Guerillainstallation av SSD?

Permalänk
Medlem

Guerillainstallation av SSD?

Tjenare,

Har köpt en SSD(Crucial MX100) men har varken en sata kabel eller några hårddiskvaggor kvar. Allt detta ligger hemma och jag kommer inte komma hem förrän tidigast om 2-3 månader. Jag har däremot ett fractal design r2 chassi och buren som håller alla hårdiskvaggor är uppdelad i två delar med en metallplatta emellan.

Fråga 1) Är det säkert att helt enkelt lägga SSD:n på hårdiskburens mellanvåning? SSD:n ska användas som huvuddisk åt operativsystemet så det är viktigt att den är pålitlig och inte pajjar pga värme, kortslutning eller liknande.

Fråga 2) Kan jag helt enkelt koppla ur sata kabeln ur min cd-drive och stoppa i min SSD?

Bild på hårddiskburen http://imgur.com/sN6diVx

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

1) Ja, går alldeles utmärkt. Men använd gärna dubbelhäftande tejp så att inte SSD:n far runt i chassit.

2) Går bra att göra detta också, förutsatt att du har en strömkabel också.

Permalänk
Medlem

1) En SSD är lika stryktålig som en mobil tror jag, så det går nog bra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast

En SSD alstrar dock inte själv värme på samma sätt som en HDD gör så problemet är i princip obefintligt.

Du kan i princip limma SSDn på valfri yta inuti chassit och sen glömma bort den, du lär inte stöta på problem!

Also, yes. Du kan rycka kabeln till DVD och koppla den med den, jag skulle dock rekommendera att sätta den i port SATA0 om den ska användas till operativsystem. (Värt en tanke är att det är möjligt att satakabeln som följer med t.ex DVD-läsare kan vara av en standard med lägre hastighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

(Värt en tanke är att det är möjligt att satakabeln som följer med t.ex DVD-läsare kan vara av en standard med lägre hastighet)

SATA-kablar är samma oavsett SATA-version, så det ska inte vara någon fara (om det inte är en riktigt dålig kabel). Att det säljs t.ex. SATA 6 GBit/s-kablar är endast marknadsföring (se t.ex. denna artikel).

Jag hade för övrigt en SSD liggandes ovanpå min DVD-läsare i flera år, innan jag nyligen bytte ut mitt Antec P180 (som saknade 2.5"-platser) till ett Define R4. Så länge som man kommer ihåg att SSDn ligger löst innan man flyttar på datorn så kan jag inte se något problem med det, och skulle man flytta datorn ändå så är det nog övriga komponenter i datorn som riskerar att ta skada av SSDn än tvärtom.

Permalänk
Sötast
Skrivet av perost:

SATA-kablar är samma oavsett SATA-version, så det ska inte vara någon fara (om det inte är en riktigt dålig kabel). Att det säljs t.ex. SATA 6 GBit/s-kablar är endast marknadsföring (se t.ex. denna artikel).

Jag hade för övrigt en SSD liggandes ovanpå min DVD-läsare i flera år, innan jag nyligen bytte ut mitt Antec P180 (som saknade 2.5"-platser) till ett Define R4. Så länge som man kommer ihåg att SSDn ligger löst innan man flyttar på datorn så kan jag inte se något problem med det, och skulle man flytta datorn ändå så är det nog övriga komponenter i datorn som riskerar att ta skada av SSDn än tvärtom.

Om jag inte minns helt fel så använd(es) det ofta sata 1.5gbit kablar till dvd läsare och de borde helt klart vara sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

SATA-kablar är samma oavsett SATA-version, så det ska inte vara någon fara (om det inte är en riktigt dålig kabel). Att det säljs t.ex. SATA 6 GBit/s-kablar är endast marknadsföring (se t.ex. denna artikel).

Jag hade Deltaco-kablar i en dator ett tag, de orsakade många oförklarliga krascher. Bytte kablar till några från ett gammalt moderbord och sedan dess har den gått i ett par år utan problem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Som ovan, borde inte vara något problem med att bara ha en liggande i chassiet, men skulle personligen välja en annan lösning, risken är att man låter temporära lösningen blir permanent, och att man senare glömt den, och den lösa SSD skadas / skadar andra komponenter vid en flytt eller dylikt

Mina förslag;
Be någon hemma posta dig en vagga och en kabel så är allt löst

Sätt SSD upp och ned under vaggan du har och vanliga HDD som nu (kanske inte går, svårt att se på bilden och har ingen personlig erfarenhet av just Fractal vaggor)

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om jag inte minns helt fel så använd(es) det ofta sata 1.5gbit kablar till dvd läsare och de borde helt klart vara sämre.

Det finns inget som heter SATA 1.5 Gbit/s kabel, en SATA-kabel är en SATA-kabel. Självklart så kan det dock finnas dåliga kablar som orsakar problem, men det har inget med de olika SATA-versionerna att göra. Här är en till artikel där de testar en hel mängd olika kablar, det enda sättet de lyckades framkalla problem var när de kopplade ihop flera kablar för att komma upp i en kabellängd på nästan 3 meter (max för SATA är 1 meter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Tjenare,

Har köpt en SSD(Crucial MX100) men har varken en sata kabel eller några hårddiskvaggor kvar. Allt detta ligger hemma och jag kommer inte komma hem förrän tidigast om 2-3 månader. Jag har däremot ett fractal design r2 chassi och buren som håller alla hårdiskvaggor är uppdelad i två delar med en metallplatta emellan.

Fråga 1) Är det säkert att helt enkelt lägga SSD:n på hårdiskburens mellanvåning? SSD:n ska användas som huvuddisk åt operativsystemet så det är viktigt att den är pålitlig och inte pajjar pga värme, kortslutning eller liknande.

Fråga 2) Kan jag helt enkelt koppla ur sata kabeln ur min cd-drive och stoppa i min SSD?

Bild på hårddiskburen http://imgur.com/sN6diVx

Du kan jo også bruke selvheftende kardeborre til å feste SSDn.

http://www.clasohlson.com/se/Kardborrerondeller/Pr344683002

Koster 19 kr på Claes Ohlson.

En annen sak: du kanskje burde få vekk litt av støvet der er sidene på fronten på ditt kabinett for å få bedre sirkulasjon.

SSDn produserer kanskje ikke like mye varme som en mekanisk harddisk der en eller flere platter er i bevegelse, men den må helst ikke bli utsett for noen større mengder varme heller i sin nærhet for fungere optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

1) Ja, går alldeles utmärkt. Men använd gärna dubbelhäftande tejp så att inte SSD:n far runt i chassit.

2) Går bra att göra detta också, förutsatt att du har en strömkabel också.

Använd för guds skull inte dubbelhäftande tejp. I så fall kan du använda en av sämre kvalitét som inte har så starkt klister. Bättre vore det om du köper lite kardborrband om du vill ta ut den eller flytta på den.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Jag kör med gummiband för att hålla fast mina SSD.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk

MX100 (likt andra SSD) är specade för rätt hårda stötar och ordentliga temperaturer.

Citat:

In terms of physical durability, a typical shock resistance of 1500G is part of the spec sheet. The MX100 can operate reliably at temperatures of up to 70 degrees Celsius and will survive 85 degrees when non-operational.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

kör min corsair force gs med den hängandes i sata kabeln (har låsning på sata kablarna för att ta loss den så den sitter bra där den är just nu.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har du 5.25" platser, samma som optiska enheten använder så kan du skruva fast den i dom två hålen där på sidan. Samma avstånd på dom som det är på hålen på 2.5" enheter med.

Vet fortfarande inte varför folk envisas med konstiga adaptrar och lösningar. Har alltid skruvat fast 2.5" enheter i 5.25 platserna. På dom chassin som har 2 rader med hål per sida kan man lätt fästa 4x 5.25 enheter utan adaptrar per 5.25" plats.

Ser som sagt inget problem alls med monteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns inget som heter SATA 1.5 Gbit/s kabel, en SATA-kabel är en SATA-kabel. Självklart så kan det dock finnas dåliga kablar som orsakar problem, men det har inget med de olika SATA-versionerna att göra. Här är en till artikel där de testar en hel mängd olika kablar, det enda sättet de lyckades framkalla problem var när de kopplade ihop flera kablar för att komma upp i en kabellängd på nästan 3 meter (max för SATA är 1 meter).

Även om jag håller med dig i teorin, så brukar gamla Sata kablar till DVD vara av sämre kvalitet, då de "bara" ska användas till 1,5Gb. Så när de ska jobba i 6Gbit, får du fel i överföringarna och problem. Därför håller jag med Allexz att han iaf bör byta kabel mellan DVD och gamla HDDn, då både för att få rätt Sata 0 port, samt att få (förhoppningsvis) en fullt fungerande kabel till SSDn.