Bekvämlighet typing - surfplatta

Permalänk
Medlem

Bekvämlighet typing - surfplatta

God kväll!

Under min långa jakt på den perfekta surfplattan har jag aldrig fått testa några plattor under en längre tid - fram tills igår. En kompis till mig lånade mig hans LG G Pad 8.3 och Nexus 7 (2013) under hela dagen för att se hur det är att leva ett "surfplatteliv" och jag har en punkt kring bekvämlighet som jag tänkte ta och diskutera med er för att se hur ni som äger surfplattor känner på dessa, nämligen typing. Jag surfade en hel del på både plattorna då jag testade dem och kunde inte för allt skriva i en bekväm position. Jämfört med min Nexus 4 som jag oftast håller i horisontellt läge då jag skriver (med tummarna) så var det oerhört krångligt och långsamt att skriva på båda plattorna i samma läge. Vertikalt kändes bättre men samtidigt klumpigt då större delen av plattornas vikt satt nu på översidan och "tryckte ner" plattan. Hur gör ni då ni skriver på era 7/8 -tummars plattor? (Jag har f.ö. ganska stora händer så man borde tro att en 8 tums surfplatta borde vara lätthanterlig för mig men så vekar inte fallet för mig ). Använder ni något externt tangentbord då ni surfar? Går det långsamt för er? Håller ni plattan med ena handen och swypar med andra? Diskutera, och tips är välkomna då jag får ha kvar dessa plattor tills söndag då kompisen kommer hem!

EDIT: Bör även nämna att jag testade att lägga plattorna på bordet och skriva på den som på ett tangentbord men det gjorde saken bara värre (fler misstag, råkade klicka på hemknappen en massa gånger osv). Jag har funderat på en 10 tums platta men då jag tänkte bära med mig den så verkar 8 tummare vara bäst (Nexus 7 verkade en aning för liten).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är lite utav en sak man måste vänja sig vid heh ^.^
Har själv en acer iconia a1b71 och de lite tjockare kanterna hindrar de flesta feltryck för mig...
(dock är prestandan något som saknas på denna känner man ibland...
Kan T ex inte spela sonic allstars racing transformed grafiska buggar och crasher endast...)

dock lirar man ju playstation 1 emulator skapligt iallafall :3

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Det är lite utav en sak man måste vänja sig vid heh ^.^
Har själv en acer iconia a1b71 och de lite tjockare kanterna hindrar de flesta feltryck för mig...
(dock är prestandan något som saknas på denna känner man ibland...
Kan T ex inte spela sonic allstars racing transformed grafiska buggar och crasher endast...)

dock lirar man ju playstation 1 emulator skapligt iallafall :3

Tror det också, verkar ta en väldigt lång tid. Skriver detta på Nexusen nu och det går så långsamt att det gör ont >.<

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kör en tio tums platta och tycker att det går helt ok att skriva när jag splittat tangentbordet. Men oftast använder jag plattan på platser där det inte är optimalt att skriva så man får nog acceptera det. Externt tangentbord blir klumpigt, då jag inte köpt plattan som en laptop ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör en tio tums platta och tycker att det går helt ok att skriva när jag splittat tangentbordet. Men oftast använder jag plattan på platser där det inte är optimalt att skriva så man får nog acceptera det. Externt tangentbord blir klumpigt, då jag inte köpt plattan som en laptop ersättare.

Mjo jag sitter ovh fumderar på en Surface 2 själv då TouchCpvert 2 verkar riktigt skön art använda ihop med plattan men är osäker on 10.6 tum är för stort för mina ändamål.. RT har jag f.ö. inga problem med (Surface Pro hade varit ett alternativ men jag är sjukt nöjd med min laptop och jag vill nog inte pröjsa met än 3000 heller) och USB 3.0 samt HDMI är just awesome

Bonusfråga: Ni med Dell Venue 8 Pro seller ASUS Vivotab Note 8, hur är det att akriva med pennan? Bättre än touch typing?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev tidigare i den här tråden så kör jag en tab pro 10.1 och med splittrat tangentbord så fungerar det riktigt bra. Då har du bokstäverna precis där tummarna är. Dock så blir bokstäverna väldigt små, vilket störde mig enormt till en början. Nu har jag lärt mig och skriver inte mycket fel. Men är det någon som vet om det går att göra dem större vid splittring? Man behöver verkligen inte ha dem så små som de är, om man inte låter barnen använda den som har mindre tummar