Min 2600K får leva ett tag till men jag är trött på mitt moderkort, förslag på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är sjukt egentligen. Man kanske skulle satsa på att "uppgradera" till gamla SB hehe. Mobo+Begagnad 2600K CPU för ca 1600kr med i princip samma prestanda 4690K. Hur mkt kan det skilja vid samma klock? 10%?

Jag jämförde i Cinebench häromdan, min 2600K i 4.8GHz var 3-4% långsammare än en 4790K i 4.4GHz, då har jag ändå lite headroom till 5GHz+ och 4790K har till 4.6-4.7GHz - som absolut mest 5% i ren cpu-prestanda. I spel, 0% skillnad i 99% av alla spel ...

Det var bättre när jag uppgraderade Linux-burken till Haswell, halv strömförbrukning och dubbel prestanda från Q9450, och den går aldrig högt klockad valde en låst processor för att inte bli frestad. Ändå blev det 6.5% bclk

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag jämförde i Cinebench häromdan, min 2600K i 4.8GHz var 3-4% långsammare än en 4790K i 4.4GHz, då har jag ändå lite headroom till 5GHz+ och 4790K har till 4.6-4.7GHz - som absolut mest 5% i ren cpu-prestanda. I spel, 0% skillnad i 99% av alla spel ...

Det var bättre när jag uppgraderade Linux-burken till Haswell, halv strömförbrukning och dubbel prestanda från Q9450, och den går aldrig högt klockad valde en låst processor för att inte bli frestad. Ändå blev det 6.5% bclk

Sen är frågan hur lätt det är att få tag i ett moderkort som fixar en 2600k i 5ghz. Och sen vet jag inte hur vanligt det är att man når 5ghz med dessa? Men ändå sjukt imponerande Man kan göra ett riktigt kap.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perb:

Det här var ju synnerligen intressant, plöjer reviews för fullt...

Kör hårt! Även om ASUS gör bra produkter och särskilt deras A-modeller som varit väldigt uppskattade så är det så klart kul att se ett test. Själv brukar jag dock inte kolla upp recensioner för välkända serier av moderkort från etablerade tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har aldrig riktigt gillat bioset och kortet envisas med att ställa ner mina minnen till 1333 trots att de är 1600. Det har också haft lite fuffens för sig med USB-portarna. Det är även ganska segt vid boot. Känns som det är dags för något nytt helt enkelt.

Har du aktiverat XMP i bios?

Permalänk
Medlem

Sen är frågan hur lätt det är att få tag i ett moderkort som fixar en 2600k i 5ghz. Och sen vet jag inte hur vanligt det är att man når 5ghz med dessa? Men ändå sjukt imponerande Man kan göra ett riktigt kap.

Har kört min i 5GHz men den kräver lite för mycket spänning för att det ska va en 24/7 klock och för att de ska funka alls var ja tvungen & köra fläktar på full blås under full load, jag kör 4,5GHz & gjort sedan start. Ger en betydligt trevligare fläktkurva men det kan också va att just min 2600k kräver lite för hög spänning efter 4,5GHz. Men den reella prestandaskillnaden mellan 4,5 & 5 är inte stor i spel, allra helst inte i nyare flertrådade lir. Dom flesta 2600 har inga större problem med 4,5.
Moderkortet jag länkade till tidigare är ett av dom bättre på att klocka & det är lätt värt 500 upp från de andra som länkats. Om man vill klocka det vill säga. (ASUS ROG serie funkar annars bra, om man hittar ett till vettigt pris)

Att behålla sin 2600k är ingen dum idé, jag misstänker att multiplattform spel kommer fortsätta kräva rätt lite av just processorn (pga jaguar i ps4/xbone) & skillnaden mot haswell är inte enorm, ska man byta lär man upp på minst hexacore om man ska få någon som helst vinst av det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv

Kan bara instämma hur trist utvecklingen är på CPU marknaden just nu. Har aldrig haft en och samma dator så länge utan att byta upp mig. Gillar verkligen att bygga nytt men finns verkligen ingen anledning att byta från min 3570K ännu.

Angående ASUS P8Z77-V LX så tycker jag det är ett rätt schysst mobo. Absolut inga problem att klocka med och lagom med features. Det enda jag önskar är 2st till USB-portar på baksidan.

Permalänk

Känner att min 2500k inte var något att ångra, jag väntade ändå in bulldozer lanseringen innan jag slog till:)

Dock mitt asrock p87, har seg boot med usb3 driverna. Kan möjligtvis vara ihop med min samsung 840 pro, för innan hade jag corsair force 3 och lyckades få en att fungera bra, men funkar inte längre. Kollat sladdar och sånt. Kört utan usb enheter, samma resultat, lång boot tid (är windowsflagga kommer upp tuggar den där i minst 20 sek).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du aktiverat XMP i bios?

