CS:GO, o-optimerat för r9-serien?

Permalänk

CS:GO, o-optimerat för r9-serien?

Hejsan sweclockare!
Jag har ett nytt R9 270, köptes ungefär förra veckan, och jag kan maxa tex. CS:GO, på runt 150fps, dock kan min kompis, som endast har ett HD7770 och en AMD A8 cpu, (från en oem HP-dator) får "tyvärr" mer fps än mig på samma upplösning, och samma inställningar, han kan få upp till 250fps, (enligt honom), hur kan han få mer fps än mig fastän han har både sämre CPU och GPU?

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem

Har ni samma drivrutiner?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har ni samma drivrutiner?

Vi har båda dom senaste drivrutinerna.

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Avstängd

Förmodligen för att ni har olika inställningar eller så beror det på att fps är beroende på vad som sker på skärmen. Inte konstigt att få extremt hög fps då man stirrar in i väggen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Förmodligen för att ni har olika inställningar eller så beror det på att fps är beroende på vad som sker på skärmen. Inte konstigt att få extremt hög fps då man stirrar in i väggen.

Vi hade samma inställningar, och vi körde samma demo.

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Hejsan sweclockare!
Jag har ett nytt R9 270, köptes ungefär förra veckan, och jag kan maxa tex. CS:GO, på runt 150fps, dock kan min kompis, som endast har ett HD7770 och en AMD A8 cpu, (från en oem HP-dator) får "tyvärr" mer fps än mig på samma upplösning, och samma inställningar, han kan få upp till 250fps, (enligt honom), hur kan han få mer fps än mig fastän han har både sämre CPU och GPU?

Dubbelkollat så du inte använder den interna grafiken? Hur gjorde du när du avinstallerade det gamla grafikkortet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Dubbelkollat så du inte använder den interna grafiken? Hur gjorde du när du avinstallerade det gamla grafikkortet?

Haha, kan nog inte få över 100 fps med den interna, när jag avinstallerade det gamla, så tog jag såklart ur det ur pci-e porten, installerade det nya, gick in i safemode, avinstallerade alla nvidia saker, (hade ett gt430 innan), gick in i normala windows, installerade amd-drivers från amd hemsidan, och startade om.

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem

Men vad har din kompis för CPU?..

Jag vet inte hur bra din AMD Phenom II X4 965 BE är för CSGO..

Permalänk
Medlem

CS:GO är bra mycket mer CPU krävande än GPU, ha det i åtanke.

Permalänk
Skrivet av RSX:

Men vad har din kompis för CPU?..

Jag vet inte hur bra din AMD Phenom II X4 965 BE är för CSGO..

Skrivet av Jikz:

CS:GO är bra mycket mer CPU krävande än GPU, ha det i åtanke.

Står i inlägget, en AMD A8-5800.

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker men jag tror att AMD A8-5800 är bättre än din CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Haha, kan nog inte få över 100 fps med den interna, när jag avinstallerade det gamla, så tog jag såklart ur det ur pci-e porten, installerade det nya, gick in i safemode, avinstallerade alla nvidia saker, (hade ett gt430 innan), gick in i normala windows, installerade amd-drivers från amd hemsidan, och startade om.

När man byter från gröna till röda laget eller tvärtom kan det vara läge att göra en grundlig avinstallation. Ligger kvar mycket junk i registret trots att man avinstallerat. När jag gjorde samma byte så fick jag en del problem i spel, trots att jag hade avinstallerat vad jag trodde skulle vara normalt och fungera.

Följde denna guide och efter det blev det markant bättre. http://www.overclock.net/t/1150443/how-to-remove-your-nvidia-...

Kan inget om just CS:GO, men om det nu är mest CPU-krävande så kanske hans processor är snabbare än din? Överklockad?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen

Prova ominstallation av OS. Om du har möjlighet kan du göra det på en annan disk, bara för att prova, så "slipper" du göra det på din skarpa systemdisk.

En annan sak du kan prova är att sätta alla inställningar på det absolut lägsta och upplösningen på något tramsigt lågt, till exempel 800x600. Då får du den maximala framerate som din CPU överhuvudtaget klarar av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Vi hade samma inställningar, och vi körde samma demo.

Vad är det för demo och vilka inställningar kör du(ni)?

Har du verifierat kompisens 250fps och inställningar, kan ju vara så att han skojar med dig för att du köpt ett nytt kort.

Men om du är rädd att ditt kort inte presterar för fullt så får du ladda ner verktyg som mäter hur mycket CPU och GPU arbetar under demon.

MSI Afterburner är ganska populärt för att mäta hur mycket grafikkortet får kämpa.
Task Manager (Aktivitetshanteraren) bör ge dig en överblick över hur mycket CPUn arbetar.

Permalänk
Skrivet av RSX:

Jag är inte helt säker men jag tror att AMD A8-5800 är bättre än din CPU?

Skulle jag inte säga, det är dock en AMD A8-3800 http://cpuboss.com/cpus/AMD-Phenom-II-X4-965-vs-AMD-A8-3800

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Skrivet av RSX:

Jag är inte helt säker men jag tror att AMD A8-5800 är bättre än din CPU?

Skrivet av henkiii:

Vad är det för demo och vilka inställningar kör du(ni)?

Har du verifierat kompisens 250fps och inställningar, kan ju vara så att han skojar med dig för att du köpt ett nytt kort.

Men om du är rädd att ditt kort inte presterar för fullt så får du ladda ner verktyg som mäter hur mycket CPU och GPU arbetar under demon.

MSI Afterburner är ganska populärt för att mäta hur mycket grafikkortet får kämpa.
Task Manager (Aktivitetshanteraren) bör ge dig en överblick över hur mycket CPUn arbetar.

Han var seriös, det var ett vanligt "Deathmatch" demo.

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Skrivet av Alling:

Prova ominstallation av OS. Om du har möjlighet kan du göra det på en annan disk, bara för att prova, så "slipper" du göra det på din skarpa systemdisk.

En annan sak du kan prova är att sätta alla inställningar på det absolut lägsta och upplösningen på något tramsigt lågt, till exempel 800x600. Då får du den maximala framerate som din CPU överhuvudtaget klarar av.

Brukar det ligga kvar skit från nvidia efter avinstallation?

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Han var seriös, det var ett vanligt "Deathmatch" demo.

Har du mätt GPU/CPU-load & Temp under demo-körningen?

Permalänk
Medlem

Har fixat med en kompis dator som hade lite problem med detta, det visade sig att datorns power option var satt till power save (?wtf?) vilket gjorde att CS:GO processen inte fick hög prioritet och kompisens CPU fick alltså inte någon multipel boost och stannade på ca 1,4ghz detta var en FX-8350 processor.

Kör CPU-Z och kolla snabbt mellan spelet och detta vad klockfrekvensen är när du försöker pressa datorn

// ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2