Finns det inte risk att datorn tar skada av det ?

Permalänk
Medlem

Finns det inte risk att datorn tar skada av det ?

Har förstått att det tydligen är väldigt vanligt att man har sin dator ståendes igång hela dygnet/hela nätterna.
Finns det inte risk att datorn tar skada av det? Kan det inte bli "för varmt" eller nåt så att mer än datorn kan ta skada?

Permalänk

Nej, datorn tar ingen skada av det. Däremot så slits ju datorns delar ut snabbare. Främst är det rörliga delar, såsom fläktar och mekaniska hårddiskar, men även annan elektronisk utrustning så som kondensatorer har en viss "livstid". I de flesta fall överlever dock elektronik längre än den är användbar, dvs. att din dator blir omodern innan den går sönder.

En dator blir ju inte varmare ju längre den är igång, så länge den har fungerande kylning. Däremot finns det hårdvara som är byggd med "always on" i åtanke, främst hårdvara som sitter i servrar. Där har man satsat extra på stabilitet vilket ofta innebär arbetsminnen som stödjer ECC och fläktar som låter mer.

Permalänk
Medlem

Det beror mycket på kvaliteten på datorn och omgivningen. Dom viktigaste sakerna är väl en bra kylning och bra kvalitet på nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Sen finns det sällan en vettig anledning att ha nåt annat än en server igång 24/7.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mysigt att ha den påslagen hela tiden, stänger aldrig av min. Men har den också lite som mediaserver till mobil när jag är bortrest och även för rendering. Har själv hört att nedstängning och uppstart frekvent har mer negativ påverkan på livslängden än att ha på datorn hela tiden. Vet inte om det stämmer så väl heller dock, förutom förstås när det gäller SSDer.

Permalänk
Medlem

Bra Porjus in i datorn, gör att datorn mår bra.

Strömmen i min lägenhet ingår i hyran så jag stänger aldrig av min maskin, om nu inte Tor är riktigt arg och blixtrar där ute.
Jag är en god vän med mina mekaniska hårddiskar.

Inte för att jag gjorde någon skillnad när jag fick taxa för strömmen på annan ort.

Edit: Min Kingston SSD kom kring slutet utav Januari 2012, den har för tillfället 21467 Power-On Hours.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill att TS tar och gör om rubriken, så att man i framtiden kan söka på den och bli hjälpt av den.

Tack för visad förståelse och hjälp till ett lättläst forum!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)