SweClockers drop!

Snabbtitt: Powercolor Devil 13 Dual R9 290X

Permalänk
Medlem

Finns ju fina vattenblock från Aquacomputer som man bör investera i om man ändå lägger ut så mycket på ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Skäms lite redan nu...

Citat:

Modellen påminner på papperet om AMD Radeon R9 295X2, men vattenkylaren har bytts ut mot en massiv lyftkylare.

Lyftkylare? Är det samma sak som en heatsink med dubbelnegation?
(Nä, jag vill inte vara elak när det är sol och sommar, men det lät lite kul...)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Woods:

Finns ju fina vattenblock från Aquacomputer som man bör investera i om man ändå lägger ut så mycket på ett kort.

Passar det till det här kortet?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

jag avskyr allt krångel som kommer med Sli och Crossfire.

*gasp* bakåtsträvare! Upplys mig om allt krångel jag har med SLI tack!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

*gasp* bakåtsträvare! Upplys mig om allt krångel jag har med SLI tack!

Microstutter, Microstutter everywhere. Typ.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av EyeNEye:

Det finns inte i sikte med 290/X faktiskt. Väldigt trevligt.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ändå får känslan att AMD överhuvudtaget känns så..budget, plastigt..?

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av EyeNEye:

Fan har ni alla era problem?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fläktarna är bland de fulaste jag har sett.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Helt meningslöst kort när referensemodellen ser ut som den gör. Pallar man inte ref-kylningen så avstå hellre är mitt råd. Jag hade inte satt detta kort i min burk om jag fick det gratis.

Jo...det hade du

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Snusfri

Nvidia levererar en fläktkyld skapelse som förnedrar 295x2 (visserligen dubba priset) och nu ett trasigt kort från amd..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nvidia levererar en fläktkyld skapelse som förnedrar 295x2 (visserligen dubba priset) och nu ett trasigt kort från amd..

Skulle snarare säga att 295x2 förnedrar Titan Z.

Pga:
Priset.
(Prestandan)

Det enda Titan Z gör bättre i mina ögon är att den är mer estetiskt tilltalande.

Att kortet var trasigt har ju inte att göra med att det är amd, posten är experter på att ha sönder det mesta

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Hedersmedlem

Suger fläktarna genom kylflänsen eller? Designen på dem antyder det, men skulle så inte vara fallet så är det en ENORM designmiss!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Släng in detta kortet i en dator med ett 4790k processor. Aka Devils Canyon.
Och få en fullfjädrad 666 maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Oj oj oj vilken liten fanboy!! Det är ju knappast AMD som skickar runt detta kort utan powercolor.. sen undrar man ju hur man "äger" någon när man säljer ett kort som är 10% sämre till dubbla priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ett tag sedan nVidia levererade 2 kort (vill jag minnas att det var) som brann upp i testlabbet, GTX590. Kortet i nyheten är levererat av Powercolor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Ett tag sedan nVidia levererade 2 kort (vill jag minnas att det var) som brann upp i testlabbet, GTX590. Kortet i nyheten är levererat av Powercolor.

Felet på det brinnande 590 visade sig bero på dåliga drivrutiner. 267.52

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det visar bara på hur undermåligt konstruerat kortet var då nVidia var tvungna att införa artificiella spärrar i mjukvaran för att förhindra kortet att brinna upp vid lättare överklockning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Fel, nvidia har inte dåliga drivrutiner. Fråga bara diverse kända nvidia förespråkare här på forumet. De har aldrig haft problem med drivrutiner till sina Geforce kort, men ATI däremot! Du skall bara veta hur mycket problem det var med deras catalysator/drivrutin till sitt x1950pro när de körde RC-Vista, fy för AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde97:

Jo...det hade du

Det är rätt fjantigt att både ljuga och överdriva. Jag skriver det igen, nej det hade jag inte. I min burk sitter ett 780ti som jag hyfsat nöjd med. Klarar inte av kort som låter längre, så det finns inte på kartan. Referensmodellen hade gått bra dock.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Fel, nvidia har inte dåliga drivrutiner. Fråga bara diverse kända nvidia förespråkare här på forumet. De har aldrig haft problem med drivrutiner till sina Geforce kort, men ATI däremot! Du skall bara veta hur mycket problem det var med deras catalysator/drivrutin till sitt x1950pro när de körde RC-Vista, fy för AMD!

Om dom då aldrig haft dåliga drivrutiner varför brann då kortet upp;) Kan det tänkas att strömförsörjningen va en nypa i det smalaste laget;)

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r3mpuh:

Du har Fel. Nvidia gick ut med att 590 överhättade på grund av att drivrutinerna inte ändrade fläkthastigheten korrekt. Sweclockers gjorde en nyhet och en video om det. Två stycken 590 gick sönder för sweclockers på grund av Nvidias drivrutiner. Nvidia var snabba på att rulla ut en ny drivrutin.

Permalänk
Medlem

Till r3mpuh.

Det är bäst att undvika ironiska inlägg,
som du ser är det är det många som inte läser/förstår...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Efter mina turer med AMD kommer jag aldrig köpa deras kort igen, allt krångel med drivrutinerna är nog för att skippa.

Har aldrig haft så problemfritt som men nvidia, och jag förstår inte alla som säger att SLI krånglar så mycket, det gör INTE det.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av CyberSpace:

Skulle snarare säga att 295x2 förnedrar Titan Z.

Pga:
Priset.
(Prestandan)

Det enda Titan Z gör bättre i mina ögon är att den är mer estetiskt tilltalande.

Att kortet var trasigt har ju inte att göra med att det är amd, posten är experter på att ha sönder det mesta

Titan Z klockar dock rätt avsevärt mycket bättre, och presterar bättre efter klockning. Så ett vattenblock hade gett Titan Z utrymme att visa sina muskler. Tyvärr borde det halveras i pris för att motiveras, och då trampar det direkt på dubbla Titan Black. Så det blir rörigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nämnvärt är också att temperaturen på grafikkortets utsida tenderar att springa iväg rejält. Då fingrar ska hållas borta från grafikkort i drift kan närmare 100 °C anses vara en ickefråga, men faktum är att det även värmer upp luften i lådan och övriga komponenter. Det går dessutom bara att spekulera i hur varmt kortet kan vara under skyddsplåten.

Geforce GTX Titan Z bjuder på imponerande prestanda, men når varken upp till AMD Radeon R9 295X2 eller parkopplade Geforce GTX 780 Ti.

Det finns dock ett stort, närmast oöverkomligt hinder – priset. Geforce GTX Titan Z kostar som billigast cirka 25 000 kronor, vilket är helt sanslöst mycket pengar för ett grafikkort. Samma summa räcker i skrivande stund till två Radeon 295X2, fyra Geforce GTX 780 Ti eller närmare sju (!) Radeon R9 290X.

Skrivet av wRRM:

Efter mina turer med AMD kommer jag aldrig köpa deras kort igen, allt krångel med drivrutinerna är nog för att skippa.

Har aldrig haft så problemfritt som men nvidia, och jag förstår inte alla som säger att SLI krånglar så mycket, det gör INTE det.

Det förekommer fel hos både komponenter och drivrutiner hos båda lagen. Det kan även vara kringliggande hårdvara som skapar problem som moderkortet. Har haft både nvidia och amd och jag skulle säga att det fungerar i princip lika bra/dåligt.
Det skiljer sig väldigt mycket i hur bra ett spel flyter eller fungerar överhuvudtaget beroende på titel du spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Men något sämre än GTX 780Ti (SLI)

Var väl även det väntat eftersom 290X presterar sämre än GTX 780Ti?

Skrivet av THB:

Haha. Ja, eller hur? Sedan det trasiga kortet kan ju verkligen inte ha varit pga. skeppningen? Nä då.. Måste vara AMD. Fanboyismen har fått ett nytt ansikte.

Skrivet av fxfighter:

Du har Fel. Nvidia gick ut med att 590 överhättade på grund av att drivrutinerna inte ändrade fläkthastigheten korrekt. Sweclockers gjorde en nyhet och en video om det. Två stycken 590 gick sönder för sweclockers på grund av Nvidias drivrutiner. Nvidia var snabba på att rulla ut en ny drivrutin.

Skrivet av villian:

Om dom då aldrig haft dåliga drivrutiner varför brann då kortet upp;) Kan det tänkas att strömförsörjningen va en nypa i det smalaste laget;)

Sarkasm och ironi är slösad på vissa.. Killen var inte seriös utan klädde sig i en fanboykostym för att driva med fanboys.

Skrivet av wRRM:

För det är ju inte kopplad till titel du spelar och drivrutinsversion du använder?? Nää då.. Att säga att SLI inte krånglar är ju rent naivt att tro. Kanske krångar MINDRE FÖR DIG men knappast för den breda massan. Bara ta och titta på närmsta forum så får du se hur folk har problem med både CF och SLI till liknande utsträckning. Allt beror på speltitel och vilken drivrutin du kör med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Var väl även det väntat eftersom 290X presterar sämre än GTX 780Ti?

Va rolig du är, så här skrev du i tråden om AMD Mantle aktuellt för Grand Theft Auto V

Skrivet av Tumnus:

Så 780Ti presterar bättre än R9 295x2 enligt dig alltså? Börjar ana lite fanboyism här.

Dold text

Nu säger du helt emot ditt eget argument

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Va rolig du är, så här skrev du i tråden om AMD Mantle aktuellt för Grand Theft Auto V

Dold text

Nu säger du helt emot ditt eget argument

Åvan har han sagt 290x i andra inlägget säger han 290x2 Alltså talar han om 2 helt olika grafikkort

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Åvan har han sagt 290x i andra inlägget säger han 290x2 Alltså talar han om 2 helt olika grafikkort

Har du kikat på prestandatabellen i detta test var R9 295x2 befinner sig gentemot GTX 780Ti SLI?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.