Permalänk

Vilken mobil passar mig?

Nu ser jag knappt längre vad som står på min Sony Ericsson knapptelefon j10i2 från 2010.

Var i butik och kände lite på flaggskeppen med dom känns ju helt enormt stora och orimliga att ha i vanliga byxfickan.

Min arbetstelefon är en Sony Xperia Z1. 4,1 tummare. Vilket funkar i vanliga byxfickan.
- saknar dock ibland stöd för flash. hade önskat bättre kamera.

Sen är jag ju van med en telefon vars standby tid är över en vecka så bra batteri är ju tacksamt.

Vad gör jag med mobilen? 1) sms 2) foto 3) nödsurfande.

Den får vara större än 4,1" Det är gränsfall till litet att surfa på, men det går..

Vilken android-mobil passar mig?

Permalänk
Medlem

testat att pilla på en iphone 5s? vad jag vet är de flesta finare android-mobilerna fruktansvärt stora. om du bara behöver skicka sms och "nödsurfa" så klarar du dig nog dock på det mesta.

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Sony Z2
5.2 tum
3200 mAh batteri
20 Mpixel kamera
Vattentät
etc

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Min arbetstelefon är en Sony Xperia Z1. 4,1 tummare. Vilket funkar i vanliga byxfickan.
- saknar dock ibland stöd för flash. hade önskat bättre kamera.

Sen är jag ju van med en telefon vars standby tid är över en vecka så bra batteri är ju tacksamt.

Vad gör jag med mobilen? 1) sms 2) foto 3) nödsurfande.

Z1 4.1tum?
Den är ju 5.0 tum, och den är stor för en mobil med en skärm i den storleken (stora kanter).
Vill du ha en bra mobil med bra batteritid och kamera som samtidigt är i ett litet format så kan det bli svårt.
Jag rekommenderar normalt Nexus 5 och HTC One M8. Men Nexus 5 har medioker batteritid. Liknande Xperia Z1, skulle jag gissa (senast jag kollade så hade Z1 dålig batteritid för sin batterikapacitet). Och HTC M8 har halvdålig kamera, samt är ungefär lika stor som Z1. Nexus 5 är mindre än både Z1 och M8 och har ändå samma skärmstorlek.
Så om dessa punkter är väldigt viktiga för dig så kanske ingen av dem passar dig. Men om du laddar sällan så kan det ju potentiellt lösas av att du laddar den om natten. Gör du detta så skulle ju Nexus 5 passa dig bra. Sedan är ju långa standbytider även möjliga, problemet är ju bara det att man ofta använder telefonen mycket mer än man skulle med sin gamla "dumtelefon". Och större användning ger mindre batteritid.

Xperia Z3 Compact skulle även kunna vara intressant, förutsatt att den kommer med bra batteritid. Men du kommer alltså att få vänta på den lite, den har inte släppts eller ens bekräftats officiellt än, vilket betyder att det sannolikt tar några månader innan du kan få tag i den. Jag gillar det jag sett om den hittills, den har potential.

Permalänk
Medlem

En billigare telefon i lumia serien? Bra batteri om jag förstått rätt samt flyter på även fast de låga priset

Edit, nvm såg att du skrev android mobil

Permalänk
Medlem

Till din arbetstelefon kan du ladda ner Flashify och använda Firefox eller Dolphin Browser för att få Flash

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Miss av mig. Z1 Compact har jag på jobbet. Denna tycker jag är lite seg.
Foto, mms, vägvisare, lite surf.
Batteritid värderas. Z1 compact kan klara två dagar, minimalt med appar och inställd på snåla. Men en vecka och lite till hade ju inte varit fel.

Permalänk
Medlem

Sonys nya Z3 Compact kommer i höst, kanske det kan vara något?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Miss av mig. Z1 Compact har jag på jobbet. Denna tycker jag är lite seg.
Foto, mms, vägvisare, lite surf.
Batteritid värderas. Z1 compact kan klara två dagar, minimalt med appar och inställd på snåla. Men en vecka och lite till hade ju inte varit fel.

Du tycker den är seg? Den har ju hårdvara som var på topp förra hösten samt en av de bästa kamerorna samt batteritid på smartphone marknaden, blir nog inte lätt att tillfredsställa dina krav...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassefrasse:

Miss av mig. Z1 Compact har jag på jobbet. Denna tycker jag är lite seg.
Foto, mms, vägvisare, lite surf.
Batteritid värderas. Z1 compact kan klara två dagar, minimalt med appar och inställd på snåla. Men en vecka och lite till hade ju inte varit fel.

Som någon annan skrev så är Z1 compact en bra telefon för att vara android. Vill du ha något snabbare så får du nog låta blicken gå över mot iPhone. 5s om du klarar dig med 4" skärm eller avvakta till efter tisdag och se vad som presentera då - troligen iPhone på 4,7" och kanske även 5,5".
Vad det gäller batteritid så får du antingen sänka dina krav/önskemål till max ca två dygn oavsett telefon om du vill ha smartphone eller helt enkelt köpa en 'vanlig knapptelefon' istället.

Permalänk

Trög att surfa på, ändå har jag valt det program jag tolkat ska vara det snabbare; chrome + 4G.
Den tål inte riktigt att vara igång flera dagar då blir den lite mupp.
Nu förstår jag att det ligger mer på Android i sig, stör mig ordentligt på att den mörkar skärmen när man ringer. Prövade ändra enda inställningen jag hittade men hjälpte inte. Blir stressigt när man ska avsluta samtal med kund när skrämen är svart och man inte kan trycka på någon knapp. Löste det med att aktivera läggapå funktionen på en sidoknapp, fast blir problem om jag ska surfa samtidigt som jag då ska prata.. och behöver väcka skrämen som inte reagerar själv.
Samma med Kartläsarappen som då buggar och kör svengelska samt inte förstår vilken gata man säger.
- Fast visst det går ju fort att starta om men...

Ingen som vet datum på Z3 compact? Hittade inget när jag googlade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

Miss av mig. Z1 Compact har jag på jobbet. Denna tycker jag är lite seg.

Byt till Nova launcher (För snyggare ikoner rekar jag Morena), surfa gör du med Dolphin Browser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Trög att surfa på, ändå har jag valt det program jag tolkat ska vara det snabbare; chrome + 4G.
Den tål inte riktigt att vara igång flera dagar då blir den lite mupp.
Nu förstår jag att det ligger mer på Android i sig, stör mig ordentligt på att den mörkar skärmen när man ringer. Prövade ändra enda inställningen jag hittade men hjälpte inte. Blir stressigt när man ska avsluta samtal med kund när skrämen är svart och man inte kan trycka på någon knapp. Löste det med att aktivera läggapå funktionen på en sidoknapp, fast blir problem om jag ska surfa samtidigt som jag då ska prata.. och behöver väcka skrämen som inte reagerar själv.
Samma med Kartläsarappen som då buggar och kör svengelska samt inte förstår vilken gata man säger.
- Fast visst det går ju fort att starta om men...

Ingen som vet datum på Z3 compact? Hittade inget när jag googlade.

Nu hade du flyt med timingen, de utannonserades bara minuter sedan och fick en beräknad leverans vecka 40.

http://www.swedroid.se/priset-for-xperia-z3-och-z3-compact-en...