GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Inaktiv

STEAM or gtfo.

Permalänk
Medlem

Jag antar det är detta kopieringsskydd som förstörde för mig och min bror då. Han ville visa mig Shadows of mordor via Playstation Share, gick inte allt som kom upp var ett meddelande om att spela inte fanns för min region och därför kunde jag inte se det, eller något liknande. Sjukt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Tror många missuppfattar att jag är "FÖR" piratkopiering. Jag är inte FÖR kipiratkopiering. Jag säger bara att det är oundvikligt då tillverkarna inte fattar att de måste KONKURRERA mot piratkopiering inte BEKÄMPA, för de kommer aldrig att vinna.

Bästa kopieringskyddet = Ett bra spel som folk VILL betala för och som ger mervärde i betalversionen som folk vill ha. Jag kan göra listan lång på spel som jag köpt bara för att sponsra tillverkaren, trots att jag hade kunnat ladda ner det enkelt och spela det gratis. Jag har en bra lön och det går ingen nöd på mig om jag bränner 600kr och spelet är helt förjävligt dåligt och inte går att spela...Ghosts tex. Men hade det varit någon annan vara, tro fan att jag hade fått lämna tillbaka den då. Det är INTE OK:

DVS: INTE en dålig PC-port som laggar som utav helvete kräver olika tredjepart DRM-skydd och inte går att spela om man råkar vara utan internet och som inte går att sälja begagnat för man redan har förbrukat sin nyckel. (det sistnämnda kan jag dock delvis leva med)

EDIT: Ber om ursäkt att jag blir lite upprörd. Jag tycker bara det finns så många ogenomtänkta generaliserade åsikter om detta i samhället. Det bästa exemplet som finns idag i sverige är Spotify. Efter spotify slog igenom, är det nog väldigt få som laddar ner MP3or fortfarande. Jag skulle kunna tänka mig att betala 500kr i månaden till Steam tex om alla spel fanns där och inte kräfte Uplay, origin osv, bara steam. och jag fick spela så många spel jag ville för den kostnaden. Mark my word. det kommer ske förr eller senare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag hade betalat extra för att få spelet utan DRM...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hjälpsam

Det är OK för mig om ett spel har ett kopieringsskyd trots att dess prestanda blir lidande så länge det begränsas till detta.
Så verkar det vara i detta fall.
Ok men givetvis inte bra med krasher, hängningar och minskad prestanda.

Vad som inte är OK är om installtionsprogrammet smyger in en jävla massa ändringar i mitt system, som påverkar min prestanda även när jag inte kör spelet.
Det var detta Securerom gjorde och jag anser att om någon fortsätter med sån kriminalitet skall de, sättas i skampåle, brännmärkas, hängas ut offentligt och bojkottas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Om alla, rent ut sagt, idioter skulle sluta ladda ner saker gratis som skaparen bestämt sig för att ta betalt för.

Piratkopiering verkar som det bästa alternativet om man vill ha snabb support och blir av med problem. Speciellt om man har nätverksproblem som gör att man inte alltid kan vara online.

Det är ju ännu inte klart om GTA 5 har det här kopieringsskyddet eller om det är kommande produkter.
Men är det kopieringsskydd på det är så det ju inte omöjligt att om man vill modda det att man måste ladda ner något som bryter kopieringsskyddet för att kunna installera dem, och då är ju livet bättre för det de som piratkopierar.

Jag har inte riktigt koll på det vad just det här skyddet håller på med, men eftersom SF med andra media företag var där så kanske det bara är kopieringsskydd för musiken som används i spelet?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Bra detta om det fungerar som det skall.

Folk måste lära sig ta ansvar och inte som nu då man vill klaga och gnälla som mindre barn i en sandlåda.

Det är folk som inte vill betala och göra rätt för sig som förstör för alla andra.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivius:

ingen tycker om en grammanazi

Jag hävdar att en majoritet gillar grammarnazis.
I alla fall om definitionen av dyslexi är att skita i de röda strecken som blir när du skriver.
Man börjar meningar med stor bokstav vilket även dyslektiker vet.
Du bara skiter i det.

Permalänk
Medlem

ok, nu blir det i varje fall inget köp innan jag vet hur det här kopieringsskyddet kommer ställa till det för mig. Jag har tidigare köpt spel där piratkopian är bättre än den versionen betalande kunder får, sånt tänker jag inte acceptera längre.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Hade väl i princip bestämt mig för att bojkotta GTA V hur som helst, med tanke på hur Rockstar behandlat sina PC-fans, men det här var sannerligen spiken i kistan om det visar sig vara sant.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

I mitt land Sverige ses en Ferrari som en lyxvara, är det okej för mig att stjäla en Ferrari?

-.-'

Om du kunde kopiera bilar från tomma intet hade du antagligen blivit kallad något annat än tjuv.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Kanon att de sabbar för de som faktiskt vill betala för sig så att de uppmuntras att välja piratkopierade versioner istället :/

Alltså seriöst.. Det finns inget positivt med kopieringsskydd. Alla som vill spela, men inte vill betala, kommer kunna spela ändå, men alla som kanske hade velat betala kanske inte vill det efter att ha sett detta.

Kopieringsskydd har ingen effekt på attityder. Lär er, för helvete.

Det enda det skickar "viktiga signaler" om är att man gärna pissar på betalande kunder, medans de som piratkopierar inte bara slipper betala, utan dessutom kan njuta av bättre prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte alls om de gör det här, GTA är det spel som krånglar ojämförligt mest på grund av alla j....a inloggningar

Permalänk
Entusiast

Det roliga i historien (varje gång detta tas upp), är att de som kör med piratkopior är de som drabbas minst, om ens alls.
De som drabbas hårdast är de betalande kunderna som råkar stå i skottlinjen. Och i fallet med DRM, så står samtliga kunder i den skottlinjen.
"Collateral damage" i samband med bekämpning av piratkopiering har vi pratat om förut.

Kan bara hälsa Rockstar "Lycka till", med en viss sarkasm i tonen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan länka till konkreta uppgifter där kopieringsskyddet ger allvarliga prestanda förluster eller är det bara spekulationer från arga hackers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Är det någon som kan länka till konkreta uppgifter där kopieringsskyddet ger allvarliga prestanda förluster eller är det bara spekulationer från arga hackers?

DRM rent generellt brukar orsaka stora problem till ospelbart, så nej inte bara arga hackers, du vet väll att du har möjligheten att googla själv?, det är inte så svårt! http://lmgtfy.com/?q=drm+protected+games+hurting+consumers

Och en motfråga, kan du länka till konkreta uppgifter att kopieringsskyddet inte ger allvarliga prestanda förluster eller är det bara spekulationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

För er information så används detta i Lords Of The Fallen och orsakade mängder med krasher och problem vid lansering, nu orsakar det "bara" massiva prestandaproblem istället ... Behöver 980 för att driva detta spel i 60fps nästan... Käns ungefär som att spela ett spel när man badar i sirap

Det förklarar mycket för mig...

Jag låg på ca 50fps med mitt 970, undrade om det var något fel.

Detta förklarar också varför jag inte hittade lords of the fallen på piratebay! Skulle aldrig ladda ner ett så bra spel, var bara av nyfikenhet på popularitet jag kollade ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

DRM rent generellt brukar orsaka stora problem till ospelbart, så nej inte bara arga hackers, du vet väll att du har möjligheten att googla själv?, det är inte så svårt! http://lmgtfy.com/?q=drm+protected+games+hurting+consumers

http://johnsaucier.blogspot.se/2012/02/how-drmcopy-protection...

Skippar själv spelet, köper något annat istället ett köpt spel ska inte fungera sämre än ett piratat.

Det var ju en extrem överdrift. Beskriv gärna de "stora problem" och den ospelbarhet du upplever med Steams DRM som exempel. Några få riktigt drakoniska DRM skadar för slutanvändaren. Majoriteten av DRM gör inte det.

De flesta här har säkert aldrig hört talas om detta DRM innan men blir galna bara för att de ser att det står "DRM" utan att ha några som helst bevis på att det kommer att påverka prestandan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Detta kan verkligen vara dealbreaking för ett återköp av detta spelet...
Väntar in ytterligare uppgifter innan man bestämmer sig nu då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ehm, jag är lite nyfiken på vad SF gör på bilden av samarbetspartners..?

Skrivet av Sjoooberg:

Lika mycket hör dom hemma där som andra filmbolag antar jag

För att det inte är Rockstars samarbetspartners som visas, utan Denuvos samarbetspartners.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är rätt ballt med de där skydden som är larvigt svåra att knäcka. StarForce var ju otroligt elakt hehe.

Jag har inget emot DRM så länge de inte förstör för mig som användare. Klart folk ska ha betalt för sitt spel.

Permalänk
Medlem

Sätt er ner i båten nu, får väl fan vänta tills det släpps så man ser om det ger problem eller inte innan man skriker bojkott osv, jisses.

Som vanligt när det gäller spelsläpp så är det bäst att vänta några veckor/månader innan man avgör om man ska köpa spelet eller inte så slipper man köpa grisen i säcken. För den delen får man oftast en bättre spelupplevelse när det är patchat och när det finns ordentliga drivrutiner, och har man tur får man det även billigare, win win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om alla, rent ut sagt, idioter skulle sluta ladda ner saker gratis som skaparen bestämt sig för att ta betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Är not rätt många "idioter" som aldrig hade köpt spelet ändå så Rockstar förlorar inte ett skit på dessa personer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sKRUVARN:

Sätt er ner i båten nu, får väl fan vänta tills det släpps så man ser om det ger problem eller inte innan man skriker bojkott osv, jisses. Som vanligt när det gäller spelsläpp så är det bäst att vänta några veckor/månader innan man avgör om man ska köpa spelet eller inte så slipper man köpa grisen i säcken. För den delen får man oftast en bättre spelupplevelse och medlite nya grafikdrivrutiner och patchar, slipper man all skit och har man tur får man det även billigare, win win.

Hahah håller med, herregud Swec hold your horses

Citat:

GTA V kan få kontroversiellt kopieringssskydd

Dessutom vet vi inte om det kanske blir bättre implementerat i GTA V, den som lever vid release får se.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Klart folk ska ha betalt för sitt spel.

Nyckeln i det hela är fortfarande betalningsviljan. Piratkopieringen minskar knappast av DRM, då den största delen består av nedladdning av spel som någon annan redan knäckt skyddet på, så det har ingen effekt.

Folk som vill betala och skiter i piratkopieringen betalar ju ändå.
Folk som inte vill betala laddar ner knäckta spel, ingen inkomst
Folk som hade betalat men låter bli i protest mot kopieringsskydd = ingen inkomst

Ser du ett mönster här?

Det finns inget scenario, någonsin, där DRM får någon som inte vill betala för sig att betala.

Edit; Det här är troligen den effektivaste formen av DRM i slutändan. Humor och inte massa butthurt jävla gnäll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MoNkeY-05:

Ehm, jag är lite nyfiken på vad SF gör på bilden av samarbetspartners..?

SF är väl lika intresserade av DRM-skydd till sina filmer och spel precis som många andra bolag inom film och spelindustrin.
Då SF valt Denuvo som leverantör av DRM-systemet, så faller det ju naturligt att de också hamnar i Denuvos lista av "samarbetspartners". Inga konstigheter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av BadNewsBrod:

I mitt land Sverige ses en Ferrari som en lyxvara, är det okej för mig att stjäla en Ferrari?

-.-'

Om du kopierar något har du dock inte stulit det. Bygger du en likadan Ferrari hemma i din källare så har ju tex Zlatan kvar sin också.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara många här som fattar att det är alla som laddar ner illegalt man bör vara arg på, inte spelbolagen som försöker förebygga stöld av dom. Det är såhär det blir till slut av illegal nerladdning. Konsekvenser som tyvärr drabbar alla. Det är ju en självklarhet att om man vill ha spelet så får man betala, precis som med allt annat. Jag tycker det är bra att Rockstar Games gör såhär. Så länge det fungerar och inte kan bli crackat, annars är det ju förgäves.

Men vi vet ju att så länge det är möjligt att ladda ner spel illegalt så kommer det att fortsättas. Och det är en så pass stor andel som gör det vilket drabbar spelföretagen. Majoriteten av de som laddar ner har förmodligen resurser att köpa det, men låter lat/snålheten bestämma. Och har dom inte resurserna att betala, ja då får dom väl vara utan? Så enkelt är det.

Vi som tänker betala får väl bara hoppas det inte påverkar spelupplevelsen allt för mycket. Många här verkar redan ha bestämt sig att inte köpa spelet. Varför väntar ni inte bara några dagar och ser på andra hur bra det fungerar innan ni bestämmer er?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Utgivarna kan inte konkurera med piratkopiering eftersom det skulle innebära att de måste ge bort sin produkt.
Så alla som säger att bolagen ska konkurera med piratkopiering får tänka om.
Sedan får man inte glömma att piratkopiering är olaglig och diskussion kring dess vara eller icke-vara är rätt så onödig.
Vad gäller DRM så får utgivarna själva bestämma över sin produkt, ni har möjligheten att köpa den, bojkotta eller bryta mot lagen!

Permalänk
Medlem

Tror det bara är en tidsfråga innan de lyckas knäcka denna DRM, finns förmodligen rätt stor motivation för det med ett spel som GTA, sedan straffas kunder och folk som köpt spelet får prestandaproblem medan det rullar på fint för pirater.