Isolera en virtuell maskin

Permalänk
Medlem

Isolera en virtuell maskin

Är det möjligt via vmware att isolera en virtuell win xp mot lokala nätverket och att få den att endast koppla ut mot nätet?

Samt vet någon om man kan koppla sina virtuella maskiner att använda nätverkskort 2 på moderkortet enbart och inte nätverkskort 1.

Har en p9x79 deluxe (dual lan) och 3960x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Det ska fungera bra, tror det räcker att du skapar en egen virtuell switch ansluten till nätverkskort 2 koppla sedan XP maskinen till den swtichen du skapade.

Permalänk
Rekordmedlem

Vmware har väl den virtuella maskinen på ett eget nät som förval, det är om du vill ha in den på värdens lan du måste välja det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går bra, bara att ändra i vmware.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Jag tackar för hjälpen. Skall mixtra lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

vswitchen som default i ESXi funkar ganska mycket som en vanlig switch, så är inga begränsningar där. Det är gateway och switching. Så för att slänga in den i switchen men att begränsa den från att gå ut på WAN får du antagligen ändra enklast i gästen.
(Om jag förstår rätt att du vill ha LAN-access, men inte WAN-access? Om du vill ha ett eget nät så är det vara lägga till en egen vswitch.)

För att bara använda en av portarna så tar du bara bort den porten i på networking -> vswitch -> physical adapters

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

vswitchen som default i ESXi funkar ganska mycket som en vanlig switch, så är inga begränsningar där. Det är gateway och switching. Så för att slänga in den i switchen men att begränsa den från att gå ut på WAN får du antagligen ändra enklast i gästen.
(Om jag förstår rätt att du vill ha LAN-access, men inte WAN-access? Om du vill ha ett eget nät så är det vara lägga till en egen vswitch.)

För att bara använda en av portarna så tar du bara bort den porten i på networking -> vswitch -> physical adapters

Tvärtom. Jag vill att en VM ej skall ha tillgång til LAN, endast WAN. hehe
Beror på att VM kör program mot nätet och vill isolera denna mot hemnätverket p.ga säkerheten.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Tvärtom. Jag vill att en VM ej skall ha tillgång til LAN, endast WAN. hehe
Beror på att VM kör program mot nätet och vill isolera denna mot hemnätverket p.ga säkerheten.

Kan inte svara på hur man gör exakt i Vmware då jag inte administrerar nån sån (Bara nyttjar). Funktionen finns där dock då det är så här man brukar skapa utsidan på sina brandväggar idag.

på en generell nivå så behöver du ett nätkort (eller vlan) som då har access mot internet och ingen acess mot ditt interna nät.
Sen knyter man en V-switch mot det Vlanet och länkar sen den virtuella maskinen mot den V-switchen.

Det är samma procedur i Hyper-V. där ska man bara se till att bocka ur allow the management operating system to share ..........

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Tvärtom. Jag vill att en VM ej skall ha tillgång til LAN, endast WAN. hehe
Beror på att VM kör program mot nätet och vill isolera denna mot hemnätverket p.ga säkerheten.

Ahhh ok Det beror lite på hur ditt nät delas, har du en switch framför ESXi-hosten? Om du t.ex. ger den gästen som bara ska ha WAN ett eget nät så kommer den inte komma ut på LANet, men då måste din router kunna hantera det.

Eftersom vswitchen är en switch (dum) så är inte det här direkt saker du ändrar i ESXi hosten, utan snarare i din router.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Det beror ju som sagt lite på vad du har emellan host:en och internet.

Om du har möjlighet att dra en egen ethernetkabel och har ett separat NIC i hosten (som då ansluts till en egen vSwitch) för WAN så är det en möjlighet.

Annars, om din router kan hantera det, så kan du ju jobba med VLAN och beroende på hur man väljer att göra det så fixar man det både i routern och i vSwitchen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag har löst detta genom att köra med virtuell pfsense. Har wan kablen kopplad rakt i esxi hosten och delar sedan upp anslutningen på flera interna nät varav en (lan) går ut till mitt lokala nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD