Behöver man skatta pengarna man tjänar från Bitcoin?

Permalänk

Behöver man skatta pengarna man tjänar från Bitcoin?

Hallå!

Har blivit nyfiken på det här med bitcoins och skattning. Så det jag undrar över är om man behöver skatta pengarna man tjänar utav bitcoins som privatperson?

Alltså jag minear med mina GPUer, säger att jag får ihop 0.1 BTC om en månad är det 1 BTC. Jag växlar 1 BTC till X SEK, sedan skickar jag in det mitt bankkonto?

Behöver jag skatta pengarna?

Samt om jag tar egna pengar, lägger in dem på BTC går +100% sedan vill jag skicka tillbaka dem till mitt bankkonto behöver jag skatta dem då?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Hallå!

Har blivit nyfiken på det här med bitcoins och skattning. Så det jag undrar över är om man behöver skatta pengarna man tjänar utav bitcoins som privatperson?

Alltså jag minear med mina GPUer, säger att jag får ihop 0.1 BTC om en månad är det 1 BTC. Jag växlar 1 BTC till X SEK, sedan skickar jag in det mitt bankkonto?

Behöver jag skatta pengarna?

Samt om jag tar egna pengar, lägger in dem på BTC går +100% sedan vill jag skicka tillbaka dem till mitt bankkonto behöver jag skatta dem då?

Tack på förhand!

Kort svar, ja du behöver skatta för bitcoins.

Långt svar. Läs följande artikel på skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/reglerochstallnin...

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Kort svar, ja du behöver skatta för bitcoins.

Långt svar. Läs följande artikel på skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/reglerochstallnin...

Perfekt! Tack för svaret på frågan!

Permalänk

Någon som har lust att förklara vad länken säger? Fattar inte sånt där skatt skit.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppe2525:

Någon som har lust att förklara vad länken säger? Fattar inte sånt där skatt skit.......

Dög inte det korta svaret: "Kort svar, ja du behöver skatta för bitcoins." ?

Permalänk

Tänkte lite mer hur det funkar? Är det 30% som vanligt??

Sen fanns det väll någon lag/regel som sa att du fick tjäna 50k om året skatte fritt på en hobby?

Brott /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Skrivet av poppe2525:

Tänkte lite mer hur det funkar? Är det 30% som vanligt??

Sen fanns det väll någon lag/regel som sa att du fick tjäna 50k om året skatte fritt på en hobby?

Hobbyverksamhet kräver inkomst vid sidan om eller iaf viss sysselsättning.

Permalänk
Medlem

BiteCoin räknas inte in som hobby-verksamhet då avsikten med hobby-verksamhet inte får vara vinstintresse, varaktighet med vinstintresse är näringsverksamhet. Dvs. Jag gillar att göra halmtomtar, jag säljer dom så jag får plats för nya, det jag säljer dom för kan jag köpa halm.

BitCoin, Jag vill skapa virtuell valuta....

Spricker lite där.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

BiteCoin räknas inte in som hobby-verksamhet då avsikten med hobby-verksamhet inte får vara vinstintresse, varaktighet med vinstintresse är näringsverksamhet. Dvs. Jag gillar att göra halmtomtar, jag säljer dom så jag får plats för nya, det jag säljer dom för kan jag köpa halm.

Spricker lite där.

Dock så skulle du kunna argumentera för att du gillar att pyssla med hårdvara osv och sen om miningen går med vinst eller inte är sekundärt (var lite mer relevant tidigare när man gpu minade) Men ja för att slippa strul och om du tjänar pengar på BTC så är det 30% kapitalvinstskatt VID FÖRSÄLJNING (att handla för BTC räknas också som att man *sålt* btc) som gäller som jag har förstått det, dvs så länge du har dina förtjänster i BTC ser skatteverket det som att du dragit in 0:-.

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom länken till Skatteverket. Där står det ju också att man får göra avdrag för utgifter man haft, man ska ju bara skatta på vinsten. Elförbrukningen som går åt ska man alltså dra av. Även t.ex. grafikkorten man köpt in för att gräva virtuellt guld bör man kunna dra av, eller åtminstone den förlust man gör på korten om man köper dem år 1 och säljer dem för en lägre summa några år senare.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cyne:

Har skummat igenom länken till Skatteverket. Där står det ju också att man får göra avdrag för utgifter man haft, man ska ju bara skatta på vinsten. Elförbrukningen som går åt ska man alltså dra av. Även t.ex. grafikkorten man köpt in för att gräva virtuellt guld bör man kunna dra av, eller åtminstone den förlust man gör på korten om man köper dem år 1 och säljer dem för en lägre summa några år senare.

Problemet är att skatteverket enbart verkar diskutera fallet där man köper och säljer bitcoin. Ingenstans står det något om hur man hanterar egengrävda mynt. Vad är anskaffningsvärdet på ett sådant mynt? Är det noll för att man inte betalat något för det eller är det rådande marknadspris? Vidare står det inget om avdrag för kostnader vid tillverkning utan bara kapitalförlust vid försäljning av bitcoin. Det är på inget vis uppenbart baserat på vad skatteverket har sagt om man får dra av hårdvara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men att mina med GPU det ger inget längre, bara så du vet, du kommer inte få ROI på dina grafikkort om du inte fått dem gratis. Sen undrar jag hur du resonerar med "idag 0.1 btc sen 1 btc" det är ju det som är hela poängen med bitcoin att en bitcoin är alltid värd en bitcoin, 0.1 blir inte 1. Köper du för fiat kan du köpa för billigt SEK nu och få ut mer SEK sen om värdet ökar, inget annat

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem

Om du gräver i en grop och hittar många små guldklimpar som tillsammans är värda tvåtusen svenska riksdaler. Berättar du det för skatteverket då?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Om du gräver i en grop och hittar många små guldklimpar som tillsammans är värda tvåtusen svenska riksdaler. Berättar du det för skatteverket då?

Det måste du rapportera till länsstyrelsen om det är fråga om antika guldmynt eller liknande, alltså fornfynd eller föremål som kan antas vara äldre än från 1850-talet. Handlar det om mineraler ska du ha ansökt om prospektering och eventuell koncession. Upphittade föremål ska man lämna in till polisen om de inte är övergivna, ibland kan upphittaren däremot få föremålet/en om ingen ägare hittas eller hämtar föremålet/en. Så ser inte liknelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det måste du rapportera till länsstyrelsen om det är fråga om antika guldmynt eller liknande, alltså fornfynd eller föremål som kan antas vara äldre än från 1850-talet. Handlar det om mineraler ska du ha ansökt om prospektering och eventuell koncession. Upphittade föremål ska man lämna in till polisen om de inte är övergivna, ibland kan upphittaren däremot få föremålet/en om ingen ägare hittas eller hämtar föremålet/en. Så ser inte liknelsen.

Om man sitter och vaskar guld i bäcken hemma då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att skatteverket enbart verkar diskutera fallet där man köper och säljer bitcoin. Ingenstans står det något om hur man hanterar egengrävda mynt. Vad är anskaffningsvärdet på ett sådant mynt? Är det noll för att man inte betalat något för det eller är det rådande marknadspris? Vidare står det inget om avdrag för kostnader vid tillverkning utan bara kapitalförlust vid försäljning av bitcoin. Det är på inget vis uppenbart baserat på vad skatteverket har sagt om man får dra av hårdvara.

Ur det perspektivet varför skulle hårdvaran vara annat än inventarier? Vid mining så anskaffar man ju inte tillgången, så då blir väl allt kapitalvinst. Hur som helst så är det nog ingen som sköter detta på ett snyggt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Hobbyverksamhet kräver inkomst vid sidan om eller iaf viss sysselsättning.

Skattefusk är inget som rekommenderas oavsett dina chanser att "komma undan" med det.

Så om man jobbar så behöver man inte skatta sina bitcoins om det inte är ganska mycket man tjänar?

btw, ja det är 30% som gäller http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitalvinstskatt

Kul att andra länder har i snitt 7%, många har 0% skatt på det.

Skrivet av orig_rejser:

Spricker lite där.

Det skulle jag säga att det visst kan vara, dock inte i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om man sitter och vaskar guld i bäcken hemma då?

Du måste fortfarande följa minerallagen. Alltså du måste ha tillstånd, äger du marken kan du göra det för husbehov "2 § Fastighetsägaren får utan koncession för sitt husbehov bearbeta fyndigheter av koncessionsmineral så länge ingen annan har koncession inom området.", vill du bara leka kan du däremot vaska hos andra som har tillstånd och lånar ut utrustningen till dig. Allemansrätten kan gälla om du inte stör något, inte gräver och det sker i väldigt liten skala. Får du ut pengar av det hela så kommer du alltså behöva så omfattande verksamhet att det krävs tillstånd från bergstaten i regel. Däremot kan du ju få tillstånd på annans mark.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Ur det perspektivet varför skulle hårdvaran vara annat än inventarier? Vid mining så anskaffar man ju inte tillgången, så då blir väl allt kapitalvinst. Hur som helst så är det nog ingen som sköter detta på ett snyggt sätt.

Fast vad är anskaffningsvärdet? Det finns vissa exempel på andra typer av varor där man ska uppskatta anskaffningsvärdet baserat på marknadsvärdet. Vill minnas att det gällde för egentillverkade saker men vet inte om det gäller här. Tycker också grafikkort och liknande borde vara inventarier så har man F-skatt kan man väl dra av moms och lite sånt kul men då blir det ju sociala avgifter utöver vinstskatt på pengarna man tar ut så det verkar omotiverat komplicerat. Om man nu inte drar igång en större operation men då är man ett år försent.

Tror inte heller någon sköter det helt korrekt men till deras försvar är det inte helt lätt att sköta det helt korrekt. I praktiken är det ju många som har grävt fram altcoins som de sedan bytt till sig bitcoins för som de i sin tur säljer. Då borde alltså skatt betalas på skillnaden mellan värdet i bitcoin de bytte till sig och värdet de får ut när de säljer? Blir tufft för de som kör automatiserade system som kör mängder av små transaktioner till bitcoin. Tur att det är enkelt att få tag på historik över alla transaktioner samt historik över värdet. Bara att värma upp Excel...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast vad är anskaffningsvärdet? Det finns vissa exempel på andra typer av varor där man ska uppskatta anskaffningsvärdet baserat på marknadsvärdet. Vill minnas att det gällde för egentillverkade saker men vet inte om det gäller här. Tycker också grafikkort och liknande borde vara inventarier så har man F-skatt kan man väl dra av moms och lite sånt kul men då blir det ju sociala avgifter utöver vinstskatt på pengarna man tar ut så det verkar omotiverat komplicerat. Om man nu inte drar igång en större operation men då är man ett år försent.

Tror inte heller någon sköter det helt korrekt men till deras försvar är det inte helt lätt att sköta det helt korrekt. I praktiken är det ju många som har grävt fram altcoins som de sedan bytt till sig bitcoins för som de i sin tur säljer. Då borde alltså skatt betalas på skillnaden mellan värdet i bitcoin de bytte till sig och värdet de får ut när de säljer? Blir tufft för de som kör automatiserade system som kör mängder av små transaktioner till bitcoin. Tur att det är enkelt att få tag på historik över alla transaktioner samt historik över värdet. Bara att värma upp Excel...

Fast enligt skatteverket är det ju en kapitalinkomst, alltså som inte har med näringsverksamheten att göra eller som inte är förvärvsinkomst. Det blir ju genomsnittsmetoden för att beräkna omkostnadsbelopp, eftersom bitcoin inte är marknadsnoterat (som t.ex. aktier på börsen). Om man bara skulle sälja egen-minade så bör det väl bli 30% på försäljningsbeloppet eftersom omkostnadsbelopp eller anskaffning är noll. Allt är vinst. Det är oklart för mig hur man ska tolka det i sin helhet fast jag har sett svar från skatteverket som går åt det hållet, om man blandar in köp av bitcoin med egen-minade blir det säkert svårare, och det är nog precis som spelbolagen som ligger utanför EU, folk skattar inte. Folk vet ju inte ens om att deras spelbolag ligger utanför EU och ska beskattas, det framgår inte i Comeon eller Pokerstars reklam. Köper man bitcoin och säljer så är det ju det genomsnittliga anskaffningsvärdet som styr, det hade säkert gått att reda ut med en tjänst som följer reglerna och lagarna och kan rapportera det fast varför ska man då sitta med bitcoins. Det blir ju i praktiken att varje köp ska beskattas om det man köper är värt mer än anskaffningsvärdet per bitcoin eller om de är egen-minade.

Sen är ju problemet med system där svårigheten ökar, du behöver bygga/skaffa specialtillverkade halvledarkretsar och till slut blir det så mycket dyrare att driva systemet än värdet av "valutan" och belöningen att allt riskerar att stanna. Då kommer hela poängen med ett decentraliserat system att försvinna om det är för dyrt att göra några överföringar. Sen så vill ju folk byta den virtuella valutan mot pengar, tillgångar osv i slutändan vilket som. Finns det någon hårdvara man går plus med idag ens? Man verkar gå riktigt med förlust idag. Man kanske kan täcka elen, men inte hårdvaran vad jag kan se. Det är ändå nu en del ska hoppa på. I slutändan handlar det om spekulation och den fasen är ändå över vad det gäller btc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Fast enligt skatteverket är det ju en kapitalinkomst, alltså som inte har med näringsverksamheten att göra eller som inte är förvärvsinkomst. Det blir ju genomsnittsmetoden för att beräkna omkostnadsbelopp, eftersom bitcoin inte är marknadsnoterat (som t.ex. aktier på börsen). Om man bara skulle sälja egen-minade så bör det väl bli 30% på försäljningsbeloppet eftersom omkostnadsbelopp eller anskaffning är noll. Allt är vinst. Det är oklart för mig hur man ska tolka det i sin helhet fast jag har sett svar från skatteverket som går åt det hållet, om man blandar in köp av bitcoin med egen-minade blir det säkert svårare, och det är nog precis som spelbolagen som ligger utanför EU, folk skattar inte. Folk vet ju inte ens om att deras spelbolag ligger utanför EU och ska beskattas, det framgår inte i Comeon eller Pokerstars reklam. Köper man bitcoin och säljer så är det ju det genomsnittliga anskaffningsvärdet som styr, det hade säkert gått att reda ut med en tjänst som följer reglerna och lagarna och kan rapportera det fast varför ska man då sitta med bitcoins. Det blir ju i praktiken att varje köp ska beskattas om det man köper är värt mer än anskaffningsvärdet per bitcoin eller om de är egen-minade.

Sen är ju problemet med system där svårigheten ökar, du behöver bygga/skaffa specialtillverkade halvledarkretsar och till slut blir det så mycket dyrare att driva systemet än värdet av "valutan" och belöningen att allt riskerar att stanna. Då kommer hela poängen med ett decentraliserat system att försvinna om det är för dyrt att göra några överföringar. Sen så vill ju folk byta den virtuella valutan mot pengar, tillgångar osv i slutändan vilket som. Finns det någon hårdvara man går plus med idag ens? Man verkar gå riktigt med förlust idag. Man kanske kan täcka elen, men inte hårdvaran vad jag kan se. Det är ändå nu en del ska hoppa på. I slutändan handlar det om spekulation och den fasen är ändå över vad det gäller btc.

Jag försökte gräva lite i det där en gång och hittade andra, kanske inte helt relevanta, fall där man tittade på marknadsvärde om man skapade saker själv. Försökte fråga skatteverket men deras webformulär vägrade fungera och sen kände jag att jag faktiskt inte orkade bry mig.

