Permalänk
Medlem

Stativare + förstärkare

Hej,
Jag har tänkt införskaffa mig ett ljudsystem till vardagsrummet. Jag har tänkt att skaffa ett par stativare som jag ställer på en hylla. Jag undviker helst golvare då jag har småbarn som dels kan välta dom eller trycka in en penna eller dylikt genom högtalarmembranen.
Det viktigaste egenskapen är att dom spelar så rent som möjligt genom hela registret (i förhållande till priset). Jag spelar sällan musik på särskilt hög volym så ljudtryck är inte lika viktigt, bastryck är också av underordnad betydelse, jag kompletterar med en subbas om det behövs. Då jag tänkt ställa högtalarna på en hylla så bör dom vara lämpliga att placera nära en vägg.
Till detta behövs en lämplig förstärkare som gärna får ha en utgång till en aktiv subbas.
Jag har i första hand tänkt kolla på begagnat men är helt okunnig om olika märkens styrkor, svagheter och ljudkaraktärer så lite tips om vad jag ska kolla på vore tacksamt.

Budget för högtalare och förstärkare ca 5000:-

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Res dig ur soffan och stick i väg till nån schysst hajfajbutik så kan du få hjälp där och även provlyssna lite,det är lite svårt att få nån vettig hjälp på ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Res dig ur soffan och stick i väg till nån schysst hajfajbutik så kan du få hjälp där och även provlyssna lite,det är lite svårt att få nån vettig hjälp på ett forum.

Jag tänkte i första hand försöka hitta något begagnat, då jag inte vill åka runt på varenda blocket annons och lyssna så skulle några tips hjälpa en hel del. Bara att veta vilka märken som är typiska partyburkar med massa skränig bas underlättar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Jag tänkte i första hand försöka hitta något begagnat, då jag inte vill åka runt på varenda blocket annons och lyssna så skulle några tips hjälpa en hel del. Bara att veta vilka märken som är typiska partyburkar med massa skränig bas underlättar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser man ju direkt bara man tittar på dem,när det gäller skitmärken så är det väl Genexxa, en del Sonab och högtalare till plaststereos du skall undvika,du bör även om det finns ha basportarna framåt då de är mer lämpliga för att placeras närma väggen,betyder dock inte att de låter optimalt ju där,högtalare är normalt inte gjorda för att stå ända in i väggen utan att det påverkar ljudet negativt.

Permalänk
Medlem

Om du vill slippa skräpet på Blocket kan du kolla här:
http://www.hifimagasinet.com/lasannons.aspx?rec=1

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §9*

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...