Mjukvara tll min Server för NAS, Torrent, Film, TS samt Utvecklingsmiljö

Permalänk
Medlem

Mjukvara tll min Server för NAS, Torrent, Film, TS samt Utvecklingsmiljö

Hej

Jag hade tidigare en dlink DNS 323 men har bestämt mig för att bygga en egen "NAS/Server":

Detta är den hårdvara jag investerat i:
Chassie: Node 304
Moderkort: ASUS Z87I-PRO
CPU: i3 4130
Minne: 4GB
Diskar: 2*2TB WD Green som tas från gamla DNS323.
Nätagg: 1000W Quite (Hade ett liggandes, "lite overkill" möjligen hehe)

Därutöver så köpte jag även ett USB minne för jag först tänkte köra FreeNAS från USB. Men när jag började gräva i lådorna hemma så hittade jag en gammal SSD på 128GB som monteras på PCI-E platsen (OCZ).

Jag letar aktivt efter 4st till 2TB diskar, jag vill köra Raid 5 på samtliga diskarna. Dvs 6 diskar på 2TB i Raid 5 med en SSD monterad på PCI-E platsen

Och nu när jag har en extra SSD att boota ifrån så börjar jag fundera på att installera VMWare och sedan köra lite virtuella maskiner varav en maskin blir då "backup" maskinen som får "vad den behöver" av diskutrymmet, därefter så tänkte jag ha lite utvecklingsservrar och kanske även en TS snurrandes. Samt en maskin där jag kan köra Plex, samt torrent nedladdningar. Möjlighet till 16GB minne finns om jag behöver montera mer minne (men tänkte börja med detta).

Men är detta en bra idee?

Jag vill utöver detta även kunna köra OSX Time machine mot min backuplösning/server.

Om man ser till mina behov, vad finns det för färdiga lösningar som kan fixa "allt" detta åt mig utan att jag behöver göra så mycket jobb själv?

Jag tänkte som operativsystem köra antingen OSX (Hackintosh, jag äger min licens btw) eller så kör jag en vanlig Windows maskin. Därefter aktiverar jag fjärrstyrning på Noden (dvs i windows eller osx) och sedan installerar jag VMWare eller någon Virtualliserings lösning. Med en maskin som ska klara Backup, Torrent nedladdning, ftp och lite sådant, jag tror att FreeNAS klarar allt detta inkl timemachine?

Sedan en vanlig CentOS eller Debian maskin för lite utveckling och sådant skoj. Samt om det finns ett behov någon form av TS (Standard virtualliserad Windows eller OSX installation).

Jag tycker detta låter bra, men innan jag börjar installera så tänkte jag att det måste finnas 100 andra här på forumet som byggt liknande grejer och kanske finns det redan en "optimal" lösning för allt detta?

Vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Du ska alltså köra MacOS X/Windows och sedan en virtualiseringslösning ovanpå det med FreeNAS för lagring? Mitt tips i så fall är att du läser på ordentligt om virtualiserat FreeNAS, det är långt ifrån alla som har haft en bekymmerslös hantering av det.

Tips om du inte har öppnat grejerna än, lämnat tillbaka moderkortet och köp ett mer serverinriktat moderkort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Okej, du är helt klart sugen på ett par olika operativsystem, så då gäller det att virtualisera.

Virtualisering går hårt på minnet, alla olika maskiner vill ha ram och skall du dessutom köra OSX eller Windows (som är ganska tungrodda) blir 4GB för lite.
Jag skulle satsa på minst 8 GB men 16 är inte en tokig ide om du tänkte virtualisera mycket.

Det finns enligt mig två lösningar för att virtualisera servrar, det ena är VMware ESXi, där det finns en ypperlig guide här på sweclockers. http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1134186-guide-ege...

Annars har Windows8 stöd (samt Windows server) för Hyper-V virtualisering, som inte är tokigt enligt mig. Ganska lätt att få igång, men inte direkt lättare.

Om du hade tänkt att dela upp funktionerna så pass som du berättat, dvs en dist håller i hårddiskarna, och en windows/osx frontend, kör på ESXi, men med mer minne än 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihada:

Det finns enligt mig två lösningar för att virtualisera servrar

Det finns fler.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Absolut, men två som jag är bekväm med