DayZ - Frågor till er som spelar/spelat

Permalänk
Medlem

DayZ - Frågor till er som spelar/spelat

Jag har ganska länge sneglat på detta och varit sugen på det, men alla gånger jag köpt alpha/beta har jag blivit gravt besviken och har sedan dess bestämt mig att det inte blir något mer av sådant. Nu har väl spelet funnits ute som alpha (eller är det beta?) i mer än ett år?

Hur är spelet nu?
Hur mycket har hänt sedan det först släpptes?
Hur stabilt är spelet generelllt i dagsläget?
Finns det något retaildatum ännu?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jävligt kul.
Mycket.
Crashar inte men prestanda som en potatis.
Nej.

Har lirat 135 timmar och tycker fortfarande att spelet är skitkul.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Jävligt kul.
Mycket.
Crashar inte men prestanda som en potatis.
Nej.

Har lirat 135 timmar och tycker fortfarande att spelet är skitkul.

Hade kanske förväntat mig lite mer utförligt svar men tack 135h är ju inte speciellt mycket, hur länge har du haft spelet? Vad är det som potatisar mest, cpu eller gpu? vet att det är väldigt cpu-krävande, men det kan ju vara risigt kodat på andra håll också?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Oavsett CPU kommer det flyta sämre än potatismos. Ny renderare med 64bit stöd och multithreading är under utveckling. Kommer ju nya uppdateringar var och varannan vecka som det är nu så det finns alltid något att se fram emot. Tycker rent allmänt att det utan tvekan är värt pengarna, har man någon att lira med så kan timmar försvinna snabbare än i Civilization. Det är dock ett spel som kanske inte alla gillar för det är en rätt grov inlärningskurva och man får lära sig kartan och områden i minnet eftersom ingame maps är relativt annorlunda vad man är van vid.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar att du köper det.
Även om du (mot förmodan) inte skulle kunna stå ut med buggar osv så är det värt att köpa det nu för det kommer ganska garanterat kosta dubbelt så mycket senare.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så har jag gett upp hoppet om Dayz, sjukt kul spel för övrigt, men blev så trött på
att dom aldrig släpper några prestanda förbättringar så jag slutade spela för ett tag sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

Spelet är roligt men det finns gott om buggar och ingen handling, inga mål, det är egentligen bara pvp-drivet och det är långt kvar innan det är färdigt. Jag har dock sällan spelat något som kan göra en så spänd och upprörd som detta.

Det är bara Alpha än så länge och det märks. Även om många inte verkar fatta detta så är det långt kvar till release och mycket mycket som ska göras.
Prestandmässigt har jag inga problem med en medelstark dator och spelet är snyggt och flyter bra. Det som stör är mest olika buggar, serverkrascher, dessa eländiga restarts som de flesta inofficiella servrar kör med och folks allmänt ruttna attityd mot andra spelare. Det är hårt att vara nybörjare i Dayz om man säger så.

Jag har spelat sen i februari.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hade kanske förväntat mig lite mer utförligt svar men tack 135h är ju inte speciellt mycket, hur länge har du haft spelet? Vad är det som potatisar mest, cpu eller gpu? vet att det är väldigt cpu-krävande, men det kan ju vara risigt kodat på andra håll också?

Han kan förmodligen inte ge dig utförligare svar än så eftersom det inte hänt särskilt mycket sedan det släpptes. Det är den bittra sanningen, tyvärr.

Skrivet av tysonayt:

Oavsett CPU kommer det flyta sämre än potatismos. Ny renderare med 64bit stöd och multithreading är under utveckling. Kommer ju nya uppdateringar var och varannan vecka som det är nu så det finns alltid något att se fram emot. Tycker rent allmänt att det utan tvekan är värt pengarna, har man någon att lira med så kan timmar försvinna snabbare än i Civilization. Det är dock ett spel som kanske inte alla gillar för det är en rätt grov inlärningskurva och man får lära sig kartan och områden i minnet eftersom ingame maps är relativt annorlunda vad man är van vid.

Trams. Renderaren är Direct3D (och således ingenting Bohemia kan rå över) och har redan 64-bits stöd. Om du tänker på deras wrapper de skrivit så tjänar man i princip ingenting på att göra den 64-bit och inte heller multitrådad. Varje steg är beroende av det tidigare på Direct3D för PC och detta gör det svårt att sprida ut över flera kärnor, vilket är något Microsoft vill ändra på med nästa iteration. Du kan tvärtom i vissa fall få sämre prestanda av att bygga koden som 64-bit eftersom allt tar mer minne och kan påverka din cache.

Servern är numera 64-bit, men det är något helt annat än det du talar om och minnesanvändningen ser helt annorlunda ut där.

Multithreading stöds av motorn då man laddar modeller/texturer i en separat tråd, och läser från disk i ytterligare en.

I övrigt håller jag med dig och Boozfob; spelet har i varje fall för mig varit värt det lilla jag fick betala för det. Men så har jag haft turen att spela med polare också, och då blir det ju mycket roligare.

Permalänk

Sjukt dåligt optimerat med tanke på att grafiken ligger på samma nivå som ArmA 2 vilket kom ut 2009 (är medveten om att det är alpha, men kom igen de har utvecklat spelet sen de announcade det i augusti 2012) . Ångrar ganska mycket nu i efterhand att jag köpte spelet eftersom de släpper sällan uppdateringar och när de väl kommer så är det bara småsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0gelbice:

Sjukt dåligt optimerat med tanke på att grafiken ligger på samma nivå som ArmA 2 vilket kom ut 2009 (är medveten om att det är alpha, men kom igen de har utvecklat spelet sen de announcade det i augusti 2012) . Ångrar ganska mycket nu i efterhand att jag köpte spelet eftersom de släpper sällan uppdateringar och när de väl kommer så är det bara småsaker.

Jag tycker att DayZ SA ser mycket bättre ut än Arma 2 (Endel texturer är dock lite väl lågupplösta fortfarande)

Håller inte med om det du skrev angående patcherna heller.
Det har väll kommit ungefär 15-20 patcher sedan december. (Började runt v0.30 och är v0.47 nu tror jag(?).

Tex så har dom fixat hela norra delen av kartan/spelvärlden + flera nya städer (3+?)
Finns även relativt mycket nya items (finns väll säkert 5gånger fler items nu än vad det gjorde när det släpptes)
Nya "features" (Kasta saker tex)
Sen även relativt mycket buggfixar.

(Jag hade iallafall inte förväntat mig fler/större patcher.)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv

Möjligen den sämsta spel modifikationen (Standalone är INTE ett helt eget spel) någonsin som drivs av spelhistoriens mest icke optimiserade grafikmotor. Kommer alltid att vara alpha/beta, ArmA veteraner har hållit på i 9 år att fixa spelet och har ännu inte lyckats, DayZ utvecklarna har själva bara lagt in material och inte fixat dem tidigare. Prestandan i spelet varierar, ibland kan du köra med en skit dator bättre än en dem bästa som finns. Till och med Bohemia Interactive har inte lyckats fixa spelet, även med uppföjaren ArmA 3 (Bara en del + PhysX).

Spelet har blivit ett enormt cashgrab, dem nuliga uppdateringarna är till för att konsumenterna ska tro dem bryr sig om utvecklingen. Inte första gången det har hänt med Early-Access spel på Steams Greenlight. Dem har ingen plikt att göra klart spelet, eftersom folk verkar inte förstå vad Early-Access är. Det är till för att hjälpa utvecklarna att finna buggar och ge feedback, inte för att ha kul direkt.

Spelet består av massa orealistiska punkter, knappast överlevnad då du bryter dina ben för att du öppnar en dörr, eller din gubbe springer automatiskt ned för en byggnad (spelat ArmA i 6 år, kan kontrollerna). ArmA är väldigt känd för sin fantastiska AI teknologi, men DayZ utvecklarna har kört ned zombie AI:n tilll grunden; som har varit deras högsta prioritet att fixa, och det har dem inte gjort på 2 år.

Tycker synd om dem som har köpt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Möjligen den sämsta spel modifikationen (Standalone är INTE ett helt eget spel) någonsin som drivs av spelhistoriens mest icke optimiserade grafikmotor. Kommer alltid att vara alpha/beta, ArmA veteraner har hållit på i 9 år att fixa spelet och har ännu inte lyckats, DayZ utvecklarna har själva bara lagt in material och inte fixat dem tidigare. Prestandan i spelet varierar, ibland kan du köra med en skit dator bättre än en dem bästa som finns. Till och med Bohemia Interactive har inte lyckats fixa spelet, även med uppföjaren ArmA 3 (Bara en del + PhysX).

Spelet har blivit ett enormt cashgrab, dem nuliga uppdateringarna är till för att konsumenterna ska tro dem bryr sig om utvecklingen. Inte första gången det har hänt med Early-Access spel på Steams Greenlight. Dem har ingen plikt att göra klart spelet, eftersom folk verkar inte förstå vad Early-Access är. Det är till för att hjälpa utvecklarna att finna buggar och ge feedback, inte för att ha kul direkt.

Spelet består av massa orealistiska punkter, knappast överlevnad då du bryter dina ben för att du öppnar en dörr, eller din gubbe springer automatiskt ned för en byggnad (spelat ArmA i 6 år, kan kontrollerna). ArmA är väldigt känd för sin fantastiska AI teknologi, men DayZ utvecklarna har kört ned zombie AI:n tilll grunden; som har varit deras högsta prioritet att fixa, och det har dem inte gjort på 2 år.

Visst spelet är inte helt optimerat och en hel del löjliga saker som du nämner tex bryta benet eller dö från 1 meters höjd osv.
Jag har inte spelat någon mod till arma utan köpte standalone på steam utan att riktigt veta vad jag gav mig in på.
Har 76tim spelat och tycker faktiskt det vart värt dom pengarna (23,99 euro på steam).
Det är lite tråkigt att endgame är pvp men jag har njutit utav att explora staden och faktiskt haft en del epic moment med mina vänner i spelet. Senaste patchen som är live just nu har dom faktiskt ökat antalet zombies och det är faktiskt riktigt jobbigt innan man hittar någon typ av effektivt vapen.

Jag tycker det lätt är värt 23.99 euro.

Permalänk
Medlem

Okey, tack för input grabbar! Blir att vänta ett par åt till då innan man köper och testar, vill inte köpa ett nytt watch_dogs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Det är bra att du tycker synd om samtliga som har köpt det. Det är uppenbarligen en enhetlig åsikt du innehar, att spelet bara är skit. Inte alls som att det finns hundratusentals personer som faktiskt tycker att spelet är underhållande.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

Det är bra att du tycker synd om samtliga som har köpt det. Det är uppenbarligen en enhetlig åsikt du innehar, att spelet bara är skit. Inte alls som att det finns hundratusentals personer som faktiskt tycker att spelet är underhållande.

Inte alls som att det finns hundratusentals persom som faktiskt tycker det är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Inte alls som att det finns hundratusentals persom som faktiskt tycker det är skit.

Kul för de. Bra att du vill tala för samtliga bara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

Kul för de. Bra att du vill tala för samtliga bara.

Säger detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Säger detsamma.

Jag vill inte påstå att det inte finns folk som inte gillar spelet, jag har vänner som inte uppskattar det och jag påstår inte att alla tycker om det. Det jag markerade på tidigare var din stil om hur "det är synd om alla som har köpt det". Dels för att det inte stämmer och dels för att det låter extremt drygt mot folk som faktiskt finner underhållning i spelet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Okey, tack för input grabbar! Blir att vänta ett par åt till då innan man köper och testar, vill inte köpa ett nytt watch_dogs

Det var en redig diss.
Även om spelet är i alpha med alla problem och begränsade saker man kan göra är det ändå 10 ggr bättre än watchdogs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

Jag vill inte påstå att det inte finns folk som inte gillar spelet, jag har vänner som inte uppskattar det och jag påstår inte att alla tycker om det. Det jag markerade på tidigare var din stil om hur "det är synd om alla som har köpt det". Dels för att det inte stämmer och dels för att det låter extremt drygt mot folk som faktiskt finner underhållning i spelet.