Jo jag har länge sagt att det här skulle hända. även när det låg på topp sa jag att bitcoins sakta men säkert skulle dö ut. Det finns inget egentligt intresse för det utöver ett par små grupper. Av de som var intresserade har två stora grupper stuckit. Folk som letade efter kortsiktiga investeringar och folk som tyckte det var ett smidigt sätt att göra mindre legala affärer. Investerarna utnyttjade den kraftigt svängande marknaden ett tag men har nu stuckit för att det finns andra saker som ökar mer i värde och som är enklare att hantera. Många kriminella verkar också ha stuckit efter att det visat sig att det inte alls var så anonymt. Kvar verkar det mest vara ideologiska nördar och det räcker inte så långt. Så bitcons lär sakta dö ut. Just miners är en anledning. Tidigare fungerade det ju rätt bra att dra in lite pengar den vägen eftersom det bara var att bygga en kraftigare maskin och köpte man den i början så gick det att tjäna in den innan nästa företag kom och släppte en ännu kraftigare. Fast nu har de slagit i samma teknologiska vägg som alla andra på halvledarsidan. De är framme på 20 nm och kan inte göra så mycket mer. Samtidigt rasar priserna så det är halvt omöjligt att dra in pengar längre. Alla stora skandaler har ju inte heller hjälpt bitcoins direkt. Hackers stjäl mynt, MtGOX kraschar, ASICS-företag säljer trasigt skräp och nu senast gick ju amerikanska myndigheter in och stängde ner Butterflylabs. Utöver det har vi de där högljudda ideologiska nördarna som inte är bra på att visa bitcoin från sin bästa sida då det blandas ihop med mycket libertarianism och hembyggda konspirationsteorier. Men jag tror att det i slutändan handlar om att de faktiskt aldrig löste ett reellt problem med bitcoins. Befintliga tekniska lösningar kan redan göra det de vill smidigare. Det handlar mest om att det inte funnits så mycket till insitament för banker att lösa det rent tekniskt i stor skala. Men i mindre skala fungerar det fint.

Vi kan ta Swish som exempel. Där kan man skicka pengar mellan två personer mer eller mindre momentant. Bitcoins tar i snitt 7-8 minuter per transaktion. Det enda man behöver för swish är mottagarens telefonnummer. Man behöver inte en lång krånglig adress. Företagskonton för Swish håller på att lanseras nu och eftersom Apple äntligen fick tummen ur och integrerade NFC så kommer även det erbjudas för företag. Systemet är redan designat för det. Bankerna väntade bara på Apple. Sorgligt men sant. Så exakt vad skulle bitcoin göra för nytta egentligen? Det enda svaret verkar vara att det inte kontrolleras av onda banker eller onda regeringar. En annan intressant jämförelse med just Swish är att senaste jag kollade så har de ungefär lika många aktiva användare. De som försökt sig på att uppskatta antalet aktiva bitcoinanvändare har landat på en övre realistisk gräns på strax över en miljon. Swish har enligt deras senaste siffror 1,5 miljoner användare. Så en lokal betaltjänst i Sverige har lika många användare som bitcoins. Tål att tänka på. Fast det är klart, tittar man på total omsättning vinner bitcoin men det verkar som om det mesta är mynt som cirkulerar. Tittar man på uppskattad omsättning till fiat så landar vi på ungefär samma storleksordning. En miljard kronor per månad. Vet inte hur det ser ut nu men länge var typ halva bitcointrafiken ett par stora spelsajter där man satsade pyttelite pengar och kanske vann pyttelite pengar.

Visa signatur

Permalänk

Bitcoin ska alltså kapitalvinstbeskattas, alltså 30% på vinsten men stämmer det att 50000kr vinst per år är skattefria?

Från följande sida under kapitalvinstbeskattning:
http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2832.html?q=BI...

"Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent, men vinster upp till 50 000 kr per år beskattas inte utan är skattefria."

Edit: Läste lite nogare och om jag förstår saken rätt så är det endast "personliga tillgångar" som har en skattefri gräns på 50k och inte "kapitalplaceringstillgångar" som bitcoin förmodligen är, dock så framgår det inte riktigt om så är fallet. Men det är väl svårt att hävda att bitcoins "övervägande del används av den skattskyldige eller hans familj för nyttobruk eller som prydnadsföremål".