Hej!
Ska köpa Beyerdynamic Dt990 pro 250 ohm.
Jag har just nu Asus Xonar DG som ljudkort och den har en svag inbyggd förstärkare och den stödjer optimalt 150 ohm.
När jag läser omkring på Internet så säger många olika, några säger att DT990:orna fungerar hur bra som helst på Asus Xonar DG men vissa säger att det finns extremt mycket mer att pressa ur dem med en optimal förstärkare.
Därför frågar jag;
1. Räcker Asus Xonar DG till lurarna?
2. OM INTE, Vilken förstärkare för 250 ohm + ska jag köpa som får kosta runt 800 kr.
Anledningen till den bugeten är att jag ska lämna in mina Philips Fidelio L2 som fick sin vänsta hörkåpa söndrig för ingen som helst anledning. Jag kommer få tillbaka 100% (1990kr) Och jag vill därför komma det priset så nära som möjligt genom att köpa DT990 (1300kr) och en bra extern förstärkare för någonting som närmar sig ett total pris av 2000kr, mer eller mindre.
Vill gärna inhandla dessa väldigt snart så hade uppskattat alla respons!
1. Testa. Det kommer att fungera, problemet som kan uppstå är att du inte når upp i öronbedövande volym om du så vill, men spontant så tror jag att DG:n skall klara ge ut helt tillräckligt med effekt.
2. "Extremt mycket mer att pressa ur dem" med en dyrare källa är en överdrift, men om volymen inte räcker till så har du inte många alternativ med den budgeten, finns uDAC-3 som också har DAC d.v.s. ersätter ljudkortet helt, men den lär åtminstone inte har några problem med 250 ohms last.
Prova med ditt Xonar först och se vad du tycker.
En mindre detalj att tänka på är att det är lite smidigare om du kör med befintligt ljudkort, beroende på hur du använder lurarna och hur mycket du växlar mellan lurar/högtalare.
Köper du en extern dac/hörlursförstärkar-combo så blir det som ett nytt ljudkort som datorn ser. Detta innebär att du blir tvungen att klicka lite på ljudikonen i taskbar:en när du växlar mellan lurarna (externa nya DAC:en) och högtalarna (befintligt Xonar). Åtminstone på Windows 7 (och jag misstänker lika på Vista/8) så har då i alla fall inte jag hittat någon smidig lösning att "auto-växla" eller skicka ut via båda ljudkorten när jag t.ex. spelar spel. Dvs Windows skickar ljudet via ETT ljudkort du förväljer i Windows ljudinställningar. Eventuellt har Xonar en digital ljudutgång som den konstant matar ut på och isåfall kan du koppla en DAC dit och det funkar säkert bra, men om inte blir det att växla ljudkort i windowsinställningar varje gång du vill byta mellan lur/högtalare.
Ja, det blev långt det här, men nåt att grunna på. Xonar är väl iaf bland ljudkort rätt "högt aktat" när det gäller att driva hörlurar, så prova först! Du har ju det redan...
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.