Trådlöst i två hus med 200 meter mellan, val av produkter

Permalänk
Medlem

Trådlöst i två hus med 200 meter mellan, val av produkter

Jag behöver hjälp att välja routrar och möjligt antenner.

Det är 1 villa där det bor 4 personer som vill ha trådlöst internet i hela huset och sen från denna villa så skicka en trådlös signal (via förstärkare) till en sommarstuga där det bor 2 personer som vill ha trådlöst i det huset, det är ca 200 meter mellan husen. Anslutningen är 8mbit

Jag inser att det blir minst en router i varje hus men kommer jag behöva ha en router till bara för skicka signalen mellan husen? Direkt från adsl modemet så får ni gärna göra shoppinglista på allt som behövs med vilka antenner och bästa routrarna för jobbet.
Försök hålla urvalet av produkter från komplett.se så långt det går.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whonz:

Jag behöver hjälp att välja routrar och möjligt antenner.

Det är 1 villa där det bor 4 personer som vill ha trådlöst internet i hela huset och sen från denna villa så skicka en trådlös signal (via förstärkare) till en sommarstuga där det bor 2 personer som vill ha trådlöst i det huset, det är ca 200 meter mellan husen. Anslutningen är 8mbit

Jag inser att det blir minst en router i varje hus men kommer jag behöva ha en router till bara för skicka signalen mellan husen? Direkt från adsl modemet så får ni gärna göra shoppinglista på allt som behövs med vilka antenner och bästa routrarna för jobbet.
Försök hålla urvalet av produkter från komplett.se så långt det går.

Hej!

Är de som bor i sommarstugan era bekanta?
Vill du ha deras interna nätverk på samma som ditt interna nätverk? (Dvs att trafiken inom ert nätverk ligger inom samma nät?)
Har du fri sikt mellan byggnaderna?

För länken mellan husen så använd exempelvis 2 st: http://www.dustinhome.se/product/5010517421/ubiquiti-locostat...
Så får du en P2P (punkt till punkt) länk, du kan antingen köra länken som bryggad (bridged), dvs trafiken är inom samma nätverk, eller köra enheten på huset som AP (bryggad) och den mottagande enheten som router (den får en IP från din router i huset, och sen delar ut IP adresser lokalt i stugan).

För enkelhetens skull, och för att slippa dubbla NAT så använd båda enheterna som bryggade, då så kommer gäststugans enheter inom samma IP nät som du har inne i huset, så att alla era datorer, mobiler, etc kommer ligga inom samma nät och komma åt varandra om man så skulle vilja.
Och i stugan sätter du sen en valfri AP (accesspunkt) eller en trådlös router, som du stänger av DHCP på och kopplar in på en av LAN portarna mot Ubiquiti enheten.
Men det viktiga är att du har fri sikt mellan husen, annars är det kabel som gäller.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Det är jag som bor i sommarstugan och föräldrarna i andra så delat nätverk är inga problem.
Det är väl ett träd väldigt nära sommarstugan dock ska dessa tas ner inom några månader.

Så då ska jag alltså köpa en router direkt efter adsl modemet sedan drar jag en ethernet sladd från routern upp till "UBIQUITI LOCOSTATION M5" som jag sätter utomhus riktad mot sommarstugan, sedan sätter jag en till "UBIQUITI LOCOSTATION M5" på sommarstugan riktat mot den första sedan drar jag en sladd från denna till en trådlös router i sommarstugan?
Har jag förstått det rätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whonz:

Det är jag som bor i sommarstugan och föräldrarna i andra så delat nätverk är inga problem.
Det är väl ett träd väldigt nära sommarstugan dock ska dessa tas ner inom några månader.

Så då ska jag alltså köpa en router direkt efter adsl modemet sedan drar jag en ethernet sladd från routern upp till "UBIQUITI LOCOSTATION M5" som jag sätter utomhus riktad mot sommarstugan, sedan sätter jag en till "UBIQUITI LOCOSTATION M5" på sommarstugan riktat mot den första sedan drar jag en sladd från denna till en trådlös router i sommarstugan?
Har jag förstått det rätt då?

Japp, du har förstått det mesta rätt. Är inte så mycket mer att tillägga efter PowerNet:s utmärkta förklaring. Slå på WDS på båda sidorna av bryggan för att få en "transparent" länk där den trådlösa bryggan endast fungerar som en trådlös kabel mellan byggnaderna utan att röra datan som transporteras i OSI-lager 2. 5 GHz-bandet kan jag bara rekommendera om du har helt fri sikt mellan byggnaderna. 2,4 GHz-bandet har bättre penetrationsförmåga men om sommarstugan inte ligger ute i skogen lär det finnas en hel del annan radiotrafik på 2,4 GHz-bandet som kan störa, dock inte till den grad att länken blir så slö att den inte orkar med 8 Mbit/s.

