Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ahh, det såg jag inte. Det blir du nog nöjd med!

Tack så mycket! Den får jag väl funderar på!

Förresten den Intel CPU passar bra för streaming BLU-RAY och annat osv?

Vill säkerhet innan jag beställ den!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har ett MSI J1900I?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2557542

Det råder nämligen lite dubbel information angående vilken minnestyp som passar.
Om det är DDR3L eller DDR3?

Komplett säger DDR3 och Inet DDR3L.
Har även hittat två olika MSI sidor som säger olika.

Permalänk
Medlem

MSI säger:
• 2 x DDR3 SO-DIMM memory slots supporting up to 8GB
• Supports DDR3 1333/ 1066 MHz
• Dual channel memory architecture.
Ingenting om L.
Jag har ett MSI J1900I, har bara inte haft tid att stoppa i det i chassit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

MSI säger:
• 2 x DDR3 SO-DIMM memory slots supporting up to 8GB
• Supports DDR3 1333/ 1066 MHz
• Dual channel memory architecture.
Ingenting om L.
Jag har ett MSI J1900I, har bara inte haft tid att stoppa i det i chassit.

Tack, ja det verkar stämma.
Ser ut som vissa handlare förväxlat kortet med denna

Permalänk
Medlem

Har dragit igång mitt nu, kör med 2x4gb av SIBA's billiga.
Enda problemet just nu är att drivrutinsdvd'n är skev, går inte att köra i spelaren.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MatteN:

Har dragit igång mitt nu, kör med 2x4gb av SIBA's billiga.
Enda problemet just nu är att drivrutinsdvd'n är skev, går inte att köra i spelaren.

Använd inte skivan du får med, ladda alltid ned senaste från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Redan fixat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hej! Bad kundservice på Inet kika på min kundkorg innan jag beställde och fick då till svar att J1900-kortet från Asus var för klent för film i HD.

Någon som använder ett bygge med ett av dessa moderkort och kan bekräfta/dementera att det verkligen fungerar att streama i full-hd och spela tunga filmer från hårddisk? Vet att det har nämnts många gånger i tråden men vill gärna dubbelkolla efter svaret från inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roligbarn:

Hej! Bad kundservice på Inet kika på min kundkorg innan jag beställde och fick då till svar att J1900-kortet från Asus var för klent för film i HD.

Någon som använder ett bygge med ett av dessa moderkort och kan bekräfta/dementera att det verkligen fungerar att streama i full-hd och spela tunga filmer från hårddisk? Vet att det har nämnts många gånger i tråden men vill gärna dubbelkolla efter svaret från inet.

Den enda film jag hunnit testa med mitt MSI J1900I är Boktjuven 1080p 11,5 GB, inga problem alls att streama över nätverket (det klarar iofs min Raspberry Pi också).
Ska testa lite rena blurayrippar i morgon om jag får tid och ork.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

J1900 klarar den steam stream tro?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

J1900 klarar den steam stream tro?

Definiera "klara", upplösning, bandbredd etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-nano:

Tänkte dra en uppdatering såhär på Onsdagen.

Fick hem lite trevliga paket idag.

http://i58.tinypic.com/izaygz.jpg

http://i60.tinypic.com/2n08oc9.jpg

- MSI MS-98E3-J1900I mITX
- Corsair 8GB (2x4096MB) DDR3 SO-DIMM 1333MHz
- Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
- SEED MU-380 aka NesteQ MS550S

Hela kalaset gick på drygt 3800;-
Tog drygt ett vecka att få hem chassit från England, anlände med UPS för 45 minuter sedan.

Kommer uppdatera med fler bilder när den är ihopbyggd.

Skrivet av r-nano:

Uppdatering med fler bilder från idag.

http://i58.tinypic.com/68d9qh.jpg

Grisen är med och hookar Windows.

http://i62.tinypic.com/2dbt0sl.jpg

Kabeldragning klar.

http://i61.tinypic.com/2u5zvxs.jpg

Klar für alles!

http://i59.tinypic.com/ojh1yf.jpg

Pinpointad and running.

http://i58.tinypic.com/2im9mdx.jpg

Sweet!

👆 För folk som är allmänt intresserade av J1900I samt vilket RAM man ska ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Definiera "klara", upplösning, bandbredd etc.

eh, køra spel dær det går undan ibland, cod, andra skjutspel, bilspel. Kør med cat6 kablar, 1080 vill man køra på tvn? 10 mbit, asus n66a router.

Tænkte då køra med xbox kontroll kopplad till htpcn.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

eh, køra spel dær det går undan ibland, cod, andra skjutspel, bilspel. Kør med cat6 kablar, 1080 vill man køra på tvn? 10 mbit, asus n66a router.

Tænkte då køra med xbox kontroll kopplad till htpcn.

J1900I klarar definitivt inte att spela spel som COD, CS eller Battefield.

Snarare Farmville, Café World eller Mafia Wars och liknande "webb baserade" spel.

Läste du skrev "steam stream", antar du menar att du spelar spelet genom att streama från en kraftfullare dator. Detta låter ja vara osagt då jag inte vet hur pass långt o bra utveckligen inom spel streaming kommit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-nano:

Läste du skrev "steam stream", antar du menar att du spelar spelet genom att streama från en kraftfullare dator.
Skickades från m.sweclockers.com

Precis det jag menade. Steam in home stream kallas det væl.. Det verkar ju inte dra nåt speciellt på klientdatorn om jag inte har missførstått något? En core 2duo laptop kørde jag Coh på høg grafik iaf , steamstreamat hemma.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Har slitit med att få 3.0 portarna från framsidan av chassit att fungera med mitt MSI J1900I.
Men har kommit till slutsatsen att moderkortet bara stödjer 2.0 USB "header".

Så något att kanske tänka på vid köp av chassi.
(Någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Edit: Vid närmare eftertanke så har jag både usb 2.0 och 3.0 anslutning från fronten.
Men får den inte att lira åndå.

Permalänk
Medlem

Hmm jag behöver lite råd. Har tänkt bygga ihop en htpc vars huvuduppgift skall vara att spela musik, visa dvs streamade saker (twitch/netflix) och film (1080p) från en ftp-server. Mitt problem är att jag inte kan få någon rätsida på vilken processor som passar bäst till detta. Hade varit nice att köra med någon J1900 men det jag inte vet är om den har tillräcklig kräm? (Alltid nice med billigt och passivt kylt ^^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-nano:

J1900I klarar definitivt inte att spela spel som COD, CS eller Battefield.

Snarare Farmville, Café World eller Mafia Wars och liknande "webb baserade" spel.

Läste du skrev "steam stream", antar du menar att du spelar spelet genom att streama från en kraftfullare dator. Detta låter ja vara osagt då jag inte vet hur pass långt o bra utveckligen inom spel streaming kommit.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte möjlighet och lust att prova steam inhome stream?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte göra en sista koll med er innan jag beställer.

Syftet med detta paket är att för dessa pengar komma undan med så kraftig och prisvärd hårdvara som möjligt. Mina krav är att denna dator ska kunna spela filmer i 1080p upplösning, alla möjliga format och framförallt köra alla de Play-tjänster som finns tillgängliga, så som Viaplay, Netflix & HBO. 4K och 3D är inget som intresserar mig för tillfället. Ett stort plus är om jag har möjlighet att spela spel så som Fifa Manager 2014 etc.

Vad tror ni, känns detta som ett ok val för mina krav, hur pass kraftfull är j1900?
Alla tips, info och åsikter välkomnas.

Med vänliga hälsningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Hej, tänkte göra en sista koll med er innan jag beställer.
http://i60.tinypic.com/2rxh2lj.jpg

Syftet med detta paket är att för dessa pengar komma undan med så kraftig och prisvärd hårdvara som möjligt. Mina krav är att denna dator ska kunna spela filmer i 1080p upplösning, alla möjliga format och framförallt köra alla de Play-tjänster som finns tillgängliga, så som Viaplay, Netflix & HBO. 4K och 3D är inget som intresserar mig för tillfället. Ett stort plus är om jag har möjlighet att spela spel så som Fifa Manager 2014 etc.

Vad tror ni, känns detta som ett ok val för mina krav, hur pass kraftfull är j1900?
Alla tips, info och åsikter välkomnas.

Med vänliga hälsningar!

Fulla blurayripps på uppåt 50GB är i alla fall inga problem, det har jag spelat upp med mitt MSI J1900I. Du behöver inte ha L-minnen, SIBA's 2x4GB för 298 kr funkar kalas.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Fulla blurayripps på uppåt 50GB är i alla fall inga problem, det har jag spelat upp med mitt MSI J1900I. Du behöver inte ha L-minnen, SIBA's 2x4GB för 298 kr funkar kalas.

Alright, ja jag tror jag fall över på ett AM1-baserat system istället. Känns som att detta ger mest bang-for-the-buck så att säga. Det system jag plockat ihop är:

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av metaldb:

Alright, ja jag tror jag fall över på ett AM1-baserat system istället. Känns som att detta ger mest bang-for-the-buck så att säga. Det system jag plockat ihop är:
http://i59.tinypic.com/dc6lnc.jpg

Ska det spelas någonting överhuvudtaget så får du nog läsa någon recension där de testar spelprestandan... Jag har svårt att tro att det flyter på i några nämnvärda framerates med det bygget.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Vad tror ni om nedan? har även ett Chieftec 550W nätagg samt hårddisk.

Har tänkt köra windows 8.1 som OS, xbmc för film, tv-serier och musik samt streama spel genom steam, möjligtvis kommer det även köras ett par virtuella datorer då och då.

Har testat att streama CS:GO från min speldator till min ASUS 1225b och det har flutit på bra med 480p efter att man fixat inställningarna men jag vet inte hur mycket kräm man kommer behöva för att få till det med 720/1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Är ny i HTPC-träsket
Såg schysst ut för eventuellt inköp och har två funderingar;
Får man plats med två 2.5" HDD OCH en optisk läsare eller tar läsaren en HDD plats?
Och iom att nätagg ingår, följer alla kablar för att driva moderkort 2xhdd etc med?

Tack!
Edit: Visst måste man få plats med en AMD 5350 i den därna lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Alright, ja jag tror jag fall över på ett AM1-baserat system istället. Känns som att detta ger mest bang-for-the-buck så att säga. Det system jag plockat ihop är:
http://i59.tinypic.com/dc6lnc.jpg

Hej! Har du möjlighet att verifiera om 23.976 hz funkar ok med din setup?

Permalänk
Medlem

Hej,
jag har dålig koll och är kanske lite lat, ska nu köpa en htpc då min boxee dött.

Budget: MAX 5000.
Användning: 1080 full hd, playtjänster, surfa i soffan.
Storlek: Maximalt - Djup: 35 cm, Bredd: 30 cm, Höjd: 30 cm.

Kommer stå i en mediabänk, och med dessa mått finns viss marginal men
luftgenomströmingen kommer vara dålig. Antar att ett passivt system
är att föredra. Med tanke på att den skall stå i vardagsrummet måste
det vara relativt tyst.

Extra om det går på denna budget är att kunna använda den som emulator.

Visa signatur

// colliN

Permalänk

Tips på HTPC

Som många andra..

Kommer detta vara bra för stream av film.. 1080p filmfiler på 10-20gb. Är de overkill på nått eller "underkill"?

Bättre att köpa en J1900 eller FM2 moderkort med internt grafikkort?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7074671/2014-08-21

Permalänk
Medlem

1080p filmfiler på 10-20 gb klarar du tom med en Raspberry Pi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

1080p filmfiler på 10-20 gb klarar du tom med en Raspberry Pi.

Sant. Trodde faktiskt inte på det här själv förut. Köpte en Rasberry Pi på netonnet förra veckan. Dem kostar 199 kr.
Körde in Raspbmc på den. Köpte till en Transcend SDHC 8GB Class 10 UHS-1 också från netonnet för 149 kr

1080p filmer funkar utan några som helst problem från min "nas" via trådad nätverk. WD My Cloud 3TB
Det som däremot inte funkar alls är riktiga blurays som är på 45 GB och uppåt. Vilket inte alls är konstigt då dem har truehd ljud och betydligt högre bitrate.

Otroligt billig och smidig lösning om man är ute efter något billigt och enkelt.
Sedan kan man köpa chassi, trådlöst usb kort och strömadapter billigt som fan från ebay. allt går nog på runt 100 kr inkl frakt.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

har en Pi och tycker att det är en fantastisk maskin men vill ha något mer pålitligt som även klarar lite mer än raspberryn.. T.ex. att menyerna i XMBC flyter mer..

Vill lägga så nära 3000kr som möjligt... Var mitt förslag bra då eller finns det något mitt imellan detta och en mediaspelare .tex. The black box eller Boxee?