Prisavdrag vid ångerrätt pga. skadad förpackning?

Permalänk

Prisavdrag vid ångerrätt pga. skadad förpackning?

Jag beställde en tablet och har använt den i bara 30 minuter och ångrade mig köpet. Tableten är i exakt samma skick som när jag fick den.
När jag öppnade förpackningen råkade jag ta sönder förpackningen lite grann och det har jag lagat med tejp så den ser faktiskt nästan likadan ut som förut.

Jag skicka mail om att jag vill ångra köpet, skrev att jag använt den och att förpackingen e lite trasig (lagad med genomskinlig tejp) annars är allt precis som förut. (återställde den till och med till factory settings exakt som förut.. inga repor eller ingenting helt nyskick fortfarande.

Det här svarade dem:
vi förbehåller oss rätten enligt Konsumentköpslagen att göra värdeavdrag alternativt helt neka återköp om varan inte återsänts i ett säljbart skick.

Vid utnyttjande av ångerrätt på en vara gör vi prisavdrag enligt en schablon beroende på varans skick och ålder.

Om originalkartongen saknas eller är trasig reduceras värdet med 25%
Om varan har startats och används reduceras värdet med 25%

Om varan har synliga defekter, slag, märken eller repor, återköper vi den inte

Jag läste på internet:

Kostnaden för en ny förpackning får säljaren stå för, enligt nämndens beslut. Som konsument har du rätt att undersöka varan även om det innebär att säljaren måste ersätta den gamla förpackningen.

eller är det fel?

eftersom tableten är i oförändrat skick borde ju inte jag behöva stå för nån värde minskningen på den?

och om förpackningen är förstört lite (t.ex förpackningen smartphones brukar komma i) ska jag stå för bekostnaden på värdeminskning då?

tableten kostade 2000 kronor -25% alltså 500 kronor för förpackningen låter ju inte riktigt

BILDER: http://imgur.com/a/lrTMV

bilden längst ner e den man kan se jag har lagat

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik justerad*

Flyttat tråden till konsumenträtt och passade även på att fixa en bättre rubrik.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Den här länken bör hjälpa dig. https://ecommerce.org/sv/expertpanelen-svarar/galler-angerratten-oppnad-vara-och-vad-ar-vasentligen-oforandrat-skick/

Du har helt rätt att du har rätt att undersöka varan, butiken har i det här fallet ingen rätt att kräva 25% mindre återbetalning för att den startats, användning av en surfplatta förutsätter att den är igång och det blir svårt att testa deb utan att starta den.

Gällande förpackningen så bör det inte vara några problem här heller, förutsatt att du inte totalförstört den utan att den bara gick sönder. Som länken ovan nämner så får brutna förpackningar anses som något butiker får acceptera i samband med ångerrätten, möjligtvis skulle det kunna vara så att de får dra av några kronor men finns inget som rättfärdigar 25%.

Stå på dig och kräv full ersättning vilket du är berättigad till. Bråkar de tillbaka så meddela dem att du tar det vidare till Arn, där skulle du garanterat få rätt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

varför säger dem så??

Troligtvis för att de antingen är dåligt insatta i konsumenträtt eller hoppas att kunderna är det.

Hänvisa dem till ARN-beslut, konsumentverket eller liknande.
Angående förpackningen, läs här.
Angående startad/använd vara, läs här. 30 minuters användning bör absolut kunna ses som undersökning av varan och inte ett nyttjande av den.

Om de inte återbetalar vad du betalat till dem för det aktuella köpet (inkl. fraktkostnaden för att skicka varan till dig, du skall endast betala returfrakt) kan du
1. Anmäla dem till ARN (om summan det handlar om överstiger 1000kr).
2. Ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden...om de inte betalar då så får du ta det till rätten. Mer info.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

Troligtvis för att de antingen är dåligt insatta i konsumenträtt eller hoppas att kunderna är det.

Hänvisa dem till ARN-beslut, konsumentverket eller liknande.
Angående förpackningen, läs här.
Angående startad/använd vara, läs här. 30 minuters användning bör absolut kunna ses som undersökning av varan och inte ett nyttjande av den.

Om de inte återbetalar vad du betalat till dem för det aktuella köpet (inkl. fraktkostnaden för att skicka varan till dig, du skall endast betala returfrakt) kan du
1. Anmäla dem till ARN (om summan det handlar om överstiger 1000kr).
2. Ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden...om de inte betalar då så får du ta det till rätten. Mer info.

Det är skillnad på bruten förpackning (öppnad) och förstörd kartong. Han har varit vårdlös och ska därför betala. Jag tycker det är helt rätt. Att dra det till ARN kommer säkerligen göra att han förlorar. Jag är till 99% säker på att företaget kommer få rätt.

Permalänk

tack för alla svar
så för att returerna ska jag betala för kartongen? (värdeminskning)

hur mycket är egentligen värdeminskingen för trasig kartong? tableten kostade 2000kr -25% alltså 500 kronor värde minsking för en kartong?

jag har sökt massa på google och det ända jag hittar är att affären får stå för kostnaden med bruten förpackning/bruten plombering men inget om man t.ex förstörde lite på en kartong t.ex smartphones kommer i,

och det står överallt att varan ska vara i väsentligt oförändrat skick.. menar dem kartong och allt i den, eller bara det som kommer med i kartongen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Det är skillnad på bruten förpackning (öppnad) och förstörd kartong. Han har varit vårdlös och ska därför betala.

Lite svårt att säga utan att veta exakt hur kartongen är konstruerad, vissa är nästintill omöjliga att öppna utan att dom blir skadade om man inte har skalpell och näbbtång tillhanda ;P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Lite svårt att säga utan att veta exakt hur kartongen är konstruerad, vissa är nästintill omöjliga att öppna utan att dom blir skadade om man inte har skalpell och näbbtång tillhanda ;P

Precis. Blisterpacks går inte att öppna utan att förstöra helt exempelvis och man får bara hoppas att man inte skär upp händerna i processen.

Han säger också att det inte syns någon skillnad efter att han tejpat kartongen och därav drar jag slutsatsen att han inte varit vårdslös eller förstört den helt.

En butik måste ta höjd för att sådant här händer i deras priser, lagen är ganska tydlig vad gäller ångerrätt och liknande. Det är också därför man kan köpa returex till reducerat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

tack för alla svar
så för att returerna ska jag betala för kartongen? (värdeminskning)

hur mycket är egentligen värdeminskingen för trasig kartong? tableten kostade 2000kr -25% alltså 500 kronor värde minsking för en kartong?

jag har sökt massa på google och det ända jag hittar är att affären får stå för kostnaden med bruten förpackning/bruten plombering men inget om man t.ex förstörde lite på en kartong t.ex smartphones kommer i,

och det står överallt att varan ska vara i väsentligt oförändrat skick.. menar dem kartong och allt i den, eller bara det som kommer med i kartongen

Du bör absolut kräva full återbetalning enligt dina rättigheter vid distansköp. Att butiken tar ut avgifter för värdeminskning om kunden vill utnyttja det de kallar utökad ångerrätt i sina villkor är en sak, men du utnyttjar inte någon utökad ångerrätt utan den lagstadgade.

Det är inte ens ett krav, men en rekommendation, att varan skickas tillbaks i sin originalförpackning, enligt Konsumentverket. Avsaknad av originalförpackning upphäver alltså inte ångerrätten.

Vidare anges i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler att
"14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Det är skillnad på bruten förpackning (öppnad) och förstörd kartong. Han har varit vårdlös och ska därför betala. Jag tycker det är helt rätt. Att dra det till ARN kommer säkerligen göra att han förlorar. Jag är till 99% säker på att företaget kommer få rätt.

De har ingen rätt att dra av värdet på produkten oavsett om kartongen är skadad, han kan ha eldat upp den om han så ville.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Det är skillnad på bruten förpackning (öppnad) och förstörd kartong. Han har varit vårdlös och ska därför betala. Jag tycker det är helt rätt. Att dra det till ARN kommer säkerligen göra att han förlorar. Jag är till 99% säker på att företaget kommer få rätt.

Det är inte så det står:

"Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. "

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Du bör absolut kräva full återbetalning enligt dina rättigheter vid distansköp. Att butiken tar ut avgifter för värdeminskning om kunden vill utnyttja det de kallar utökad ångerrätt i sina villkor är en sak, men du utnyttjar inte någon utökad ångerrätt utan den lagstadgade.

Det är inte ens ett krav, men en rekommendation, att varan skickas tillbaks i sin originalförpackning, enligt Konsumentverket. Avsaknad av originalförpackning upphäver alltså inte ångerrätten.

Vidare anges i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler att
"14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren."

I det här fallet och i de flesta elektronikärenden tror jag visst att avsaknad av originalförpackningen skulle upphäva eller påverka ångerrätten.

Skrivet av Matwik:

Det är inte så det står:

"Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. "

För vissa produkter är en originalförpackning inte viktig, för andra är det väldigt viktigt. När det gäller elektronik är det nog få av oss som skulle gå med på att köpa en ny produkt för nära nog ordinarie pris utan en kartong. Det måste ARN/konsumentverket också ta hänsyn till.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har för mig att du kan köpa en TV och slänga kartongen, men ändå lämna igen den på ånggerrätt och få alla pengar tillbaks så länge alla tillbehör finns kvar. Förpackning och packmaterial är något som butiken måste räkna med att behöva stå för.

"Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för." Är helt enkelt vad som gäller. Vad man själv anser som rimligt eller ej spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Har för mig att du kan köpa en TV och slänga kartongen, men ändå lämna igen den på ånggerrätt och få alla pengar tillbaks så länge alla tillbehör finns kvar. Förpackning och packmaterial är något som butiken måste räkna med att behöva stå för.

"Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för." Är helt enkelt vad som gäller. Vad man själv anser som rimligt eller ej spelar ingen roll.

Nu tycker iaf jag att det är viss skillnad på brun wellpapp och en kartong med glansigt tryckta bilder.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ni har väl inte missat att det är nya regler som gäller sedan 2014-06-13?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/i-dag-trader-eu-s-nya-konsu...

Dock verkar Sverige inte dela EUs uppfattning på alla punkter och har valt att enbart implementera vissa saker. Bland annat skippar de en av de stora punkterna, citat från svt-artikeln:

Citat:

"Ersättning för värdeminskning kan tas ut av näringsidkare när konsumenten ångrar ett köp – vilket innebär att du som konsument får tillbaka mindre pengar än vad du ursprungligen betalat för varan om den inte är i obrutet skick."

Delen om att man ska ta bort kravet på "väsentligen oförändrat skick" har vi i Sverige struntat i. Om man läser:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Oklart om det beror på att lagtexten inte är uppdaterad till fullo eller om det är för att sverige tänkt frångå EU-lagen. (Kanske har man tolkat det som att vår befintliga lokala lag ger ett starkare skydd än EU-lagen och att man därmed har rätt att behålla de delarna.)

Men snurrigt är det i alla fall. Infon som kommer från media, EU, Riksdagen och de olika branchorganisationer skiljer sig rätt friskt: vad som anses vara rätt i slutändan kommer nog att avgöras i form av en "prejudicerande" dom skulle jag tro.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ni har väl inte missat att det är nya regler som gäller sedan 2014-06-13?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/i-dag-trader-eu-s-nya-konsu...

Dock verkar Sverige inte dela EUs uppfattning på alla punkter och har valt att enbart implementera vissa saker. Bland annat skippar de en av de stora punkterna, citat från svt-artikeln:

Delen om att man ska ta bort kravet på "väsentligen oförändrat skick" har vi i Sverige struntat i. Om man läser:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Oklart om det beror på att lagtexten inte är uppdaterad till fullo eller om det är för att sverige tänkt frångå EU-lagen. (Kanske har man tolkat det som att vår befintliga lokala lag ger ett starkare skydd än EU-lagen och att man därmed har rätt att behålla de delarna.)

Men snurrigt är det i alla fall. Infon som kommer från media, EU, Riksdagen och de olika branchorganisationer skiljer sig rätt friskt: vad som anses vara rätt i slutändan kommer nog att avgöras i form av en "prejudicerande" dom skulle jag tro.

Det där gäller endast fysiska köp, inte köp över distans. Distansavtalslagen är oförändrad och gäller fortfarande, vilket är att säljaren måste ta tillbaka varan och ge pengarna tillbaka oavsett paketeringen, så länge inte varan i sig är "väsentligen oförändrad".

edit: den "nya" delen ser ut såhär (vilket är exakt som tidigare):
"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Vilket återigen innebär att kartongen i sig inte är skäl för säljaren att dra av värdet på varan, mao. inget snurrigt alls med den lagändringen och inget konstigt med ångerrätten. Det enda konstiga här är svaret som TS har fått.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Frågade konsumenteuropa

svar:

Om du beställde varan från ett företag som bedriver distansförsäljning (exempelvis via internet) har du 14 dagars ångerrätt. Man har rätt att undersöka varan, men för att kunna lämna tillbaka varan måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Har man hanterat varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning.

Enligt förarbeten och praxis från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ska en bruten förpackning normalt inte ses som att varan har förändrats och kostnaden för en ny förpackning har säljaren ansetts få stå för.

Har du köpt varan i en butik gäller inte ångerrätten. Då kan varan endast återlämnas om butiken erbjuder öppet köp.

Om du och säljaren inte kan komma överens kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden för prövning. En prövning i ARN kostar ingenting.

.
.
lol fattar fortfarande inte:P
bruten förpacking vad menas med det? är det bara förpackningar som man inte kan öppna utan att förpackningen går sönder?

kartongen jag öppnade var en kartong med glansiga bilder till telefonen som man inte måste ha sönder för att komma åt eller gäller det samma för båda?

hittade en sak:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418683/martin-appel-galen-an...
nisse han slängde ju kartongen och kunde ångra ändå, som nån sa åvan också:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

Frågade konsumenteuropa

svar:

Om du beställde varan från ett företag som bedriver distansförsäljning (exempelvis via internet) har du 14 dagars ångerrätt. Man har rätt att undersöka varan, men för att kunna lämna tillbaka varan måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Har man hanterat varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning.

Enligt förarbeten och praxis från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ska en bruten förpackning normalt inte ses som att varan har förändrats och kostnaden för en ny förpackning har säljaren ansetts få stå för.

Har du köpt varan i en butik gäller inte ångerrätten. Då kan varan endast återlämnas om butiken erbjuder öppet köp.

Om du och säljaren inte kan komma överens kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden för prövning. En prövning i ARN kostar ingenting.

.
.
lol fattar fortfarande inte:P
bruten förpacking vad menas med det? är det bara förpackningar som man inte kan öppna utan att förpackningen går sönder?

kartongen jag öppnade var en kartong med glansiga bilder till telefonen som man inte måste ha sönder för att komma åt eller gäller det samma för båda?

För att säga det kort: Att bara öppna kartongen betyder inte att värdet går ner, normalt sett går inte värdet ner fastän kartongen är skadad eller t.o.m slängd. Säljaren, dvs. inte Du, ska stå för kostnaden av kartongen, så du kan lika gärna ha slängt kartongen.
Så länge du inte har skadat varan på något sätt, dvs. repor eller dyl. så har du rätt att få tillbaka varenda krona och det enda du behöver eventuellt betala är frakten, och ofta kan man också få en fraktsedel alt. lämna in hos deras fysiska butik.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Ångerrätten är en helt absurd lag imo, det är kostsamt för företag på flera sätt och i slutändan är det vi som inte ångrar oss som får stå för kostnaden. Borde vara upp till enskilda bolag att ha ångerrätt på deras produkter om de så önskar. Vill du inte ha varan, så köp den inte.

"eftersom tableten är i oförändrat skick borde ju inte jag behöva stå för nån värde minskningen på den?"
Om du nu är så säker på din sak, varför inte sälja den på tradera? Så kommer marknaden att avgöra det för dig. Om du inte tror att du får samma pris för den där, så betyder det att värdet på den har gått ner. Lycka till med försäljningen.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mithras:

Det där gäller endast fysiska köp, inte köp över distans. Distansavtalslagen är oförändrad och gäller fortfarande, vilket är att säljaren måste ta tillbaka varan och ge pengarna tillbaka oavsett paketeringen, så länge inte varan i sig är "väsentligen oförändrad".

Så konsumentverkets artikel "Nya regler för distanshandel införs i dag" som SVT hänvisar till handlar om fysiska köp, inte om distanshandel, intressant. Jag måste ha fått det om bakfoten

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Ångerrätten är en helt absurd lag imo, det är kostsamt för företag på flera sätt och i slutändan är det vi som inte ångrar oss som får stå för kostnaden. Borde vara upp till enskilda bolag att ha ångerrätt på deras produkter om de så önskar. Vill du inte ha varan, så köp den inte.

"eftersom tableten är i oförändrat skick borde ju inte jag behöva stå för nån värde minskningen på den?"
Om du nu är så säker på din sak, varför inte sälja den på tradera? Så kommer marknaden att avgöra det för dig. Om du inte tror att du får samma pris för den där, så betyder det att värdet på den har gått ner. Lycka till med försäljningen.

ja den är i oförändrat skick, använde den i 30~ min -.- + har checkat allt o inga repor inte ens fingeravtryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Så konsumentverkets artikel "Nya regler för distanshandel införs i dag" som SVT hänvisar till handlar om fysiska köp, inte om distanshandel, intressant. Jag måste ha fått det om bakfoten

Läs igenom så ser du att de distansavtalslagar vi snackar om när det gäller ångerrätt är oförändrad.
Sedan är det artikeln som du länkade till som jag menade gäller fysiska köp, dvs SVTs artikel (handlar nästan uteslutande om face2face försäljning). Jag har ingen aning om vad Konsumentverkets artikel heter eller säger, för det är inte den jag läser, jag läser ju självklart artikeln som du länkar till, inte artikeln som din länk refererar till... speciellt inte när den artikeln inte ens är med som källa.
vill du hänvisa till SVTs hänvisning så får du ju lägga in den som länk, inte en artikel från SVT och sedan tycka det är konstigt att någon kommenterar SVTs artikel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

ja den är i oförändrat skick, använde den i 30~ min -.- + har checkat allt o inga repor inte ens fingeravtryck
och hade han varit ärlig hade jag kunnat betala för kartongen men han gjorde ju en uppenbar lögn
-25% värde för en kartong 500 kr
eller -25% bara för att jag startade den
tror nog han vet om vad lagen är

precis så sa han också, att jag skulle kunna sälja på blocket ist för då skulle jag få mer pengar för den

Skit fullständigt i vad "ryuk00" och andra "marknaden-bestämmer"-fantaster säger. Du har laglig rätt att lämna tillbaka varan och få tillbaka pengarna, så gör det. Under tiden får ryuk00 och alla andra se till att rösta fram folk som kan ge dem en lagändring så att det passar dem, till dess ska de inte försöka få folk att inte utnyttja de rättigheter som är lagligen deras.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryuk00:

Ångerrätten är en helt absurd lag imo, det är kostsamt för företag på flera sätt och i slutändan är det vi som inte ångrar oss som får stå för kostnaden. Borde vara upp till enskilda bolag att ha ångerrätt på deras produkter om de så önskar. Vill du inte ha varan, så köp den inte.

"eftersom tableten är i oförändrat skick borde ju inte jag behöva stå för nån värde minskningen på den?"
Om du nu är så säker på din sak, varför inte sälja den på tradera? Så kommer marknaden att avgöra det för dig. Om du inte tror att du får samma pris för den där, så betyder det att värdet på den har gått ner. Lycka till med försäljningen.

Man kan ju tycka vad man vill om lagen men så länge den gäller så måste företagen följa den. Seriösa handlare har inget problem med att göra det för de var medvetna om att lagen fanns när de satte sina priser och således har de tagit höjd för denna kostnad i sina marginaler.

Sen är inte ångerrätt en lag utan lagen är "lagen om distansavtal" som innefattar viss ångerrätt för varor man köper på distans just för att det är på distans. Man har ingen möjlighet att undersöka eller känna på varan innan köpet och därför har man rätt att göra det efter utan kostnad istället. Företag kan välja att inte sälja på distans om de vill slippa ångerrätten, men då får de istället betala dyra butikshyror, ha en massa extra servicepersonal, inreda butiker osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

"eftersom tableten är i oförändrat skick borde ju inte jag behöva stå för nån värde minskningen på den?"
Om du nu är så säker på din sak, varför inte sälja den på tradera? Så kommer marknaden att avgöra det för dig. Om du inte tror att du får samma pris för den där, så betyder det att värdet på den har gått ner. Lycka till med försäljningen.

Äpplen och päron...

Köper du något av en privatperson har säljaren rejält minskade skyldigheter jämfört med om du köper från ett företag. Även om själva varan vore 100% identisk är skyldigheterna efter leverans rejält försämrade från en privatperson på Tradera. Varför skulle någon då förväntas betala samma pris? Hur menar du att marknaden då kan avgöra om själva prylen minskat i värde eller ej? Och vad har det med något att göra, egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

ja den är i oförändrat skick, använde den i 30~ min -.- + har checkat allt o inga repor inte ens fingeravtryck
och hade han varit ärlig hade jag kunnat betala för kartongen men han gjorde ju en uppenbar lögn
-25% värde för en kartong 500 kr
eller -25% bara för att jag startade den
tror nog han vet om vad lagen är

precis så sa han också, att jag skulle kunna sälja på blocket ist för då skulle jag få mer pengar för den

Bruten förpackning innebär att man öppnat den, dvs att man brutit en plombering om sådan funnits.

Jag kan förstå om säljaren blir lite kinkig om du gjort stor åverkan på kartongen, men han har inte mycket att komma med. Är det bara en liten reva så är det sånt man får räkna med. Många kartonger är svåra att öppna utan att skada dem och det är din rätt att få öppna kartongen och prova varan.

Du har rätten helt på din sida. Du ska inte acceptera några som helst avdrag för vare sig att du startat den eller för att kartongen gått sönder. Det enda du behöver stå för är frakten. Och räkna inte med att försäljaren kan lagen. Jag skulle vilja säga att de flesta inte vet vad de pratar om. Använd länkarna du fick ovan om det blir mer tjafs och funkar inte det så prata med konsumentvägledaren i din kommun.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

så här ser förstörelsen ut btw

http://i.imgur.com/wxOPgri.jpg

målade tillomed med vit färg där imellan kanterna bara för det blev en liten springa, och sedan tejpade fast med genomskinlig tejp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

så här ser förstörelsen ut btw

http://i.imgur.com/wxOPgri.jpg

målade tillomed med vit färg där imellan kanterna bara för det blev en liten springa, och sedan tejpade fast med genomskinlig tejp

Svårt att se på en bild. Jag hade undvikit att försöka fixa kartongen. Det är inget som krävs och risken att de gillar din fix är ganska liten, så nu har du ur deras synvinkel gjort åverkan på kartongen också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mithras:

Läs igenom så ser du att de distansavtalslagar vi snackar om när det gäller ångerrätt är oförändrad. Sedan är det artikeln som du länkade till som jag menade gäller fysiska köp, dvs SVTs artikel (handlar nästan uteslutande om face2face försäljning). Jag läser ju självklart artikeln som du länkar till, inte artikeln som din länk länkar till...
vill du hänvisa till SVTs hänvisning så får du ju lägga in den som länk, inte en artikel från SVT och sedan tycka det är konstigt att någon kommenterar SVTs artikel

SVTs artikel och den tillhörande videon handlar uteslutande om distansavtal.
Jag fattar inte vart du har läst in något annat?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av giplet:

Svårt att se på en bild. Jag hade undvikit att försöka fixa kartongen. Det är inget som krävs och risken att de gillar din fix är ganska liten, så nu har du ur deras synvinkel gjort åverkan på kartongen också.

iallafall bättre än att en stor flik som hänger rakt ut + vad kan dem ens förbättra med den lagningen