För det första så vad inte kommentaren till för att säga att spelarna våre något dåliga.
Och för det andra så är jag inte den enda som låter dryg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

För det första så vad inte kommentaren till för att säga att spelarna våre något dåliga.

Dryghet möts med dryghets. Inte för att man tar det som att man är en dålig spelare, det låter dock nedvärderande. Oavsett så tänker jag inte skräpa ned denna tråd något mer, tror du förstår vad jag åsyftar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Spelet kostar faktiskt mindre än de flesta andra retail-spel och för de månader av spelande som man fått hitills sen release så är det helt klart värt pengarna. Finns ju betydligt större och mer påkostade spel som visat sig vara bara skit efter nån månad.

De som tycker att Dayz är skit verkar inte fatta vad Early access Alpha betyder. Sen att det inte skulle släppts några uppdateringar, vad är det för skistnack? Bara i senaste uppdateringen så släpptes ny Zombie-pathfinding som funkar mycket bättre än innan och har gjort det betydligt mer utmanande med zombies. Man håller även på med s.k persistant world objects där alla saker i spelet ska vara permanenta och inte försvinna vid server restarts och liknande. Detta påbörjades genom att man i 0.47 introducerade tält där man kan spara en massa items.
Givetvis kan man tycka att man kunde jobba hårdare på att fixa irriterande buggar, som att det skulle ta ett halvår att fixa buggen där man bryter benen på en trappa eller den där ens vapen försvinner hela jävla tiden. Men det är Alpha, så lite skit får man ta.
Ska jag ge ett gott råd till trådskaparen så är de nog att vänta till Beta.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

Dryghet möts med dryghets. Inte för att man tar det som att man är en dålig spelare, det låter dock nedvärderande. Oavsett så tänker jag inte skräpa ned denna tråd något mer, tror du förstår vad jag åsyftar.

Finns rätt så många definitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Det var en redig diss.
Även om spelet är i alpha med alla problem och begränsade saker man kan göra är det ändå 10 ggr bättre än watchdogs.

Jag tycker nog Watch dogs är 10 ggr bättre än Day Z. Så smaken är olika som tur är. Beror på vad TS gillar för typ av spel helt enkelt. Så det är bara att prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Jo, det är bara du som låter dryg. I din första post. Svaren du drog åt dig var bara svar på den dåliga attityd som du gav sken av.
Var säkert inte din tanke från början, men i forum får du helt enkelt vara beredd på att andra inte kan se ditt kroppspråk eller tonläge, utan enbart gå på de du skriver. Och det du skrev lät mest som du var en grinig bitter liten unge. "Vilket du säkert inte är" Men gissar att det är vad de som läser tolkar.

Nog omett, för jag själv håller delvis med dig, Standalone har "I min mening" blitt något av ett skämt. Deras motto med Alphan var att få feedback och riktlinjer av spelare om vad de vill ha, samt hjälp med buggar etc. Spelarbasen bokstavligen SKRIKER efter fordon etc, men de får en pilbåge...

Jag är inget fan av early access, men efter alla timmar med Arma 2 DayZ var suget för stort. Dock ansåg jag det så dåligt att man la det på hyllan och väntar tills det faktiskt är ett spel igen innan jag startar det. Men ångra köpet gör jag dock inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Det är få spel som kan ge sådan adrenalinkick som DZ. Känslan av att bli beskjuten när du har en karaktär som du hållit på med i flera dagar och som har alla bra saker som man riskerar att bli av med är unik. Alla andra FPS-spel blir slentrianmässigt spelande medans DZ är mer allvarligt. Alla som spelat Diablo i hardcore vet vad jag menar

Spelet i sig kan därför vara ganska roligt från och till. Själva idén är ju riktigt bra, men utförandet är på många punkter är så dåligt att jag tröttnar fort. Visst man kan påpeka att det fortfarande är en alpha, men jag tvivlar starkt på att dessa problem kommer lösas inom en snar framtid, om än alls.