Permalänk

Pepparkakshuset på 68B (Raspberry Pi)

Tidigt i December gick diskussionerna heta om vad som skulle pynta hallbänken i vårat studentkollektiv. Förslagen var många och ambitionsnivån hög. Till slut lyckades vi enas om att de rådande byggnadsmaterialen skulle utgöras av pepparkaksdeg, godis, socker och glasyr. Redan tidigt i December började Eiffeltornet torna upp sig ute i hallen medan mitt bidrag fortfarande låg på ritbordet. Ett bidrag som skulle innefatta lysdioder, högtalare, transistorer och som kronan på verket en Raspberry Pi.

Sammanfattning:
Pepparkakshus med ljus/ljud-system styrt via webben drivet av en Raspberry Pi.

Länk till video: http://youtu.be/JqZ8AxchGY4

Pepparkakshuset på 68B (Raspberry Pi)

Permalänk
Medlem

Såg riktigt fint och roligt ut när man kollade på bilderna, sen såg jag videon.
Haha fyfasen vad klockrent, önskar man vore lika kreativ själv

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 3060ti Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Alienware 27" IPS 180hz

Permalänk

detta program du använder kan man kanske få tag på detta? Har tankar om att styra lite belysning runt huset..

Visa signatur

De man inte kan de lär man...

Permalänk

Som programmet ser ut nu så är det bara en betaversion som lämnar mycket funktionalitet att önska. Jag tror inte det är redo för att användas "på riktigt" ännu

Permalänk

Hmm nu blev jag väldigt sugen på att bygga ett ljussystem med en RPI som reagerar på ljud. Har du några pointers i rätt riktning?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Hur avancerat system hade du tänkt att bygga? ska det vara hårdkodat efter endast ett mönster eller ska man kunna ladda in nya på ungefär samma sätt som mitt kan? Att hårdkoda ett mönster är många gånger enklare. För att styra och läsa från Raspberryns GPIO pinnar så fungerar de flesta programmeringsspråken. Har själv testat C++ och Java och kan rekommendera Java då det går bra mycket snabbare att få igång något som fungerar hyfsat. Tror även det går att styra pinnarna med Ruby, kan vara värt att undersöka närmare.
En annan sak som kan vara värd att nämna är att vara försiktig med GPIO-pinnarna. de är 3.3V som max de klarar, inte 5V !. Ska man driva något vettigt från GPIO-pinnarna behövs för övrigt några transistorer då man max kan belasta dem med 16mA styck. Observera att max last från hela Raspberryn är någonstans runt 1 - 1.5A (minns inte exakta siffror). Raspberryn drar runt 500mA så då återstår endast 500mA som kan användas an GPIO-pinnarna. Ska man driva något tyngre måste man därför ha en extra strömkälla.

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade ett likadant