Microsoft Surface Mini slopades i sista stund

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Mini slopades i sista stund

Surface Mini var tänkt för gårdagens evenemang, men istället intog Surface Pro 3 rampljuset. Nu framgår att Microsofts Satya Nadella och Stephen Elop stoppade produkten i sista stund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns lite konstigt med tanke på att många klagar på priset, och en mindre platta borde ju bli billigare. Men å andra sidan verkar nya VD'n göra det mesta rätt, så han har säkert fog för beslutet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Pinsamt att de inte kunde insett detta EN ANING tidigare. Det måste ha varit trist för dem som arbetat med den.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Känns ändå fullt förståeligt att de gjorde så.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som en mycket bra val av MS. På Surface Pro-fronten är de betydligt mer unika. Windows RT har inte samma dragningskraft eller unika förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Pinsamt att de inte kunde insett detta EN ANING tidigare. Det måste ha varit trist för dem som arbetat med den.

Pinsamt? Snarare tunga bollar.

Enligt dig så låter det som om de är helt blinda, självklart förstår VDn och deras marknadsansvariga vad som är intressant. Det är ju högst troligt att de bara ville se HUR bra respons Pro fick för att få en sista bekräftelse innan de går tillbaka till skrivbordet för att revidera om Mini. Ingen bra VD skulle skrota en idé i absolut sista sekund om det inte redan var naturligt eller på bordet innan.

Jag måste säga att de gjorde ett bra val om det visar sig att skillnaden var för liten. Hade Pro fått dålig respons så hade vi kanske sätt en ny Mini just för att "rädda" situationen, om man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Pinsamt att de inte kunde insett detta EN ANING tidigare. Det måste ha varit trist för dem som arbetat med den.

Har du någonsin jobbat med produktutveckling? Produkter som folk jobbat på i månader, t.o.m. år kan efter ett kort ledningsmöte läggas på hyllan och aldrig bli av. Visst är det tråkigt för de som lagt ner massa tid men så fungerar det. En ointressant produkt är en värdelös produkt, och någons "feelings" är helt irrelevant i det sammanhanget.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Datavetare

RIP Windows RT.

Var nog mest där skillnaden låg, de andra levererar form, pris och batteritidsmässigt likvärdiga produkter men med en Windows-version som folk faktiskt vill ha.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

10721a;14615869]Pinsamt? Snarare tunga bollar.
Det är ju högst troligt att de bara ville se HUR bra respons Pro fick för att få en sista bekräftelse innan de går tillbaka till skrivbordet för att revidera om Mini.
Jag måste säga att de gjorde ett bra val om det visar sig att skillnaden var för liten. Hade Pro fått dålig respons så hade vi kanske sätt en ny Mini just för att "rädda" situationen, om man säger.[/QUOTE]

Jag håller inte med. Pro är en annan sorts produkt vars framgång eller brist på framgång knappast kan räddas av en mindre kapabel "mini". Windows RT är ett operativsystem vars framgång hittills varit nära obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns lite konstigt med tanke på att många klagar på priset, och en mindre platta borde ju bli billigare. Men å andra sidan verkar nya VD'n göra det mesta rätt, så han har säkert fog för beslutet.

Tror problemet ligget i just priset. De hade inte tjänat mycket att konkurrera med de små plattorna, speciellt eftersom med ARM och Win RT så försvinner hela poängen med just "Windows platta".
Om de ska göra en mini så måste den ändå köra fullständigt Windows och bygga på någon X86 (bay trail kanske?).

Jag har köpt billiga plattor... för en mindre förmögenhet. Och ångrar alla utom en.
Så jag ser hellre en bra platta för lite mer pengar. Men som det är nu så kostar ju dessa vad en prisvärd laptop OCH surfplatta kostar tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag håller inte med. Pro är en annan sorts produkt vars framgång eller brist på framgång knappast kan räddas av en mindre kapabel "mini". Windows RT är ett operativsystem vars framgång hittills varit nära obefintlig.

Jag håller med om vad du säger, och det är därför jag skrev "rädda" i en form av sarkasm. VDn har ju ändå stor press från aktieägare och styrelsemedlemmar. Att cancellera en produkt som de planerat att släppa är helt inom VD'ns makt, men det kräver en bra ursäkt till hans överordnade.

Permalänk
Medlem

Eftersom alla medlemmar alltid klagar på produkter som inte är tillräckligt nya och bara tar täckmantel i nytt namn så får man ju ge en eloge till Microsoft som faktiskt inte tycker att produkten blev tillräckligt innovativ.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror problemet ligget i just priset. De hade inte tjänat mycket att konkurrera med de små plattorna, speciellt eftersom med ARM och Win RT så försvinner hela poängen med just "Windows platta".
Om de ska göra en mini så måste den ändå köra fullständigt Windows och bygga på någon X86 (bay trail kanske?).

Jag har köpt billiga plattor... för en mindre förmögenhet. Och ångrar alla utom en.
Så jag ser hellre en bra platta för lite mer pengar. Men som det är nu så kostar ju dessa vad en prisvärd laptop OCH surfplatta kostar tillsammans.

Aha. Jag trodde det var frågan om en Pro-variant. Om det är Windows RT det handlar om så har jag full förståelse för att de drar in den. RT platsar inte i något segment, oavsett storlek på plattan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför köper man Windows RT? Om jag förstår saken rätt så fungerar inte ens vanliga program som är anpassade för x86 i winRT.

Vad är fördelarna med att köpa en RT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

Varför köper man Windows RT? Om jag förstår saken rätt så fungerar inte ens vanliga program som är anpassade för x86 i winRT.

Vad är fördelarna med att köpa en RT?

Priset. RT kan köra på ARM processor som är billigare.
Annars är du fast med app store.

Se det som en iPad. Du kan inte köra fullskaliga OSX program, men det finns appar till det mesta.
Tyvärr är nu Windows på app fronten lite bakom Android och iOS, men vanliga program är de långt före.
Sen kan inte en app som är gjord för ARM köra i x86, utan den måste finnas i båda versioner.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fabz:

Varför köper man Windows RT? Om jag förstår saken rätt så fungerar inte ens vanliga program som är anpassade för x86 i winRT.

Vad är fördelarna med att köpa en RT?

De började antagligen utveckla RT när ARM var den enda realistiska lösningen för att få prestanda i en billig surfplatta. När Intel och AMD sedan släppts plattformar med motsvarande prestanda och energieffektivitet fast med x86 försvann hela anledningen till att köra ARM. Fördelen var ju just ARM. För inte så längesedan var det dit man fick vända sig om man ville ha en hög upplevd prestanda i ett kompakt format. Atom var inte tillräckligt stark för att dra runt en fullversion av Windows vilket vi tydligt såg med Netbookens uppgång och fall. Sen kom Silvermont och gav fullt tillräcklig prestanda med tillräckligt låg strömförbrukning och prislapp för att dra runt fulla Windows 8 utan problem. Då är det ju bättre att använda Windows 8 med alla dess fördelar i kampen om användarna.

Angående WindowsRT mot Ios och Android så var det väl primärt stöd för en del Windowsapplikationer som skulle dra användare. Ett officiellt officepaket från Microsoft är värt en del då kompatibiliteten med för andra program är minst sagt dålig där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av fabz:

Varför köper man Windows RT? Om jag förstår saken rätt så fungerar inte ens vanliga program som är anpassade för x86 i winRT.

Vad är fördelarna med att köpa en RT?

Du får en surfplatta (billigare, mindre(tunnare), lättare, bättre standbytid/batter än Pro-modellerna) som du kan vara riktigt produktiv på. Jag har själv en Surface 2 och det är den perfekta surfplatta för mig.

Den kan köra torrent-program, den kan spela upp film från USB-sticka/hårddisk, den kan köra chatprogram och webbläsare sida vid sida. Office-paketet följer med. Typer-cover är rätt skönt att skriva på men går bra att vika/plocka bort när man har plattan på magen. Det inbyggda kick-standet är riktigt stabilt och den kan agera fotoram eller liten TV i hemmet. Den har fullt stöd för Xbox-kontrollen och det funkar kalas att emulera äldre spel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Priset. RT kan köra på ARM processor som är billigare.
Annars är du fast med app store.

Se det som en iPad. Du kan inte köra fullskaliga OSX program, men det finns appar till det mesta.
Tyvärr är nu Windows på app fronten lite bakom Android och iOS, men vanliga program är de långt före.
Sen kan inte en app som är gjord för ARM köra i x86, utan den måste finnas i båda versioner.

De större ARM-SoC:erna är inte billigare än Intels Atom-SoCer, därför Bay-Trail-plattorna med x86 i praktiken blev billigare än ARM-varianterna. Även om det finns billigare så kostar Intels lösning runt 20 dollar för tillverkarna. I ordinarie pris, ibland får de billigare. Det handlar om så små summor att du aldrig kommer se det i priset.

Permalänk
Medlem

Många produkter skrotas i sista stund.

Jag väntar fortfarande på min Ericsson HS210. På den tiden förstod man att man behöver ordentliga handtag....

http://www.gadgetcentral.com/hs210_intro.htm

Permalänk
Medlem

Men de jobbar fortfarande på en Surface Mini.. Kan det vara en RT version kanske? Kanske lanseras i höst?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Googlade nyss Surface Mini och hittade det här:

http://inagist.com/search?q=Surface%20Mini

Surface Mini confirmed??

EDIT: Även det här: http://www.theverge.com/2014/6/20/5827340/surface-mini-spotte...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII