Permalänk
Medlem

Litet nät agg

Ska bygga en dator med dessa delar
moderkort
http://www.komplett.se/asus-am1m-a-socket-am1/810299
Processor
https://www.komplett.se/amd-athlon-5350/809078
Minne
http://www.inet.se/produkt/5316279/kingston-16gb-2x8gb-cl10-1...
HD
http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Nu har jag funderingar på vad man ska hitta på för nätaggregat till detta bygget då jag vill ha ett som tar liten plats och låter lite? Funderade på ett pico psu först men då tar ju ändå nätdelen en väldig plats andra alternativa tips?

Permalänk

Vad ska du ha för chassi? Ska du inte ha något mer grafikkort?
Valfritt nätagg på runt 400w räcker väl för dig, och då finns de plats för uppgradering i framtiden. Finns att hitta för några hundralappat om du tar ett oem nätagg. Detta tex: https://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-v2-450w-ps...
80+ certat till och med.

om jag får vara lite kritisk i övrigt måste jag fråga varför du väljer ram minne som kostar dubbelt så mycket som både din valda processor och modekort kostar tillsammans? Och sen en ssd på de som inte kommer göra mycket nytta i ett sånt här extremt budgetbygge. Mitt tips: Lägg pengar på ett bättre modekort och processor, köp billigare ramminnen. Kanske tom en mindre vanlig hdd skulle va ett tips och vänta med ssd om du nu har en sådan extremt tight budget

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Blir nån typ av hembygge till låda troligen i en aluminium väska så jag kan ta med den till min särbo på helgerna

Permalänk
Medlem

Kanske ett av Silverstones SFX-agg skulle passa? Finns 300W och 450W än så länge. Vet inte hur tysta de är dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Vad ska du ha för chassi? Ska du inte ha något mer grafikkort?
Valfritt nätagg på runt 400w räcker väl för dig, och då finns de plats för uppgradering i framtiden. Finns att hitta för några hundralappat om du tar ett oem nätagg. Detta tex: https://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-v2-450w-ps...
80+ certat till och med.

om jag får vara lite kritisk i övrigt måste jag fråga varför du väljer ram minne som kostar dubbelt så mycket som både din valda processor och modekort kostar tillsammans? Och sen en ssd på de som inte kommer göra mycket nytta i ett sånt här extremt budgetbygge. Mitt tips: Lägg pengar på ett bättre modekort och processor, köp billigare ramminnen. Kanske tom en mindre vanlig hdd skulle va ett tips och vänta med ssd om du nu har en sådan extremt tight budget

håller med på alla punkter, och dessutom; det verkar som du vill bygga en kompakt dator. varför köper du då inte ett miniITX-moderkort?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Blev fel moderkort jag länkade till ska vara detta
https://www.komplett.se/asus-am1i-a-socket-am1/810334
Ursäkta mig

Permalänk
Medlem

Minnena e de jag har liggande men byter nog ut de som sitter i min stationära dator som jag använder för spel kom jag att tänka på

Permalänk
Skrivet av Hulta1:

Blev fel moderkort jag länkade till ska vara detta
https://www.komplett.se/asus-am1i-a-socket-am1/810334
Ursäkta mig

Vad har du för användningsområden för din dator? De du länkat till nu gör sig inte rättvisa mot något annat än för surfande och enklare kontorsuppgifter, och då behöver du absolut inge ramminne för över tusenlappen och inte heller en ssd.

Berätta lite kort dina användningsområden samt budget så hjälper jag dig gärna att plocka ihop ett bra paket.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W

Permalänk
Medlem

Har mest tänkt att använda den till film och lite spelande ev av enkla spel och lite smått å gott. Minnena fick byta plats med de som sitter i min andra dator så de blev 2st 2gb istället de gör mer nytta i en dator som bara används till spel

Permalänk
Skrivet av Hulta1:

Har mest tänkt att använda den till film och lite spelande ev av enkla spel och lite smått å gott. Minnena fick byta plats med de som sitter i min andra dator så de blev 2st 2gb istället de gör mer nytta i en dator som bara används till spel

Okej, ja jag vet inte va de är för spel du tänker spela på denna setup, men film ska nog funka så länge de inte är för högupplöst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok tusen tack för hjälpen har givit mig lite tankeställare iaf hur jag ska gå vidare med mina byggplaner blir nog att ändra om lite

Permalänk
Skrivet av Hulta1:

Ok tusen tack för hjälpen har givit mig lite tankeställare iaf hur jag ska gå vidare med mina byggplaner blir nog att ändra om lite

Låter bra. Ett tips: Börja med en bra grund, dvs ett OK moderkort och processor, för de är de du kommer ha mest användning av, Sen kan du spara in lite på tex hårddisk och annat som är enkelt att uppgradera i framtiden. Men finns inget värre än att köpa ett moderkort och en processor som man sen inte är nöjd med och måste byta ut..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja de känns lite väl onödigt men kör på processorn å moderkortet sen fixar jag en begagnad HD (trasig laptop) å tar minnena kör på 4gb ram som jag har liggandes (utbytta)så är de inte så stora pengar för en liten leksak men e nätaggregatet jag e mest fundersam på

Permalänk
Medlem

hade nog kört en FM2+ burk med en rappare Dualcore! på 3-4GHz något, känns som att det kommer prestera bättre!

kostar inte så fasligt mycket mer men till appliaktioner och allting annat så lär det funkar minst lika bra och i andra fall en dubblering av prestanda!

du får lite vassare grafikkrets då med så spel lär inte bli lika lidande!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulta1:

Ja de känns lite väl onödigt men kör på processorn å moderkortet sen fixar jag en begagnad HD (trasig laptop) å tar minnena kör på 4gb ram som jag har liggandes (utbytta)så är de inte så stora pengar för en liten leksak men e nätaggregatet jag e mest fundersam på

pico-PSU borde väl passa bra?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av slobodan87:

Och sen en ssd på de som inte kommer göra mycket nytta i ett sånt här extremt budgetbygge. Mitt tips: Lägg pengar på ett bättre modekort och processor, köp billigare ramminnen. Kanske tom en mindre vanlig hdd skulle va ett tips och vänta med ssd om du nu har en sådan extremt tight budget

Skrivet av slobodan87:

Vad har du för användningsområden för din dator? De du länkat till nu gör sig inte rättvisa mot något annat än för surfande och enklare kontorsuppgifter, och då behöver du absolut inge ramminne för över tusenlappen och inte heller en ssd.

Klart han ska ha SSD. Det är ju typ det viktigaste i alla slags datorer, oavsett användningsområde.

Men om detta ska vara en speldator är den, som ni skriver, inte mycket att ha. Och om budgeten sätter gränsen kan det vara värt att skippa SSD. TS, APU:n du har valt är riktigt långsam och dess iGPU räcker knappast till att spela med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spel e mest div flash spel och kanske nån emulator jag ska använda den till inga moderna saker spelar Warcraft och AoE mest när jag e på borta plan så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Klart han ska ha SSD. Det är ju typ det viktigaste i alla slags datorer, oavsett användningsområde.

Men om detta ska vara en speldator är den, som ni skriver, inte mycket att ha. Och om budgeten sätter gränsen kan det vara värt att skippa SSD. TS, APU:n du har valt är riktigt långsam och dess iGPU räcker knappast till att spela med.

Du menar minst viktigaste, bcuz hur snabbt din dator startar är jätte viktigt.. Därför ska man ha SSD, tänk lite

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NuckleBuckle:

Du menar minst viktigaste, bcuz hur snabbt din dator startar är jätte viktigt.. Därför ska man ha SSD, tänk lite

Snabb uppstart utgör ungefär 1 % av varför man vill ha SSD. Om du har SSD vet du vad jag menar; i annat fall är det synd att en så fin dator som du har (2500K + 770 SLI) saknar det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kanske ett AM1 moderkort med en DC kontakt skulle passa så slipper du ett stort klumpigt nätagg. Själv körde jag på denna och köpte en kontakt på kjell till en gammal laptop laddare.
http://www.inet.se/produkt/1902639/asrock-am1h-itx-mitx?utm_s...

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 990 Pro / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem

E nån lösning på detta vis jag hade tänkt iaf