Får blåskärmar och varningar om dåliga hårddiskar

Permalänk
Medlem

Får blåskärmar och varningar om dåliga hårddiskar

Hej! Jag har en ganska gammal dator med P35 chipset, E6750 processor, ati 4890 grafikkort etc. Men den duger för mig. Dock har den under den senaste tiden (senaste åren egentligen) varit jävligt jobbig. Oavsett om den är helt nyformaterad och har fräscht operativsystem så tar den en evighet att starta upp helt (ladda windowsmiljön) och jag får blåskärmar lite då och då, eller så stängs datorn bara av alt. fryser bilden fast. Ibland kan den funka utan dessa problem i flera dagar för att sedan låsa sig flera gånger i timmen.

1, Jag har överklockat processorn ganska hårt och kört den så under alla år jag haft den, typ 4 år? Innan dess körde jag en E2160 på 3,4ghz (stock 1,6ghz) under flera år och jag tänker att kanske har moderkort och processor tagit skada av denna behandling?

2, Jag har också crystaldiskinfo som säger att två av mina 3 nuvarande hårddiskar får en gul "varningsskylt" pga "reallocated sector counts" på 36 respektive 9. Samt den disken med värdet 9 har även varning på "current pending sector count" med värdet 100 och detta är även min systemdisk.

Tror ni att det är hårddiskarna som orsakar problem för mig eller är det övriga delar i datorn? Ett tag var den så seg att det tog typ 10min att få upp skrivbordet i windows. Anledningen till att jag inte vill byta allt på en gång är för att jag är student och därav har snålt som fan med pengar. Men jag funderar på att köpa en 3TB hårddisk och säkerhetskopiera alla mina hårddiskar till denna, ifall någon skulle klabba ihop helt. Och dessutom köpa en liten och billig SSD disk för att få en snabbare dator. Har ni några tips på vilka hårddiskar jag bör välja? Tänker mig runt 120gb på SSDn och så billiga hårddiskar som möjligt.

Eller bör jag istället lägga pengarna på nytt moderkort processor och minne för att detta är vad som ger mig problem? Jag har liksom ingen förmåga att värdera de värden som hårddiskprogrammet ger mig i avseende på hur allvarliga dessa värden är. Hårddiskarna fungerar ju liksom och min erfarenhet är att mekaniska hårddiskar antingen fungerar - eller inte fungerar, men ovanligt med något därimellan.

Edit: Kan jag ens köra en SSD-disk med full prestanda på ett så gammalt moderkort som jag har? Det är ett Gigabyte P35 DS3 rev 2.0 med processorsocket 775.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa att det är dina diskar ja, men svårt att säga med säkerhet utan felkoden för blåskärmarna.
Hade själv en disk med current pending sector count på typ 6 som funkade klockrent i flera år tills den plötsligt klickade till en gång och sen dog hela datorn och gick inte att starta innan den disken kopplades ur.

Angående SSD så kommer du knappast få maximal prestanda men det kommer ge en rejäl skjuts ändå och du kan ju alltid använda den vid senare tillfälle när du har möjlighet att även byta moderkort och processor.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-upgrade-sata-3gbps,34...

Test på prestanda av en 840 pro kopplad till 3- samt 6Gb/s SATA.
Du har 3Gb/S på ditt P35.

Fortfarande en bra investering i mitt tycke.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-upgrade-sata-3gbps,34...

Test på prestanda av en 840 pro kopplad till 3- samt 6Gb/s SATA.
Du har 3Gb/S på ditt P35.

Fortfarande en bra investering i mitt tycke.

Ur deras egna sammanfattning av resultaten.
In the real world, a 3 Gb/s interface doesn't bottleneck common applications. It's only when you push the technology's limits using synthetic benchmarks, server/workstation-oriented workloads, or large SSD-to-SSD transfers that 6 Gb/s signaling kicks into gear.

Angående sector relocation etc så är detta vanligt, dock om man börjar närma sig gränsen som man skall börja oroa sig för. Brukar finnas i SMART som beskriver värderna och gränser för disken.

Jag skulle börja med att köra memtest86+ för att utesluta minnet samt kolla att all hårdvara är inom rimlig temperatur vid använding.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skulle tippa att det är dina diskar ja, men svårt att säga med säkerhet utan felkoden för blåskärmarna.
Hade själv en disk med current pending sector count på typ 6 som funkade klockrent i flera år tills den plötsligt klickade till en gång och sen dog hela datorn och gick inte att starta innan den disken kopplades ur.

Angående SSD så kommer du knappast få maximal prestanda men det kommer ge en rejäl skjuts ändå och du kan ju alltid använda den vid senare tillfälle när du har möjlighet att även byta moderkort och processor.

Okej, men i så fall kör jag på en SSD! Lite prestandaökning och högre driftsäkerhet samt lägre ljudnivå är gott och väl skäl nog för mig.

Skrivet av Jocose Jake:

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-upgrade-sata-3gbps,34...

Test på prestanda av en 840 pro kopplad till 3- samt 6Gb/s SATA.
Du har 3Gb/S på ditt P35.

Fortfarande en bra investering i mitt tycke.

Agree!

Skrivet av Commander:

Ur deras egna sammanfattning av resultaten.
In the real world, a 3 Gb/s interface doesn't bottleneck common applications. It's only when you push the technology's limits using synthetic benchmarks, server/workstation-oriented workloads, or large SSD-to-SSD transfers that 6 Gb/s signaling kicks into gear.

Angående sector relocation etc så är detta vanligt, dock om man börjar närma sig gränsen som man skall börja oroa sig för. Brukar finnas i SMART som beskriver värderna och gränser för disken.

Jag skulle börja med att köra memtest86+ för att utesluta minnet samt kolla att all hårdvara är inom rimlig temperatur vid använding.

Memtest har jag kört flera gånger de senaste åren utan att få några fel alls. Hårdvarutemperaturer är också utan anmärkning då jag kör på ett P182 chassi med god kylning, en på den tiden högpresterande processorkylare och en stor passiv kylare till grafikkortet som jag själv monterat 2st 120mm fläktar på. Dessutom kan datorn stå på fullvarv med spel igång i flera timmar i ett varmt rum utan problem, men den kan också ha varit igång en halvtimma i ett svalt rum vintertid utan några applikationer igång, och låsa sig och blåskärma hejvilt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt och installerat dessa diskar.

Western digital green 2tb
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/167319-wd_int...

Kingston 120gb SSD V300
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166066-kingst...

Jättenöjd för nu känns datorn snabb och bra! Dock undrar jag bara över mina prestandasiffror för SSDn, jag vet att den inte är något monster och jag har ett gammalt sata gränssnitt. Men tänkte bara kolla så att allt verkar stämma!

I crystaldiskmark får jag:
Seq: Read 125mb/s Write 124mb/s
512K: Read 126mb/s Write 120mb/s
4K: Read 22mb/s Write 40mb/s
4KQD32 Read 90mb/s Write 83mb/s