker den totala prestandan och ökar strömförbrukningen mot att köra 2 kärnor på 100%.

Men 8.2 ser definitivt ut som en förbättring rent GUI-mässigt, Modern UI är faktiskt rätt bra (t.ex. löser det problemet med högupplösta skärmar) men det var idiotiskt att inte låta Modern UI använda fönster (Windows borde stödja det tycker man) utan kräva helskärm. Modern UI i helskärm är rätt på pekplattor, men fel på "vanliga" datorer.

Så jag ser fram emot 8.2, buggen i OS-kärnan kring multicore verkar vara något som MS inte är kapabel att fixa så får nog leva med den. Vem kör Windows på servers ändå?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, tar det så lång tid att peta in en jävla startmeny i systemet?

Eller är det så att win 8 är helt omskriven så att kod från win 7 inte kan återanvändas till den?

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men 8.2 ser definitivt ut som en förbättring rent GUI-mässigt, Modern UI är faktiskt rätt bra (t.ex. löser det problemet med högupplösta skärmar) men det var idiotiskt att inte låta Modern UI använda fönster (Windows borde stödja det tycker man) utan kräva helskärm. Modern UI i helskärm är rätt på pekplattor, men fel på "vanliga" datorer.
?

Bara för att man namngett sitt OS efter "fönster" så behöver man ju inte stödja det...

Kanske slipper man nu vänta på Windows 9?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skål Ozzed

Skål!

Synd bara att de hoppar på "molntåget".. Jag gillar verkligen inte "molnet".. NSA kommer ju in överallt om de vill. Känns mycket bättre att få ha mina filer ifred. Men huvudsaken är att startmenyn kommer tillbaka. Då blir Windows genast mycket mer användbart för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Man körde väl "himem.exe" så fixade de väl det åt dig om jag minns korrekt? Fast vi kanske tänker på två olika saker nu?

Man kunde få ut lite bättre minne beroende på vilken ordning man satte ljudkortet, CD, m.m. i dessa filer jag pratade om. Man fick testa sig fram. Sedan körde man memtest

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Gött , gissade på att de skulle släppa detta i samband med Windows 7 supporten som försvinner i januari.

Det är lite drygt 5 och ett ½ år dit. Blir alldeles lagom att byta till Windows 9 då.

Permalänk
Medlem

Blir härligt med startmenyn. Jag gillar mycket med Windows 8.1, men upplever fortfarande startskärmen som onödig.

Jag undrar bara hur Microsoft kommer behandla Windows 8.x när Windows 9 väl släppts. Vill helst inte behöva skaffa Win9 och ominstallera allt bara för att få DX12.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Strul med uppkopplingen händer. Inte ofta och oftast inga längre stunder men det händer definitivt. Tror du något annat är du väldigt naiv. T ex routrar som hänger sig.

Strul med router m.m. är inte heller #framtiden och ingår i det jag sa om att man i #framtiden alltid kommer vara uppkopplad, sorry ditt argument håller inte.

Precis som du säger händer det att uppkopplingar strular. Idag. I nutiden. Går du tillbaka en tid så var det mer strul med uppkopplingar än vad det är idag. Extrapolera det till framtiden så ser du ganska enkelt att strul med uppkopplingar blir mer och mer ovanliga, till slut så ovanliga att de nästan inte finns alls. Då är det på en sådan nivå att det inte spelar någon roll för dig som konsument, hänger sig en uppkoppling till nätet så har du ett flertal backup-linor ändå som automatiskt går in och räddar dig. Vill du så kommer du alltid kunna vara uppkopplad, dygnet runt alla dagar året om i #framtiden.

Skrivet av virtual void:

Så jag ser fram emot 8.2, buggen i OS-kärnan kring multicore verkar vara något som MS inte är kapabel att fixa så får nog leva med den. Vem kör Windows på servers ändå?

Vad är det för bugg du pratar om?

Skrivet av Sir. Haxalot:

Till alla som har försvarat den nya "bättre" startmenyn och sagt att den kommer att vara framtiden

I fucking told you so.

Det är väl bara att inse att den gamla startmenyn inte fungerade speciellt bra på en traditionell dator och jag tycker att det ser ut som att de har lyckats skapa en bra kompromiss mellan de två världarna och tagit Modern UI till skrivbordet istället för att ta skrivbordet till pekplattorna. Nu kanske Microsoft kan lyckas att få till något, med ny VD och allt.

Vem har sagt att en traditionell dator är #framtiden då? Inte Microsoft, inte jag, ingen i branschen öht. Startmenyn blir säkerligen exklusiv/valbar till traditionella datorer och kommer därmed självdö om utvecklingen fortsätter som den gör idag.

Det här här ju bara ljuv musik i mina öron Windows-releaser en gång per år räcker inte! Snabbare, snabbare, snabbare!

http://www.zdnet.com/microsofts-new-new-windows-cadence-once-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Startmeny eller inte, det handlar först och främst att program som jag använder dagligen som ej har support för Windows 8.
Är jag ensam om detta? Är det sån hysteri att byta "bara för att"?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Vad är det för bugg du pratar om?

Om du t.ex. har en CPU med 4 CPU-trådar och kör ett program som har två trådar som vill ha 100% CPU så är det optimala att två CPU-kärnor jobbar 100% och de två andra jobbar 0%. I teorin ska Windows fungera så sedan Vista, i praktiken lastas ofta alla 4 CPU-trådar till i genomsnitt 50%, något som leder till sämre prestanda och högre strömförbrukning.

Detta problem kan inte vara inte omöjligt att fixa då Linux hanterar samma fall "korrekt".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Föga förvånande, synd att resten av det estetiska är anpassat till ARM-baserade system i kapacitet, med sitt extremplatta enkelfärgade pastellgrässnitt.

Fick in Windows 7 på jobbet i veckan, vilket gjorde att jag fick se ren Aero igen,samma med att sitta på sambons burk, det är ju så mycket trevligare att arbeta i med mjuka former och allmänt luftigare känsla.

När man gör en sådan flashback så undrar man varför 2001 kom tillbaka på 10-faldigt starkare hårdvara...

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du t.ex. har en CPU med 4 CPU-trådar och kör ett program som har två trådar som vill ha 100% CPU så är det optimala att två CPU-kärnor jobbar 100% och de två andra jobbar 0%. I teorin ska Windows fungera så sedan Vista, i praktiken lastas ofta alla 4 CPU-trådar till i genomsnitt 50%, något som leder till sämre prestanda och högre strömförbrukning.

Detta problem kan inte vara inte omöjligt att fixa då Linux hanterar samma fall "korrekt".

Ja det låter som ett utmärkt sätt att skaffa sig overhead på (synkronisering av cachar, typ mutexar)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av strejf:

Windows 7 har blivit smågammalt och lite "äckligt" tyvärr Som det ofta blir när saker blir gamla. DOS var kanonbra när det släpptes, nu är det skit

Ehh, vadå att Windows 7 skulle vara "äckligt" :S Det är fortfarande ett klockrent OS (minst lika bra som när det släpptes).

Däremot håller jag med dig om att Windows 8.1 också är riktigt jäkla bra, använder det själv. Saknar inte startmenyn över huvud taget, helt ärligt förstår inte vad som är så bra med den(?). Men iofs pinnar jag de programmen jag använder mest i taskbaren ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

hmm

Skrivet av radx:

Om Windows 9 ändå ska komma snart så kan man ju lika gärna vänta på Windows 9 istället för Windows 8.2 om det ändå bara är någon/några månader i mellan. Självklart bara en spekulation men jag känner inte att jag orkar ominstallera och fixa åttan för att sedan se nian komma några månader efter, om man nu sitter med sjuan idag.

har haft samma inställning jag med hela tiden.. Men har börjat fundera lite nu, brukar ju aldrig vara så bra att byta till ett spritt nytt OS..
Men kan vara kul att sätta ner foten och visa ms att deras w8 misslyckades hårt och helt enkelt hoppa över det, kanske linux kommer med någe sköj

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kanto64:

Ärligt talat, tar det så lång tid att peta in en jävla startmeny i systemet?

Eller är det så att win 8 är helt omskriven så att kod från win 7 inte kan återanvändas till den?

Den ser ju inte ut att vara exakt likadan som Windows 7. Sen är väl knappast en ny startmeny högsta prioritet med tanke på att Windows 8 redan har en fullt fungerande startmeny.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

bara tanka http://www.classicshell.net/ så behöver ni inte vänta!!!

Permalänk

+ Windows 98
- Wind 98 Second Edition
+ Windows 2000
- Windows Millenium
+ Windows XP
- Windows Vista
+ Windows 7
- Windows 8
+ Windows 9 (I förhoppning ett Gratis Windows hade inte suttit helt fel)
- Windows 10. . . .vad plockar Ms bort eller lägger till den här gången då? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du t.ex. har en CPU med 4 CPU-trådar och kör ett program som har två trådar som vill ha 100% CPU så är det optimala att två CPU-kärnor jobbar 100% och de två andra jobbar 0%. I teorin ska Windows fungera så sedan Vista, i praktiken lastas ofta alla 4 CPU-trådar till i genomsnitt 50%, något som leder till sämre prestanda och högre strömförbrukning.

Detta problem kan inte vara inte omöjligt att fixa då Linux hanterar samma fall "korrekt".

Jag trodde de körde denna metod för att undvika att en enskild kärna gick för varm jämte andra. Program kan väl flaggas till att låsa sin process till en specifik kärna? Minns att F@H-klienten kunde erbjuda den funktionen.

Jag hade själv gärna sett låsta trådar för det skulle kunna ta död på "CPU är inte alls flaskhals, kolla load ingen kärna ligger på 100% durrr" som man ofta ser i MMO-forum*host*wow*host*.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte denna hajp kring startmenyn...och då får jag nog ändå beteckna mig som konservativ med en läggning att vara bakåtsträvare (det var faktiskt bättre för ).

Kom från Windows 7 till 8.1 för ett kvartal sedan och noterade bara att startfönstret var en annan manifestation av startmenyn...en plats jag ändå tillbringar minimal tid...så vad är egentligen problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag förstår inte denna hajp kring startmenyn...och då får jag nog ändå beteckna mig som konservativ med en läggning att vara bakåtsträvare (det var faktiskt bättre för ).

Kom från Windows 7 till 8.1 för ett kvartal sedan och noterade bara att startfönstret var en annan manifestation av startmenyn...en plats jag ändå tillbringar minimal tid...så vad är egentligen problemet?

Nä. Det är inte så illa, men yteffektiv är den inte. Windows 8(.0) var värre för den var mer "in your face" och skrivbordet kändes nästan som en "app" som de inte ville ta dig till förrän i allra sista hand.

Nu kan man ju åtminstone starta i skrivbordet och använda startskärmen som en klumpig startmeny. Man kan ju arrangera hur man vill i den och det är ju ett plus. Men Metro-appar jag funnit till nytta hittils är typ bara mail-appen för jobbets exchange-konto.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Vägledare

Vad i helvete har hänt med Microsoft? Var inte länge sedan det kändes som evigheter mellan deras operativsystem men nu snackas det helt plötsligt om Windows 9 när åttan knappast känns färdigt, och något jävla molnbaserat skit.... Ber dom om att bli hatade eller vad...? o.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Jag tycker om 8an även utan start meny, vad är så viktigt, högerklicka så får ni upp flikar.

Mm tycker den i 8.1 fungerar super!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Miikks:

Vad i helvete har hänt med Microsoft? Var inte länge sedan det kändes som evigheter mellan deras operativsystem men nu snackas det helt plötsligt om Windows 9 när åttan knappast känns färdigt, och något jävla molnbaserat skit.... Ber dom om att bli hatade eller vad...? o.0

Men det fungerar inte riktigt som förr, nu är det uppdateringar som gör att Windows byter nummer precis som med operativsystemem till mobilerna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz