Permalänk

Model M

Köpte ett IBM Model M 1394542 från Tyskland med hjälp av Ebay.
Tillverkat av IBM UK 1995 till IBM's RS/6000-datorer(Var dessa datorer ovanliga? Gubbar som vet?).

Buckling spring-brytare.
Saknar dräneringskanal.
Har högtalare.
PS/2-kontakt.
Löstagbar kabel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_keyboard

Tangentbordet hade Tysk QWERTZ-layout som nu är bytt mot Svensk vaddetnuheter-layout. Beställde knappar från Unicomp (http://www.pckeyboard.com) som har varit väldigt trevliga på mejlen samt skickat dubbelt då det första paketet kom bort.
Ä och ö hamnade snett - det är nu åtgärdat.

Lägg gärna upp bilder på era buckling spring-brädor i tråden

Model M

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk

Älskar dessa måste fåtag i ett eget... men jag ska ha ett model f med 20 extra macro knappar tror jag att det är

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av john00133:

Älskar dessa måste fåtag i ett eget... men jag ska ha ett model f med 20 extra macro knappar tror jag att det är

Ah, nice. Personligen tycker jag mest om denna layout.

http://pckeyboard.com/page/category/PC122 ?
Asså... det är rejäla pjäser. Mitt M dvärgar mitt MK-85 duktigt.

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk

Kriminellt lite sånt här på Sweclockers.

Härligt galleri!

Vad blev slutkostnaden för en knappuppsättning från Unicomp?

Jag såg ett Model M på loppis häromdan... men det var helt utan knappar. Trodde att det var kört.

Permalänk
Medlem

Härliga tangentbord. Som kuriosa kan nämnas att jag jobbade på en IBM-ÅF i början av nittiotalet och 1991 kostade dessa tangentbord 2449:-.

Har faktiskt några liggande med svensk layout, ifall nån är intresserad.

/Alex

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Kriminellt lite sånt här på Sweclockers.

Härligt galleri!

Vad blev slutkostnaden för en knappuppsättning från Unicomp?

Jag såg ett Model M på loppis häromdan... men det var helt utan knappar. Trodde att det var kört.

Förvånansvärt lite indeed.
Cirka $55 tror jag, med frakt och allt. Skickade med bild på svensk layout och beskrev vilken färg jag ville ha. Fick till och med Windows-knapparna.
--->

Skrivet av Alexlag:

Härliga tangentbord. Som kuriosa kan nämnas att jag jobbade på en IBM-ÅF i början av nittiotalet och 1991 kostade dessa tangentbord 2449:-.

Har faktiskt några liggande med svensk layout, ifall nån är intresserad.

/Alex

Jääävlar va dyrt, haha! Självklart inte lika het marknad som nu men ändå. Kan jag citera dig i galleriet?
Obligatorisk vill nog köpa ett

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Det här får mig intresserad av att införskaffa mig ett Model M, vad gick kalaset på totalt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Det här får mig intresserad av att införskaffa mig ett Model M, vad gick kalaset på totalt?

Vet inte.... över 1000 kronor... Går nog att få billigare med lite tålamod.
Kan trösta mig i att det är i mycket gott skick

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Skrivet av Batman:

Det här får mig intresserad av att införskaffa mig ett Model M, vad gick kalaset på totalt?

http://pckeyboard.com/page/category/UltraClassic, bra tangentbord, Samma kvalitet som IBM M1 och M2. Självklart är det buckling spring tangentbord.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

Luren var verkligen pricken över I'et!
Grymt album, 5/5 utan tvekan.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av pixzie:

Luren var verkligen pricken över I'et!
Grymt album, 5/5 utan tvekan.

Måste kunna försvara mig
Tack!

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Permalänk
Medlem

Snyggt ! - Hur gör man om man vill använda den sladden på en ny dator har också ett gammalt men vet inte om man ska köpa en sladd? För min dator har "Sure as Shit" inget sånt uttag

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Skrivet av johnmk:

Snyggt ! - Hur gör man om man vill använda den sladden på en ny dator har också ett gammalt men vet inte om man ska köpa en sladd? För min dator har "Sure as Shit" inget sånt uttag

Asus Z97-A? Har visst en ps/2.
Annars finns det adaptrar till usb. Dock lär man inte kunna köra med vilken som helst då ett M drar relativt mycket ström.
Edit: Eller va det spänning som krävdes?

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Känner ingen moderne moderkort som levererar 5v på ps/2 porten. Måste ha en aktiv usb adapter.

Med det går fördelen av interrupts bort vs USB polling.

Jag har en dell at 102w svart med svarta alps switchar. Har en g710+ också. Clickandet låter för mycket på kvällen när barnen lägger sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Känner ingen moderne moderkort som levererar 5v på ps/2 porten. Måste ha en aktiv usb adapter.

Med det går fördelen av interrupts bort vs USB polling.

Jag har en dell at 102w svart med svarta alps switchar. Har en g710+ också. Clickandet låter för mycket på kvällen när barnen lägger sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså du!
Funkar direkt i mitt GA-X79-UD3 så jag har inte behövt fördjupa mig

Kommer nog införskaffa ett at102w någon gång. Kul med olika brytare

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Asus p67 sabertooth och maximus hero 7 fungerar ej. Diverse 775 och fm2 moderkort också.
Socket 2011 har jag aldrig använd.
Good stuff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W