Grafikkort - ett bra eller två sämre?

Permalänk

Grafikkort - ett bra eller två sämre?

Hej!
Så här ser min dator ut just nu:
AMD Phenom 9850 x4 2,50 GHz
GeForce GT 240
Gigabyte GA-MA790x-DS4
RAM: 4Gb
OCZ Vertex 4 128 gb

Jag tänkte uppgradera grafikkortet. Typ nåt i den här standarden tänkte jag mig. Har sett att det finns 2 st slots för grafikkort på mitt moderkort. Betyder det att jag kan ha kvar mitt GT 240 och skaffa ett annat sämre grafikkort till, och köra dem samtidigt? För man kan väl ha två grafikkort i en dator? Stödjer mitt moderkort det? Om jag vill slippa skaffa Zotac-kortet och ha en GT 240 över alltså. Eller kan det aldrig bli lika bra som Zotac-kortet ensamt, om jag kör två sämre? Berätta gärna, jag är nybörjare
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en ny cpu innan grafikkortet. Ditt moderkort stöder Phenom II med bios version F10D.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur ser din budget ut?
Vad har du för nätaggregat?
Vilket resultat vill du uppnå och i vilka spel?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

väljer du istället ett R9 290 så får du 4GB i minne på grafikkortet istället för endast 2GB. Alla ny mer krävande spel kommer att behöva minst 3gb. (jag antar att du vill byta grafikkort för att kunna spela med bättre grafikinställningar)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Skulle rekommendera en ny cpu innan grafikkortet. Ditt moderkort stöder Phenom II med bios version F10D.

Skrivet av Paprikum:

Hur ser din budget ut?
Vad har du för nätaggregat?
Vilket resultat vill du uppnå och i vilka spel?

Skrivet av sesese:

väljer du istället ett R9 290 så får du 4GB i minne på grafikkortet istället för endast 2GB. Alla ny mer krävande spel kommer att behöva minst 3gb. (jag antar att du vill byta grafikkort för att kunna spela med bättre grafikinställningar)

Corsair TX650w
Budgeten tar typ slut vid ett nytt grafikkort (Jag går i 9:an och har inga egna inkomster)
Tänkte typ cs, tf2, minecraft, kanske något mer... typ garrys mod eller surgeon simulator
Jag spelar ju bara ett spel i taget, men jag har väl oftast uppe lite andra grejer också, typ skype och chrome. Skulle ju vara skönt om man kunde växla mellan det aktuella spelet, skype och olika flikar i chrome utan att allting stannar upp och måste ladda i en 5 sekunder innan man kan börja använda sidan igen (typ som på min acer aspire här)
Prestanda: Full HD eller nästan full HD tror jag. Och, vad ska vi säga... 40 fps i tf2/cs? Ja, 40 är väl ok om jag inte får ihärdiga frame drops, utan det kan hålla sig där.
Behöver jag verkligen bättre cpu, och vad ska jag skaffa för gpu nu egentligen?
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter faktiskt som att du är i störst behov av en kraftigare CPU, då varken CS, TF2 eller Minecraft är särskilt tungt att driva runt rent grafikmässigt...

En begagnad i5:a (3570K/4670K/4690K) och ett passande moderkort (Z77/Z87/Z97) skulle ligga överst på listan om jag fick bestämma. Därefter hade jag lagt mina surt förvärvade slantar på ett grafikkort runt 1500-2500.

EDIT: Vilken upplösning klarar din bildskärm förresten?

EDIT 2: Ett annat alternativ... sälj hela klabbet på Blocket för någon härlig fantasisumma och köp sedan nytt. Om du behöver inspiration rekommenderar jag dig att kolla igenom denna tråd

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort stödjer bara crossfire så att du vet, inte sli.

OnT: känns sjukt overkill att köra två grafikkort i det systemet. Köp ett och en bättre cpu

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Så här ser min dator ut just nu:
AMD Phenom 9850 x4 2,50 GHz
GeForce GT 240
Gigabyte GA-MA790x-DS4
RAM: 4Gb
OCZ Vertex 4 128 gb

Jag tänkte uppgradera grafikkortet. Typ nåt i den här standarden tänkte jag mig. Har sett att det finns 2 st slots för grafikkort på mitt moderkort. Betyder det att jag kan ha kvar mitt GT 240 och skaffa ett annat sämre grafikkort till, och köra dem samtidigt? För man kan väl ha två grafikkort i en dator? Stödjer mitt moderkort det? Om jag vill slippa skaffa Zotac-kortet och ha en GT 240 över alltså. Eller kan det aldrig bli lika bra som Zotac-kortet ensamt, om jag kör två sämre? Berätta gärna, jag är nybörjare
Mvh,

Tjena!
En lite uråldrad men väldigt mysig rigg du har!
Som de andra i tråden skriver så ska du antingen klocka satan ur din CPU(vilket kanske inte är jättelätt) eller köpa en ny billig.
Då din budget säger nej, så försök bara klocka upp den från 2.5Ghz till 3.2 Ghz, ska inte vara några problem, kan se om jag hittar en överklockningsguide för detta åt dig.
Ditt GT 240 är påväg att dö, det är inte av toppmodell inom serie, eller något annat så där ska du kolla på nytt definitivt.
4GB minne är på gränsen, om du har råd köp 1 sticka med 4GB till, eller 2x 2GB så ska du klara dig där också ett bra tag, minnen är dessutom väldigt billiga.

Men viktigast att veta min vän är din budget, hur mycket pengar kan du lägga?
Därifrån ska vi hjälpa dig på bästa möjliga sätt!

Mvh
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Inaktiv

En bättre GPU > två sämre GPU:s pga ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Dem spel du vill spela är inte direkt krävande enligt min fattning köp ett begagnat typ GTX 580 eller något för runt 500-1000 så kommer de inte lagga nå mer på dem spel du vill spela lovar dig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

FSB: 212
CPU Mult: 13.5x
CPU Speed: 2862MHz

I can't remember my voltage. I think it was 1.375 or 1.3875.

Här har vi värden många använder för att nå 2862Mhz. Vilket kommer ge lite mer kräm helt klart

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Så här ser min dator ut just nu:
AMD Phenom 9850 x4 2,50 GHz
GeForce GT 240
Gigabyte GA-MA790x-DS4
RAM: 4Gb
OCZ Vertex 4 128 gb

Jag tänkte uppgradera grafikkortet. Typ nåt i den här standarden tänkte jag mig. Har sett att det finns 2 st slots för grafikkort på mitt moderkort. Betyder det att jag kan ha kvar mitt GT 240 och skaffa ett annat sämre grafikkort till, och köra dem samtidigt? För man kan väl ha två grafikkort i en dator? Stödjer mitt moderkort det? Om jag vill slippa skaffa Zotac-kortet och ha en GT 240 över alltså. Eller kan det aldrig bli lika bra som Zotac-kortet ensamt, om jag kör två sämre? Berätta gärna, jag är nybörjare
Mvh,

Jag hade köpt en ny processor. En enkel i5:a. Egentligen är det bästa att köpa en 20-anniversary pentium edition och toköverklocka den, men eftersom du är nybörjare så är en i5 ett bättre alternativ.

Därefter när det gäller själva frågan så är det nästan alltid bättre med ett enda grafikkort som är bättre. Dels så finns det problem med stutter/lag med SLI/Crossfire men utöver det så saknas stöd helt och hållet ibland. Nvidia har t.ex. inte uppdaterat SLI stöd för en rad nya spel trots att över en månad har gått(Shadow of Mordor, Alien Isolation, etc).

Permalänk
Skrivet av Puvve:

Tjena!
En lite uråldrad men väldigt mysig rigg du har!
Som de andra i tråden skriver så ska du antingen klocka satan ur din CPU(vilket kanske inte är jättelätt) eller köpa en ny billig.
Då din budget säger nej, så försök bara klocka upp den från 2.5Ghz till 3.2 Ghz, ska inte vara några problem, kan se om jag hittar en överklockningsguide för detta åt dig.
Ditt GT 240 är påväg att dö, det är inte av toppmodell inom serie, eller något annat så där ska du kolla på nytt definitivt.
4GB minne är på gränsen, om du har råd köp 1 sticka med 4GB till, eller 2x 2GB så ska du klara dig där också ett bra tag, minnen är dessutom väldigt billiga.

Men viktigast att veta min vän är din budget, hur mycket pengar kan du lägga?
Därifrån ska vi hjälpa dig på bästa möjliga sätt!

Mvh
Pontus W

Ja, minnet har jag redan tänkt uppgradera, har bara inte blivit av, inte orkat leta på Tradera (jag köper aldrig delar i nyskick direkt från butik). Har hastigheten på minnet så stor betydelse och vad är max för mitt moderkort?
Varför är nu min cpu för svag? Är det inte många i5-cpus som ligger på under 3 GHz, fyra kärnor? Vad är det jag har missat? Är annars väldigt tacksam för överklockningsguide! Chassit är ett Antec P180B, cpu-kylaren har ingen egen fläkt utan ser ut som nån stor brödrost som kyls av chassifläktarna. Är det fortfarande ok att klocka?
Kan kanske, kanske få tag på ett ytterligare grafikkort (om möjligt ännu sämre) gratis, och i sådana fall, är det värt att köra det parallellt med mitt GT 240?
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ja, minnet har jag redan tänkt uppgradera, har bara inte blivit av, inte orkat leta på Tradera (jag köper aldrig delar i nyskick direkt från butik). Har hastigheten på minnet så stor betydelse och vad är max för mitt moderkort?
Varför är nu min cpu för svag? Är det inte många i5-cpus som ligger på under 3 GHz, fyra kärnor? Vad är det jag har missat? Är annars väldigt tacksam för överklockningsguide! Chassit är ett Antec P180B, cpu-kylaren har ingen egen fläkt utan ser ut som nån stor brödrost som kyls av chassifläktarna. Är det fortfarande ok att klocka?
Kan kanske, kanske få tag på ett ytterligare grafikkort (om möjligt ännu sämre) gratis, och i sådana fall, är det värt att köra det parallellt med mitt GT 240?
Mvh,

Ska du få tag i ett GT 240 till? Isf blir det inte möjligt då ditt moderkort bara stöder crossfire, och inte SLI som de skrev tidigare, du kan alltså inte få 2 styck Nvidia kort i ditt moderkort.

Alla de i5'or du pratar om är starkare på alla sätt in din processor, men även de om de ska användas till sitt yttersta och överklockas.

Ladda hem från http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html HW Monitor för att övervaka temperatur på Hårdvara.

Ditt nätagg ska utan tvekan driva din CPU överklockad tillsammans med hårddiskar/minne/mobo/gpu.

Länkar ett par grafikkort från Sweclockers marknad åt dig så får du kika lite på ungefärliga priser.

http://www.sweclockers.com/annons/102532-gigabyte-gtx-570-128...
http://www.sweclockers.com/annons/101610-his-radeon-hd-6970-5...
http://www.blocket.se/stockholm/GTX_560_Ti_ny_i_kartong_56096...
http://www.blocket.se/uppsala/4_St_Gtx_grafikkort_och_DDR_3_8...

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50