Permalänk

.oni's datorhörna

Tänkte att jag skulle visa hur min hörna ser ut. Här spenderas majoriteten av mina dagar. Speciellt nu när man har semester

Mainburken består av...

Chassi: Corsair Vengance C70
Nätagg: Corsair AX860
Moderkort: Gigabyte Z97-Gaming 7
CPU: Intel i7 4770K @ 3.5 GHz
Kylning: Corsair h105
Minne: Corsair Vengance 16 gb @ 1600 MHz
GPU: PowerColor hd7970
SSD: 1 Intel 530, 240 GB och 1 Intel 80 GB

Skärmar: 2st Benq GL2450E
Tangentbord: Corsair k90
Mus: Corsair M65
Högtalare: Corsair SP2500

Serverburken består av...

Chassi: En äldre Antec 300?
Nätagg: 500 Watt som för tillfället inte sitter i.
Moderkort: 880GA-UD3H
CPU: AMD Phenom 2
Minne: Ska beställas 8 GB.
HDD: En 2,5 som samlade damm. Ska uppgraderas senare.

Test/felsökningsriggen består av...

Har inte så mycket information om denna då jag jag fick den från min gamla skolas support. Fullproppad med damm och icke fungerande. Med lite tryckluft så blev dammråttorna ett minne blott. Fick igång den efter lite mekande. Dock så gick den väldigt varmt så jag tog isär kylaren och skrapade ut resterande dammråttor. Monterade en extra fläkt på processorkylaren också.
Minne i burken är i alla fall 2 GB ddr2 ska kolla upp vad som gömmer sig i djupet av en HP skruttburk...

Då jag programmerar mycket och jobbar med lite större projekt till och från så var en extra SSD ett krav. Därav 80 gigarn som används som projektdisk. Valet av processor var väldigt enkelt då jag hade tröttnat på AMD som jag har kört i många år. Grafikkortet har jag inga planer på att uppgradera då jag mest spelar Borderlands 2 och Fistful of frags.

.oni's datorhörna

Permalänk

Får man fråga vad servern har kostat och vad den går att använda till?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk

Som svar på din fråga.

Skrivet av AndreazNilsson:

Får man fråga vad servern har kostat och vad den går att använda till?

De komponenter som sitter i servern är de delar som jag tidigare satt i min mainburk. Då jag uppgraderade till Intel så blev delarna över. Hur mycket de har kostat är jag inte säker på. Delarna har ju några år på nacken. När jag har införskaffat RAM så kan den nog användas till ganska mycket. Jag hade planerat att köra en webbserver på den med en egensnickrad portfolio sida. Sedan så håller jag på att knacka fram ett chattprogram vilket ska hostas på servern!

Permalänk
Skrivet av Sheldon|w|Tux:

De komponenter som sitter i servern är de delar som jag tidigare satt i min mainburk. Då jag uppgraderade till Intel så blev delarna över. Hur mycket de har kostat är jag inte säker på. Delarna har ju några år på nacken. När jag har införskaffat RAM så kan den nog användas till ganska mycket. Jag hade planerat att köra en webbserver på den med en egensnickrad portfolio sida. Sedan så håller jag på att knacka fram ett chattprogram vilket ska hostas på servern!

Trevligt! Jag själv ska snart bygga en server/htpc när fiber (250/100) och jag har satt en budget på 1500kr för moderkort, nätagg, chassi och processor. Dock vet jag inte hur mycket det tar att hosta en server på minecraft & kolla på film i full HD kvalité, men om din server klarar det galant så borde denna med göra det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk

Trevligt! Jag själv ska snart bygga en server/htpc när fiber (250/100) och jag har satt en budget på 1500kr för moderkort, nätagg, chassi och processor. Dock vet jag inte hur mycket det tar att hosta en server på minecraft & kolla på film i full HD kvalité, men om din server klarar det galant så borde denna med göra det.

Om du ska hosta en Minecraft server så se till att du har tillräckligt med RAM. Detta styrs av hur många spelare som ska spela samtidigt och om du ska köra något modpack tex. Crackpack eller liknande. En vanilla server för 20 spelare skulle kräva 2 GB ram skulle jag tro men om du ska kolla HD film samtidigt som det spelas på servern så skulle jag sätta in mer.

Vad ska du köra för operativ? Windows server eller nån Linux distro?

Permalänk

Om du ska hosta en Minecraft server så se till att du har tillräckligt med RAM. Detta styrs av hur många spelare som ska spela samtidigt och om du ska köra något modpack tex. Crackpack eller liknande. En vanilla server för 20 spelare skulle kräva 2 GB ram skulle jag tro men om du ska kolla HD film samtidigt som det spelas på servern så skulle jag sätta in mer.

Vad ska du köra för operativ? Windows server eller nån Linux distro?

Tänkte köra med 8-12GB, dock vet jag inte om processorn (Intel Pentium G2030) orkar så jätte mycket. Vi hade tänkt spela 10 personer ungefär med något litet modpack och sen kommer där nog sprängas en hel del TNT om jag känner mina vänner rätt
Ska inte köra servern 24/7 i början så det lär ju bli att jag kollar film på kvällen/natten innan jag går och lägger mig och då är inte servern uppe. Pappa funderar på att byta ut sitt W7 på sin ena dator till W8.1 så kanske tar hans dator annars så hittar jag något Linux så slipper jag lägga så mycket pengar på OS och piratkopiering kommer inte ens på frågan.

Visa signatur

Permalänk

Tänkte köra med 8-12GB, dock vet jag inte om processorn (Intel Pentium G2030) orkar så jätte mycket. Vi hade tänkt spela 10 personer ungefär med något litet modpack och sen kommer där nog sprängas en hel del TNT om jag känner mina vänner rätt
Ska inte köra servern 24/7 i början så det lär ju bli att jag kollar film på kvällen/natten innan jag går och lägger mig och då är inte servern uppe. Pappa funderar på att byta ut sitt W7 på sin ena dator till W8.1 så kanske tar hans dator annars så hittar jag något Linux så slipper jag lägga så mycket pengar på OS och piratkopiering kommer inte ens på frågan.

8 GB Räcker gott och väl men det är alltid bra att ha lite spelrum utifall att man vill köra andra saker! Själv skulle jag satsa på Ubuntu Server fast då har jag erfarenhet av det, dock lite pilligt att få det att fungera som det ska men det är en del av tjusningen! Jag kommer antagligen köra Win server 2012 r2 på min server då jag känner att jag behöver förnya mina kunskaper inom det

Permalänk

8 GB Räcker gott och väl men det är alltid bra att ha lite spelrum utifall att man vill köra andra saker! Själv skulle jag satsa på Ubuntu Server fast då har jag erfarenhet av det, dock lite pilligt att få det att fungera som det ska men det är en del av tjusningen! Jag kommer antagligen köra Win server 2012 r2 på min server då jag känner att jag behöver förnya mina kunskaper inom det

Ubuntu = Linux?
Ja, jag har ingen aning! Ett tag tänkte jag ha servern på min statinära (main) då det ändå inte är en 24/7 server och servern kommer bara vara uppe när jag spelar själv så kändes enklare och billigare. Vad är den största anledningen till att du vill ha en server?

Vänd på nätaggregat nästa gång du är inte och pillar i datorn

Visa signatur