SweClockers studio, produktion och videovägg

Permalänk
Medlem

SweClockers studio, produktion och videovägg

Wow! Vilken skillnad i bildkvalité! Sjukt bra produktion.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Känns som att Jonas sitter hemma i vardagsrummet!

Permalänk
Medlem

Mycket mysig recension.

Perfekt bra bildkvalité.

I min värld bara något lite för färgstarkt det vita bländade mina ögon och inne i chassit var det totalt mörkt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Det var snyggt men något gör att det är jobbigt att titta på för mig. Antingen försöker mina ögon fokusera på bakgrunden eller så är det lite för ljust?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Känns väldigt kvalitativt med nya bakgrunden, ny kamera (eller?), introt och så vidare. Roligt att se!

Permalänk
Medlem

Älskar deras nya intro och framförande. allt känns så nytt och fräscht ut. Hoppas verkligen på att de hinner rescensera fler produkter så att man får se dom oftare!

Permalänk
99:e percentilen

Jag föredrar faktiskt den gamla, mörka bakgrunden. Tycker att den tar mindre fokus och känns mer stilfull. Den nya är fin, men jag tycker inte den passar så bra som bakgrund i den här typen av videoklipp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jäklar vad fräsch studion ser ut att vara

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recension (som vanligt)

Men bakgrunden sticker i mina ögon, framförallt i närbilder.

Gråa och svarta plattor hade varit optimalt.

Dom gula och orange med bokeh kommer jag tyvärr aldrig vänja mig vid, då det blir så skarp för ögonen.

Det som är i förgrunden "äts upp" av den gula/orange/bokeh så att det blir väldigt väldigt störigt.

Jag är så ledsen, jag vet ju om att ni har lagt ner mycket jobb på väggen, men det blev inte bra alls ur kameraperspektiv.

Däremot så såg det väldigt bra ut, när väggen inte var så skarpt upplyst.

Så rätt ljussättning kan säkert spara er en massa jobb.

Mindre ljus på bakgrunden, och mer ljus på förgrunden tror jag är rätt väg.

Mina två cent av det hela

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Däremot så såg det väldigt bra ut, när väggen inte var så skarpt upplyst.

Så rätt ljussättning kan säkert spara er en massa jobb.

Mindre ljus på bakgrunden, och mer ljus på förgrunden tror jag är rätt väg.

Skulle de kunna sätta upp en mörk genomskinlig film framför väggen, som på ett bilfönster? Eller skulle det förstöra ljudegenskaperna eller bilden?

Edit: Eller bara spänna upp ett tunt svart tyg över, som är genomskinligt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Det var snyggt men något gör att det är jobbigt att titta på för mig. Antingen försöker mina ögon fokusera på bakgrunden eller så är det lite för ljust?

Jag kände precis samma sak, väldigt ansträngande för ögonen.
Kanske är en kombination av vad bakgrunden är och att den inte är i fokus?

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon75480:

Credit where credit is due; ett rejält lyft på produktionen om jag får säga det själv! Och samma gäller dig jonas; jävla utveckling sen ni börja med videorecensioner. Ser riktigt bra ut men är nästan lite synd att ni kör på svenska, med tanke på produktionslyftet och kvaliteten på recensionerna så är det synd att majoriteten av befolkningen inte kan ta del av era recensioner, för det här sopar mattan med all jävla unboxing smörja på tuben där folk bara läser försäljningssmörja som står på förpackningen. Har ni inte funderat på att köra med engelsk text på videorecensionerna iaf? Lite ot kanske men även om typ linustechtips har rykt upp sig rejält så är det imo typ bara oc3d/tinytomlogan som gör recensioner som är värda att se på tuben.

Ser ut som ett riktigt toppen chassi, synd att det kostar en del så lär tyvärr inte bli en storsäljare vilket är väldigt synd imo. Synd också att man numer kör mITX annars hade det lätt blivit ett köp, otroligt skönt att se att folk designar moderna spännande chassin och inte samma gamla 2/3x5.25" med mängder av 3.25"-platser ATX chassin. Känns som att 350D har fått sig en redig konkurrent.

ps. Se upp med exponering bara, var på håret att man ser detaljerna på chassit iom att det är vitt när det är något överexponerat, speciellt om man har en lite sämre skärm (på min laptop med TN-panel blev det helt utfrättat så ligger nog lite väl på gränsen).

Tror inte problemet är exponeringen utan att de pillat med konstrasten. Det ljusa är jätteljust och det mörka är jättemörkt. Kul att se att de konstiga artefakterna från fredagspanelen bara var tillfälliga. Det ser bra ut nu och ingen konstig bandning i introt. Bakgrunden fungerar bra nu med lite bokeh. Då fokuserar man inte så mycket på den. Också trevligt att kameran är i princip parallell med väggen så det inte ser snett ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gipp3r:

Jag kände precis samma sak, väldigt ansträngande för ögonen.
Kanske är en kombination av vad bakgrunden är och att den inte är i fokus?

Jag tror det är den höga konstrasten som ställer till det. Alla skuggor är jättemörka och allt vitt är jättevitt. Nu är det helt hopplöst att försöka filma och fota något som är vitt och svart samtidigt då exponeringen blir en mardröm men det ser ut som om de varit och dragit i reglagen också. Med tanke på hur mörka skuggorna är i förhållande till de ljusa delarna. Tror de varit på färgmättnaden också. SATA-kablarna verkar ha en lite för skrikig röd färg.

Nu såg jag släpljuset över väggen under ljudtestet. Riktigt snyggt.

Ja, jag glömde helt av att lyssna på vad Jonas säger. Hade fullt upp med att analysera produktionen

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜

Vi kommer testa lite olika metoder för produktion de närmaste videoklippen. Den aktuella recensionen är filmad med systemkamera, och tvärt emot vad många antar har vi inte pillat något med kontraster i efterhand. Vår 70D spottar helt enkelt ut video med kontraster, vilket inte direkt underlättas av att chassit är högblankt och vitt i kombination med studiobelysning.

Att bakgrunden är i oskärpa är ett krav, annars klarar Youtubes komrpimering helt enkelt inte av scenen. Vi har testat i runda slängar 50-100 olika klipp med varierande inställningar, och enda metoden som inte ger artefakter är just att hålla bakgrunden oskarp. Allt ser jättebra ut lokalt, men så snart Tuben gör sitt blir det kaos. Det var givetvis inget vi hade räknat med, vi trodde helt enkelt inte det skulle fungera så dåligt.

Systemkamera är helt okej för den här typen av kortare projekt, men betydligt mer uppför till längre grejer som fredagspanelen. Det finns som många säkert vet en gräns på 30 minuter per klipp, samtidigt som sensorn har en tendens att överhetta. Dessutom finns bara en ensam ljudingång vilket kräver extern mixning så snart vi är två.

I alla fall, då vet ni lite vad som pågår bakom kulisserna. Räkna helt enkelt med att videos närmaste veckorna kommer se olika ut, tills vi hittat en bra balans mellan produktionstid, smidighet och kvalitet. Tro mig, vi chansar inte bara och kör utan testar och överväger sjuka mängder olika scenarion. Förr eller senare blir vi nöjda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Vi kommer testa lite olika metoder för produktion de närmaste videoklippen. Den aktuella recensionen är filmad med systemkamera, och tvärt emot vad många antar har vi inte pillat något med kontraster i efterhand. Vår 70D spottar helt enkelt ut video med kontraster, vilket inte direkt underlättas av att chassit är högblankt och vitt i kombination med studiobelysning.

Att bakgrunden är i oskärpa är ett krav, annars klarar Youtubes komrpimering helt enkelt inte av scenen. Vi har testat i runda slängar 50-100 olika klipp med varierande inställningar, och enda metoden som inte ger artefakter är just att hålla bakgrunden oskarp. Allt ser jättebra ut lokalt, men så snart Tuben gör sitt blir det kaos. Det var givetvis inget vi hade räknat med, vi trodde helt enkelt inte det skulle fungera så dåligt.

Systemkamera är helt okej för den här typen av kortare projekt, men betydligt mer uppför till längre grejer som fredagspanelen. Det finns som många säkert vet en gräns på 30 minuter per klipp, samtidigt som sensorn har en tendens att överhetta. Dessutom finns bara en ensam ljudingång vilket kräver extern mixning så snart vi är två.

I alla fall, då vet ni lite vad som pågår bakom kulisserna. Räkna helt enkelt med att videos närmaste veckorna kommer se olika ut, tills vi hittat en bra balans mellan produktionstid, smidighet och kvalitet. Tro mig, vi chansar inte bara och kör utan testar och överväger sjuka mängder olika scenarion. Förr eller senare blir vi nöjda.

Oj, trodde Canon hade bättre standardinställningar än så i sina prylar. De som skryter så mycket med just videokvalitén dessutom. Speciellt när det gäller kontrast som är trivialt att öka i efterhand men inte alls lika lätt att minska. Det är tråkigt att kameror med samma kvalité snabbt blir ohanterligt dyra när man ska förbi den där irriterande 30 minutersspärren.

Jag skulle säga att bakgrunden tjänar på lite bokeh även utan problem med Youtube. Det blir mycket mer harmoniskt då man slipper mönstret i plattorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att kameran spottar ut så mycket kontrast har väl att göra med att den spelar in i YUV, och att ni nånstans i videokedjan konverterar det till RGB.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tycker definitivt att bakgrunden är snyggare när den är ur fokus. Jag tror det är för att de starka färgerna tar för mycket uppmärksamhet när de dessutom är i fokus, och den matta karaktären som de får av att vara ur fokus tar bort uppmärksamheten lite.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sgt. Stinger:

Att kameran spottar ut så mycket kontrast har väl att göra med att den spelar in i YUV, och att ni nånstans i videokedjan konverterar det till RGB.

Mja, det är inte hela sanningen. Vi har givetvis testat att konvertera fram och tillbaka på olika sätt, men resultatet blir inte riktigt bra. Det är något mer som pågår, helt enkelt. Som jag sade innan kommer vi sannolikt testa de "versioner" vi är mest nöjda med för olika produktioner närmaste veckorna, så får vi se vilken feedback som ramlar in och vad vi går vidare med. Testklipp räcker bara en bit på vägen, för att verkligen känna på mer eller mindre krävs riktiga scenarion.

När det gäller bakgrunden i sig är målet att ha kvar den på ett eller annat sätt. Att alla inte skulle gilla den var vi i högsta grad beredda på, men det är en "risk" vi valt att ta. Problemen med Youtube och kompression var dock som sagt oväntade, så därför behöver vi slipa på produktionen och jobba runt de hindrena.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ingen kommentar på chassit, men satsnyggt med bakgrunden! Blev riktigt bra med lite oskärpa, ha gärna kvar det i pods också.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni pillat med saturation och/eller colour grading i post isåfall. Hoppas ni hittar nåt bra, jag gillade den nya videon i övrigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den nya bakgrunden är snygg och ger nytt liv i produktionen, men den gör sig inte alls bra på video. Det stör ögonen.

Bilden är bra, men ni bör dra ner lite på kontrasten. De mörka partierna är lite väl mörka och det blir svårt att se/urskilja detaljer.

När kommer ni böja med 1080p, 1440p och 4k? Det börjar bli lite tamt med endast 720p och det ser riktigt illa ut på en 4k skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Vi kommer testa lite olika metoder för produktion de närmaste videoklippen. Den aktuella recensionen är filmad med systemkamera, och tvärt emot vad många antar har vi inte pillat något med kontraster i efterhand. Vår 70D spottar helt enkelt ut video med kontraster, vilket inte direkt underlättas av att chassit är högblankt och vitt i kombination med studiobelysning.)

För en mer platt bild så gå in å gör en egen "picture style", sätt sharpness och contrast på -4 (längst till vänster) och saturation på -2 (två snäpp till vänster) och styr detta i redigeringsprogrammet ist. Sharpness och saturation är väl lite tycke och smak men canons dslr-kameror har redan mycket moir/aliasing som det är och drar man ner sharpness tar det bort lite iaf.

Tycker dock inte att det var så farligt hög kontrast, det är ju dock inte önskvärt att den är så hög redan från kameran. Ett tips om ni sen ställer kontrasterna i redigeringsprogrammet är att bara använda waveform monitorn som referens, ser man direkt när information börjar försvinna. Här kan ni även kontrollera så att ni har korrekt exponeringen på personen, se till att inte ligga över ~75% på hudtoner (highlights).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zoke:

Den nya bakgrunden är snygg och ger nytt liv i produktionen, men den gör sig inte alls bra på video. Det stör ögonen.

Bilden är bra, men ni bör dra ner lite på kontrasten. De mörka partierna är lite väl mörka och det blir svårt att se/urskilja detaljer.

När kommer ni böja med 1080p, 1440p och 4k? Det börjar bli lite tamt med endast 720p och det ser riktigt illa ut på en 4k skärm.

Jag såg på chassirecensionen i 1080p idag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zoke:

Second that. 720p känns lite 2008 och det vore roligt om Sveriges ledande datorsajt höll sig i framkant även på upplösningsfronten. 1080p är minimum; UHD är önskvärt.

EDIT: Ni kanske har 1080p nuförtiden? Var ett tag sedan jag kollade.

Skrivet av emilakered:

Den aktuella recensionen är filmad med systemkamera

Kan ni inte bara filma med en bra videokamera, som klarar minst FHD och gärna UHD, istället för en systemkamera? (Sådana är väl snarare gjorda för att ta bilder med?) Hög upplösning skulle inte bara kännas modernt och framtidssäkert, utan det ger även en faktisk fördel när man till exempel filmar datorkomponenter med massa små detaljer.

Vill också berömma er för att ni svarar så vänligt och utförligt på vår feedback.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Second that. 720p känns lite 2008 och det vore roligt om Sveriges ledande datorsajt höll sig i framkant även på upplösningsfronten. 1080p är minimum; UHD är önskvärt.

Kan ni inte bara filma med en bra videokamera, som klarar minst FHD och gärna UHD, istället för en systemkamera? (Sådana är väl snarare gjorda för att ta bilder med?) Hög upplösning skulle inte bara kännas modernt och framtidssäkert, utan det ger även en faktisk fördel när man till exempel filmar datorkomponenter med massa små detaljer.

Vill också berömma er för att ni svarar så vänligt och utförligt på vår feedback.

70D filmar väl i FHD. En bra videokamera som filmar i UHD med bra bitrate är jävligt dyrt i jämförelse. Finns många för och nackdelar med båda men i en kontrollerad miljö är en DSLR-kamera ett mer prisvärt alternativ som ger betydligt trevligare resultat där inte autoinställningar och autofokus är ett krav så länge man inte klättrar en bit upp i prisklasserna. Tex så är ett helt house avsnitt filmat med en 5d, är typ samma videofunktion på den kameran som denna, bara fullformatet som skiljer så är nog inge fel med att använda en systemkamera för rörligbild Personlig hade jag dock valt en Panasonic GH4 men men (kan förövrigt filma i 4k om man skulle vilja det). Finns så klart alltid bättre grejer men för det här ändamålet tycker jag valet av utrustning passar perfekt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

EDIT: Ni kanske har 1080p nuförtiden? Var ett tag sedan jag kollade.

Nya systemkameror ger på många sätt bättre film än dedikerade filmkameror. I alla fall om man väger in priset. Nackdelen är en begränsning på 30 minuter (29 minuter och 59 sekunder) eller om sensorn hinner överhetta först, krångligare kontroller och mer begränsade filformat. Generellt får du bara ut en komprimerad filmfil fast det har blivit lite bättre på nyare kameror. Många nya kan skicka ut en okomprimerad videoström via HDMI.

Problemet med en kamera som klarar UHD på den där nivån är att den är dyr. Billigast är nog en Black Magic Cinema som trillar in på en 20 000 kr. 4K UHD har inte riktigt fått fäste i semipro-segmentet där kameror kostar mellan 15 000 kr och 50 000 kr. Såg nu att Sony släppt en kamera som verkar trevlig. Bara 42 000 kr. Är det en rimlig investering för de fåtal användare som har en så högupplöst skärm?

Problemet är sen att distribuera höga upplösningar. Anledningen till att du inte ser detaljer på Youtube är inte upplösningen utan deras hårda komprimering. Det går inte riktigt att distribuera 4K UHD med hög kvalité i stor skala. Youtube har redan idag stora problem med att få bandbredden att räcka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukt bra video men ni borde nog lära er att matcha ljudet med film inspelning lite bättre. Det var super bra ljud men det matchade inte riktigt helt hundra med hans läpp rörelse

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Problemet med en kamera som klarar UHD på den där nivån är att den är dyr. Billigast är nog en Black Magic Cinema som trillar in på en 20 000 kr.

Nu är inte jag insatt i SweClockers budget, men det låter inte alltför dyrt för ett företag som, bara som exempel, säkert betalar ut minst 2 Mkr bara i löner varje år.

Men jag är som sagt inte insatt. Det kanske finns annat som är mer värt som de lägger pengarna på istället.

Citat:

Är det en rimlig investering för de fåtal användare som har en så högupplöst skärm?

Å, detta. Den typen av uttalanden har enligt mig bidragit enormt mycket till att hämma teknisk utveckling: "Ingen har 4K-skärm nu och vi vet med 100 % säkerhet att ingen kommer kolla på det här materialet när 4K-skärmar är standard. Det finns heller ingen annan tillämpning för högupplöst material än att visa det, som det är, på en högupplöst skärm."

Citat:

Problemet är sen att distribuera höga upplösningar. Anledningen till att du inte ser detaljer på Youtube är inte upplösningen utan deras hårda komprimering. Det går inte riktigt att distribuera 4K UHD med hög kvalité i stor skala. Youtube har redan idag stora problem med att få bandbredden att räcka till.

Har hört att man får bättre kvalité på YouTube om man laddar upp i 4K och att folk till och med skalar upp 1080p till UHD för att dra nytta av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja bildkvaliten blir bättre när man kör 4k även på en 1080-skärm just på grund av youtubes låga bitrate på 1080-video.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Nu är inte jag insatt i SweClockers budget, men det låter inte alltför dyrt för ett företag som, bara som exempel, säkert betalar ut minst 2 Mkr bara i löner varje år.

Men jag är som sagt inte insatt. Det kanske finns annat som är mer värt som de lägger pengarna på istället.

Sweclockers producerar väldigt få youtube-filmer och har inte speciellt många tittare så det lär inte generera direkt mycket pengar, hade vart otroligt onödigt att betala väldigt mycket mer för en så marginell förbättring i dom klippen de nu producerar (kameror kräver kringutrustning också så springer lätt iväg, speciellt till dyra kameror). Ska man betala mer pengar för en kamera så är det framför allt för att få materialet mindre komprimerat, detta ger många fördelar för efterarbetning av materialet och för att få högre dynamiskt omfång osv, detta är dock inte så nödvändigt för dessa filmer så är rätt onödigt.

Angående 4k snacket så säger jag bara nej... Sålänge det inte är gratis. Stämmer dock att man kan få bättre bild genom att skala upp det iom att man får tillgång till högre bitrate, och mängden bitrate som krävs skalar inte linjärt med upplösningen.