Permalänk
Skrivet av Yrch:

Kontentan av vad som lärs ut i kurserna i finansiell ekonomi (på åtminstone Handels i Göteborg) och vad som står i kursböckerna är väl ungefär att teknisk analys inte fungerar... (under de vanliga förutsättningarna, väl genomlysta och välreglerade marknader osv osv.)

Absolut. TA är ju inte direkt accepterad som metod från akademiskt håll även om det finns en diskussion även där. Men visst, nuvarande konsensus väger rätt mycket åt att det inte funkar.

Sen finns det ju de som hävdar att de använder TA och gör vinster under längre perioder, den mest allmänt kända just nu i Sverige lär väl vara David Myslinski baserat på att han skriver om det.

Permalänk
Medlem

Coola ned pojkar.

Traditionell aktiehandel skulle kunna vara att man köper pga att tidningar skriver om en aktie De flesta som äger aktier är varken insatta i TA eller FA, en stor del av den svenska befolkningen äger aktier, både direkt och indirekt och vet varken vad FA eller TA är.

Om TA eller FA fungerar bäst finns det mycket diskussion kring. Vissa använder FA för att bestämma om en aktie är köpvärd eller inte, medan de använder sig utav TA för att köpa den i rätt tillfälle, exempelvis när aktien är översåld eller efter att ha studsat upp från ett stöd.

TA är ingen exakt vetenskap, men som jag skrev nyss så kan man hitta rätt lägen genom att använda TA. Detta enligt mig gäller såväl kortsiktig som långsiktig handel.

Permalänk
Medlem

Det TA potentiellt kan ge mig efter X enheter investerad tid är ingenting i jämförelse vad lite musslor och vin på valfri stockholmskrog ger. Så länge de intas med rätt personer...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av nyken:

Traditionell aktiehandel skulle kunna vara att man köper pga att tidningar skriver om en aktie De flesta som äger aktier är varken insatta i TA eller FA, en stor del av den svenska befolkningen äger aktier, både direkt och indirekt och vet varken vad FA eller TA är.

FA är enligt mig en underkategori till Traditionell aktiehandel. Bortsett från FA kan det innefatta andra värdesättningar, t.ex. peer-analys, trender och andra metoder som inte är strikt FA men tillhör de metoder som används inom aktiehandel under lång tid osv.

Skrivet av nyken:

Om TA eller FA fungerar bäst finns det mycket diskussion kring. Vissa använder FA för att bestämma om en aktie är köpvärd eller inte, medan de använder sig utav TA för att köpa den i rätt tillfälle, exempelvis när aktien är översåld eller efter att ha studsat upp från ett stöd.

TA är ingen exakt vetenskap, men som jag skrev nyss så kan man hitta rätt lägen genom att använda TA. Detta enligt mig gäller såväl kortsiktig som långsiktig handel.

Ja precis, TA används av de flesta som du säger, bestämma exakt när man ska investera. T.ex. säg att du vill köpa aktier i NCC för de "verkar bra" enligt din analys (oavsett hur du nu gjort den), så för att maxa din avkastning använder du TA för att avgöra exakt när du ska göra köpet, dvs när når aktiekursen sin botten inom ett bestämt tidsspann.

Det borde väl dock vara så att om en sådan metod fungerar, så måste också TA själv, utan FA eller andra metoder också fungera. Dvs du borde kunna göra en riskvägd avkastning på TA i sig själv om du kan öka din riskvägda avkastning genom att komplettera din traditionella aktiehandel med TA. (Och det omvända också, dvs. om TA fungerar själv, så borde det kunna användas som komplement för att ge en positiv effekt på andra metoder). Det känns inte riktigt som att en kan fungera med inte den andra.

För att dra en parallel så känns det lite som TV-shop träningsredskap; du ska köpa en "ab-slider-aerobic-bounce-maskin" för 600kr så får du stenhårda magmuskler. Sen när du kollar lite mer noga så måste du även följa deras kost- och motionsplan. I verkligheten så är det den bantningsdieten och almänna motionen i kost- och motionsplanen som gör att du går ner i vikt, och den konstiga maskinen gör varken till eller från men är lättare att lura på folk än en liten kostplan.

Eller varför inte en parallel till naturläkemedel. T.ex. så säger ju förespråkare ofta något i stil med "komplettera din vanliga cancerbehandling med det här naturläkemedlet". Egentligen är det ju den vanliga cancerbehandlingen som gör skillnad, men naturläkemedelet är ett bra placebo. (iaf om man ska tro på läkarna/industrin osv).

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om börsen på senaste tiden. Har svajat ett tag nu.
Några strategier?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lyckades faktist sälja av mitt fond innehav just innan det började dala.

Med sitter lugn i båten med aktierna, har inte tappat så mycke, och börjar fundera på att fylla på lite snart.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Funderat över att köpa aktier ett tag men aldrig kommit till skott.

Vad ska man satsa på för aktier som är 'stabila' med stadig avkastning?
HM?
Ericsson?
Telia?
AZ?
Volvo?

Har inte så stor koll men nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Funderat över att köpa aktier ett tag men aldrig kommit till skott.

Vad ska man satsa på för aktier som är 'stabila' med stadig avkastning?
HM?
Ericsson?
Telia?
AZ?
Volvo?

Har inte så stor koll men nyfiken.

Jag sitter på telia, astra, h&m och swedbank för tillfället.telia är nog den som är mest stabil. låg volla och betan är helt ok.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Lyckades faktist sälja av mitt fond innehav just innan det började dala.

Med sitter lugn i båten med aktierna, har inte tappat så mycke, och börjar fundera på att fylla på lite snart.

Hur ser din portfölj ut?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hur ser din portfölj ut?

H&M 2,4%
Ica 2,2%
Gjensidige 13,4%
Swedbank 1,7%
Boliden 5,4%
Castellum 17,9%
Ramirent 1,3%
Norwegian 13,2%
Telenor 9,2%
Doro 14,5%

Likvida: 18,4%

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

H&M 2,4%
Ica 2,2%
Gjensidige 13,4%
Swedbank 1,7%
Boliden 5,4%
Castellum 17,9%
Ramirent 1,3%
Norwegian 13,2%
Telenor 9,2%
Doro 14,5%

Likvida: 18,4%

Likvida, vad menar du där?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Likvida, vad menar du där?

Kontater, medel jag snabbt kan anvænda før att køpa før.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Varför sitter du med så många små innehav?

Själv sitter jag bara på biotech. Största innehaven är Medivir (går bra) och Active Biotech som går skräp just nu. Det är tradigt att tappa 60% av värdet på några månader, men hoppet är det sista som dör.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför sitter du med så många små innehav?

Var från nær jag børjade, fyller upp dom nu med større belopp i gemna mellanrum.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Var från nær jag børjade, fyller upp dom nu med større belopp i gemna mellanrum.

Är det inte bättre att sälja av knatteinnehaven och placera i något av de större?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Är det inte bättre att sälja av knatteinnehaven och placera i något av de större?

Mja, några vill jag ha kvar som tex swedbank,ica och hm som jag fyllde på lite i dag.
Sen går ramirenten lite sådær, så låter den bara ligga dær sålænge før att se om de tar upp sig lite.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Backat en 25-30 000 sen dippen började men tror på uppgång igen. Funderade lite på att sälja av blandannat mitt H&M innehav för ett par veckor sedan men struntade i det. Sitter kvar med alla mina innehav nu.

Permalänk
Medlem

Som det är nu så köper jag alla min aktier i vanligt traditionellt aktie/fondkonto. Någon som köper i kapitalförsäkring exempelvs som kan ge en snabb förklaring till varför köpa där?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Backat en 25-30 000 sen dippen började men tror på uppgång igen. Funderade lite på att sälja av blandannat mitt H&M innehav för ett par veckor sedan men struntade i det. Sitter kvar med alla mina innehav nu.

Min portfölj minskade med 6% på bara några veckor. Tror också på uppgång snart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ligger kort i både Nordea och SHB nu. Nu hoppas vi på att alla BLT (BoLåneTorskar) i kombination med regeringens vanstyre pressar bankerna.

Vad gäller ickelekdepån är jag tung i Saab samt sedan en tid Sandvik. Det senare ser jag som en ren och skär gamble (nja, inte riktigt, men ändå). Men den nostalgiska oggan drömmer ibland sig tillbaka till påstått svunna tider vad gäller svensk basindustri. Återstår att se vad som händer.

Vad tror folket om Starbreeze? Är det rimligt att anta att uppsidan är stor i och med Payday 2? Alltså att firman klonkar utvecklingsrätten till en ännu fetare titel med anledning av P2:s relativt goda kommersiella framgångar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Som det är nu så köper jag alla min aktier i vanligt traditionellt aktie/fondkonto. Någon som köper i kapitalförsäkring exempelvs som kan ge en snabb förklaring till varför köpa där?

Skatt. Insyn. Flexibilitet (vilket anknyter till skatten ty du ej behöver skatta för enskilda köp/sälj utan du betalar en viss variabel av försäkringens totala värde (=degen du har där))

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: sorry för dubbelpost. Jämrans smartphone...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ligger kort i både Nordea och SHB nu. Nu hoppas vi på att alla BLT (BoLåneTorskar) i kombination med regeringens vanstyre pressar bankerna.

Vad gäller ickelekdepån är jag tung i Saab samt sedan en tid Sandvik. Det senare ser jag som en ren och skär gamble (nja, inte riktigt, men ändå). Men den nostalgiska oggan drömmer ibland sig tillbaka till påstått svunna tider vad gäller svensk basindustri. Återstår att se vad som händer.

Vad tror folket om Starbreeze? Är det rimligt att anta att uppsidan är stor i och med Payday 2? Alltså att firman klonkar utvecklingsrätten till en ännu fetare titel med anledning av P2:s relativt goda kommersiella framgångar?

Skickades från m.sweclockers.com

Åh, blir lika lessen varje gång jag ser ordet starbreeze.
Satt och valde mellan det och doro, men tänkte att starbreeze kändes lite osäkert. så valde doro. Den avkastningen vart ju lite sådär medans hade jag tagit starbreeze hade jag haft en 6 siffrig avkastning.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför sitter du med så många små innehav?

Själv sitter jag bara på biotech. Största innehaven är Medivir (går bra) och Active Biotech som går skräp just nu. Det är tradigt att tappa 60% av värdet på några månader, men hoppet är det sista som dör.

Vågat, varför just biotech?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Vågat, varför just biotech?

Jag gillar branschen. Spännande grejer. Sen så gillar jag tanken att jag investerar i något som kan göra nytta för mänskligheten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag gillar branschen. Spännande grejer. Sen så gillar jag tanken att jag investerar i något som kan göra nytta för mänskligheten.

Är det nått du jobbar med själv? hur utvärderar du dessa bolag.
Känns som bio företag som lovar guld och gröna skogar poppar upp över allt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Sålde just av mina Swedbank-aktier, vinst på 10:- /aktie på 2 månaders tid.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag gillar branschen. Spännande grejer. Sen så gillar jag tanken att jag investerar i något som kan göra nytta för mänskligheten.

För många herrans år sedan köpte jag astra. önskar bara att jag inte hade köpt mer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Är det nått du jobbar med själv? hur utvärderar du dessa bolag.
Känns som bio företag som lovar guld och gröna skogar poppar upp över allt.

Bio är svåranalyserat, vilket lämnar en rätt stor uppsida (även stor nersida, givetvis). Jag brukar leta reda på projekt som verkar intressanta och som har tagit sig igenom åtminstone fas 2 i kliniska tester. Efer det är det mycket läsa, mycket räkna och mycket chansa. För det mesta har det gått vägen, brukar ligga ganska kort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Bio är svåranalyserat, vilket lämnar en rätt stor uppsida (även stor nersida, givetvis). Jag brukar leta reda på projekt som verkar intressanta och som har tagit sig igenom åtminstone fas 2 i kliniska tester. Efer det är det mycket läsa, mycket räkna och mycket chansa. För det mesta har det gått vägen, brukar ligga ganska kort.

Du menar att du blankar aktier?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Du menar att du blankar aktier?

Har hedge:at ett par gånger, men för det mesta tar jag korta, positiva positioner.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10