Windows Threshold kan bli utan Charms-meny

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Bort med alla appar, Modern-UI och Charms-menyn!

Du glömde Ribbon menyn som tar upp en alltför stor del av ytan. Går att stänga av med tredjepartsprogram

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Fan jag tycker om höger menyn, funkar som den skall. Det virus som skall bort är ju metro eller surfplattedele, helt onödig och alltid vägen.

Permalänk
Medlem

Det går framåt när det går bakåt! (Hmmm...).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Gillar sharms menyn och dess funktioner till plattan. Hade nog mer hoppats på att de skulle bygga ut och förbättra dess funktioner. Till desktop borde dom definitivt skala ner på den funktionen då den, som tidigare sagts fyller väldigt lite syfte. Men att implementera smidiga funktioner för att sedan helt ta bort dem istället för att förbättra det som är dåligt verkar idiotiskt.

Wow faktorn med Windows 9 verkar bli att "Oh, det är som win 7!", kul!

Permalänk
Medlem

Helt ok för mig Microsoft så radera på bara

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Ta bort charms helt MS på stationära skärmar. Startmenyn används knappt så där ser jag nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Windows + P, den funktionen finns väl utan charms med eller så är jag helt ute o cyklar

Knappen för att få bilden att hoppa upp på en andra skärm. Däremot skulle jag vilja ha lite fler ordentliga alternativ än dem som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Då har vi verkligen inte läst samma diskussioner.

Det jag vanligtvis sett från de som avskyr Win 8 är att de säger att det är fel att ta bort startmenyn för att de är vana vid den (emotionellt argument) och struntar i att det inte är det mest effektiva sättet att arbeta.

Mitt intryck av Win8-trådarna är precis tvärtom. I nästan varje tråd fanns det startmeny-förespråkare som gav logiska och väl underbyggda argument till varför fullskärmsmenyerna och fullskärmsapparna hade klara nackdelar utifrån gränssnittsdesign. (Tappad fokus när man arbetar med flera saker.)
Oftast blev de kallade för bakåtsträvare av de som verkade gilla det MetroUI för att det var någonting nytt.

Att behålla saker i ett OS som användarna är vana vid är faktiskt ett viktigt argument (och inte något enbart emotionellt argument) eftersom kostar en hel del tid och pengar att lära upp användarna på nytt. För att inte tala om vad som händer om effektiviteten råka sjunka under inlärningsperioden. När Microsoft körde sin "Get the facts"-kampanj för att hindra företag och myndigheter från att byta till Linux så var argument Nr 1 den stora kostnaden för att utbilda användarna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Tål inte skiten på desktop, men på min 8 tums surfplatta (x86) så är den ovärdelig och känns helt naturlig. Skulle hellre se att den utvecklas ännu mer på tabletsidan. Bah, hoppas MS kan fokusera på båda, windows 8.1 är ett bra tablet-os och jag hoppas verkligen inte att de fuckar upp det utan klarar av att threshold att fungera på olika sätt på olika enheter.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Är inte alls insatt i win 9 men undrar om det är sagt om det blir gratis uppgradering från 8.1 eller hur blir det?

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett par inlägg som bröt mot § 1.2:

Citat:

§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Koncentrera er på sakfrågorna och försök undvika att skapa konflikter med andra medlemmar.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Som vi alla har sagt ifrån dag 1, Metro funkar fint på en platta eller touch-interface.
Men hör inte hemma på en "vanlig" maskin. Det är kul att kunna se fram imot Windows igen!

Jag kör windows 8 likt jag gjorde windows 7, dvs. jag var inne på startmenyn en gång var 3'e vecka ungefär (pinnat allt man använder). Jag kan överleva att navigera via programmappen eller använda "finder" när jag inte pinnat något.

Jag använder metrostarten som en kopia till apples finder (tror jag det heter?). Något den är riktigt kompetent till då man banne mig skriva typ ungefär vad man tänker sig och man får ändå oftast distinkt träff på det man ville åstadkomma. Låt oss kalla den för "Kör 2.0", windows bästa funktion. Tyvärr suger det att den blindar ut resten av alla fönster eftersom man öppnar hela metro-starten även om jag själv gjort den sopren.

All in all, rätt nöjd med windows 8 eftersom jag efter lite självgranskning ändå inte använder/använde de nytänkande funktioner (eller saknar de som det ersatte) som fått så mycket kritik. Jag fattar inte att folk inte älskar söken dock?

Exempel 1:
1. Win-knapp
2. Skriver: "sched"
3. Trycker enter
4. Fixar med schemalagda aktiviteter i windows

Exempel 2:
1. Win-knapp
2. Skriver : "gr"
3. Trycker enter
4. Grid Autosport startas..

Exempel 3:
1. Win-knapp
2. Skriver : "die 3"
3. Trycker enter
4. Min privatkopierade digitala kopia av Die Hard 3 startas i min mediaspelare

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Dagens nyhet!

Driver eget och många kunder är förbannade över hur Win 8 blivit. Jag själv kör inte 8:an men testat och sett vad irriterande allt är.
Win är bra, tycker många, men känns som att MS släppt en variant av Win Millenium.

Så bra om Charms försvinner för desktops. Sen om den ska vara kvar för tablets och allt det så är det kanske bara bra.
Frågan är om inte MS låter användarna avgöra det genom Aktivera/avaktivera-knapp.

Permalänk
Avstängd

bort med charms metro och appar till desktop så är win 8 great ...ta en start meny när ni håller på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00P:

Driver eget och många kunder är förbannade över hur Win 8 blivit. Jag själv kör inte 8:an men testat och sett vad irriterande allt är.
Win är bra, tycker många, men känns som att MS släppt en variant av Win Millenium.

Så bra om Charms försvinner för desktops. Sen om den ska vara kvar för tablets och allt det så är det kanske bara bra.
Frågan är om inte MS låter användarna avgöra det genom Aktivera/avaktivera-knapp.

Jag ser inte hur de upplevda problemen med Win 8 har något att göra med problemen som Millennium hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

bort med charms metro och appar till desktop så är win 8 great ...ta en start meny när ni håller på

Kan förstå att charms menyn och metro kan ge upphov till irritation men på vilket sätt stör apparna din desktop upplevelse?
Här är valet lätt gillar man inte apparna så startar man helt enkelt inte dem, det man dock skulle kunna tänka sig att det borde finnas en möjlighet att köra dem i fönster.

Att bara ta bort dem ger färre möjligheter och känns som en osedvanligt dum idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

De behöver ju inte ta bort allt som så många av oss inte gillar med Win 8, ge oss valmöjligheten att inte inaktivera skiten bara. Hur ska det vara så svårt? *installerar Arch*

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Sötast

Hmmm, fortsätter det såhär så kan de döpa om det till Windows 7.1 istället, eller varför inte ta tillbaka det betydligt bättre temat med runda kanter och genomskinliga menyer och få till ett riktigt säljbart namn som t.ex Windows 7.2?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Kan förstå att charms menyn och metro kan ge upphov till irritation men på vilket sätt stör apparna din desktop upplevelse?
Här är valet lätt gillar man inte apparna så startar man helt enkelt inte dem, det man dock skulle kunna tänka sig att det borde finnas en möjlighet att köra dem i fönster.

Att bara ta bort dem ger färre möjligheter och känns som en osedvanligt dum idé.

Skickades från m.sweclockers.com

inre bilden jag hade var en startmeny fulladdad med äckliga appar som säker inte går att stänga av så var mer en helgardering då ms antagligen inte alls vill fixa nån döda apps knapp och då jag inte skulle sakna en endaste så kändes det som en trevlig ide

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Huvudet på spiken. Har aldrig sett den som en fördel på desktop; den är bara irriterande.

Det låter spontant som en bra lösning. Ni som har använt Windows 8 på platta, tycker ni den är bra där?

Tycker charmsmenyn är bland det bästa Microsoft hittat på så kommer sakna den på både pekskärm och stationär med mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Tycker charmsmenyn är bland det bästa Microsoft hittat på så kommer sakna den på både pekskärm och stationär med mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar ju dock bara som att den försvinner på stationära maskiner. Kan ju klart hoppas att de lämnar kvar en ruta att bocka i för de som finner menyn användbar även på dessa enheter.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Verkar ju dock bara som att den försvinner på stationära maskiner. Kan ju klart hoppas att de lämnar kvar en ruta att bocka i för de som finner menyn användbar även på dessa enheter.

En bra lösning i så fall och alla får det de tycker passar dem bäst!