Jajamen, hjälper icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Medelklass CPU?
i7 2600K är en av de absolut främsta CPU'erna som finns även idag vad gäller just spel.
Mvh

Ja vad ska man säga då, dem var billiga och presterade gudomligt och överklockade hur lätt som helst. Det är nvidia och AMD som har skjutit intel i foten genom att inte släppa nya arkitekturer i väntan på att TSMC ska få igång produktionen av 20nm FinFET

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har kört min i 5GHz men den kräver lite för mycket spänning för att det ska va en 24/7 klock och för att de ska funka alls var ja tvungen & köra fläktar på full blås under full load, jag kör 4,5GHz & gjort sedan start. Ger en betydligt trevligare fläktkurva men det kan också va att just min 2600k kräver lite för hög spänning efter 4,5GHz. Men den reella prestandaskillnaden mellan 4,5 & 5 är inte stor i spel, allra helst inte i nyare flertrådade lir. Dom flesta 2600 har inga större problem med 4,5.
Moderkortet jag länkade till tidigare är ett av dom bättre på att klocka & det är lätt värt 500 upp från de andra som länkats. Om man vill klocka det vill säga. (ASUS ROG serie funkar annars bra, om man hittar ett till vettigt pris)

Att behålla sin 2600k är ingen dum idé, jag misstänker att multiplattform spel kommer fortsätta kräva rätt lite av just processorn (pga jaguar i ps4/xbone) & skillnaden mot haswell är inte enorm, ska man byta lär man upp på minst hexacore om man ska få någon som helst vinst av det.

Problemet som jag upplever med mitt system är ofta att spel INTE är trådade bra. Phenom II är rätt klen i singel tråd prestanda. Och fortfarande år 2014 så ser man att typ alla spel belastar 1-2 trådar. Tex Divinity original sin, belastar 1 (!!!) tråd. Får helt horribel FPS i det spelet. BF3/4 är väl de spel där jag märkt bäst utnyttjande av flera trådar, men det verkar som fler än 4 trådar inte ger speciellt mycket vinster. Tror ja skulle kunna avaktivera 2 kärnor utan att märka någon skillnad. Så just av den anledningen tror jag en Intel CPU även första gen i7, fortfarande kommer hålla flera år till då de är så starka i singeltrådprestanda. Även om tillverkarna lägger till "stöd" för många kärnor så är det alltid nån kärna som får göra största jobbet sen lägger de på olika smågrejer på de andra kärnorna som avlastar lite. Nu är jag ingen expert på hur program använder flera trådar men det är min subjektiva uppfattning av det jag märkt när jag spelat spel. Även i BF3/4 så ser man ganska tydligt att det är 2-3 kärnor som skjuter i höjden medan andra bara används halvmycket.

Tyvärr köpte jag Phenom II X6 i hopp om att utvecklingen skulle bli annorlunda, att och att spel skulle börja utnyttja 6 eller fler kärnor närmaste framtiden. Men det hände väldigt lite där i min mening och när vi väl kommer dit så kommer hela Phehonom II serien ändå vara för klen (vilket den redan är ifs)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Problemet som jag upplever med mitt system är ofta att spel INTE är trådade bra. Phenom II är rätt klen i singel tråd prestanda. Och fortfarande år 2014 så ser man att typ alla spel belastar 1-2 trådar. Tex Divinity original sin, belastar 1 (!!!) tråd. Får helt horribel FPS i det spelet. BF3/4 är väl de spel där jag märkt bäst utnyttjande av flera trådar, men det verkar som fler än 4 trådar inte ger speciellt mycket vinster. Tror ja skulle kunna avaktivera 2 kärnor utan att märka någon skillnad. Så just av den anledningen tror jag en Intel CPU även första gen i7, fortfarande kommer hålla flera år till då de är så starka i singeltrådprestanda. Även om tillverkarna lägger till "stöd" för många kärnor så är det alltid nån kärna som får göra största jobbet sen lägger de på olika smågrejer på de andra kärnorna som avlastar lite. Nu är jag ingen expert på hur program använder flera trådar men det är min subjektiva uppfattning av det jag märkt när jag spelat spel. Även i BF3/4 så ser man ganska tydligt att det är 2-3 kärnor som skjuter i höjden medan andra bara används halvmycket.

Tyvärr köpte jag Phenom II X6 i hopp om att utvecklingen skulle bli annorlunda, att och att spel skulle börja utnyttja 6 eller fler kärnor närmaste framtiden. Men det hände väldigt lite där i min mening och när vi väl kommer dit så kommer hela Phehonom II serien ändå vara för klen (vilket den redan är ifs)

Phenom är bättre än bulldozer i alla fall Är svårt för spel att använda fler än 2 kärnor, just för det mesta ska redigeras i realtid. Att försöka koda effektivt för 4 kärnor är i alla fall omöjligt idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar