Snabbtest: Intel Broadwell mot Haswell – prestanda vid samma klockfrekvens

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Intel Broadwell mot Haswell – prestanda vid samma klockfrekvens

Inuti den nya ultraportabla Lenovo Yoga 3 Pro döljs inget mindre än efterträdaren till arkitekturen Haswell. SweClockers klämmer på den första inkarnationen av Intel Core M "Broadwell-Y".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att det enbart går att uppmäta större skillnader i syntetiska tester. Jag letar fortfarande en anledningar till att kunna rättfärdiga en uppgradering från min 2500k till en 2011-3-processor.

EDIT: Varför jag svarar på en artikel som rör mobila processorer kan enbart gudarna svara på

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Frågan är vad man uppgraderar mest, prestandan eller namnet?

Permalänk
Medlem

Förväntade väl knappt någon förbättring.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Det är ju bra förbättring om man jämför hur mycket ström båda processorer drar. Men visst, det kanske hade varit större skillnad om de inte gick mot energi snåla CPUer...

Permalänk
Medlem

AMD får göra någon comeback snart eller så fortsätter väl Intel med sina 5% bumpningar för höga nypriser.

Permalänk
Avstängd

Det är ju en skillnad som man förväntar sig. Det har inte varit många % snabbare som de nylanserade processorerna ger på senare år jämfört med föregående processor. Ska dock bli skönt att byta ut sin gamla trogna Bloomfield 45 nanometer i7 920 mot Skylake nu nästa år. Hihi. Jag och Mr. Bloomfield har haft många trevliga minnen tillsammans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oolllee:

Frågan är vad man uppgraderar mest, prestandan eller namnet?

Jag tror mest att man uppgraderar känslan av att ha de nyaste. Känns alltid lika skönt efter att man byggt ihopa den nya datorn. Nästa dag ska Windows och mjukvaran in och sen spelar man hela kvällen. Nästa dag vaknar man och ser den nya datorn. En av de bästa känslorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

AMD får göra någon comeback snart eller så fortsätter väl Intel med sina 5% bumpningar för höga nypriser.

japp! enda fördelen då är väl att datorn håller länge och man kan uppgradera var tionde år

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Intel_R&D_increase5%_-_AMD_MORE_CORES.jpg är sann.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic, men det heter väl ändå "normerat" på svenska? Eller är "normaliserat" också okej? Tycker det låter som svengelska..

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Kanske lite off topic, men det heter väl ändå "normerat" på svenska? Eller är "normaliserat" också okej? Tycker det låter som svengelska..

Låter okej med normaliserat.
http://en.wiktionary.org/wiki/normaliserat

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

normera

Det skall givetvis stå normerats. Normaliserat hör inte hemma inom matematik.

Exempel där man brukar normalisera:
Det utrikespolitiska läget har normaliserats.

Vilket betyder: Det utrikespolitiska läget har återgått till det vanliga.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av error850:

Det skall givetvis stå normerats. Normaliserat hör inte hemma inom matematik.

Exempel där man brukar normalisera:
Det utrikespolitiska läget har normaliserats.

Vilket betyder: Det utrikespolitiska läget har återgått till det vanliga.

Fixat! Tack för påpekandet.

Kan även passa på att påminna om att det finns en knapp för att skicka in rättningar längst ned i varje artikel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fixat! Tack för påpekandet.

Kan även passa på att påminna om att det finns en knapp för att skicka in rättningar längst ned i varje artikel.

Och den knappen heter "Rätta artikel" det tåls att upprepas då det kommer gång på gång......

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har det inte gjorts förbättringar på GPUn också? Kanske där som den största skillnaden är?

Permalänk
Avstängd

Okay, så prestandan är i princip densamma, något snabbare.

Strömförbrukningen då?

Permalänk
Medlem

Intressantast med broadwell är ju ändå den låga energiförbrukningen, samt att det nu går bygga svala passivt kylda laptops och hybrider,
Synd bara att tillverkarna också passar på att minska batterierna vilket gör att arbetstiden med batteri inte blir ett dugg längre.

Jag vill ha en hybrid/laptop med 15 timmar eller mer i drift nämligen, men där bedrog man sig, så man kan lika gärna köpa en med haswell ändå, om priset är lägre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Jag tror mest att man uppgraderar känslan av att ha de nyaste. Känns alltid lika skönt efter att man byggt ihopa den nya datorn. Nästa dag ska Windows och mjukvaran in och sen spelar man hela kvällen. Nästa dag vaknar man och ser den nya datorn. En av de bästa känslorna.

du verkar inte ha greppat hur man inviger en speldator..

man vaknar inte på morgonen med ny dator man sitter 48timmar i sträck med några flak Powerking & gorbys pirger tills man börjar blöda näsblod.
helst ska man sitta på mulltoa & spela så slipper man ödsla dyrbara minuter på dass.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Känns som det händer väldigt lite på CPU-fronten nu :/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Mnä. Strömförbrukningen sänks markant vilket direkt blir mer prestanda när det gäller portabla enheter, d.v.s. framtiden. Dessutom så får man möjlighet att kyla dem passivt, göra dem tunnare (mindre batteri och mindre kylning) och få längre batteritid. Den inbyggda grafiken är också så pass bra att de allra flesta inte behöver ett dedikerat grafikkort. Server-CPUer har också utvecklats en hel del.

Med det sagt händer det inte så mycket över huvud taget med CPUerna för stationära datorer, d.v.s. det som gemene Sweclockare vill åt. Men det är inte heller där pengarna eller framtiden ligger. Håller dock med om att det är lite trist, men å andra sidan lär min Haswell stå sig i några år.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Inte oväntat då intel i princip har monopol, finns ingen anledning för dom att skynda på utvecklingen i onödan. Det kostar bara en massa pengar.

Väldigt synd för alla utom intels aktieägare att bristen på konkurrens är total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Mnä. Strömförbrukningen sänks markant vilket direkt blir mer prestanda när det gäller portabla enheter, d.v.s. framtiden. Dessutom så får man möjlighet att kyla dem passivt, göra dem tunnare (mindre batteri och mindre kylning) och få längre batteritid. Den inbyggda grafiken är också så pass bra att de allra flesta inte behöver ett dedikerat grafikkort. Server-CPUer har också utvecklats en hel del.

Med det sagt händer det inte så mycket över huvud taget med CPUerna för stationära datorer, d.v.s. det som gemene Sweclockare vill åt. Men det är inte heller där pengarna eller framtiden ligger. Håller dock med om att det är lite trist, men å andra sidan lär min Haswell stå sig i några år.

Hoppas på skylake nästa år och några stora väloptimerade PC-titlar. :

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Imponerande att de kan ta ut mer på IPC inte så lätt längre. Även om jag hade hoppats på mins 5%
Tror vi behöver en helt ny arkitektur. Men IPC lär bli svårt med dagens tekniker i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Det mesta du uppgraderar nu är nya funktioner i CPU, integrerad GPU samt styrkretsarna. Där finns mycket att göra kolla bara på AMD dito. de kanske inte har bästa prestanda på mb alla gånger men de har mycket mer funktioner samt virtuliseringsstöd på CPU sidan för en helt annan peng. Där är AMDinte stark för os WS användare. (eller i mitt fall ibland gör det)

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Så sant. Men arm IPC börjar bli riktigt intressant. Ska bli intressant att se hur Chinas x86 licens kommer bli. men hur länge det dröjer vet jag inte, tror inte någon vet.

Fattade visserligen inte om det var x64 itanum lisensen eller x86 de fick ta del av. =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du verkar inte ha greppat hur man inviger en speldator..

man vaknar inte på morgonen med ny dator man sitter 48timmar i sträck med några flak Powerking & gorbys pirger tills man börjar blöda näsblod.
helst ska man sitta på mulltoa & spela så slipper man ödsla dyrbara minuter på dass.

Nu var det ett tagsen jag byggde denna burken, men jag har inte ritkigt invigt den än... får väll åka iväg om några timmar och köpa powerking?

Ont och godmorgon på er!

Själv så tycker inte jag att det är ett problem så lite som cpuerna utvecklas, jag menar det är ju dåligt med dom höga priserna och att man knappt får något för pengarna.

Men även om det släpps grejer ofta så behöver man ju inte köpa de? jag hade en SB innan(eller ja, jag har haft i stort sätt allt dom senaste åren bara för att testa) och den hade räckt att spela på än idag(den gillade dock inte det jag gjorde på den, vad exakt den inte gilla vet jag inte)

Visst är det kul att köpa nytt ibland men det är som min farsa sa om hanns 965BE härom dagen: "Jag känner int' att jag behöver byta, visst börjar den bli litta långasam men den håller nog ett par år till att spela på med en annan GPU om man klockar den"

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Synd att det enbart går att uppmäta större skillnader i syntetiska tester. Jag letar fortfarande en anledningar till att kunna rättfärdiga en uppgradering från min 2500k till en 2011-3-processor.

EDIT: Varför jag svarar på en artikel som rör mobila processorer kan enbart gudarna svara på

Beror ju mycket på vad man ska göra och om programmen man kör kan utnyttja alla kärnor kolla testet i blender bl a http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

Permalänk
Datavetare

Förstår inte hur någon kan hävda att det inte är utveckling på CPU-sidan. Dels finns ju nu 6 och 8-kärnors Haswell-E för konsumenter, sedan måste man se Core M för vad det är: en systemkrets för pekplattor och 2-in-1, det är inte något man bör stoppa in i "riktiga" laptops.

Börjar komma lite benchmarks på GPU-delen, åter igen betänk att detta är en krets för pekplattor och man ska därför jämför mot andra pekplattor med TDP på <5-6W. Tittar man då på GPU-delen som traditionellt inte är Intels starka sida

Core M 5Y70 (vem f*n kom på det namnet?) är 50% snabbare än Nvidia K1 och 75% snabbare än Apples A8X...

Tittar man på fysikpoängen så är övertaget mot K1 (två kärnor) 200% och mot A8X (3 kärnor) 265%.

Fysiktestet innehåller relativt "elak" kod och därför presterar relativt dåligt på enkla men "breda" designer, bra förklaring till varför det ser ut som det gör hittar man hos Futuremark. Med "bred" menas en CPU-design som teoretiskt sätt kan påbörja väldigt många instruktioner per klockcykel. Denver, Cyclone och Haswell är alla breda men Haswell har väldigt mycket mer avancerad teknik för att hålla sin breda design mata med data och instruktioner vilket betyder att ju "elakare" programmet är ju mer drar Haswell ifrån, på väldigt enkla laster som t.ex. Geekbench (som nära nog helt körs ur L1-cache) blir skillnaden väldigt mycket mindre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FeeSpray:

Ööööh va? I typ allt CPU-tungt förutom spel så springer en sexkärnig tolv trådad processor cirklar runt en 2500k och då pratar vi inte syntetiska tester utan i typ 3D-rendering, redigering av bilder, redigering av film, komprimering etc (alltså på ställen där det finns prestanda att hämta). Om du bara tänker i spelbanor så klaga på spelutvecklarna ist att dom inte gör CPU-tunga spel nog ist eller typ google att dom inte gör en webbläsare som kräver CPU-uppgradering för att en 4930k är bra mycket snabbare än en 2500k när man kan utnyttja kraften.