Värt att tänka på är också att kablarna som går mellan Nanostation/Locostation till PoE-adaptern (strömadaptern som driver Nanostation/Locostation genom nätverkskabeln) ska vara FTP-kablar. Det finns nämligen ett inbyggt ESD-skydd som använder skärmen i FTP-kablarna som en jordkabel för att skydda mot ESD vid åsknedslag. Självklart klarar inte utrustningen ett direkt åsknedslag men utan ESD-skyddet ger radio-delen upp ganska omgående efter några åskväder. Eluttagget där PoE-adaptern ansluts måste självklart vara jordat för att skyddet ska funka. Så här bör du koppla för bästa resultat:

Router---(UDP)---PoE---(FTP)---Locostation <--> Locostation---(FTP)---PoE---(UDP)---AP/Switch

Med bara 200 m och vad jag förmodar är fri sikt mellan byggnaderna så borde du kunna få till en riktigt stabil länk. Tänk också på att mer uteffekt inte ger dig mer hastighet/stabilitet efter en viss gräns. Här är ett screenshot från en kortare länk jag har mellan två byggnader där ena Locostation:en sitter inomhus bakom ett fönster:

Försök hålla signalstyrkan mellan -45 och -60 dBm för att få en så stabil och snabb länk som möjligt. AirMax kan du stänga av på din länk då den bara är PtP (Point to Point). Här finns en liten guide för att komma igång med konfigurationen av båda enheterna https://www.youtube.com/watch?v=__xzHnK6IVs

EDIT: Kan även tillägga att med länken ovan som är 130 m med fri sikt ligger hastigheten konstant på 84/80 Mbit/s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whonz:

Det är jag som bor i sommarstugan och föräldrarna i andra så delat nätverk är inga problem.
Det är väl ett träd väldigt nära sommarstugan dock ska dessa tas ner inom några månader.

Så då ska jag alltså köpa en router direkt efter adsl modemet sedan drar jag en ethernet sladd från routern upp till "UBIQUITI LOCOSTATION M5" som jag sätter utomhus riktad mot sommarstugan, sedan sätter jag en till "UBIQUITI LOCOSTATION M5" på sommarstugan riktat mot den första sedan drar jag en sladd från denna till en trådlös router i sommarstugan?
Har jag förstått det rätt då?

Hej!

Mer eller mindre rätt ja.

I huset (där ADSL kommer in) så om ni redan har en router där så behöver du inte en till där inne, annars behöver du en.

Den kopplar du sedan på LAN via PoE (Power over ethernet) adaptern som medföljer Locostation enheterna, och sen vidare från den till enhetens port. (dra kabeln ut genom t.ex. fönster om ni inte vill borra, så länge ni inte öppnar/stänger fönstret så kommer kabeln att klara det i de flesta fallen. Men bäst är ju att om man har möjlighet att ta bort eventuell trälist/metallist på utsidan av fönstret, och lika på insidan och dra ut kabeln mellan karmen på fönstret och själva väggen vid isoleringen, sen tillbaka med listerna som slipas lite på för att kabeln går igenom).

Sen i stugan så enheten på väggen - PoE adapter - din AP (accesspunkt, funkar med en vanlig router som du bara stänger av DHCP på och kopplar LAN mot LAN på PoE adaptern).

Enheterna konfigureras så att den på huset kör:
Under Wireless fliken så: Access Point , WDS mode (klicka i), (fyll i SSID, välj AN mixed, Max TX rate MCS 15 (300), WPA2-AES, PSK, fyll sen i ett krypteringslösenord.
Sen under Network: så network mode så välj bridge, fyll i en management ip (default är 192.168.1.20 som oftast, välj IP för att passa ditt interna hemmanät så du kan nå enheten direkt utan att sätta fast IP på din dator etc)
spara. Och starta om enheten (finns uppe i högerkanten i guit).

Montera upp enheten, sen i stugan så:
Under wireless fliken så: station, tryck select vid SSID, du borde nu få upp nätverket du skapade på din första enhet, välj detta och skriv sedan i ditt lösenord du valde i rutan i botten.
Spara ändringarna.

Sen under network: network mode, bridge, sätt en statisk IP. tryck change.
Sen gå till wireless och klicka i WDS, spara, och starta om enheten (finns uppe i högerkanten i guit).

Och mellan PoE adaptern och enheten så använd du vanlig kabel om du vill det, då det fungerar alldeles utmärkt för ändamålet. Dvs vanlig CAT5e/CAT6 UTP.

Har du frågor så är det bara att skriva.

För att montera upp enheterna så behöver du 2 av dessa:
http://www.dustinhome.se/product/5010621567/ubiquiti-mount-na...
Eller: 2 av dessa: http://www.dustinhome.se/product/5010517429/ubiquiti-wall-win...
Då det inte ingår väggfäste. Du kan ju även montera enheterna med ex buntband på t.ex. stuprör eller så med

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whonz:

Det är jag som bor i sommarstugan och föräldrarna i andra så delat nätverk är inga problem.
Det är väl ett träd väldigt nära sommarstugan dock ska dessa tas ner inom några månader.

Så då ska jag alltså köpa en router direkt efter adsl modemet sedan drar jag en ethernet sladd från routern upp till "UBIQUITI LOCOSTATION M5" som jag sätter utomhus riktad mot sommarstugan, sedan sätter jag en till "UBIQUITI LOCOSTATION M5" på sommarstugan riktat mot den första sedan drar jag en sladd från denna till en trådlös router i sommarstugan?
Har jag förstått det rätt då?

Fungerade det som tänkt?
Är själv på väg att skaffa något för en liknande situation

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Fungerade det som tänkt?
Är själv på väg att skaffa något för en liknande situation

Klart att en trådlös länk funkar som den är tänkt, om man monterar och konfiguerar den korrekt

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Är de som bor i sommarstugan era bekanta?
Vill du ha deras interna nätverk på samma som ditt interna nätverk? (Dvs att trafiken inom ert nätverk ligger inom samma nät?)
Har du fri sikt mellan byggnaderna?

För länken mellan husen så använd exempelvis 2 st: http://www.dustinhome.se/product/5010517421/ubiquiti-locostat...
...
Men det viktiga är att du har fri sikt mellan husen, annars är det kabel som gäller.

Har satt upp ett antal locostation m2 i jobbet. https://www.dustinhome.se/product/5010517420/locostation-m2
Lägre frekvens klarar hinder bättre, dessutom är de lite billigare. Tanken var förstås att placera antennerna för fri sikt, men visade sig vara lite omständigt på en del ställen.
Binder samman fastigheter så att vi får övervakning och fjärrstyrning av värme och ventilation i fastigheterna. Det är inga högre hastigheter som krävs för det. På ett ställe sitter mottagarantennen på vinden, knappt 300 m från sändarantennen. Får ut ca 30 Mbps i länkhastighet. Fullt tillräckligt för det de används till.
På ett annat ställe sitter ena antennen på taket av ett 4-våningshus. Sedan ytterligare en 4-våningshus, och bakom denna på ca 3-4 meters höjd finns andra antennen. Skjuter mer eller mindre rakt igenom en fastighet. Blev glatt överraskad av att jag slapp reläa signalen runt fastigheten som stod emellan.
Locostation M2 behöver definitivt inte fri sikt. Jag tror inte några träd skulle ställa till med något problem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Klart att en trådlös länk funkar som den är tänkt, om man monterar och konfiguerar den korrekt

Näe.
Finns mängder med trådar i forumet där den trådlösa tekniken faktiskt kärvar. Så det är inte så säkert att man skaffar teknik som fungerar som man hoppas på. Produkterfarenheten är av intresse från min sida.

Skrivet av Hardware guy:

Har satt upp ett antal locostation m2 i jobbet. https://www.dustinhome.se/product/5010517420/locostation-m2
Lägre frekvens klarar hinder bättre, dessutom är de lite billigare. Tanken var förstås att placera antennerna för fri sikt, men visade sig vara lite omständigt på en del ställen.
Binder samman fastigheter så att vi får övervakning och fjärrstyrning av värme och ventilation i fastigheterna. Det är inga högre hastigheter som krävs för det. På ett ställe sitter mottagarantennen på vinden, knappt 300 m från sändarantennen. Får ut ca 30 Mbps i länkhastighet. Fullt tillräckligt för det de används till.
På ett annat ställe sitter ena antennen på taket av ett 4-våningshus. Sedan ytterligare en 4-våningshus, och bakom denna på ca 3-4 meters höjd finns andra antennen. Skjuter mer eller mindre rakt igenom en fastighet. Blev glatt överraskad av att jag slapp reläa signalen runt fastigheten som stod emellan.
Locostation M2 behöver definitivt inte fri sikt. Jag tror inte några träd skulle ställa till med något problem.

Tackar tackar! Bra info. Då blir det väl två locostation M2 för mig också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled